Duidelijk antwoord, dank je. Ik heb zelf ook sepia in de bak liggen maar daar eten ze niet van. Kan het kwaad dan dat ik 1 tot 2 keer per week het eten bestrooi met wat kalk, kunnen ze ook teveel kalk krijgen? Zelfde met vitaminen, als je dat 1 keer in de week wat van geeft kan dat dan kwaad? Wanneer geef je echt teveel vitaminen?
Dat is wat moeilijk te zeggen. Velen doen iedere dag kalk en vitaminen op het eten. Dat vind ik zelf veel teveel. Het is nog steeds niet bewezen of je teveel kalk kunt geven. Waarschijnlijk niet. Dus kalk kun je gerust toevoegen. Ik wilde gewoon aantonen dat het toch fijner is dat ze dit zelf regelen, in plaats van dat dit artificieel in hun eten wordt binnengesmokkeld. Sepia eten ze bij mij ook niet. Eierschalen daarentegen worden direct aangevallen. Een keer in de week een gekookte eierschaal in de bak kan wonderen doen. Het is bovendien ook grappig om ze ermee te zien prutsen
.
Vitaminen daarentegen kunnen wel schadelijk zijn (overdosis). Dus daar dien je wel mee op te passen. Ik doe dit zelf niet meer dan 1 keer in de 2 weken als ze binnen zitten (en niet als ze buiten zitten, gewoon omdat ik ze geen eten geef en dat dus gewoon niet gaat). Maar wekelijks zal ook wel in orde zijn. Iedere schildpadliefhebber heeft hier zijn eigen mening over en zijn eigen systeem. Aan jou om wat rond te lezen en een eigen mening te vormen!
Die ene vastendag doe ik omdat ik niet wil dat ze te snel groeien en zo van die lelijke bulten krijgen. Kunnen ze eigenlijk te snel groeien van enkel (on)kruiden?
Sommigen zeggen dat ze van onkruiden niet te veel eten, anderen wel. Terug tegenstrijdig dus. Zelf denk ik dat ze zoveel onkruiden mogen krijgen als ze willen, zolang ze het zelf bijeen moeten scharen, terwijl ze er wel teveel van kunnen opeten als ze het op een plateau'tje krijgen. Bovendien denk ik dat het vooral met de temperatuur samenhangt. Als het constant warm is (bv. terrarium) en ze hebben eten op een bordje, waar ze geen moeite voor moeten doen, dan eten ze teveel, wat snelle groei kan veroorzaken. Snelle groei hangt trouwens ook wel niet steeds met bultgroei samen. Een snelle groei, maar alleen kruiden als voedsel, geeft meestal geen bulten.
Het is gewoon wel zo dat ze bij slecht weer niet eten. Dus dan stellen ze zelf een 'vastendag' in. Geen voedsel bij hoge temperaturen is onnatuurlijk.
In plaats van een echte vastendag, kun je wel gewoon wat minder eten leggen. Of wat meer verlept eten, meer verspreid in de bak. Dan moeten ze wat zoeken, wat hen ook bezighoudt. Of geen eten leggen, maar wel plantjes in de bak hebben waarvan ze kunnen eten, in dat geval moeten ze zelf hun kostje bijeenscharen, wat meer energie kost.
Iemand enig idee wat zo een onderzoek bij de dierenarts ongeveer kost? En kan ik beter naar een speciale reptielenarts gaan of maakt dat niet uit voor een wormen/parasieten onderzoek?
Ik heb zelf maar 5 euro betaald toen ik in Merelbeke (Universiteit Gent) ging. Maar prijzen bij een dierenarts zijn wel hoger, 10 tot 15 euro, als ik de mensen op het forum hoor. Niet iedere dierenarts doet mestonderzoek blijkbaar (of niet iedere dierenarts heeft ervaring met mestonderzoeken voor reptielen). Daarom is het toch handiger dat je een reptielenarts in de buurt zoekt. Sowieso weet je die dan zijn en kan je die vlugger contacteren als er iets mis is met je dieren. Sommige dierenartsen doen die onderzoeken niet zelf, maar sturen die op naar andere labo's, artsen, universiteiten om dat te onderzoeken. Dat lijkt mij ook niet helemaal ideaal omdat daar toch wat tijd verloren gaat. Anderzijds is het zo wel beter dan dat ze het zelf doen, als ze er niet zoveel van kennen. Misschien wat dierenartsen in de buurt opbellen om dat na te vragen?