SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: twee vraagjes over mijn griekse landschildpadjes  (gelezen 4613 keer)
paulvanmeel
Geochelone elegans
*

« Gepost op: 11 Juli 2012, 10:58:59 »

Hoi hoi,

Ik zat met twee vragen over mijn griekse landschidpadjes(Testudo hermanni boettgeri). Ik heb ze nu vanaf maart dit jaar en zijn nu ongeveer een jaar oud.
Ik zie hier op het forum dat sommige mensen wel en andere niet agrobs bijvoeren in de zomer. Ik voer ze zelf een combinatie van kruiden en probeer hier zoveel mogelijk in te varieren. Is het nodig om in de zomer agrobs bij te voeren of krijgen ze genoeg vezels binnen met de verschillende (on)kruiden die ik ze voer? Ze krijgen 1 dag in de week niks.
Ik strooi voor de rest 1 tot 2 keer per week wat kalk en vitaminen over het eten, is dat in de zomer eigenlijk ook nodig of krijgen ze dan echt te veel? Ze wegen nu trouwens 58 en 60 gram.
Dan nog een vraagje, ze zijn nu ongeveer 1 jaar oud, moet ik de ontlasting ieder jaar laten controleren op parasieten/wormen en ze een wormenkuur geven, of alleen als ik denk dat er iets aan de hand is?
hmm eigenlijk 3 vragen dus:)

alvast bedankt
Femke_M
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Juli 2012, 22:26:04 »

Hoi hoi,

Ik zat met twee vragen over mijn griekse landschidpadjes(Testudo hermanni boettgeri). Ik heb ze nu vanaf maart dit jaar en zijn nu ongeveer een jaar oud.
Ik zie hier op het forum dat sommige mensen wel en andere niet agrobs bijvoeren in de zomer. Ik voer ze zelf een combinatie van kruiden en probeer hier zoveel mogelijk in te varieren. Is het nodig om in de zomer agrobs bij te voeren of krijgen ze genoeg vezels binnen met de verschillende (on)kruiden die ik ze voer? Ze krijgen 1 dag in de week niks.

Agrobs is niet nodig in de zomer, enkel in de winter wordt dit best gevoerd, omdat het voedsel dat we ze dan geven niet genoeg vezels bevat en te vochtig is. De agrobs compenseert dit wat. In de zomer krijgen ze enkel kruiden, dus is agrobs niet nodig. Je kunt wel wat meer 'verlepte' kruiden geven, die bevatten ook meer vezels en zijn minder vochtig. Zo doe je ook meer de natuur wat na!

Op zich is het in de zomer ook het beste dat ze buiten zitten en dat je wat onkruiden in zijn geheel in de bak zet. Op die manier moet je helemaal niets voeren!

Een vastendag gedurende warm weer wordt trouwens als onnatuurlijk beschouwd. Dus dat is heus niet nodig. Als je wel een vastendag inbouwt, doe dit dan bij slecht weer, waarbij ze sowieso niet eten.

Ik strooi voor de rest 1 tot 2 keer per week wat kalk en vitaminen over het eten, is dat in de zomer eigenlijk ook nodig of krijgen ze dan echt te veel? Ze wegen nu trouwens 58 en 60 gram.

Dit doe ik in de zomer ook niet, omdat ze bij mij geen voedsel krijgen, maar er zelf bijeen moeten scharen. In hun natuurlijke habitat bevatten de onkruiden heel wat meer kalk omdat die op een kalkrijke grond groeien. Volgens het boek 'Naturalistic keeping and breeding of Hermann's tortoises' legt Wegehaupt ook uit dat we dit in onze verblijven ook beter zouden bewerkstelligen, dus een kalkrijke grond met hierop kruiden. Op die manier moeten we ons niet bezighouden met preparaten, die een overdosis kunnen veroorzaken. Hij vindt het beter dat ze dit zelf kunnen regelen. Dit kun je doen met sepia (de mijne eten hier echter niet van!), eierschalen (worden direct verorberd) en lege slakkenschalen. Die laatste twee leg ik dus geregeld in de bak (die slakkenschalen zien er ook zeer natuurlijk uit in de bak). Op die manier regelen ze dit zelf.

Dan nog een vraagje, ze zijn nu ongeveer 1 jaar oud, moet ik de ontlasting ieder jaar laten controleren op parasieten/wormen en ze een wormenkuur geven, of alleen als ik denk dat er iets aan de hand is?
hmm eigenlijk 3 vragen dus:)

Het controleren is nodig voor de winterslaap, dus dit is jaarlijks nodig! Dit moet ook ruim voor het begin van de winterslaap gebeuren, zodat je tijd genoeg hebt om nog een wormenkuur te starten en zodat ze terug kunnen aansterken erna. Het enige dat ik zelf nog niet zo goed snap, is hoe je dan weet dat ze tussen de controle en de winterslaap niet toch nog een infectie opliepen. Controleren jullie dat dan nog eens er net voor? Na een wormenkuur test je dat sowieso nog eens (om te zien of het gewerkt heeft), maar ook als de test niets aantoonde, testen jullie dat dan nog eens om te zien of er tussen de vorige test en de winterslaap niet toch nog ergens een probleem opduikt?

alvast bedankt

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
paulvanmeel
Geochelone elegans
*

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juli 2012, 08:31:35 »

Duidelijk antwoord, dank je. Ik heb zelf ook sepia in de bak liggen maar daar eten ze niet van. Kan het kwaad dan dat ik 1 tot 2 keer per week het eten bestrooi met wat kalk, kunnen ze ook teveel kalk krijgen? Zelfde met vitaminen, als je dat 1 keer in de week wat van geeft kan dat dan kwaad? Wanneer geef je echt teveel vitaminen?

Die ene vastendag doe ik omdat ik niet wil dat ze te snel groeien en zo van die lelijke bulten krijgen. Kunnen ze eigenlijk te snel groeien van enkel (on)kruiden?

Iemand enig idee wat zo een onderzoek bij de dierenarts ongeveer kost? En kan ik beter naar een speciale reptielenarts gaan of maakt dat niet uit voor een wormen/parasieten onderzoek?

Femke_M
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juli 2012, 10:13:05 »

Duidelijk antwoord, dank je. Ik heb zelf ook sepia in de bak liggen maar daar eten ze niet van. Kan het kwaad dan dat ik 1 tot 2 keer per week het eten bestrooi met wat kalk, kunnen ze ook teveel kalk krijgen? Zelfde met vitaminen, als je dat 1 keer in de week wat van geeft kan dat dan kwaad? Wanneer geef je echt teveel vitaminen?

Dat is wat moeilijk te zeggen. Velen doen iedere dag kalk en vitaminen op het eten. Dat vind ik zelf veel teveel. Het is nog steeds niet bewezen of je teveel kalk kunt geven. Waarschijnlijk niet. Dus kalk kun je gerust toevoegen. Ik wilde gewoon aantonen dat het toch fijner is dat ze dit zelf regelen, in plaats van dat dit artificieel in hun eten wordt binnengesmokkeld. Sepia eten ze bij mij ook niet. Eierschalen daarentegen worden direct aangevallen. Een keer in de week een gekookte eierschaal in de bak kan wonderen doen. Het is bovendien ook grappig om ze ermee te zien prutsen Brede lach.

Vitaminen daarentegen kunnen wel schadelijk zijn (overdosis). Dus daar dien je wel mee op te passen. Ik doe dit zelf niet meer dan 1 keer in de 2 weken als ze binnen zitten (en niet als ze buiten zitten, gewoon omdat ik ze geen eten geef en dat dus gewoon niet gaat). Maar wekelijks zal ook wel in orde zijn. Iedere schildpadliefhebber heeft hier zijn eigen mening over en zijn eigen systeem. Aan jou om wat rond te lezen en een eigen mening te vormen!

Die ene vastendag doe ik omdat ik niet wil dat ze te snel groeien en zo van die lelijke bulten krijgen. Kunnen ze eigenlijk te snel groeien van enkel (on)kruiden?

Sommigen zeggen dat ze van onkruiden niet te veel eten, anderen wel. Terug tegenstrijdig dus. Zelf denk ik dat ze zoveel onkruiden mogen krijgen als ze willen, zolang ze het zelf bijeen moeten scharen, terwijl ze er wel teveel van kunnen opeten als ze het op een plateau'tje krijgen. Bovendien denk ik dat het vooral met de temperatuur samenhangt. Als het constant warm is (bv. terrarium) en ze hebben eten op een bordje, waar ze geen moeite voor moeten doen, dan eten ze teveel, wat snelle groei kan veroorzaken. Snelle groei hangt trouwens ook wel niet steeds met bultgroei samen. Een snelle groei, maar alleen kruiden als voedsel, geeft meestal geen bulten.

Het is gewoon wel zo dat ze bij slecht weer niet eten. Dus dan stellen ze zelf een 'vastendag' in. Geen voedsel bij hoge temperaturen is onnatuurlijk.

In plaats van een echte vastendag, kun je wel gewoon wat minder eten leggen. Of wat meer verlept eten, meer verspreid in de bak. Dan moeten ze wat zoeken, wat hen ook bezighoudt. Of geen eten leggen, maar wel plantjes in de bak hebben waarvan ze kunnen eten, in dat geval moeten ze zelf hun kostje bijeenscharen, wat meer energie kost.

Iemand enig idee wat zo een onderzoek bij de dierenarts ongeveer kost? En kan ik beter naar een speciale reptielenarts gaan of maakt dat niet uit voor een wormen/parasieten onderzoek?

Ik heb zelf maar 5 euro betaald toen ik in Merelbeke (Universiteit Gent) ging. Maar prijzen bij een dierenarts zijn wel hoger, 10 tot 15 euro, als ik de mensen op het forum hoor. Niet iedere dierenarts doet mestonderzoek blijkbaar (of niet iedere dierenarts heeft ervaring met mestonderzoeken voor reptielen). Daarom is het toch handiger dat je een reptielenarts in de buurt zoekt. Sowieso weet je die dan zijn en kan je die vlugger contacteren als er iets mis is met je dieren. Sommige dierenartsen doen die onderzoeken niet zelf, maar sturen die op naar andere labo's, artsen, universiteiten om dat te onderzoeken. Dat lijkt mij ook niet helemaal ideaal omdat daar toch wat tijd verloren gaat. Anderzijds is het zo wel beter dan dat ze het zelf doen, als ze er niet zoveel van kennen. Misschien wat dierenartsen in de buurt opbellen om dat na te vragen?

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
paulvanmeel
Geochelone elegans
*

« Antwoord #4 Gepost op: 16 Juli 2012, 23:08:14 »

Ik zal eens op zoek gaan naar een goede dierenarts hier in de buurt. Ik heb nog een vraagje. In de maanden dat ik mijn schildpadjes heb, heb ik gemerkt dat ze alletwee een eigen 'karakter' hebben, als ik dat zo kan zeggen;) De ene is een echte onderzoeker en totaal niet schuw. Hij komt altijd kijken als je bij de bak in de buurt bent en wanneer je je hand in de bak houdt loopt hij er naartoe om te kijken of er niet iets te eten is. Hij loopt zelfs vanzelf je hand op als je hem plat houdt. De andere is veel schuwer. Deze is een stukje afwachtender en lijkt ook wat minder onderzoekend. De schuwe gaat ook altijd eerder slapen en is ook later op. Nu de laatste dagen merk ik dat hij tot laat onder de lamp zit en onder de lamp lijkt te slapen. Als ik in de ochtend ga kijken is hij wel altijd weer ingegraven. Is dit een zorgwekkende verandering of betekend dit meer dat hij wat minder schuw is. Volgens mij eet hij voor de rest wel goed en hij groeit even hard als de andere, ik zal ze van het weekend nog eens wegen om te kijken of dit nog steeds zo is. Kan het gewoon zijn dat hij wat meer warmte verlangt, omdat het weer nu niet echt mee zit de laatste dagen. Vandaag was het zelfs gewoon koud hier, het leek wel herfst.

groetjes Paul
Tamara123
Centrochelys sulcata

« Antwoord #5 Gepost op: 17 Juli 2012, 12:55:41 »

Zolang je schildpad goed eet, aankomt in gewicht (dit kan heel langzaam gaan maar dat is prima, zolang die maar geen gewicht verliest) en actief is, is er niets aan de hand....

Als het overal kouder is is het heel goed mogelijk dat hij wat langer onder de lamp wilt liggen. Normaliter zal de gevoelstemparatuur wel rond de 20 graden zitten maar met deze koude dagen redt die de 15/16 net aan dus opzich is zijn gedrag prima te verklaren...?

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Pagina's: [1] Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 November 2024, 07:03:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1480
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online