SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Hulp nodig voor Griekse landschildpad  (gelezen 15706 keer)
Kim 2
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 3


« Gepost op: 26 Juni 2012, 22:05:24 »

Hallo,

Een paar maanden geleden heb ik een Griekse landschildpad in huis genomen omdat ik het niet meer kon aanzien hoe men er voor "zorgde".
Het beestje zat in een klein plastic bakje met hier en daar witloof waar de vliegen er op zaten en overal stoelgang.
Het beetje water was geen water meer te noemen.
Nu heeft mijn vriend een mooie bak gemaakt van 1,4 m op 40 cm en hebben deze opgevuld eerst met hennepvezels maar nu met terra bark omdat ik had gelezen dat dit beter is. Ik heb het ook beetje ingericht met rotsen en schuilplaatsen. Ook hangt er een warmtelamp en uv lamp samen waar de schildpad onder kan zonnen. Er liggen platte steentjes onder zodat die warm worden en dat lijkt aangenamer voor Sulky (zo heet mijn schildpad).
Maar ik heb het gevoel dat ik er zo weinig van ken en wil het wel leren maar je vindt zo veel info dat ik niet meer weet wat correct is.
Sulky weegt nu 236 gram en is ongeveer 10 cm lang. Ik denk dat ze ongeveer bijna 2,5 jaar is. Is dit een goed gewicht voor een Griekse van die leeftijd?
Wat geef ik haar te eten ( ik zeg altijd haar maar natuurlijk weet ik nog niet welk geslacht die heeft):
Witloof, andijvie, bonen, aardappel, gedroogde bloemen maar dat lust ze niet zo, vitamine turtlefit,samengeperste biologische korrels bestaande uit kruiden en dergelijke, alle soorten sla, Chinese kool en af en toe iets nieuws. Ook ligt er een sepia schelp waar ze van eet.
Ze kiest altijd als eerste voor de witloof en aardappel en sla en ik zou haar graag zien eten van veel andere groenten maar dat lukt me niet zo. Enige tips hier voor?
Om de 2 dagen geef ik haar een badje.
Ik heb ook gelezen dat de luchtvochtigheid zo belangrijk is, nu spuit ik sinds deze week iedere morgen en avond op de bark water, is dit voldoende?
Ik ben een grote dierenvriend en wil het beste voor mijn schildpad maar soms heb ik het gevoel dat ik niet goed bezig ben omdat ik er te weinig van ken! Maar ik hoor het graag van jullie op wat ik moet letten en wat ik zeker moet doen.
Ik kon dat beestje niet aan haar lot over laten, toen ik hoorde dat haar zusje of broertje het niet had overleefd en die was maar 1,5 jaar dan moest ik ingrijpen!
Ik vraag gewoon wat raad om te weten als ik ok bezig ben en alle tips zijn welkom.
Er zijn papieren van de schildpad dus het is wettelijk.
Is de bak groot genoeg?
Kan zij al in winterslaap en hoe doe ik dat het best? Ik lees dat je best een paar jaar wacht, anderen zeggen dat het na 1 jaar al kan, ik weet dus niet wat het beste is...

Mijn vriend zal ook een buitenverblijf maken waar ze kan in zitten als het mooi weer is maar verkies toch om haar binnen te nemen bij koud weer en zeker om te slapen want hier bij ons is het niet echt warm genoeg buiten. Doe ik daar verkeerd mee?

Sulky is soms heel actief en op andere dagen niet en dan denk ik dat dit door mijn verzorging komt,  slaapt een Griekse veel tijdens de lente en zomer maanden? Hoe moet ik hun gedrag interpreteren?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Kim
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #1 Gepost op: 26 Juni 2012, 23:21:04 »

Een griek is redelijk actief en hoe langer de dag (warmte en lichturen) hoe actiever het dier. Echter moet dit welnatuurlijk blijven...

Buiten zetten is het aller beste. Niet warm bij jullie? Als je een kasje (broedkastje) in het verblijf hebt gaat het al snel god. Enkel voor het voorjaar en najaar is een lampje dan evt nodig. Ze kunnen goed tegen een beetje kou (12 graden snachts kunnen se makkelijk hebben hoor)

Bodembedekking natsproeien is goed echter moeten er ook droge plekken zijn. De slaapplek mag ten alle tijden vochtig zijn.

Voeding, stja daar doe je nu niet zoe goed aan... die samengeperste korrels, sepia en vitamine zijn prima maar de groentes moet je zomers eigenlijk weglaten. Ook is sla en de meeste kool erg slecht. Geef hem onkruiden, zoals paardebloemen, klaver, klaproos, margriet... stukken gezonder en ze vinden het ook lekker! Er zijn nog veel meer onkruiden die je mag geven dus keuze genoeg!
Als deze in het voor en najaar minder beschikbaar zijn dan voer je het beste devolgende groentes: andijvie en witlof (beste groentes) rucola, paksoi en chinese kool mag ook.

Winterslaap is belangrijk voor een griek. Tuurlijk zijn er mensen die dit niet doen maar het is het beste voor hetbdier. Hierover moet je eigenlijk even op het forum gaan zoeken maarde meest controleerbare manier is in de koelkast. Belangrijk is wel datje minimaal 8? Weken van te voren de ontlasting van het dier laat checken op wormen. Het dier mag niet in winterslaap als ze deze heeft dat kan fataal worden. En de antibiotica moet volledig afgevoerd zijn voordat ze inwinterslaap kan vandaar dat je dit ruim van te voren moet doen. Sowiesogeen overbodige luxe bij zo'n slecht verzorgd dier... kan gewoon bij de dierenarts overigens...





Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Antwoord #2 Gepost op: 27 Juni 2012, 13:21:11 »



Winterslaap is belangrijk voor een griek. Tuurlijk zijn er mensen die dit niet doen maar het is het beste voor het dier.



Ik wil niks tegen spreken of ?berhaupt een discussie hierop voeren maar toch een kleine vraagje zie het niet verkeerd.
Maar waar wordt op gebaseerd dat winterslaap het beste is voor het dier?
Kan je met goede argumenten / onderbouwing komen?
Natuurlijk geloof ik het wel maar het is wetenschappelijk niet erkend Knipoog

Enige wat mij verteld is dat het koudbloedige dieren zijn en door winterslaap het lichaam tijdelijk stop zet:
- kans  leven verwachting dier hoger
- paar drang
- minder snel opgroeien

* Alles van mij is een aanname wil niet zeggen dat het klopt!

Er is dus een grote kans dat een dier dmv verkeerd uitvoeren winterslaap het niet overleefd.
De fout ligt dan wel groot gedeelte bij eigenaar maar die risico durf ik nog niet te nemen.
Komen er echter wetenschappelijk onderbouwde argumenten dat het echt nodig is, zou ik eraan geloven.
Ik heb me in vele topics verdiept over wel/niet winterslaap en ben er nog niet uit.
Ook ik heb me in geweldige topics verdiept hoe men hun dieren in winterslaap houden.
Groot respect gaat daardoor ook uit na de topic van Kenneth met de koelkast methode. gefeliciteerd (sarcasme)
Wil je een winterslaap uitvoeren dan zou ik zeker na zijn topic kijken  knipoog
Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #3 Gepost op: 27 Juni 2012, 13:59:57 »

Ik heb geen enkele kennis van wetenschappelijk wel of niet erkend.

Het antwoord is echter heel simpel: als je de dieren in de natuur volgt, zie je dat ze daar een winterslaap houden. Het dier is blijkbaar op deze wijze geschapen. Dit is DE reden waarom ze een winterslaap dienen te houden. Als je als mens niets stuurt, gaat het dier onherroepelijk in winterslaap, uiteraard wel in natuurlijke omstandigheden en niet in een warm terrarium.
« Laatste verandering: 27 Juni 2012, 14:06:49 door Bert » Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Kim 2
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 3


« Antwoord #4 Gepost op: 27 Juni 2012, 22:58:20 »

Hallo,

Bedankt voor de tips. Ik ben vandaag naar het bos geweest en klaver, brandnetel en distels gaan plukken. Ze heeft er alvast van gegeten, ik zal voor meer natuurlijker eten zorgen.

Slaapplaats ten alle tijden vochtig : hoe doet men dat in een binnenterrarium? Gaat de schildpad dan spontaan de vochtige plek kiezen om te slapen?

Ik ga eens goed nadenken hoe ik Sulky het best in winterrslaap laat gaan, het schrikt me wat af dat zij maanden er niet zal zijn en dat ik schrik zou hebben dat ze het niet haalt. Maar persoonlijk denk ik ook dat in winterslaap laten gaan, het natuurlijkst is maar weet nog niet wat de beste manier is.

Groetjes,
Kim
Gelogd
Droef
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 231


Me zoon...met Sulcata ei..


« Antwoord #5 Gepost op: 28 Juni 2012, 03:24:59 »

Even kort en krachtig, en dier wat ziek is of waar je nog niks van
weet ( ik begreep dat broer/ zus al dood was) dus slechte verzorging
heeft gehad.
Nooit en tenimmer in winterslaap doen.
Gelogd
Kim 2
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 3


« Antwoord #6 Gepost op: 28 Juni 2012, 10:46:14 »

Dag Droef,

Broer/zus is gestorven omdat die omgekeerd lag en dat hadden ze niet op tijd gezien maar idd de verzorging was niet goed, ronduit slecht.
Wat raad je mij aan?

Nooit een winterslaap of nog een paar winters wachten?
Dat bedoel ik nu met zoveel info dat je kan vinden, de ene zegt wel een winterslaap, de ander niet , ik wil het goed doen maar weet niet wat de beste keuze is in het geval van mijn schildpadje.

Maar toch bedankt voor je advies.

Groetjes,
Kim
Gelogd
Tekje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 362



« Antwoord #7 Gepost op: 29 Juni 2012, 14:11:47 »

Hallo

Ik zou nog een winter wachten met een winterslaap..je doet het echt goed door dat diertje op te vangen!  cool zeg
Zoals hier boven vermeld geef je het best andijvie en witloof in de winter, en paardebloem, klaproos, muur, hybiscus bloemen, .. in de zomer. Daar haalt het dier meer uit dan in sla.

Er is hier op het forum zo een tabel waar je de vezels per plant kan bekijken. Ik hou hier geen rekening mee..ik heb op mijn buitenverblijf gewoon zaadjes gezaaid van planten die ze lusten, zodat ze afwisseling hebben.

Ivm de slaapplaats..als je het licht uitdoet en ze gaat elke avond naar hetzelfde plekje is dat ze dat verkiest boven een ander. Bij mij slapen ze elke keer in dezelfde hoek, dus daar sproei je elke ochtend en avond keer met zo'n plantensproeier ofzo.

Zonlicht is ook belangrijk, ik verkies dat boven uv..dus als je thuis bent, neem het diertje even mee naar buiten, span een klein stukje af en laat het daar rondlopen, doe ik hier ook.

Misschien ook eens een foto posten van het diertje?
Gelogd

Low 'nd Slow
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #8 Gepost op: 30 Juni 2012, 11:22:35 »



Winterslaap is belangrijk voor een griek. Tuurlijk zijn er mensen die dit niet doen maar het is het beste voor het dier.



Ik wil niks tegen spreken of ?berhaupt een discussie hierop voeren maar toch een kleine vraagje zie het niet verkeerd.
Maar waar wordt op gebaseerd dat winterslaap het beste is voor het dier?
Kan je met goede argumenten / onderbouwing komen?
Natuurlijk geloof ik het wel maar het is wetenschappelijk niet erkend Knipoog

Enige wat mij verteld is dat het koudbloedige dieren zijn en door winterslaap het lichaam tijdelijk stop zet:
- kans  leven verwachting dier hoger
- paar drang
- minder snel opgroeien

* Alles van mij is een aanname wil niet zeggen dat het klopt

Wetenschappelijk kan ik het niet onderbouwen mar de 3 punten die jij aangeeft die lijken me al belangrijk genoeg.
1 minder snel opgroeien (bij te snel opgroeien kan de schildpad een vervormd schild krijgen waarmee het dier toch nog tientallen jaren mee zal moeten leven) er zijn erg nare foto's in overvloed te vinden op het internet
2 Levensverwachting groter, (euhm nou dat hoef ik vast niet te onderbouwen)

Tuurlijk zal het dier niet direct overlijden aan het niet geven van een winterslaap maar de natuur heeft dit wel bedoeld. Ik vind dat als je een dier wilt verzorgen dat je zoveel mogelijk zijn natuurlijke levenswijze moet kunnen aanbieden en niet iets anders doet omdat het anders:
Jammer is dat je hem een periode niet ziet
de verzorger zelf bang is dat hij/zij het fout doet
Diegene het niet nodig vind
De drie punten slaan geen enkele keer terug op het dier zelf alleen maar op de verzorger. Conclusie die je kan trekken is dat de verzorger zich meer in het dier zal moeten inleven en anders een ander dier zou moeten kiezen voor verzorging als een winterslaap hem/haar niet aanstaat...

Doodgaan in winterslaap is of gewoon stomme pech of door het verkeerd uitvoeren ervan.

Verder geen persoonlijk kritiek op de mensen die bewust geen winterslaap willen inlassen hoor. Ik kom hier op het forum voor mijn eigen leesplezier en voor tips voor/van anderen en niet om de wereld te verbeteren en te zeggen wat andere mensen fout doen. Moeten ze lekker zelf weten, alhoewel iedereen die het met mij eens is wel HOOPT dat mensen zich hier iets van aantrekken en er nogmaals over na te gaan denken om het dier wel in winterslaap te laten gaan
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #9 Gepost op: 1 Juli 2012, 14:32:05 »

Lijkt mij dat als je het beste voor hebt met de dieren je de situatie in het wild het beste mogelijk nabootst.
Gelogd
Droef
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 231


Me zoon...met Sulcata ei..


« Antwoord #10 Gepost op: 1 Juli 2012, 14:37:55 »

Helemaal met Mark eens. Mits je het eerste jaar nog niks van
het diertje af weet als je denkt dat het niet helemaal goed is.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 April 2024, 06:05:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 565
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 553
Totaal: 553
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.154 seconden met 25 queries.