SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172833 aantal berichten in 14136 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Paar vraagjes over de Testudo Hermanni Boettgeri  (gelezen 12898 keer)
Taodidi
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

« Gepost op: 16 Januari 2012, 16:45:32 »

Hallo allemaal,

Ik wil graag een griekse landschildpad aanschaffen. Ik heb er al erg veel informatie over kunnen vinden maar ik blijf toch met een paar vraagjes rondhangen...

Er zullen misschien wel wat domme vraagjes tussen staan maar ik heb die info wel nodig  verlegen

1) Een landschildpad legt deze ook eieren als er geen man in de buurt is? Zoja, vanaf welke leeftijd? En moet je dan de verblijf er ook naar inrichten zodat ze die kunnen begraven of iets? (Ik weet aardig veel van waterschildpadden af en daar is het wel het geval bij...)

2) De groente/fruit die je in de winkel koopt, moet je die eerst in water laten staan of gewoon afspoelen? En hoeveel moet je geven aan een jonge schildpad? Hoe weet je of die genoeg heeft?

3) Wat is dat agrobs ofzo?? Moet je dat geven? Zoja hoe en wat? Ik zou niet weten wat het is namelijk...

4) Moet je voor een griekse landschildpad het terrarium vochtig houden? Bij sommige schildpad soorten moet dit namelijk en in een reptielenzaak is mij vertelt van niet bij een griekse landschildpad maar ik twijfel er een beetje aan..

5) Vanaf welke leeftijd kun je het geslacht zien?

6) Is het verplicht om kruidens te voeren of hebben ze er ook genoegen mee met alleen groente (en af en toe fruit) en af en toe gras/paardenbloem blad enzo? En moet je de kruides die je vind ik woon hier in een boerengebied waar het onkruid meters hoog staat, maar daar plassen wel honden tegenaan en is veel ongedierte in te vinden.... Dus ik denk niet dat het slim is om daar de kruides te plukken... Dus waar kan ik het anders halen? In de winkel? :$

7) Als ik groente in de winkel koop, en/of fruit etc hoe weet ik of het niet bestrijd is met van die middelen ? Dus doe weet ik of ik het me schildpad kan voeren?

Cool Weet iemand een leuke naam ervoor? Tong Ik dacht zelf aan Shredder, afgeleid van iets/iemand uit the ninja turtles haha. Maar ik zoek meer leuke naampjes Smiley

Alvast heel heel erg bedankt!!

Edit: Ik heb nog een vraagje  :$ ben erg lastig sorry Bedroefd

9) Waar kun je het beste een griekse landschildpad halen? Liefst niet al te duur :$ Ookal weet ik dat ze niet goedkoop zijn, maar het liefst zo goedkoop mogelijk en zo jong mogelijk. Heeft iemand een paar adresjes? (Het liefst ook nog in Gelderland :$)
« Laatste verandering: 16 Januari 2012, 16:54:11 door Taodidi » Gelogd
Tim
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Januari 2012, 17:22:45 »

hallo Taodidi  
Hallo allemaal,

Ik wil graag een griekse landschildpad aanschaffen. Ik heb er al erg veel informatie over kunnen vinden maar ik blijf toch met een paar vraagjes rondhangen...

Er zullen misschien wel wat domme vraagjes tussen staan maar ik heb die info wel nodig  verlegen

1) Een landschildpad legt deze ook eieren als er geen man in de buurt is? Zoja, vanaf welke leeftijd? En moet je dan de verblijf er ook naar inrichten zodat ze die kunnen begraven of iets? (Ik weet aardig veel van waterschildpadden af en daar is het wel het geval bij...)

Vrouwelijke Griekse landschildpadden beginnen ongeveer vanaf 800à 900 gram eieren te leggen (5 à 8 jaar) ongeacht de aanwezigheid of afwezigheid van een man. Soms kan dit nog langer duren.
In je buitenverblijf kun je de bak hier best al naar inrichten. Een zonnig plekje op het zuiden gericht met een zachtere ondergrond: bijvoorbeeld tuinaarde vermengt met zavel.

Citaat
2)De groente/fruit die je in de winkel koopt, moet je die eerst in water laten staan of gewoon afspoelen? En hoeveel moet je geven aan een jonge schildpad? Hoe weet je of die genoeg heeft?

Groentes zijn eigenlijk niet zo gezond. Ze bevatten teveel water en te weinig vezels. Ook is de calcium/fosfor verhouding niet optimaal.
Fruit verstrek je het best zo weinig mogelijk.
Mocht het zijn dat je tijdens de wintermaanden, wanneer geen onkruiden beschikbaar zijn, een groente geeft, bijvoorbeeld witloof. Dan spoel je best deze groenten goed af en laat je ze een dag liggen. Zo daalt het watergehalte.

Citaat
3) Wat is dat agrobs ofzo?? Moet je dat geven? Zoja hoe en wat? Ik zou niet weten wat het is namelijk...
Agrobs is een soort mengeling van ongeveer  65 gedroogde kruiden. Oorsponkelijk is dit paardenvoeder. Agrobs laat je het best enige tijd weken in water, vervolgens een beetje uitpersen en dan verstrekken aan je dieren. Op reptielenlampen.nl kun je kleinere hoeveelheden kopen.

Citaat
4) Moet je voor een griekse landschildpad het terrarium vochtig houden? Bij sommige schildpad soorten moet dit namelijk en in een reptielenzaak is mij vertelt van niet bij een griekse landschildpad maar ik twijfel er een beetje aan..
Een Testudo boettgeri zit als jong dier best in een terrarium/buitenverblijf waar de luchtvochtigheid ongeveer 70à 80% is. Zo zorg je dat de diertjes glad opgroeien.
Bovendien zorg je het best dat je diertjes een vochtige en een droge plek in hun terrarium hebben. knipoog
Hier vind je nog de noodzakelijke info: http://www.trionyx.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=111&Itemid=146

Citaat

Het geslacht van een Griekse landschildpad is ten vroegste te zien vanaf 4 jaar. Vaak moet je nog iets langer geduld hebben.

Citaat
6) Is het verplicht om kruidens te voeren of hebben ze er ook genoegen mee met alleen groente (en af en toe fruit) en af en toe gras/paardenbloem blad enzo? En moet je de kruides die je vind ik woon hier in een boerengebied waar het onkruid meters hoog staat, maar daar plassen wel honden tegenaan en is veel ongedierte in te vinden.... Dus ik denk niet dat het slim is om daar de kruides te plukken... Dus waar kan ik het anders halen? In de winkel? :$

Verplicht is een groot woord vrede Het best van al geef je de schildpadden een natuurlijk voer, met name onkruiden. Er bestaat hier een heel mooi en goed topic over waar adhv foto's onkruiden worden voorgesteld. Onkruiden kun je overal vinden fluiten In het bos, op een speelplein,... Kies wel een plaats waar geen honden plassen of waar er veel verkeer passeert. Deze onkruiden spoel je vervolgens goed af en kun je in kleine zakjes steken en wel tot een week bewaren.
Zo heb ik voor ik op vakantie vertrok een 10-tal zakjes gemaakt met allerlei onkruiden in. Mijn buurman moest dan iedere dag zo'n zakje komen geven en water aanvullen  eet ze . Zo moet je maar één keer per week gaan plukken

Citaat
7) Als ik groente in de winkel koop, en/of fruit etc hoe weet ik of het niet bestrijd is met van die middelen ? Dus doe weet ik of ik het me schildpad kan voeren?
Als het geschikt is voor menselijke consumptie, dan zal het wel zeker geschikt zijn voor dierlijke consumptie.
Maar toch blijft het volgende van kracht: onkruiden zijn beter en gezonder voor het dier  knipoog Fruit kun je zelden een keertje geven knipoog

Citaat
Cool Weet iemand een leuke naam ervoor? Tong Ik dacht zelf aan Shredder, afgeleid van iets/iemand uit the ninja turtles haha. Maar ik zoek meer leuke naampjes Smiley
Er bestaat hier een topic over. Bert dacht ik had een lijst gevonden met allerlei Griekse namen met hun betekenis. Keuze vrij uiteraard. Bij mij heten de Griekse landschilpadden Ziggi (levenslijnactie in  belgie boven )en Hermien. Binnenkort komen daar hopelijk nog Lilo en Stich bij  yeah !. De geelwangen heten: Spot, Ko en César.

Citaat
Alvast heel heel erg bedankt!! Edit: Ik heb nog een vraagje  :$ ben erg lastig sorry Bedroefd

9) Waar kun je het beste een griekse landschildpad halen? Liefst niet al te duur :$ Ookal weet ik dat ze niet goedkoop zijn, maar het liefst zo goedkoop mogelijk en zo jong mogelijk. Heeft iemand een paar adresjes? (Het liefst ook nog in Gelderland :$)

Daar kan ik niet op antwoorden. Andere forumleden zullen je hierbij vast kunnen helpen. informeer ?

Verder kun je hier eens kijken: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9591.0.html

Tim
« Laatste verandering: 16 Januari 2012, 17:52:45 door Tim » Gelogd

3.4.22 Testudo hermanni boettgeri
1.2.0 Trachemys scripta troosti
Taodidi
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Januari 2012, 17:36:02 »

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie!

Ik ben hier een stuk wijzer uit geworden!  Brede lach

Alleen heb ik dan nog 1 vraagje, hoe weet je of de luchtvochtigheid goed is? Kun je dat meten?

Heel erg bedankt Tim!
Tim
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #3 Gepost op: 16 Januari 2012, 17:39:31 »

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie!

Ik ben hier een stuk wijzer uit geworden!  Brede lach

Alleen heb ik dan nog 1 vraagje, hoe weet je of de luchtvochtigheid goed is? Kun je dat meten?

Heel erg bedankt Tim!

Euh, met een luchtvochtigheidsmeter  fluiten

mvg

Tim knipoog

Deesjuh
Chelonoidis carbonaria
**

« Antwoord #4 Gepost op: 16 Januari 2012, 19:20:41 »

Citaat

Waar in gelderland woon je ongeveer? Ik heb 1 boettgeri in Ede gehaalt. Hele aardige kweker, geeft antwoord op al je vragen en je mag (mits ze uit winterslaap zijn) ook de ouderdieren zien.

Testudo Hermanni Boettgerii 0.0.2
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #5 Gepost op: 17 Januari 2012, 08:18:21 »

Citaat
Vanaf dat ze geslachtsrijp zijn. Leeftijd is moeilijk te zeggen.. ligt natuurlijk ook aan de snelheid waarmee ze groeien. In het meest ideale geval ligt die snelheid laag en groeien ze gelijkmatig en rustig op. Als ik me niet vergis zouden ze vanaf een jaar of 6 / 7 (bij een rustige ontwikkeling en jaarlijkse winterslaap) eieren kunnen gaan leggen, maar pin me daar niet op vast.

Citaat
2) De groente/fruit die je in de winkel koopt, moet je die eerst in water laten staan of gewoon afspoelen? En hoeveel moet je geven aan een jonge schildpad? Hoe weet je of die genoeg heeft?
Afspoelen en daarna droog deppen. Groente bevat in verhouding erg veel vocht en relatief weinig vezels. Grieken hebben veel vezels nodig om stevige ontlasting te behouden. Bij het geven van veel vochtige vezelarme groente is de kans op slappe mest groter.
Fruit is niet echt goed voor ze. De vele (fruit-)suikers zijn een ideale voedingsbodem voor parasieten. Ondanks het feit dat ze er gek op zijn, geef je het liever zeer spaarzaam / niet. Vergelijk het met kinderen die snoep willen... Ze zijn er dol op, maar het is erg ongezond, ze krijgen een slecht gebit en worden dik.

Hoeveelheid groenvoer?
Ik doe dat "uit de losse pols"... Geef per dier een hoeveelheid qua grootte van het dier zelf.. dat is de portie die ik per dag verstrek. Dit hebben ze vaak al binnen een kwartier op. In het buitenverblijf eten ze onregelmatiger.. Geen idee hoeveel ze dan wegwerken.

Citaat
]
Agrobs / Heucobs / Equifit... allemaal benamingen voor hetzelfde: Samengeperst gedroogde brokken die bestaan uit een enorme variatie aan onkruiden. Onmisbaar vanwege die benodigde vezels. Verkrijgbaar tijdens landdagen / verkrijgbaar via het forum... en bij winkels waar ze paardenvoer verkopen, al moet je dan uitkijken de variant te nemen zonder melasse.. anders is het suikergehalte te hoog.

Je kunt het weken, maar ik zou het laten opdrogen voor je het geeft. Heb de ervaring dat de dieren de droge vezeltjes over wat lichtvochtige (niet nat dus) groente beter accepteren. Natte uitgeknepen Agrobs is in mijn optiek te vochtig.. Maar da's mijn persoonlijke mening.

Citaat
Ik zag laatst weer een voorbeeld van een Griek in een Reptielenspeciaalzaak.. in een kurkdroog terrarium op beukensnippers. Bulterig schild met een laagje stof erop.
Absoluut fout!!

Grieken (met name opgroeiende jonge dieren) hebben een lokaal vochtige ondergrond nodig waar ze zich in kunnen ingraven. Het best zorg je voor een dikke bodem in het verblijf. Cocopeat / potgrond / onbemeste tuinaarde.. allemaal prima. Je zou er voor de structuur wat zand / steentjes doorheen kunnen mengen.. allemaal prima. Als het goed is zal jouw diertje een "vaste plek"  hebben waar het 's nachts gaat slapen. Als je op die plek met enige regelmaat een beker water opkiepert en met je vingers wat door de grond harkt, dan is dat perfect. Het diertje kan dan zelf kiezen of ie droog of nat wil gaan liggen... Maar er is dan in ieder geval een keuze.. en dus een vochtige plek  Knipoog

Citaat
Na een jaartje of 4 ongeveer... vermoed ik zo..

Citaat
Verplicht? Nee.
Het best mogelijke voer? Ja... daar kunnen geen groentes tegenop.

Als honden er tegenaan plassen, dan riskeer je parasitaire besmetting. Dat zou ik je dus afraden.
Misschien kun je bij een wat meer afgelegen plek komen? Indien je een stukje tuin ter beschikking hebt; je kunt online enorm diverse soorten onkruiden bestellen.. Zo heb je zelf een voorraadje in je tuin. Ideaal toch?

Citaat
Jawel hoor... Even afspoelen en droogdeppen.
Maarrr.... onkruiden van een veilige plek zijn dan natuurlijk wel weer beter  Knipoog

Citaat
Dat zul je zelf moeten bedenken, hahaha.. Het is jouw diertje.. jouw smaak... jouw naam.. vind ik dan.
Persoonlijk geef ik ze geen namen.. Mijn "liefde" voor ze is er niet minder door.

Citaat

Geen idee.
Kijk eens op Markt-pl .... of hier bij aangeboden... Op in de aanbodsectie op de site van de schildpaddenvereniging. Vrees dat je er in het ergste geval een stukje voor moet rijden.
Zorg wel dat je bij een particuliere kweker koopt.. niet bij een dierenwinkel  Knipoog
De prijzen zijn vrij standaard voor jonge Griekjes... 45 - 60 Euro gemiddeld.. al dan niet incl de benodigde papieren die volgens mij 15 Euro zijn.

Extra tip:
Koop geen glazen terrarium. Daar word de temperatuur te hoog in.
Het best koop / maak je een open bak.. de temperatuur is dan kamertemperatuur.. en lokaal onder de warm 35 graden. Dat is ideaal. De vochtige plek droogt dan ook veel minder snel op. Een boekenkastje die plat op z'n rug ligt is een prima verblijf... of een knaagdierkooi met zo'n plastic onderbak. Uiteraard uitkijken dat de diertjes niet over de rand kunnen vallen.

Al met al een bijzonder leuke / actieve / ondernemende soort die niet moeilijk te houden is.
Desondanks wil ik je er wel op wijzen dat juist Griekse Landschildpadden door hun actieve gedrag een relatief groot verblijf nodig hebben...
Huisvesting binnen is de eerste jaren nog mogelijk, hoewel huisvesting buiten zonder meer de voorkeur geniet. Het best heb je een apart stuk afgezet tuin, waar de dieren hun natuurlijke gedrag kunnen naleven.
Ook is de winterslaap een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van deze dieren... en tevens een periode die dus jaarlijks weer terugkomt.
Kortom; Griekse Landschildpad = Groot buitenverblijf (10 vierkante meter voor 2 dieren) en ieder jaar minimaal 3 maanden winterslaap... Heb je dat meegenomen in je overweging om een Griekje te nemen?

Wil je niet afschrikken, maar juist zorgen dat je volledig beslagen ten ijs komt  cool

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #6 Gepost op: 17 Januari 2012, 08:41:06 »

Ja, ik heb inderdaad een lijst met griekse namen en hun betekenis, gesplitst in mannelijk / vrouwelijk.

Als je mij even een pb-tje stuurt met jouw mail adres, stuur ik de lijst op.

Ik heb zelf mijn grieken het gehele jaar buiten.
Ik heb dus onkruiden in het buitenverblijf gepoot, die dus steeds aangroeien of zich vermeerderen.
Kunnen de dieren elke dag zelf hun menu samenstellen .... cool zeg knipoog

Wat betreft de aanschaf: op marktpl. vindt je meerdere kwekers, ook in Heino (OV), Deventer (OV) niet al te ver bij jou vandaan lijkt me. Tevens worden er op de site van de NBSV (trionyx-punt-nl) dieren aangeboden. Koop ze niet in een winkel maar bij een kweker: meestal gezondere dieren en goed advies ! Ik heb zelf ook 110 km (2x) gereden, als je graag grieken wilt hebben maakt het minder uit. Het is ook erg leuk en leerzaam om bij een andere liefhebber te kijken.

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Starscreamer
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus

« Antwoord #7 Gepost op: 17 Januari 2012, 14:54:26 »

Mijn griekje  heb ik Vegeta genoemd.
Vegetarisch  bulderlach grijns
Shredder is meer een naam voor een turtle (waterschildpad) niet voor een tortoise (landschildpad) Knipoog
De mijne krijgt nu ivm winter witlof met soms korvimin (vitamine preparaat) erop.
Als ondergrond gebruik ik turf met metselzand.

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Johan
Centrochelys sulcata

Belgium Belgium

« Antwoord #8 Gepost op: 17 Januari 2012, 16:28:28 »

Vegeta  groentjes lachen

waar is den tijd dat ik dagen aan een stuk dragonball Z keek
Taodidi
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

« Antwoord #9 Gepost op: 18 Januari 2012, 13:50:31 »

Allemaal heel erg bedankt!

Ik vind het nog steeds erg leuk om een griekje te nemen en heb ook een groot verblijf in gedachte!

Ik zit alleen er wel mee, als je een aquarium/konijnenbak/boekenkast als verblijf gebruikt, is daar toch niet genoeg luchtvochtigheid ivm de kamertemperatuur? Want in een terrarium blijft de luchtvochtigheid wel hangen..

Ik wou eerst namelijk een aquarium nemen als verblijf, maar in de reptielenzaak hier in de buurt zeiden ze dat een terrarium dus wel beter is en dat je er 2 lampen in moet hangen.

Dus nu zit ik weer te overwegen om een groot terrarium van minimaal 100cm lang te nemen,

Maar blijkbaar is een aquarium dus ook goed? Wat is het beste? Kan een terrarium ook of is dat erg slecht voor hun?

Heel erg bedankt allemaal Smiley
Starscreamer
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 18 Januari 2012, 14:43:43 »

Ik vind het nog steeds erg leuk om een griekje te nemen en heb ook een groot verblijf in gedachte!

Ik zit alleen er wel mee, als je een aquarium/konijnenbak/boekenkast als verblijf gebruikt, is daar toch niet genoeg luchtvochtigheid ivm de kamertemperatuur? Want in een terrarium blijft de luchtvochtigheid wel hangen..

Ik wou eerst namelijk een aquarium nemen als verblijf, maar in de reptielenzaak hier in de buurt zeiden ze dat een terrarium dus wel beter is en dat je er 2 lampen in moet hangen.

Dus nu zit ik weer te overwegen om een groot terrarium van minimaal 100cm lang te nemen,

Maar blijkbaar is een aquarium dus ook goed? Wat is het beste? Kan een terrarium ook of is dat erg slecht voor hun?

100cm vind ik persoonlijk niet groot.
Ik heb een aquarium van 170*60*60 voor 1 griekje van amper 8cm  Knipoog

COWABUNGA!!!
Tim
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #11 Gepost op: 18 Januari 2012, 14:55:32 »

Over het algemeen wordt een aquarium afgeraden omdat je de dieren benadert van langs boven knipoog
In de natuur komen de meeste vijanden ook van langs boven.

Uit ervaring weet ik ook dat een terrarium gemakkelijker is dan een terrarium. Ook om de lampen op te hangen maar je hebt ook een beter zicht om in te richten, aanpassingen te doen omdat je het zijwaarts bekijkt in plaats van bovenaanzicht. Bovendien heeft een aquarium als "nadeel" dat het langs de vier zijkanten doorzichtig is. Met gevolg dat de dieren hier heel de tijd zullen tegen lopen omdat ze het concept 'glas' niet snappen.  Brede lach Ook zullen ze rustiger zijn als ze niet van alle kanten bekeken worden.
Dat is toch mijn eigen ervaring  fluiten

Een aquarium van een meter zal in de eerste jaren wel volstaan denk ik. Je Griekje gaat ook naar buiten meen ik, als ik je eerste vragen lees. Zorg dat deze dan wel ruim genoeg is (bij voorkeur minimaal 2m² voor een jong Griekje)

Tim

Taodidi
Geochelone elegans
*

Netherlands Netherlands

« Antwoord #12 Gepost op: 18 Januari 2012, 15:15:21 »

Wauw echt snel reactie  cool zeg Ben ik niet gewend maar echt super haha!

Dan ga ik toch maar voor een terrarium Smiley Z'n verblijf word de eerste jaren gewoon het terrarium, en in de zomer zit ik zelf ook heel vaak buiten en dan kan hij/zij gewoon gezellig mee! Zelf heb ik een moestuintje (niet heel erg klein hoor!) En die ga ik dan ombouwen voor mijn schildpad. Waar deze dus lekker in de zomer kan zijn als ik ook buiten zit. Natuurlijk ook met schuilmogelijkheden, want in de zomer schijnt daar de hele dag de zon fel erop... En lekker zand om zich in te kunnen wroeten. Dus dat gaat goed komen :] In de winter gaat hij zijn winterslaap in het terrarium of doos houden dat ga ik nog fftjes zien. Maar dat duurt nog even Tong

Heel erg bedankt allemaal en ik ga die meneer even beantwoorden voor het terrarium! En binnenkort even aan een collega vragen hoe zij haar huisvesting heeft voor haar griekjes.

Als ik nog vragen heb horen jullie het weer :] Maar tot nu toe ben ik echt een heel stuk wijzer geworden!

Super bedankt allemaal!

Ps op reactie van Deesjuh ik woon tussen Arnhem en Doetinchem in Knipoog
Tim
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

« Antwoord #13 Gepost op: 18 Januari 2012, 15:49:50 »

Een paar fouten getypt  foutje ! waardoor de boodschap misschien onduidelijk kan overkomen  Tong

Over het algemeen wordt een aquarium afgeraden omdat je de dieren benadert van langs boven knipoog
In de natuur komen de meeste vijanden ook van langs boven.

Uit ervaring weet ik ook dat een terrarium gemakkelijker is dan een aquarium . Ook om de lampen op te hangen maar je hebt ook een beter zicht om in te richten, aanpassingen te doen omdat je het zijwaarts bekijkt in plaats van bovenaanzicht. Bovendien heeft een aquarium als "nadeel" dat het langs de vier zijkanten doorzichtig is. Met gevolg dat de dieren hier heel de tijd zullen tegen lopen omdat ze het concept 'glas' niet snappen.  Brede lach Ook zullen ze rustiger zijn als ze niet van alle kanten bekeken worden.
Dat is toch mijn eigen ervaring  fluiten

Een terrarium van een meter zal in de eerste jaren wel volstaan denk ik. Je Griekje gaat ook naar buiten meen ik, als ik je eerste vragen lees. Zorg dat deze dan wel ruim genoeg is (bij voorkeur minimaal 2m² voor een jong Griekje)

Tim

Starscreamer
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

« Antwoord #14 Gepost op: 18 Januari 2012, 16:05:21 »

Ps op reactie van Deesjuh ik woon tussen Arnhem en Doetinchem in Knipoog

ff wat gokken Dieren, Zevenaar  fluiten

COWABUNGA!!!
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
door Spaceke
[Gisteren om 11:39:53]

[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 November 2024, 07:31:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172833
Totaal aantal topics: 14136
Vandaag Online: 1311
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online