SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Hallo!  (gelezen 8118 keer)
Rivfader
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 7


« Gepost op: 12 Januari 2012, 21:50:26 »

hallo,

ik ben niet de meest doorsne schildpadden houder, meer een soort verzamelaar, ik heb nu een paar jonge diertjes in mijn aquarium als aanvulling op de vissen. de bak is nog wat aan de kleine kant en heb nog geen legplaatsen maar dat zal ook nog niet nodig zijn. wanneer het wat groter word komt dat wel. hier een filmpje voor de liefhebbers Brede lach overigens zal ik niet veel posten maar meer lezen Knipoog

mocht er iemand nog een leuke aanvulling weten op mijn schildpadden bestand, ik ben eigenlijk altijd wel op zoek... het liefst enkele dieren of tweetallen... op moment zoek ik in ieder geval naar Emydura subglobosa misschien kan iemand mij hier aan helpen?

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=5MqRy6fH_Vk" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=5MqRy6fH_Vk</a>
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #1 Gepost op: 12 Januari 2012, 22:12:25 »

Welkom !
Mooi filmpje van een wilderige populatie dieren.
Gelogd
gileman
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 376



« Antwoord #2 Gepost op: 12 Januari 2012, 22:37:26 »

die pauwoog achtige vissen, is dat een soort arrowana ? Het is een wel heel aparte combinatie moet ik zeggen.
Gelogd
Rivfader
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 7


« Antwoord #3 Gepost op: 12 Januari 2012, 22:46:13 »

dank voor de reacties Brede lach die pauwoogachtige zijn channa pleurophthalma, dit is een roofvis uit azie waar veel verschillende soorten van zijn. deze soort word ongeveer 40cm en is een echte zwemmer. vooral het midden van de bak. het is een familie waar erg agressieve soorten in zitten, deze zet ik zelf als semi agressief, is gewoon fel op voer en eet grote stukken of grote dieren. een groot voordeel is dat ze goed bij andere vissen te houden zijn en niet lui op de bodem gaan liggen, dus ook erg goed te combineren met mijn roggen.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #4 Gepost op: 13 Januari 2012, 01:37:09 »

Allereerst welkom.

Prima dat je je hier aangemeld hebt. Ik hoop dat je je aangemeld hebt om te leren, en niet in de eerste plaats om dieren te verkrijgen, en open staat voor kritiek en tips. Ik ben goed in het geven van kritiek  fluiten, dat zal ik in deze post wederom bewijzen...  groentjes lachen

'Wilderinge combinatie' (bedoelde je weelderig of iets met WILD?) en 'aparte combinatie' dekt de lading bij lange na niet wat mij betreft...

Citaat
- meer een soort verzamelaar, mocht er iemand nog een leuke aanvulling weten op mijn schildpadden bestand, ik ben eigenlijk altijd wel op zoek... het liefst enkele dieren of tweetallen... op moment zoek ik in ieder geval naar Emydura subglobosa misschien kan iemand mij hier aan helpen?
- paar jonge diertjes in mijn aquarium als aanvulling op de vissen
- de bak is nog wat aan de kleine kant en heb nog geen legplaatsen maar dat zal ook nog niet nodig zijn
 

Pelodiscus sinensis, een Aziatische weekschildpad, met een Sternotherus minor minor, een muskusschildpad uit het zuid-oosten van Amerika samen met allerlei roofvissen en roggen in één bak. De schildpadden met ieder hun eigen behoefte als 'bijdieren' bij de vissen, te warm water voor de minor, w.s. te hoge waterstand voor de minor en de weekschildpad met te weinig klim- en rustmogelijkheden, te kleine bak voor alles bij elkaar (zeg je zelf ook), te weinig zand voor de weekschildpadden om zich goed in te graven, twee als agressief bekend staande weekschildpadden samen èn die weer samen met agressieve vissoorten, kleine en grote schildpaddensoort bij elkaar, grote roofvissen bij een kleine schildpaddensoort etc, etc....

Sorry kerel, maar ik word persoonlijk niet vrolijk van wat ik hierboven lees en op het You Tube filmpje zie. Het zal voor de leek (èn verzamelaar  afvragend...) geweldig lijken, mij lijkt het een kwelling voor zo'n beetje alle dieren...

Ik zou eerst flink lezen, dan voldoen aan de individuele eisen van alle dieren en als je dan nog tijd, ruimte, geld en zin hebt (en dus niet bent overgestapt op het verzamelen van postzegels of oude munten) verder toegeven aan jouw verzameldrang.  knipoog
« Laatste verandering: 13 Januari 2012, 01:48:36 door Sulcatatata » Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #5 Gepost op: 13 Januari 2012, 02:24:15 »

Ik vraag me soms af waarom mensen altijd maar denken dat je allerlei verschillende dieren gewoon bij elkaar kunt zetten. Het is niet zo dat elk dier dat onder/in water leeft bij elkaar gestopt kan worden. Ook een vaak gesproken uitspraak: het gaat toch goed is behoorlijk misplaatst, dat ze elkaar (nog niet?) opvreten betekent niet dat het automatisch goed is.

Ik "snap" dat het als "verzamelaar" het er erg leuk uitziet maar helaas gaat het dan om het totaalplaatje en niet om de individuele dieren zelf...

Toch veel plezier met je hobby, en welkom op het forum.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Rivfader
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 7


« Antwoord #6 Gepost op: 13 Januari 2012, 07:35:04 »

dat ce bak te klein is als alle dieren volwassen zijn jah... maar nu? 1200liter? nee niet te klein gaat de komende jaren nog wel goed. de zandlaag is zeker 10cm en de weekschildpadden liggen vrijwel constant 5cm uit elkaar ingegraven, zonder enige agressie naar elkaar te vertonen. dus wat dat aangaat, de bak is nu niet te klein de weekschildpadden hebben voldoende zand en ruimte. over de verschillende werelddelen, ik kan daar heel simpel in zijn, met vissen kan het dus met schildpadden ook. zolang ik voldoende ruimte heb voor de dieren kunnen ze zich prima goedhouden in de bak.

http://www.waterschildpad.info/Alle%20schildpadden%20soorten/Sternotherus%20Minor%20Minor.htm

dit is de info die ik destijd heb geraadpleegd om de minor te overwegen. zat toen in een kleiner bak je om op te groeien en is meegegroeid met mijn bak. 20-28graden dus, als dat niet waar is is dat wel klote want daar heb ik geen excuus voor maar op moment staat mijn bak op 25graden lijkt mij prima dus, hier in de kamer is het 23graden dus ook boven water niks aan het handje lijkt mij zo, nogmaals mocht dit niet zo zijn vertel het me alsjeblieft.

overigens is wilderige combinatie niet mijn uispraak...

de waterstand is 63cm op verschillende plaatsen goed te bereiken voor de schildpadden via het hout en de wortels die naar boven lopen. het eerste wat ik heb gedaan toen ik de schildpadjes in de bak deed was checken of ze het oppervlakte goed konden bereiken, dit ging prima dus heb ze erin gehouden.

over het feit dat ik mezelf verzamelaar noem is trouwens niet dat ik net zo goed postzegels kan verzamelen maar dat mijn doel van het houden van schildpadjes niet kweken is. ik wil ze met verschillende soorten houden en niet kweken, mocht dat later wel gaan gebeuren zou leuk en toeval zijn meer niet.

en als laatste je mag het niet mooi vinden en je zal vast veel verstand hebben over schildpadden maar voor je het een kwelling voor alle dieren noemt... ik heb ondertussen aardig wat ervaring in het houden van zoetwatervissen, veel mensen nemen mij als voorbeeld en zijn mij dankbaar voor advies. ik heb de moeilijkste soorten gehad en gekweekt. dus ga mij niet vertellen hoe ik vissen moet houden Knipoog

Gelogd
nielo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1594



« Antwoord #7 Gepost op: 13 Januari 2012, 07:51:34 »

Aaaah,waterschildpad.info  gemengde gevoelens

Toch is dat niet goed allerlei soorten bij elkaar te gooien.
Gelogd

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
Rivfader
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 7


« Antwoord #8 Gepost op: 13 Januari 2012, 07:53:23 »

niet goed?
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #9 Gepost op: 13 Januari 2012, 10:40:49 »

niet goed?
Nee, en ik verwacht ook niet dat je hier van ervaren houders steun gaat vinden voor jouw ideeën en manier van houden van deze dieren.

Het kan zijn dat je verstand hebt van vissen, dat kan ik niet beoordelen. Uit jouw tweede post blijkt echter nogmaals dat je dat nog niet hebt van schildpadden. En als je twee diersoorten bij elkaar wilt houden, zonder dat het een kwelling voor beide diersoorten is/wordt, moet je veel verstand hebben van beide diersoorten, en niet van één, lijkt me. Of je moet, voordat je gaat verzamelen, tips en adviezen aannemen van deskundigen die kennis van of ervaring met beide soorten hebben.

Dat dieren zich, zoals jij zegt, samen 'goedhouden' in de bak zegt nog niet dat het goed is voor de dieren. Het zegt vooral dat de dieren nu nog flexibel genoeg zijn om zo te leven...  knipoog
Gelogd
Rivfader
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 7


« Antwoord #10 Gepost op: 13 Januari 2012, 14:19:28 »

misschien moet je me dan toch een uitleggen wat ik niet goed doe en hoe het wel moet... ipv afgeven op mij met dat jij het niks vind... je zegt hij zit op verkeerde temperatuur... ja leuk maar ik vind artikelen met de temperatuur en die pas ik toen... je zegt geen mogelijkheid tot naar boven klimmen heb ik wel... als ik dingen kan verbeteren voor die beestje doe ik dat graag... ik mag aannemen dat je dat begrijpt... dus: uitleg svp! en niet alleen verwijten...
Gelogd
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Antwoord #11 Gepost op: 13 Januari 2012, 15:20:31 »

misschien moet je me dan toch een uitleggen wat ik niet goed doe en hoe het wel moet... ipv afgeven op mij met dat jij het niks vind... je zegt hij zit op verkeerde temperatuur... ja leuk maar ik vind artikelen met de temperatuur en die pas ik toen... je zegt geen mogelijkheid tot naar boven klimmen heb ik wel... als ik dingen kan verbeteren voor die beestje doe ik dat graag... ik mag aannemen dat je dat begrijpt... dus: uitleg svp! en niet alleen verwijten...

Goed doen is per soort kijken wat daadwerkelijk nodig is en de dieren gaan scheiden (elk soort schildpad eigen bak) Knipoog
Eerlijkheid dient mij te zeggen dat ik bij jou schildpad soorten niet weet hoe je ze moet huisvesten maar miljoenen jaren evolutie in 1 bak proppen kan tot grote problemen leiden.
Ik heb verschillende horror verhalen gelezen waar het echt op latere leeftijden goed mis ging  neerslachtig
Ik ben ook geen voorstander van om verschillende types in 1 bak te plaatsen.
We willen je echt niet afkraken maar behoeden op dat je de dieren later ongewild weg moet doen/scheiden of veel geld kwijt ben voor dure RA's.
Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Antwoord #12 Gepost op: 13 Januari 2012, 15:20:57 »

misschien moet je me dan toch een uitleggen wat ik niet goed doe en hoe het wel moet... ipv afgeven op mij met dat jij het niks vind... je zegt hij zit op verkeerde temperatuur... ja leuk maar ik vind artikelen met de temperatuur en die pas ik toen... je zegt geen mogelijkheid tot naar boven klimmen heb ik wel... als ik dingen kan verbeteren voor die beestje doe ik dat graag... ik mag aannemen dat je dat begrijpt... dus: uitleg svp! en niet alleen verwijten...

Goed doen is per soort kijken wat daadwerkelijk nodig is en de dieren gaan scheiden (elk soort schildpad eigen bak eigen vereisten) Knipoog
Eerlijkheid dient mij te zeggen dat ik bij jou schildpad soorten niet weet hoe je ze moet huisvesten maar miljoenen jaren evolutie in 1 bak proppen kan tot grote problemen leiden.
Ik heb verschillende horror verhalen gelezen waar het echt op latere leeftijden goed mis ging  neerslachtig
Ik ben ook geen voorstander van om verschillende types in 1 bak te plaatsen.
We willen je echt niet afkraken maar behoeden op dat je de dieren later ongewild weg moet doen/scheiden of veel geld kwijt ben voor dure RA's.
Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Rivfader
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 7


« Antwoord #13 Gepost op: 13 Januari 2012, 15:48:38 »

als blijkt dat het niet goed gaat gsan ze direct uit elkaar en komen er meerdere bakken of gaan ze naar liefhebbers... zo simpel is het... en met bijvoorbeeld de weekschildpadden... die hebben me een drol gekost als er een liefhebber voor is mogen ze gratis weg op zoon moment... dat soort dingen maken mij allemaal niet uit dat komt goed als het nodig is...

wat wel zo is is dat ze wat eisen betreft best goed bij elkaar passen... net als mijn vissen die ook uit verschillende werelddelen komen... soms gaat dat inderdaad pas laat mis... en dat is dan ook inderdaad mijn schuld... maar als je combinaties niet probeert kom je er nooit achter. om een goed voorbeeld te geven, de tijgerbaarzen die ik heb zijn aziaten maar worden niet makkelijk mooi op kleur erg stressgevoelig maar als het goed gaat zijn ze nog bijna nooit mooi op kleur, nu zijn we met verschillende mensen aan het onderzoeken door welke bijvissen of dieren deze zich wel beter gaan uitten. dit hoeft niet altijd biotoop gericht te zijn want wees eerlijk... niemand in nederland zelfs de dierentuinen hebben geen natuurgetrouwe bakken... alsof er hier op het forum oom maar 1 iemand is die en half bos heeft van 20vierkante meter voor een 5tal schildpadjes van 15cm.... zo leven ze in het wild wel...

dat mijn dieren niet bij elkaar in hetzelfde bos hebben gezeten maakt mij niet uit en de dieren ook niet want dat bos heb ik niet alleen mijn opvatting van een soort van kopie van dat bos
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #14 Gepost op: 13 Januari 2012, 16:06:26 »

Rivfader... Ik vind dat jij een hele "merkwaardige" kijk hebt op je hobby.


Dit is een forum met liefhebbers van schildpadden, waarbij we de soortspecifieke wensen op de 1e plaats hebben staan.
Jij bent naar eigen zeggen een "verzamelaar" die de schildpadden als leuk aanvulling ziet bij je vissen. Daarbij interesseren ze je weinig, want (zoals je over de weekschildpadden zegt:) Ze hebben geen drol gekost en mogen indien nodig voor niets weg naar een liefhebber...
Volgens mij is dit niet de manier hoe je met je huisdieren om gaat...

 
Citaat
niemand in nederland zelfs de dierentuinen hebben geen natuurgetrouwe bakken... alsof er hier op het forum oom maar 1 iemand is die en half bos heeft van 20vierkante meter voor een 5tal schildpadjes van 15cm.... zo leven ze in het wild wel...
En zo probeer je recht te kletsen, wat krom is....
Nee, niemand heeft een half bos.
Maar als het dier een dichtbeplante bak met veel schuilgelegenheid nodig heeft, dan streven de serieuze liefhebbers hier er wel naar om dat te realiseren. Je kunt in ieder geval proberen de biotoop naar eer en geweten zo goed mogelijk na te bootsen, opdat het dier zich het prettigst voelt.
Het formaat van het verblijf zal inderdaad nooit overeenkomen met de ruimte die de dieren in de vrije natuur hebben.

Ik heb trouwens een stuk grond van 15 vierkante meter voor 2 Landschildpadden van 15 cm... Om je een voorbeeld te geven van hoe het ook zou kunnen.


Heeft jouw muskusschildpadje ook een droge plek boven het water met een warmtelamp daarop gericht?
En een zandeiland boven het wateroppervlak? Indien het dier een vrouwtje is zal ze daar namelijk haar eieren kwijt moeten... Ik mis ook schuilgelegenheden in je aquarium voor de muskusschildpad.
Los van het feit of ze de schuilplekken en basking spot zal gaan gebruiken, dienen ze er wel te zijn.

Dus doe ons een plezier en schaf nog 2 bakken aan.
1 voor de weekschildpadden.... en 1 voor de muskusschildpad met per bak alle soortgebonden benodigdheden. Vissen heb ik geen verstand van, dus daar ga ik geen uitspraken over doen.

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27 Juni 2024, 23:07:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 577
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 1
Gasten: 534
Totaal: 535
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 25 queries.