Allereerst: ik ken niet zoveel van waterschildpadden! Dus vanuit dat standpunt zal ik niet veel kunnen bijbrengen, behalve wat basiskennis. Maar ik weet zeker dat een andere liefhebber dit hiaat wel zal opvullen.
Hallo iedereen,
Ik ben net nieuw op dit forum ook al ben ik al gedurende vele jaren zeer geïnteresseerd in schildpadden.
Welkom!
Nu dat ik eindelijk mijn eigen woonst heb had ik graag enkele schildpadden willen adopteren. Alleen geraak ik er niet uit of ik nu voor landschildpadden of waterschildpadden zou gaan.
Ik heb een terrarium gekregen van iemand die vroeger gekko's had en die bak is 80x40x40, nu heb ik al heel wat opgezocht, toch heb ik nog een hele hoop vragen.
Alvast mijn excuses indien ze voor sommigen wat amateuristisch en voor de hand liggend lijken maar ik ben dan ook een beginner.
En ik weet ook als ik de zoekfunctie gebruik ik gelijkaardige topics tegenkom.
Geen zorgen, dit is niet zo'n forum waarbij we dit vlug als antwoord geven, al is dat natuurlijk soms wel nodig als blijkt dat mensen echt geen moeite deden.
En nu komen de vragen:
- Land- of waterschildpadden ? Welke zijn het gemakkelijkste te onderhouden. En daarmee bedoel ik niet dat ik te lui ben om hun bak proper te maken, ik wil gewoon dat ik geen te ingewikkelde dingen moet doen die een risico inhouden. Ik weet bijvoorbeeld dat landschildpadden een winterslaap kunnen houden, maar ik vind de gedachten akelig om het dier enkele maanden in een schoendoos (zoals ik hier al heb gelezen) te steken en dan hopen dat die het overleeft.
Voor mij zijn de beiden even interessant, ik heb meer de neiging voor landschildpadden te nemen, maar het is dan ook weer zo leuk om waterschildpadden zien rond te zwemmen.
De keuze tussen land- en waterschildpadden lijkt mij behoorlijk persoonlijk, waardoor we niet zoveel kunnen helpen. Volgens mij zijn die ook ongeveer evenveel werk, met waterschildpadden misschien net iets meer omdat een aquarium meer onderhoud vergt.
Wel is het zo dat de ruimte die je hebt (appartement) wel voor een deel bepaalt wat je kunt hebben. Het is bijvoorbeeld zo dat er kleinblijvende waterschildpadden zijn, terwijl dat voor landschildpadden moeilijker ligt. Het terrarium dat je beschrijft (80x40x40) is echter voor geen van beide soorten groot genoeg. Voor landschildpadjes wel in de eerste jaren. Voor waterschildpadden is een terrarium gewoon niet geschikt omdat de deurtjes vaak te laag zitten, waardoor er niet veel water in kan (en bovendien kan dat glas volgens mij ook niet de druk van veel water aan).
Dus daar moet je eerst wat over nadenken:
- hoeveel ruimte wil ik ze geven?
- heb ik een balkon/terras, ... waarvan ik een stuk kan vrijmaken voor schildpadden? (voor vele landschildpadden toch een belangrijk punt)
- Zijn er soorten die gemakkelijker te verzorgen zijn dan anderen ? Aangezien het mijn eerste schildpadden gaan zijn. Dus welke zijn geschikte schildpadden voor beginners ?
Voor landschildpadden worden grieken (Testudo hermanni), viertenen (Agrionemys horsfieldii) en kolenbranders (Geochelone (Chelonoidis) carbonaria) vaak als beginnersschildpadden aangeraden. De eerste twee gaan in winterslaap, de laatste niet. Echter verblijven deze dieren in de zomer het best buiten (vooral de eerste 2 soorten). De kolenbrander kan minder buiten (een tropische soort), maar deze wordt dan weer een stuk groter, waardoor een groot verblijf nodig is.
Geen van deze soorten lijkt mij dus uitermate geschikt voor jou, tenzij je over een balkon zou beschikken. Er zijn andere landschildpadden die een kleiner oppervlak vereisen en geen buitenverblijf nodig hebben, maar die zijn vaak zeldzaam en dus duur en bovendien ook vaak wat minder actief (schuw, verschuilen, ...), wat net de reden is waarom ze met een kleiner oppervlak genoeg hebben. De soorten waar ik daarbij aan denk: Testudo kleinmanni, Malacochersus tornieri, Pyxis. Deze soorten worden vooral door gevorderde liefhebbers gehouden.
Daarom lijkt het me toch raadzamer om op waterschildpadden over te gaan. Daar bestaan mooie kleinblijvende soorten in: druppelschildpadden (Clemmys guttata), muskusschildpad (Sternotherus odoratus), Kinosternon soorten, ... Dit was even uit mijn hoofd, gelieve te onthouden dat ik niet zoveel van waterschildpadden ken
. Deze soorten zijn niet zo moeilijk om te bekomen.
- Ik neem aan dat die dieren niet graag alleen zijn dus dacht ik er toch zeker 2 te houden. MOET het dan 1 mannetje en 1 vrouwtje zijn of maakt dit niet zo heel veel uit ? Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet van plan er mee te kweken.
Schildpadden zijn eigenlijk solitaire dieren, waardoor ze het liefst alleen zitten. Voor de eigenaar is het meestal wel leuker om ze met 2 te zien, daardoor hebben de meeste er wel 2. Dan is het best om 2 vrouwtjes samen te steken, omdat 2 mannetjes of een mannetje en een vrouwtje tot vechten kan leiden of tot het teveel najagen van het vrouwtje. Het probleem is wel dat je het geslacht bij schildpadden vaak maar ziet na een paar jaar. Dus als je nakweek koopt (zeer aan te raden, wij raden je ten sterkste af om je dieren in een dierenwinkel te kopen!), dan weet je meestal nog niet wat je koopt. Hierin schuilt dan het gevaar dat je inderdaad 2 mannetjes of een koppel hebt. De temperatuur waarop de eitjes zijn uitgebroed zegt wel iets over het geslacht. Dus dat kun je wel navragen bij de kweker, of er op mannetjes of vrouwtjes werd uitgebroed. Dat is echter niet zeker dan!
- Zijn er soorten die klein blijven want aangezien ik op een appartement woon moeten ze het met hun terrarium stellen.
Zie hiervoor. Wel belangrijke info is of je een balkon hebt.
- Zijn er schildpadden die alleen herbivoor zijn of eten ze allemaal vlees ? Kan je dan ook gewoon de korrels gebruiken die je in de winkel koopt ?
De meeste waterschildpadden zijn omnivoor, de meeste landschildpadden herbivoor.
Waterschildpadden eten wormen, slakken, waterpest (plant), kattenbrokken, ... (voor jonge waterschildpadden zorg je voor een overwegend carnivoor dieet, voor oudere dieren voornamelijk herbivoor). Sommige korrels in de winkel zijn denk ik wel in orde, maar mogen nooit het hoofdvoer vormen.
Landschildpadden daarentegen eten vooral onkruiden (ook te zien welke landschildpadden! Kolenbranders mogen bijvoorbeeld wat meer fruit en soms wat dierlijk voedsel). Maar zo krijg je toch al wat een idee van hoe je ze moet verzorgen. Je zult onkruiden moeten plukken/kweken: paardenbloem, klaver, haagwinde, ... en hierbij moeten opletten dat je geen giftige plukt.
- Wanneer ze op hun rug belanden is dit dan dodelijk of is dit gewoon een fabeltje ? Stel je gaat slapen, 10min later beland de schildpad op zijn rug en je ziet dit pas de volgende ochtend.
Een vrees van vele baasjes van jonge landschildpadden. Een paar uur ondersteboven kan blijkbaar inderdaad echt dodelijk zijn. Vooral indien dit onder de lamp gebeurt, omdat ze dan uitdrogen. Een intelligente inrichting kan hier echter al veel aan verhelpen en ook het regelmatig controleren van de schildpadden. De situatie zoals jij die zegt, gaan slapen en dan heel de nacht omgekeerd, zal wel niet zoveel voorkomen. De schildpadjes slapen gewoonlijk wel eerder dan jij. Wel kunnen ze in de loop van de dag ondersteboven raken en dat je dit pas 's avonds ziet. Dit is volgens mij slechts in zeldzame gevallen fataal, maar is wel mogelijk.
- Kunnen ze zoals slangen bepaalde ziektes overbrengen ? Hoe weet je dat je schildpad gezond is of ziek is ? Ik neem al aan doordat ze niet eten, maar zijn er nog kenmerken, ik heb al gelezen dat je hun schild moet controleren op broosheid.
Onderling kunnen schildpadden elkaar besmetten en er bestaat ook een gevaar op het doorgeven van salmonella aan mensen. Voor de rest weet ik niet van ziektes.
Gezonde schildpadden hebben heldere oogjes, zijn actief als de temperatuur voldoende is, voldoende hard schild, eten en mesten goed, ....
- En hoe weet je of je je schildpad teveel of te weinig eten geeft ? Of voorzie je iets waardoor ze altijd zelf kunnen bepalen wanneer ze eten ?
Het is mogelijk om teveel eten te geven. Daardoor groeien jonge schildpadjes te snel en kunnen ze bultgroei krijgen. Een term die je nog veel zult tegenkomen in je zoektocht over de verzorging van je toekomstige dieren. Daarom lassen sommigen een vastendag in (een dag in de week geen eten). Dat is echter ook afhankelijk van de soort schildpad, het soort eten, ...
Als je landschildpadjes bijvoorbeeld buiten kunt houden, dan moet je ze vaak zelfs niet echt eten geven. Dan kunnen ze zelf kun kostje bijeenscharen in het buitenverblijf. Bij waterschildpadden kun je bijvoorbeeld ook waterplanten in de bak zetten die als voedsel kunnen dienen (of guppies om op te jagen). Zo blijven ze actief en is het gevaar van overeten ook wat geweken omdat ze zelf actief hun eten moeten zoeken.
- Ik ben me er van bewust dat schildpadden zijn om naar te kijken (ik heb al een konijn om eens op te pakken en te strelen) maar kan het kwaad om ze op te tillen en zijn het bijters ? Want ik heb al gelezen dat sommige echt kunnen verwonden.
Waterschildpadden zijn inderdaad bijters. Landschildpadden niet echt (al bijten ze wel een keer in je vinger, maar gewoon om eens te voelen wat dat gekke roze ding is dat daar staat). Optillen kan bij beide schildpadden wel en is ook af en toe eens nodig natuurlijk, als je ze wil verhuizen of eens wil controleren of ze gezond zijn, of om ze te wegen en meten.
- Zijn er nog dingen die ik zou moeten weten die sommige mensen vaak over het hoofd zien ?
Ik denk dat je vooral eerst moet bepalen of je land- of waterschildpadden wil. In jouw situatie lijken mij waterschildpadden het meeste geschikt, maar neem ze vooral niet als je stiekem eigenlijk een andere soort wel liever hebt. Want dat loopt niet goed af. Als je toch landschildpadden wil, dan is dat wel mogelijk, maar zul je wat verder moeten zoeken om een soort te vinden die bij jouw situatie past. Beschrijf daarom misschien nog eens hoe groot het terrarium maximaal mag zijn en of je een plaatsje buiten kunt maken (nu of in de toekomst).
Als je dan weet of je water- of landschildpadden wil, dan kun je je zwaar beginnen inlezen en daarna wat meer gerichte vragen stellen. Neem vooral je tijd om goed te beslissen en je goed in te lezen voor je tot actie overgaat!
Andere tips zijn: eens langsgaan bij kwekers die de soort hebben waarin je geinteresseerd bent en vooral NIET in dierenwinkels je toekomstige dier kopen.
Alle antwoorden en tips zijn zeer welkom.
Alvast bedankt aan alle mensen die de moeite doen om me te helpen.