Was de bouwer er bekend mee dat dit verblijf het uiteindelijke verblijf voor 2 volwassen zaagruggen zou moeten worden?
Als ik de minimale huisvestings
richtlijnen op de NBSV-site er op na sla, dan zie ik dat de dieren een verblijf zouden moeten krijgen van 160 x 60 x 60.
Hier zou je 3 volwassen zaagruggen in kunnen huisvesten; er vanuit gaande dat deze dieren tegen 30 cm kunnen worden ( 27 cm staat aangegeven ) en actieve zwemmers zijn.
Voor 2 dieren zou je dan in principe iets kleiner kunnen, maar liefst zou je bovengenoemde maatvoering aanhouden... Let wel... het is uiteraard een richtlijn en geen zaligmakend gegeven.
Realiseer je echter dat die 160 x 60 x 60 dan het watergedeelte is... met daarnaast nog een eiland van 30 cm diep.
Ik vermoed dat je in het beste geval een watergedeelte van (ik gok even) 120 lang x 40 diep (breedte van de bak dus) x 25 hoog kunt realiseren?
Dat komt dus absoluut niet overeen met het benodigde voor een zaagrug.
Je zou inderdaad nog contact kunnen opnemen met de bouwer, maar ik vraag me oprecht af wat je ermee zou willen/kunnen bereiken.
Het mooist zou zijn als hij zegt: "Goh, ik heb me dan misrekend, breng maar terug, dan maak ik een nieuwe bak met een waterdeel van 160 x 60 x 60 met aangrenzend zandeiland".
Ik denk dat we mogen aannemen dat dát niet gaat gebeuren
Persoonlijk vrees ik dat het een over-en-weer spelletje met verwijten gaat worden.
Jij kan hem verwijten dat ie zijn info mbt de soortspecifieke eisen niet helder heeft, waardoor jij nu een deels ongeschikte bak hebt...
Hij kan jou verwijten dat je je niet goed genoeg hebt laten informeren, waardoor je specifiekere wensen had kunnen doorgeven...
Misschien heeft ie echt naar eer & geweten een bak gemaakt, waarvan hij in de veronderstelling was dat ie aan alle wensen zou voldoen...
Ik zou zeggen:
Geniet van de bak zolang dat kan (uitgaande van de grootte van de dieren).
Ik denk dat ik zou gaan rondkijken voor een andere bak, wanneer de lengte van de dieren gelijk gaat worden als je maximale waterhoogte in de bak... tot die tijd kun je prima vooruit