1) Een landschildpad legt deze ook eieren als er geen man in de buurt is? Zoja, vanaf welke leeftijd? En moet je dan de verblijf er ook naar inrichten zodat ze die kunnen begraven of iets? (Ik weet aardig veel van waterschildpadden af en daar is het wel het geval bij...)
Vanaf dat ze geslachtsrijp zijn. Leeftijd is moeilijk te zeggen.. ligt natuurlijk ook aan de snelheid waarmee ze groeien. In het meest ideale geval ligt die snelheid laag en groeien ze gelijkmatig en rustig op. Als ik me niet vergis zouden ze vanaf een jaar of 6 / 7 (bij een rustige ontwikkeling en jaarlijkse winterslaap) eieren kunnen gaan leggen, maar pin me daar niet op vast.
2) De groente/fruit die je in de winkel koopt, moet je die eerst in water laten staan of gewoon afspoelen? En hoeveel moet je geven aan een jonge schildpad? Hoe weet je of die genoeg heeft?
Afspoelen en daarna droog deppen. Groente bevat in verhouding erg veel vocht en relatief weinig vezels. Grieken hebben veel vezels nodig om stevige ontlasting te behouden. Bij het geven van veel vochtige vezelarme groente is de kans op slappe mest groter.
Fruit is niet echt goed voor ze. De vele (fruit-)suikers zijn een ideale voedingsbodem voor parasieten. Ondanks het feit dat ze er gek op zijn, geef je het liever zeer spaarzaam / niet. Vergelijk het met kinderen die snoep willen... Ze zijn er dol op, maar het is erg ongezond, ze krijgen een slecht gebit en worden dik.
Hoeveelheid groenvoer?
Ik doe dat "uit de losse pols"... Geef per dier een hoeveelheid qua grootte van het dier zelf.. dat is de portie die ik per dag verstrek. Dit hebben ze vaak al binnen een kwartier op. In het buitenverblijf eten ze onregelmatiger.. Geen idee hoeveel ze dan wegwerken.
3) Wat is dat agrobs ofzo?? Moet je dat geven? Zoja hoe en wat? Ik zou niet weten wat het is namelijk...
]
Agrobs / Heucobs / Equifit... allemaal benamingen voor hetzelfde: Samengeperst gedroogde brokken die bestaan uit een enorme variatie aan onkruiden. Onmisbaar vanwege die benodigde vezels. Verkrijgbaar tijdens landdagen / verkrijgbaar via het forum... en bij winkels waar ze paardenvoer verkopen, al moet je dan uitkijken de variant te nemen zonder melasse.. anders is het suikergehalte te hoog.
Je kunt het weken, maar ik zou het laten opdrogen voor je het geeft. Heb de ervaring dat de dieren de droge vezeltjes over wat lichtvochtige (niet nat dus) groente beter accepteren. Natte uitgeknepen Agrobs is in mijn optiek te vochtig.. Maar da's mijn persoonlijke mening.
4) Moet je voor een griekse landschildpad het terrarium vochtig houden? Bij sommige schildpad soorten moet dit namelijk en in een reptielenzaak is mij vertelt van niet bij een griekse landschildpad maar ik twijfel er een beetje aan..
Ik zag laatst weer een voorbeeld van een Griek in een Reptielenspeciaalzaak.. in een kurkdroog terrarium op beukensnippers. Bulterig schild met een laagje stof erop.
Absoluut fout!!
Grieken (met name opgroeiende jonge dieren) hebben een lokaal vochtige ondergrond nodig waar ze zich in kunnen ingraven. Het best zorg je voor een dikke bodem in het verblijf. Cocopeat / potgrond / onbemeste tuinaarde.. allemaal prima. Je zou er voor de structuur wat zand / steentjes doorheen kunnen mengen.. allemaal prima. Als het goed is zal jouw diertje een "vaste plek" hebben waar het 's nachts gaat slapen. Als je op die plek met enige regelmaat een beker water opkiepert en met je vingers wat door de grond harkt, dan is dat perfect. Het diertje kan dan zelf kiezen of ie droog of nat wil gaan liggen... Maar er is dan in ieder geval een keuze.. en dus een vochtige plek
5) Vanaf welke leeftijd kun je het geslacht zien?
Na een jaartje of 4 ongeveer... vermoed ik zo..
6) Is het verplicht om kruidens te voeren of hebben ze er ook genoegen mee met alleen groente (en af en toe fruit) en af en toe gras/paardenbloem blad enzo? En moet je de kruides die je vind ik woon hier in een boerengebied waar het onkruid meters hoog staat, maar daar plassen wel honden tegenaan en is veel ongedierte in te vinden.... Dus ik denk niet dat het slim is om daar de kruides te plukken... Dus waar kan ik het anders halen? In de winkel? :$
Verplicht? Nee.
Het best mogelijke voer? Ja... daar kunnen geen groentes tegenop.
Als honden er tegenaan plassen, dan riskeer je parasitaire besmetting. Dat zou ik je dus afraden.
Misschien kun je bij een wat meer afgelegen plek komen? Indien je een stukje tuin ter beschikking hebt; je kunt online enorm diverse soorten onkruiden bestellen.. Zo heb je zelf een voorraadje in je tuin. Ideaal toch?
7) Als ik groente in de winkel koop, en/of fruit etc hoe weet ik of het niet bestrijd is met van die middelen ? Dus doe weet ik of ik het me schildpad kan voeren?
Jawel hoor... Even afspoelen en droogdeppen.
Maarrr.... onkruiden van een veilige plek zijn dan natuurlijk wel weer beter
Weet iemand een leuke naam ervoor?
Ik dacht zelf aan Shredder, afgeleid van iets/iemand uit the ninja turtles haha. Maar ik zoek meer leuke naampjes
Dat zul je zelf moeten bedenken, hahaha.. Het is jouw diertje.. jouw smaak... jouw naam.. vind ik dan.
Persoonlijk geef ik ze geen namen.. Mijn "liefde" voor ze is er niet minder door.
9) Waar kun je het beste een griekse landschildpad halen? Liefst niet al te duur :$ Ookal weet ik dat ze niet goedkoop zijn, maar het liefst zo goedkoop mogelijk en zo jong mogelijk. Heeft iemand een paar adresjes? (Het liefst ook nog in Gelderland :$)
Geen idee.
Kijk eens op Markt-pl .... of hier bij aangeboden... Op in de aanbodsectie op de site van de schildpaddenvereniging. Vrees dat je er in het ergste geval een stukje voor moet rijden.
Zorg wel dat je bij een particuliere kweker koopt.. niet bij een dierenwinkel
De prijzen zijn vrij standaard voor jonge Griekjes... 45 - 60 Euro gemiddeld.. al dan niet incl de benodigde papieren die volgens mij 15 Euro zijn.
Extra tip:
Koop geen glazen terrarium. Daar word de temperatuur te hoog in.
Het best koop / maak je een open bak.. de temperatuur is dan kamertemperatuur.. en lokaal onder de warm 35 graden. Dat is ideaal. De vochtige plek droogt dan ook veel minder snel op. Een boekenkastje die plat op z'n rug ligt is een prima verblijf... of een knaagdierkooi met zo'n plastic onderbak. Uiteraard uitkijken dat de diertjes niet over de rand kunnen vallen.
Al met al een bijzonder leuke / actieve / ondernemende soort die niet moeilijk te houden is.
Desondanks wil ik je er wel op wijzen dat juist Griekse Landschildpadden door hun actieve gedrag een relatief groot verblijf nodig hebben...
Huisvesting binnen is de eerste jaren nog mogelijk, hoewel huisvesting buiten zonder meer de voorkeur geniet. Het best heb je een apart stuk afgezet tuin, waar de dieren hun natuurlijke gedrag kunnen naleven.
Ook is de winterslaap een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van deze dieren... en tevens een periode die dus jaarlijks weer terugkomt.
Kortom; Griekse Landschildpad = Groot buitenverblijf (10 vierkante meter voor 2 dieren) en ieder jaar minimaal 3 maanden winterslaap... Heb je dat meegenomen in je overweging om een Griekje te nemen?
Wil je niet afschrikken, maar juist zorgen dat je volledig beslagen ten ijs komt