Echter als je een schuur hebt waar geen vorst optreedt (desnoods door een vorstbeschermkacheltje) dan kan je de bak daar natuurlijk binnen zetten en dan kunnen ze er wel in overwinteren.
Wow, wat geniaal! Nog nooit aan gedacht (ik heb uiteraard ook gewoon geen schuur, dus het is totaal niet aan de orde
). Maar het lijkt me sowieso wel leuker als ze zich vanzelf ingraven (de natuur zijn gang laten gaan) en dat je ze dan toch kunt beschermen door het geheel te verplaatsen! Fijn fijn!
Laten jullie de eerstejaars schildpadjes al gelijk een gehele winterslaap houden of langzaam opbouwen?
Wel, ik heb nu de eerste winterslaap eerder per ongeluk overgelaten. Ik wilde ze in winterslaap laten gaan, maar wist nogal van serieus uitstelgedrag (hoe zou dat toch komen). Toen ik al bezig was met afbouwen ontdekte ik dat de mini-frigo die ik staan had voor dit doel maar 3? was en je die niet kon instellen (dat had ik uiteraard eerder moeten checken). Ondanks het afbouwprotocol bleven ze echter actief (gewoon wat minder uurtjes). Ik heb dan maar gewoon dat ritme aangehouden, zodat ze wel op lager tempo leefden deze winter (en hopelijk ook blijer zijn als ze buiten komen). Volgende winter moet ik mijzelf vooral dwingen ze in winterslaap te laten gaan
. Ik troost mezelf met de gedachte dat ik zeker niet de enige ben die dit het eerste jaar overslaat, maar ik vind het toch stom van mezelf.
Ik ben voorstander van opbouwen, bijvoorbeeld een week of 6 het eerste jaar, 2 maand het tweede jaar en vanaf dan 3 maand of langer. Als het bij die kleintjes misloopt, dan ben je er in dat geval sneller bij. Die hebben immers ook niet zoveel marge op hun gewicht.