De laatste 2 maanden geef ik nu om de dag verse bladeren/ondkruid van buiten, maar ze blijven maar groeien. Moet ik me zorgen maken?
Hoeveel zijn ze dan bijgekomen deze laatste 2 maanden? Waarschijnlijk komen ze toch in een wat trager tempo bij? Sowieso is het niet echt de bedoeling dat ze afvallen. We mikken op een gestage groei.
Ik heb 2 THH's, geboren juli 2011. De mijne zijn (zo gewoon uit het hoofd) ongeveer 35 gram en 45 gram. Geen winterslaap (ook al was dat wel het plan), maar wel net als jou op een trager tempo tijdens de winter (lamp maar een halve dag aan en wat koudere omgevingstemperatuur). Nu komen ze echt maar heel traag bij.
Ze eten het direct allemaal op, laten niks liggen
en de dag erna waneer ze niks krijgen lijken ze maar op zoek naar eten.
Ze zijn zowat altijd op zoek naar eten, is mijn indruk
. De mijne laten wel vaak nog wat liggen. Soms geef ik dan de volgende dag geen vers eten (ze moeten die taaie smalle weegbree ook maar leren eten
).
Maar volgens de norm zijn ze volgens mij veel te zwaar.
Als je ze genoeg kalk verschaft en ze voedt met voedzame kruiden, denk ik niet dat het zo erg is dat ze wat snel groeien. Zolang ze maar wat gelijkmatig groeien. Het is ook logisch dat ze binnen wat sneller groeien dan dat we ze constant buiten steken.
Het is wel de bedoeling dat als ze wat groter zijn een verblijf in de tuin gaan krijgen.
Daar hoef je helemaal niet mee te wachten tot ze groot genoeg zijn! Je kunt bijvoorbeeld een konijnenbak kopen (spotgoedkoop 2dehands, wel niet vergeten om gaatjes in de onderkant te maken voor als het zou regenenen!)
Dit zal echter al wat te klein zijn voor jouw beestjes (zo'n kooi is meer iets voor pasgeboren schildpadjes, aangezien de afmetingen vaak beperkt zijn, dit is een 70x40cm voorbeeld). Een wat meer aangepast verblijf zal handiger zijn, zoals dat van Tamara123:
Of Deesjuh:
Of Halk:
Of Kenneth (de inspiratiebron van dit forum voor dit soort bakken):
Foto's van mijn hok post ik binnenkort ook eens, wie weet inspireert je dat ook. Zo snel mogelijk buiten is dus eigenlijk de missie. En ook net het leukst, want ze zijn toch het prachtigste als ze buiten zijn. Al moet het weer dan wel wat willen meewerken (want ze spreken hier nu plots alweer van vriestemperaturen 's nachts!).
Hoe groot zijn je schildpadjes dan al eigenlijk? (Al weet ik uit ervaring dat dat meten wel iets minder handig is
)