SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Mijn eigen schildpaddenparadijsje  (gelezen 17942 keer)
Rusti
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 39


« Gepost op: 18 Juli 2012, 19:54:09 »

Na hard werken en graven is eindelijk mijn binnenverblijf en buitenverblijf klaar!!!
Hier een paar foto's

Het binnenverblijf.....








En hier het buitenverblijf....










Ter info... het binnenverblijf is ongeveer 15 vierkante meter
en het buitenverblijf is rond de 70 vierkante meter
dus daar kan ik voorlopig wel mee vooruit    mmm...leuk
Gelogd
remikiso
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2024



« Antwoord #1 Gepost op: 18 Juli 2012, 19:57:23 »

Schitterend!!!  hoed af
Gelogd
guidotap
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 57


« Antwoord #2 Gepost op: 18 Juli 2012, 20:12:23 »

mooi hoor!
Gelogd
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #3 Gepost op: 18 Juli 2012, 20:25:40 »

Zeer mooi gedaan! Ziet er echt gezellig uit Brede lach. En het stoeltje staat buiten al klaar om ervan te genieten, zie ik!

Ook dat halfronde tafeltje is echt zeer mooi gedaan! Voor de kleine sulcata's waarschijnlijk? Alleen jammer dat je door het andere verblijf moet lopen om erbij te kunnen, daar schrikken de dieren waarschijnlijk wel van? (Maar waarschijnlijk moet je er sowieso wel tussen lopen om hun uitwerpselen op te ruimen enzo, zodat je terwijl gewoon de kleine dieren kunt controleren).

Sluit je die uitgang naar buiten dan meestal af? Want zo vaak mogen die niet naar buiten, dacht ik?
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Tom O.
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 898



« Antwoord #4 Gepost op: 18 Juli 2012, 20:26:28 »

Knap gedaan hoor!  cool zeg
Gelogd

0.0.1 Macrochelys temmenckii
Coming  (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
Rusti
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 39


« Antwoord #5 Gepost op: 18 Juli 2012, 20:34:38 »


Sluit je die uitgang naar buiten dan meestal af? Want zo vaak mogen die niet naar buiten, dacht ik?

Nee hoor, deze is de hele zomer open...alleen s'avonds wordt deze gesloten.
Er zit een "tochtsluis" voor de opening. dus qua kou en wind valt dat wel mee,
en als ze naar buiten willen dan kunnen ze dat gewoon, maar met dat slechte weer deden ze dat toch al niet    Onbeslist

En ja ik moet nog wat verzinnen dat ik niet steeds in die hennep sta als ik bij het puppieverblijfje moet zijn.... mmm...leuk
Gelogd
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 18 Juli 2012, 23:34:57 »

Wow gaaf zeg al die ruimte!!
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #7 Gepost op: 19 Juli 2012, 00:34:25 »

Heel mooi gedaan hoor, leuk gevonden dat deel voor de kleinere schildpadjes.

Heb je verder geen last dat de grotere op die kleine gaan zitten of lastig vallen?

Leuk buitenverblijf ook!
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #8 Gepost op: 19 Juli 2012, 02:20:45 »

Ziet er mooi uit. Lekker ruim, vooral buiten!

Hoe groot/zwaar zijn de sulcata's en hoe had je ze hiervoor gehuistvest? Lukt 't de griek (toch?) ook om via die drempel buiten te komen? Hoe heb je de binnenruimte verwarmd?

Ik ben pas geleden verhuisd en heb voor mijn sulcata's iets soortgelijks gemaakt, van een deel van de garage (20-25 m2) een kamerterrarium gemaakt met een uitloop naar buiten toe. Ik zal eerdaags ook een topic hierover starten.

Ik heb in een deel van de ruimte vlasvezel liggen, wordt tegengehouden door stoepbanden en een paar tegels, op de rest van de vloer ligt niets. Gaat perfect; de dieren slapen en zonnen (bij erg slecht weer) op de hennepvezel en lopen veel rond op het verharde gedeelte. Mijn ervaring is dat de dieren veel buiten zijn, daar leg ik het voer ook neer, zelfs bij bewolkt en regenachtig weer. Veel minder poep, plas en etensresten binnen; ideaal. Nu weet ik pas wat de dieren eerder tekort kwamen, ondanks dat ze eerder ook veel buiten zaten!

Ik geef de dieren trouwens al een paar maanden enkel onkruid. 'T is tweemaal per week wat werk, maar wel beter voor de dieren.  vrede

Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #9 Gepost op: 19 Juli 2012, 11:49:19 »

Schitterend !
Gelogd
Rusti
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 39


« Antwoord #10 Gepost op: 20 Juli 2012, 14:05:04 »

Ziet er mooi uit. Lekker ruim, vooral buiten!

Hoe groot/zwaar zijn de sulcata's en hoe had je ze hiervoor gehuistvest? Lukt 't de griek (toch?) ook om via die drempel buiten te komen? Hoe heb je de binnenruimte verwarmd?



de grote sulcata's liggen allemaal rond het zelfde gewicht...ongeveer 9.5 kilo...de kleintjes zijn ongeveer een kilo...

Het binnenverblijf wordt verwarmd door 2 x 150 watt infrarood spots en voor de winter een 1000 watt warmte lamp. Maar door de goede isolatie gaat deze echt alleen bij hele strenge vorst aan....onder de "tafel" zitten nog 4 uv lampen verborgen...voor de nodige zonnestraaltjes...
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #11 Gepost op: 21 Juli 2012, 01:03:43 »

Het binnenverblijf wordt verwarmd door 2 x 150 watt infrarood spots en voor de winter een 1000 watt warmte lamp. Maar door de goede isolatie gaat deze echt alleen bij hele strenge vorst aan....onder de "tafel" zitten nog 4 uv lampen verborgen...voor de nodige zonnestraaltjes...
Zo, je hebt 't groots aangepakt. Omdat ik de laatste maanden ook veel heb nagedacht over dezelfde dingen als waar jij over nagedacht hebt,  Brede lach, heb ik een aantal vragen/opmerkingen. Niet bedoeld om jouw project af te kraken, maar vooral om ideeen te delen...

Je schrijft dat je een 1000 watt warmtelamp? Bedoel je zo'n warmtestraler die in sommige badkamers hangt?

Gaat bij jou 's winters ook een schuif voor het luik? Ik heb twee rijen 'flappen' (gemaakt van transparante IKEA onderleggers  mmm...leuk) in de opening naar buiten toe waarvan de inkepingen elkaar overlappen. Daardoor zijn er geen openstaande kieren wat een hoop tocht/trek naar buiten toe scheelt. Heb je een ventilatie, actief/passief, om stagnerende stoffige lucht af te voeren?

Hoe regel je op deze manier een constante temperatuur binnen?

Als ik dat zo zie, zijn dat geen rode maar witte IR-lampen. Die heb je 's nachts w.s. uit, anders zitten de dieren de hele dag in het licht. Wordt het verblijf 's avonds en 's nachts dan niet verwarmd en koelt 't dan vooral 's winters niet veel af?

Als ik de foto's bekijk, heb ik het idee dat de 4 uv-lampen te hoog boven de dieren hangen om effect te hebben. Ik zou ze een cm of 10 boven de schilden van de grootste dieren hangen. De dieren zonnen (zoals ook op de foto's is te zien) daarnaast op de plek zitten waar ze warmte krijgen en dat is onder de warmtelampen. Ze zullen waarschijnlijk, ook als je de lampen lager hangt, weinig uv-stralen vangen. Ik zou de uv-lampen daarom naast de warmtelampen hangen; dan vangen ze de, zeker voor sulcata's belangrijke, uv-stralen als ze onder de warmtelamp liggen...

Ik heb jouw manier van verlichten en verwarmen (alles elektrisch) in mijn brainstormsessies ook de revue laten passeren. Ik heb er niet voor gekozen. Als ik ff snel bereken, heb je best een dure (en als je geen thermostaat/nachtverwarming hebt niet ideale) oplossing gekozen om het verblijf te verlichten/verwarmen volgens mij...
 
Gelogd
Rusti
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 39


« Antwoord #12 Gepost op: 21 Juli 2012, 10:34:35 »

Het binnenverblijf wordt verwarmd door 2 x 150 watt infrarood spots en voor de winter een 1000 watt warmte lamp. Maar door de goede isolatie gaat deze echt alleen bij hele strenge vorst aan....onder de "tafel" zitten nog 4 uv lampen verborgen...voor de nodige zonnestraaltjes...
Zo, je hebt 't groots aangepakt. Omdat ik de laatste maanden ook veel heb nagedacht over dezelfde dingen als waar jij over nagedacht hebt,  Brede lach, heb ik een aantal vragen/opmerkingen. Niet bedoeld om jouw project af te kraken, maar vooral om ideeen te delen...

Je schrijft dat je een 1000 watt warmtelamp? Bedoel je zo'n warmtestraler die in sommige badkamers hangt?

Gaat bij jou 's winters ook een schuif voor het luik? Ik heb twee rijen 'flappen' (gemaakt van transparante IKEA onderleggers  mmm...leuk) in de opening naar buiten toe waarvan de inkepingen elkaar overlappen. Daardoor zijn er geen openstaande kieren wat een hoop tocht/trek naar buiten toe scheelt. Heb je een ventilatie, actief/passief, om stagnerende stoffige lucht af te voeren?

Hoe regel je op deze manier een constante temperatuur binnen?

Als ik dat zo zie, zijn dat geen rode maar witte IR-lampen. Die heb je 's nachts w.s. uit, anders zitten de dieren de hele dag in het licht. Wordt het verblijf 's avonds en 's nachts dan niet verwarmd en koelt 't dan vooral 's winters niet veel af?

Als ik de foto's bekijk, heb ik het idee dat de 4 uv-lampen te hoog boven de dieren hangen om effect te hebben. Ik zou ze een cm of 10 boven de schilden van de grootste dieren hangen. De dieren zonnen (zoals ook op de foto's is te zien) daarnaast op de plek zitten waar ze warmte krijgen en dat is onder de warmtelampen. Ze zullen waarschijnlijk, ook als je de lampen lager hangt, weinig uv-stralen vangen. Ik zou de uv-lampen daarom naast de warmtelampen hangen; dan vangen ze de, zeker voor sulcata's belangrijke, uv-stralen als ze onder de warmtelamp liggen...

Ik heb jouw manier van verlichten en verwarmen (alles elektrisch) in mijn brainstormsessies ook de revue laten passeren. Ik heb er niet voor gekozen. Als ik ff snel bereken, heb je best een dure (en als je geen thermostaat/nachtverwarming hebt niet ideale) oplossing gekozen om het verblijf te verlichten/verwarmen volgens mij...
 

allereerst denk ik (en vele van de forumleden) dat je zeker niet moet besparen op kosten voor de schildpadden...het mag allemaal wel wat kosten!
En nu je vragen/opmerkingen:
ik heb een actieve afzuiging die aan gaat wanneer ik dat nodig acht...
In de winter worden alle 2 de ramen en het luik geïsoleerd...en het verblijf is zo goed geïsoleerd dat zelfs indee winter het verblijf zonder warmtelampen rond de 16 graden Blijft...
Als ik de uvlampen aan zet gaan ze er toch echt onder liggen...onder die tafel Blijft de warmte goed hangen...wordt makkelijk 32 daar onder...
De warmte lamp is een ir terrasverwarmer...die echt alleen aangaat als de temp. Onder de 18 graden dreigt te gaan...
De (goed gezien)  knipoog  witte irlampen gaan s'avonds uit en dan (vandaar betegeld) gaat de vloerverwarming aan, die opwarmt tot max 19/20 graden....alles is aangesloten op thermostaten 4 stuks...en daarbij liggen op het dak van de garage zonnenpanelen die de kosten een beetje drukken...
Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #13 Gepost op: 21 Juli 2012, 15:48:17 »


Daar is duidelijk GOED over nagedacht !  cool zeg
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #14 Gepost op: 22 Juli 2012, 02:00:38 »

allereerst denk ik (en vele van de forumleden) dat je zeker niet moet besparen op kosten voor de schildpadden...het mag allemaal wel wat kosten!
En nu je vragen/opmerkingen:
ik heb een actieve afzuiging die aan gaat wanneer ik dat nodig acht...
In de winter worden alle 2 de ramen en het luik geïsoleerd...en het verblijf is zo goed geïsoleerd dat zelfs indee winter het verblijf zonder warmtelampen rond de 16 graden Blijft...
Als ik de uvlampen aan zet gaan ze er toch echt onder liggen...onder die tafel Blijft de warmte goed hangen...wordt makkelijk 32 daar onder...
De warmte lamp is een ir terrasverwarmer...die echt alleen aangaat als de temp. Onder de 18 graden dreigt te gaan...
De (goed gezien)  knipoog  witte irlampen gaan s'avonds uit en dan (vandaar betegeld) gaat de vloerverwarming aan, die opwarmt tot max 19/20 graden....alles is aangesloten op thermostaten 4 stuks...en daarbij liggen op het dak van de garage zonnenpanelen die de kosten een beetje drukken...
Ik denk ook niet dat je moet besparen op de kosten van de schildpadden. Maar ik denk ook dat je zeker geen dief van je eigen portemonnaie moet zijn. Ik denk daarom dat je niet moet besparen op de kosten zolang het de dieren schaadt. Met dat in mijn achterhoofd ben ik gaan brainstormen.  knipoog

Prima dat je voor zonnepanelen bent gegaan, dat maakt (ondanks dat in Nl de terugverdientijd erg lang is) dat het verschil gas-elektriciteit klein of nihiel is. En het is nog eens goed voor het milieu ook...

Als de uv-lampen puur uv-lampen zijn, en geen warmte/uv-lampen, snap ik niet hoe je in de huidige setting onder die lampen een baskingspot met een temperatuur van 32 graden krijgt. Tenzij de de temperatuur in het hele verblijf zo warm is. Enkel uv-lampen geven nl. nauwelijks warmte af. Als de temperatuur inderdaad zo warm wordt op die plek, en de dieren dat ook als baskingspot gebruiken, denk ik nog steeds dat de uv-lampen te hoog hangen omdat uv-straling niet zo'n groot bereik heeft. Zoals ik al schreef; de schildpadden vangen dan geen uv-stralen al zouden ze er onder gaan liggen. En dat is voor sulcata's niet goed...

Wat meet je als je 't hebt over het tot maximaal 18-19 graden opwarmen door de vloerverwarming? Zoals gebruikelijk is de ruimte of enkel de vloer?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 07:55:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 818
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 816
Totaal: 816
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.056 seconden met 26 queries.