SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Ik wil graag schildpadJES, maar welke, hoe, wat, enz enz...  (gelezen 11220 keer)
Tamara
Gast
« Gepost op: 13 Mei 2007, 17:08:15 »

hoi allemaal,

Ik zou wellicht graag schildpadjes willen maar ja, wat er allemaal bij komt kijken? geeen idee...

daarom zou ik me graag eerst willen inlezen voordat ik hals over kop een dierenwinkelmedewerker geloof en ze aanschaf en vervolgens erachter kom dat ik of: geen goede huisvesting heb, of dat ik een soort heb die niet bij mij "past" of dat ik verkeerde (overbodige) atributen heb...

Zo dus wie kan mijn vragen beantwoorden en wellicht nog tips/weetjes toevoegen....?

1) Ik zoek eigenlijk een schildpadje dat vrij klein blijft (cm of 10?)
2) Een huisvesting zou ergens komen te staan waar hij blootgesteld wordt aan zonlicht, dus ze moeten een beetje tegen wamrte kunnen (maar extra warmte is juist goed is mij verteld?)
3) Zou ik dan moeten denken aan een schildpadje dat graag zwemt, of aan een schildpadje dat graag op het droge is met een bakje laag water
4) Hoeveel schildpadden moeten/kunnen bij elkaar?
5) hoeveel ruimte hebben schildpadjes nodig?
6) komen er nog veel dingen bij kijken? (afgezien van een goede huisvesting, warmte lampen, ventilatie)

je kunnen wel zien dat ik erg onervaren ben, maar ik wil gewoon eerst goed geinformeerd zijn vooordat ik ergens aan begin....

gr tamara
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 13 Mei 2007, 17:16:27 »

Welkom op het forum Tamara
Bedoel je met punt 3 dat je er nog niet uitbent of je een waterschildpad of landschildpad wilt? glimlach
Goed dat je eerst informeerd, we zoeken samen naar een oplossing.
« Laatste verandering: 13 Mei 2007, 17:19:05 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Mei 2007, 17:40:08 »

hoi allemaal,

Ik zou wellicht graag schildpadjes willen maar ja, wat er allemaal bij komt kijken? geeen idee...

daarom zou ik me graag eerst willen inlezen voordat ik hals over kop een dierenwinkelmedewerker geloof en ze aanschaf en vervolgens erachter kom dat ik of: geen goede huisvesting heb, of dat ik een soort heb die niet bij mij "past" of dat ik verkeerde (overbodige) atributen heb...

Zo dus wie kan mijn vragen beantwoorden en wellicht nog tips/weetjes toevoegen....?

1) Ik zoek eigenlijk een schildpadje dat vrij klein blijft (cm of 10?)
2) Een huisvesting zou ergens komen te staan waar hij blootgesteld wordt aan zonlicht, dus ze moeten een beetje tegen wamrte kunnen (maar extra warmte is juist goed is mij verteld?)
3) Zou ik dan moeten denken aan een schildpadje dat graag zwemt, of aan een schildpadje dat graag op het droge is met een bakje laag water
4) Hoeveel schildpadden moeten/kunnen bij elkaar?
5) hoeveel ruimte hebben schildpadjes nodig?
6) komen er nog veel dingen bij kijken? (afgezien van een goede huisvesting, warmte lampen, ventilatie)

je kunnen wel zien dat ik erg onervaren ben, maar ik wil gewoon eerst goed geinformeerd zijn vooordat ik ergens aan begin....

gr tamara

Vraag 1: 10 cm is erg klein hoor, indien het een waterschildpadje is wat je wenst behoort een modder of muskusschildpad tot de mogelijkheid, al komen ze meestal iets groter.
Landschildpadden vind je niet in deze eindgrootte, daarbij komt dat de kleinste soorten vrij zeldzaam en daardoor duur zijn.
Vraag 2: zonlicht is goed, maar er moet over gewaakt worden dat het terrarium niet te warm word, bij een aquarium (waterschildpadden)is dit probleem minder.
Vraag 3: bedoel je hiermee dat het nog niet uitgemaakt is of je een water of landschildpad wilt? Is belangrijk voor verdere info Knipoog
Vraag 4: een schildpad kan probleemloos alleen leven.
Vraag 5: Hangt ervan af welke soort je uiteindelijk kiest, hoeveel ruimte heb je beschikbaar?
Vraag 6: Goed informeren vooral, voor dat zit je hier goed Knipoog
Ook bij de eventuele kweker van het aangekochte dier kan je doorgaans terecht voor informatie.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #3 Gepost op: 13 Mei 2007, 17:50:22 »

hoi allemaal,

Ik zou wellicht graag schildpadjes willen maar ja, wat er allemaal bij komt kijken? geeen idee...

daarom zou ik me graag eerst willen inlezen voordat ik hals over kop een dierenwinkelmedewerker geloof en ze aanschaf en vervolgens erachter kom dat ik of: geen goede huisvesting heb, of dat ik een soort heb die niet bij mij "past" of dat ik verkeerde (overbodige) atributen heb...

Zo dus wie kan mijn vragen beantwoorden en wellicht nog tips/weetjes toevoegen....?

1) Ik zoek eigenlijk een schildpadje dat vrij klein blijft (cm of 10?)
hiermee beperk je de keuze al heel sterk, er zijn slechts weinig soorten die zo klein blijven, zowel bij water- als bij landschildpadden. Het belangrijkste voor jezelf op dit moment is om vast te stellen hoeveel vrije ruimte je hebt voor je schildpad. Dit bepaalt namelijk in grote mate welke dieren je kan huisvesten. Ten tweede zou je je budget nauwkeurig moeten kunnen bepalen. Verschillende soorten vragen verschillende verzorging, maar verschillen ook vaak erg in aankoopprijs. Een kleine landschildpaddensoort is bijvoorbeeld Pixys arachnoides, maar die is eerder duur in aanschaf en ook niet gemakkelijk te vinden.
2) Een huisvesting zou ergens komen te staan waar hij blootgesteld wordt aan zonlicht, dus ze moeten een beetje tegen wamrte kunnen (maar extra warmte is juist goed is mij verteld?)
mijn ervaring leert hier: let zeker zo hard op te warm dan op te koud. Achter glas in de zomer kan een grote aquarium of terrarium vaak levensbedreigend hoge temperaturen ontwikkelen voor de dieren die erin zijn gehuisvest. Een zonnige plek kan geen kwaad het grootste deel van het jaar, het zal je energierekening voor verwarming zelfs beperken. Maar je zou zeker voorzichtig moeten zijn in de zomer en nagaan of je eventueel ook middelen hebt om de temperatuur wat te verlagen indien nodig.
3) Zou ik dan moeten denken aan een schildpadje dat graag zwemt, of aan een schildpadje dat graag op het droge is met een bakje laag water
Hangt er wat vanaf waar je eigen voorkeur naar uitgaat. Je hebt waterschildpadden, doosschildpadden, moerasschildpadden of landschildpadden. Elk met hun eigen charmes en elk met hun eigen verzorgingseisen. Het hangt dus ook hier vooral af van de ruimte en het budget dat je aan je dieren wenst te besteden.
4) Hoeveel schildpadden moeten/kunnen bij elkaar?
vele soorten schildpadden zijn solitair en hebben liefst geen soortgenoten in de buurt. doe je dit wel, dan krijg je vaak problemen dat ze onderling gaan vechten. Je kan ook opteren voor een koppeltje, dat kan meestal geen kwaad. Het belangrijkste in mijn ogen is: meerdere dieren betekent dat ze meer plaats nodig hebben. Neem je waterschildpadden, zal je ook moeten zorgen voor een landgedeelte aan je aquarium, zodat een vrouwtje eieren kan afzetten (dit is ook nodig als je alleeen een vrouwtje hebt).
5) hoeveel ruimte hebben schildpadjes nodig?
dit is enorm soortafhankelijk en moeilijk te zeggen. Als je binnenkort weet welke soorten je in overweging neemt, dan kunnen we daar wel op antwoorden.
6) komen er nog veel dingen bij kijken? (afgezien van een goede huisvesting, warmte lampen, ventilatie)
heel belangrijk: een goede voeding en regelmatige gezondheiscontroles. Je hebt het geluk dat er voor elke soort wel enkele erg goede beschrijvingen zijn hoe je het dier zou moeten verzorgen.

je kunnen wel zien dat ik erg onervaren ben, maar ik wil gewoon eerst goed geinformeerd zijn vooordat ik ergens aan begin....
dacht iedereen er maar zo over hé knipoog

gr tamara

welkom op het forum
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #4 Gepost op: 13 Mei 2007, 18:12:52 »

Oke, wat een snelle reacties! Brede lach

Wat ik precies wil weet ik niet, wel weet ik als ik ze ergens zie in een winkel of iemand die ze heeft ik tegen het glas aangeplakt zit  schaterlach

Ik heb een maximale ruimte van 150x45. De bak zou dan op de vensterbank komen te staan waar in de ochtend de zon op komen te staan. Ik heb rolluiken dus de mogelijkheid is er om in een hittegolf de brandende zon weg te houden maar ik vind het wel fijn om hem niet altijd dicht te hoeven doen (mij is verteld dat als de temparatuur maar niet boven de 60 graden kom dat het dan goed is, maar dat is dus niet helemaal waar als ik het zo lees?

Qua soort, tsja... Ik vind ze allemaal leuk  Brede lach MAAR ik wil inderdaad wel schildpadJES zo klein mogelijk, en eigenlijk had ik het wilde idee om er 2-3 bij elkaar te houden maar dat gaat dus niet? neerslachtig

Waterschildpadjes zijn leuk, ik zie ze al helemaal zwemmen en op het eiland uitpuffen  liefde voor.... Maar als landschildpadjes beter bij mijn situatie/ruimte past dan is dat ook net zo leuk. Al denk ik dat bij waterschildpadden meer verzorging vereist dan bij land?? (denk aan verschonen/schoonhouden van het water....

Hoe vaak moet je eigenlijk zo een huisvesting verschonen?
En klopt het nou dat schildpadden bijten? geschrokken of hoeft dat niet als je ze gewoon bij een erkende/goede fokker vandaan haalt?

Is mijn ruimte goed? zijn 2-3 schildpadden bij elkaar houden uit den boze? met een koppeltje, ga je natuurlijk kleintjes krijgen... hoe vaak krijgen die kleintjes? *ik zit daar eigenlijk niet op te wachten met mijn gebrek aan ervaring enzo...*
Wat zou het beste bij mij passen? water of land? en welksoort heeft de kleinste? En de maten van schildpadden he, meten jullie dan het schild of ook de kop mee? En vanaf waarneer zijn ze volgroeit???

 schaterlach Owww wat een vragen he  schaterlach
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 13 Mei 2007, 18:37:55 »

Voor landschildpadjes heb je allicht te weinig plaats.
Ik zou kiezen voor kleinblijvende waterschildpadden,(modder of muskusschildpadjes) want ook voor geelwangen en zaagruggen zal het aquarium na verloop van tijd te smal zijn.
Kijk alvast eens op de site van Mandy Massink, daar vind je uitgebreide uitleg over modder en muskusschildpadjes, deze kan je ook eventueel per 2 of 3 houden: http://www.mdrubbel.demon.nl
Volgende soorten komen voor je mogelijkheden in aanmerking:
Kinesteron subrubrum hippocrepis
Sternotherus odoratus
Sternotherus minor minor
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #6 Gepost op: 13 Mei 2007, 19:00:41 »

OKe, nou dan is de keuze snel gemaakt... Waterschildpadjes! glimlach Ik vind het namelijk stiekum ook wel leuker hoor, om ze af en toe lekker rond te zien zwemmen....

Klopt het dat mannentjes over het algemeen kleiner blijven dan vrouwetjes?

Hoe zit het met kans op vechten? Beter alle 3 uit 1 nest nemen? Ik wil wel 1 geslacht.
Als ze vechten wat dan? zijn er echt wondjes te zien oid, want ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat ik er 1 weg moet doen, arme dier dan zit er weer een ion zo een "opvang" das toch niet helemaal mijn bedoeling.

Als ik op die site kijk zie ik echt alleen maar bakken die vrijwel geheel bestaan uit water...
Waar kom het plaatje/idee van mij vandaan met: een bak water een vrij groot eiland en een warmte lamp erboven waar ze onder slapen....? en af en toe in het water glijden en weer terug klimmen op de steen...

En hoe oud zijn ze als ze volgroeit zijn? want ik las net dat ze met 3 jaar nog niet uitgegroeit zijn, vandaar wellicht mijn idee van kleine schildpadjes....
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 13 Mei 2007, 19:18:20 »

Citaat
Klopt het dat mannentjes over het algemeen kleiner blijven dan vrouwetjes?
Mannetjes blijven idd over het algemeen iets kleiner
Citaat
Hoe zit het met kans op vechten? Beter alle 3 uit 1 nest nemen? Ik wil wel 1 geslacht.
Als ze vechten wat dan? zijn er echt wondjes te zien oid, want ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat ik er 1 weg moet doen, arme dier dan zit er weer een ion zo een "opvang" das toch niet helemaal mijn bedoeling.
Het vechten blijkt bij deze soorten nogal mee te vallen, maar voor uitgebreide soortbeschrijving kan je het beste bij de kweker terecht.
Citaat
Als ik op die site kijk zie ik echt alleen maar bakken die vrijwel geheel bestaan uit water...
Waar kom het plaatje/idee van mij vandaan met: een bak water een vrij groot eiland en een warmte lamp erboven waar ze onder slapen....? en af en toe in het water glijden en weer terug klimmen op de steen...
Op de site zijn de dieren nog jong, dan volstaat een boven het water uitstekend stuk wortelhout met daarboven een warmtespotje, geslachtsrijpe vrouwtjes hebben ook een zandbak nodig waar ze de eieren kunnen afzetten.Muskus en modderschildpadden komen ook veel minder aan land dan andere soorten waterschildpadden.
Citaat
En hoe oud zijn ze als ze volgroeit zijn? want ik las net dat ze met 3 jaar nog niet uitgegroeit zijn, vandaar wellicht mijn idee van kleine schildpadjes....
Kleinblijvende soorten zijn doorgaans op 5 a 6 jaar reeds volgroeid
« Laatste verandering: 13 Mei 2007, 19:43:42 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 13 Mei 2007, 19:26:05 »

Citaat
Ik heb een maximale ruimte van 150x45. De bak zou dan op de vensterbank komen te staan waar in de ochtend de zon op komen te staan. Ik heb rolluiken dus de mogelijkheid is er om in een hittegolf de brandende zon weg te houden maar ik vind het wel fijn om hem niet altijd dicht te hoeven doen (mij is verteld dat als de temparatuur maar niet boven de 60 graden kom dat het dan goed is, maar dat is dus niet helemaal waar als ik het zo lees?
De meeste schildpadden sterven bij temperaturen hoger dan 45 a 47°C, dit is soortafhankelijk.

Citaat
Waterschildpadjes zijn leuk, ik zie ze al helemaal zwemmen en op het eiland uitpuffen  liefde voor.... Maar als landschildpadjes beter bij mijn situatie/ruimte past dan is dat ook net zo leuk. Al denk ik dat bij waterschildpadden meer verzorging vereist dan bij land?? (denk aan verschonen/schoonhouden van het water....Hoe vaak moet je eigenlijk zo een huisvesting verschonen?
Voor waterschildpadden is een goed filter een eerste vereiste, dan valt het onderhoud nogal mee.
Citaat
En klopt het nou dat schildpadden bijten? geschrokken of hoeft dat niet als je ze gewoon bij een erkende/goede fokker vandaan haalt?
Waterschildpadden durven wel eens bijten, bedenk: het zijn GEEN knuffeldieren Knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #9 Gepost op: 13 Mei 2007, 20:02:58 »

Dat het geen knuffeldieren zijn dat snap ik, maar het is niet de bedoeling dat als ik moet verschonen dat ze gelijk in mijn vinger hangen o.i.d.

Ik vind denk ik de Kinesteron subrubrum hippocrepis het "leukste" uit de drie die jij aangaf, ik zal over dat soort even specifiek wat meer informatie over opzoeken...

Mensen met dit soort mogen natuurlijk alle inn's and outs hier neerplanten  mmm...leuk
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Noor
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 362



« Antwoord #10 Gepost op: 14 Mei 2007, 10:27:26 »

hoi,

ik wilde nog even zeggen dat jonkies krijgen niet zo snel gaat hoor! ten eerste moet de situatie perfect zijn om ze tot paren te brengen, en ten tweede leggen schildpadden eieren, die je zult moeten uitbroeden in een broedstoof. dus je hoeft niet bang te zijn voor kleintjes.. ook zullen ze niet meteen aan je vinger hangen hoor.. doorgaans valt het mee met het bijten..

ik denk eerlijkg gezegd dat je wel een (of twee) zaagruggen zou kunnen houden op 45 cm. breedte.. zaagruggen zijn niet geneigd snel te bijten, zijn makkelijk te verkrijgen en zijn echte zonaanbidders. wel zijn ze wat schuwer dan bijvoorbeeld een roodwang, dus als je langs loopt willen ze nog wel eens van hun zonne-plek het water in schieten..

je zou ook eens kunnen kijken of je schildpadden uit een opvang kunt halen ipv uit een dierenwinkel..

succes!

xx Noor
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #11 Gepost op: 14 Mei 2007, 13:13:06 »

Met een opvang heb ik geen probleem, wel wil ik jonge schildpadjes... hoeven niet super jong te zijn maar ik zou het leuk vinden om ze te zien groeien....

en dierenwinkel, mja... ik hoop eigenlijk een fokker oid te vinden. Ik ben namelijk niet echt voor dierenwinkel verkoop, want ik weet niet hoe het met schildpadden zit, maar andere dieren (denk aan knagers) worden massaal in kleine bakjes gefokt tot ze niet meer kunnen alleen maar om geld mee te verdienen... vind ik toch niet zo een fijn idee, arme diertjes...

*zijn er geen landschildpadden die op 45 cm gehouden kunnen worden? (wel over een lengte van 150 he) want ik twijfelheel erg nu of ik wel WATERschildpadjes moet nemen...
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Monibro
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 478


« Antwoord #12 Gepost op: 14 Mei 2007, 14:00:59 »

Ik denk dat je geen enkele schildpad in die ruimte kan houden, de eerste 2/3 jaar gaat wel, maar de beestjes moeten toch de ruimte hebben op den duur.
Gelogd

0.0.2 Geochelone Carbonaria
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Antwoord #13 Gepost op: 14 Mei 2007, 14:06:33 »

ben het met monibro eens ,en ik begreep dat je ze in de vensterbank wil zetten waar de zon op staat,denk dat het dan veel te warm word voor wat voor soort schildpad dan ook,maar hier zijn mensen op het forum die er meer van weten dan ik ,dus zal je ongetwijfeld antwoord krijgen Knipoog
Gelogd
Noor
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 362



« Antwoord #14 Gepost op: 14 Mei 2007, 14:23:42 »

landschildpadden kun je echt niet houden op 45 cm. breedte..als je twijfelt moet je zeker GEEN waterschildpadden nemen, want houdt er rekening mee dat ze ontzettend stinken en je regelmatig AL het water moet verschonen. echt, als je waterschildpadden hebt kan je hele kamer ernaar gaan stinken, of je moet een vijverfilter gaan aanschaffen, wat al snel tegen de 200 euro gaat..

de meeste landschildpadden kun je echter wel de eerste jaren op de afmeting houden, maar da moet je daarna echt iets (veel) groters hebben. de meeste landschildpadden hebben al snel enkele vierkante meters nodig!

xx Noor

Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 April 2024, 20:35:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 623
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 612
Totaal: 612
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.13 seconden met 25 queries.