Lammy... zoals we bij Defensie zeggen: " Even rust bij de stukken..."
Jouw bak is v.w.b. de buitenafmetingen ( 150 lang, 40 diep, 40 hoog? ) op zich geschikt voor 2 zaagruggen.
Je hoeft dus geen
grotere bak die meer ruimte zal innemen, maar je hebt eigenlijk een bak van dezelfde grootte nodig die praktischer is ingedeeld.
(Ik noemde 160 x 60 x 60, maar dat is de richtlijn voor 3 zaagruggen.... voor 2 dieren volstaat 150 x 40 x 40 prima..... Nu moet ik wel opmerken dat bij een aquarium van 150 cm lang, de breedte en hoogte vaak op 50 cm zijn..)
Jouw bak heeft aan de voorzijde schuifruiten, waardoor je beperkt bent in je waterhoogte.
Dat is voorlopig nog geen probleem.... Echter; als jouw dieren volwassen dan gaat dat wel een manco worden.
Stel dat jouw bak een normaal type aquarium was.. in exact dezelfde afmeting.. dan zat je goed
Het enige wat dan nog "minder praktisch" was, is dat de bouwer een deel van de lengte van de bak heeft opgeofferd aan het zandeiland door een verticale plaat in te kitten.
Ik zal hieronder met wat foto's (via google gevonden) proberen duidelijk te maken hoe het eigenlijk had gemoeten:
"Standaard" aquarium met ingekit eiland tegen de zijkant:
Dit is feitelijk een minder goed voorbeeld, vanwege het hele ondiepe eiland, maar je ziet dat er weinig zwemruimte verloren gaat door deze manier van constructie.
Hieronder nog een voorbeeld:
Hier een wat dieper eiland, waarbij een minimum aan zwemruimte wordt ingeleverd.
Aangezien een schildpad haar eieren begraaft, word geadviseerd om het eiland zo diep te maken als de schildpad lang is.. snap je?
Ook een "schuine plaat" als eiland was handiger geweest (mits je natuurlijk geen schuifruitjes en een daardoor relatief ondiep waterdeel hebt), aangezien ze dan onderin de bak nog steeds de volledige (in jouw geval:) 150 cm aan zwemruimte blijven behouden:
Ook bij deze bak zou het waterpeil voor actief zwemmende soorten een stuk hoger mogen, maar het gaat me om je een beeld te schetsen van praktische manieren van het creƫren van een zandeiland.
Kortom:
Je bak volstaat zeker de komende tijd voor jouw 2 zaagruggen.
Als ze volwassen zijn, is de bak echter ongeschikt.
Dan zijn er inderdaad 2 keuzes:
- Een zelfde formaat bak, maar ditmaal met open bovenkant, nagenoeg volledig gevuld met water en een handiger geplaatst eiland... Want dan is het wel goed!
- De huidige bak houden en kiezen voor een kleinere / minder actief zwemmende soort (want ook daarvan zijn er genoeg verkrijgbaar).
Het is maar net wat de voorkeur geniet.
En daarbij moet ik je bijvallen: Ik vind het idee om jouw zaagruggen om te ruilen voor een kleinere soort helemaal niet zo "slecht" als het wellicht vanuit sommige hoeken lijkt te klinken; integendeel.
Maar dan moet die keuze een weloverwogen zijn, waarbij je alle feiten m.b.t. de huisvesting helder hebt
Ze kunnen dus in een bak die evenveel ruimte inneemt als je huidige bak... alleen zal ie anders ingedeeld moeten zijn.
Succes weer