Ik snap helemaal hoe je je voelt, ik had ook geen enkele kennis van onkruiden toen ik mijn schildpadjes net had. Het is dan zo lastig zoeken! Het forum bied uitkomst maar hier moet je wel even voor gaan zitten want de simpelste planten waren voor mij onbekend.
Om het je wat makkelijker te maken, hieronder wat planten die sowieso ook bij jou in de buurt groeien, deze zie je bijna overal! Als je de naam niet herkent dan kan je deze het beste even op Google intypen en dan bij afbeeldingen kijken
Smalle weegbree (erg goede voeding)
Brede weegbree (zelfde idee)
Smeerwortel (serieus deze groeit echt op veel plekken terwijl je er vast nog nooit van hebt gehoord!)
Paardebloemen
Madeliefjes (niet zo populair idd)
Brandnetel (ook deze eten ze, en best wel graag ook)
Witte of paarse dovennetel (lijkt op brandnetel maar prikt niet en heeft bloementjes)
Kleefkruid (dat plakkerige onkruid)
Klaver (vinden ze erg lekker!)
Fluitekruid (lijkt op duizendblad alleen de 'blaadjes' zie er anders uit. Bloem is niet zo populair)
Klaproos (vinden ze ook heerlijk!)
Hoefblad
Zo dat zijn al ruim 10 planten welke je wellicht allemaal bij elkaar kan vinden op 1 stuk (verwildert) grasveldje. Pas op met hondenuitlaatplekken en langs bermen waar veel verkeer langs komt.
Ook kan je nog onkruiden zelf zaaien, te koop op
www.morgenster-zaden.nl Als je dat wat lijkt dan kan ik je wel nog wat andere eetbare planten noemen die daar als zaden te koop zijn. Het nadeel van zaaien is alleen dat het in het eerste jaar lang duurt voordat je het kan gaan voeren, wel is het een uitkomst voor volgend jaar!
Koop in het tuincentrum nog een Hibiscus (bloemen vinden ze heerlijk). Let alleen wel op dat gekochte planten 'opgekweekt' zijn en dat er dus extra groeistoffen zijn toegevoegd. Niet heel goed voorje schildpad, het beste is weer deze pas het volgende jaar te voeren zodat deze stoffen afgevoerd zijn...
Voer je ook Agrobs? Dat zijn ruwe vezels, vezelrijk voedsel is vereist bij landschildpadden. In planten zit opzich genoeg (niet in groentes, maar deze moet je lekker weglaten in de zomer). Ruwe vezels kan je nooit teveel voeren dus 2-3 x per weekAgrobs erbij doen zou top zijn!
De gewichten zijn niet te laag hoor. Mijn hermannis zijn van juli 2011 en zitten ook net pas in de 30 gram. Beter een trage groei dan te snel en de groei bij jou schildpadden lijkt me prima!