SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Advies voor zieke Pardalis  (gelezen 36656 keer)
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #45 Gepost op: 15 Januari 2012, 20:32:35 »

Bedankt allemaal!!! Schillie (de grote) wordt een groot gemis, hij was echt mijn trots  verdriet.
Kan er niets anders van maken dan dat het echt kl*te is. Je voelt je machteloos op de momenten dat het echt slecht met ze gaat.
Gelukkig gaat het met Pardoes (de kleine) iets beter. Ze eet en drinkt weer. Maar ze is er nog lang niet, slaapt nog heel veel en maakt nog steeds een raar geluid wanneer ze haar nek strekt. Morgen ochtend gaan we met haar naar Merelbeke, ben heel benieuwd wat ze nog kunnen doen voor haar. Ik blijf maar heel hard duimen dat zij het wel gaat redden  neerslachtig
Ik hou jullie op de hoogte.
Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
ruben
NBSV - ESF
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 381



WWW
« Antwoord #46 Gepost op: 15 Januari 2012, 21:36:44 »

persoonlijk zou ik de grote bewaren in de koelkast tot morgen en meenemen naar merelbeke voor autopsie.
misschien kunnen ze makkelijker de dieagnose stellen voor het kleinere dier.

succes morgen.
Gelogd
Labradorreke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 35


« Antwoord #47 Gepost op: 15 Januari 2012, 22:27:09 »

persoonlijk zou ik de grote bewaren in de koelkast tot morgen en meenemen naar merelbeke voor autopsie.
misschien kunnen ze makkelijker de dieagnose stellen voor het kleinere dier.

succes morgen.

Dat is een goed advies!
Zo heb je uitsluitsel over wat er juist is geweest.

Sterkte! Het is nooit prettig om een dier, waar je aan gehecht bent, te verliezen.
Velen begrijpen het niet dat je ook om een schildpad verdriet kan hebben,
toch is het zo!

Succes morgen! Hopelijk kunnen ze de kleine nog helpen!
Gelogd
bloempje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 221


bloempje


« Antwoord #48 Gepost op: 16 Januari 2012, 09:36:19 »

ik lees dit topic al een paar dagen mee. en wat ontzettend jammer dat je schildpad het niet heeft gered neerslachtig! ik hoop dat je met de andere wat meer succes hebt! en je kunt zeker van een schildpad houden, het zijn zeer mooie speciale dieren! bij mij op mijn werk "lachen "ze me ook uit als ik het over de schildpadden heb,dus ik zeg maar niet teveel! alleen een liefhebber weet waar je het over hebt. gelukkig kan ik er met een paar mensen die ook een schildpad hebben lekker over kletsen! nogmaals, veel sterkte met je overgebleven dier!
Gelogd
Antoon Martens
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 136


« Antwoord #49 Gepost op: 16 Januari 2012, 10:06:11 »

Met een dood dier dat al een dag in de frigo ligt kunnen ze meestal in Merelbeke niets meer doen, zelfs niet voor een autopsie.
Hebben ze mij daar eens verteld in Merelbeke, het dier moet eigenlijk pas gestorven zijn voor een goede autopsie, met de uren verdwijnt er heel veel bewijsmateriaal volgens een medewerkster van Prof. Pasmans.
Gelogd
ruben
NBSV - ESF
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 381



WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 16 Januari 2012, 10:20:33 »

Met een dood dier dat al een dag in de frigo ligt kunnen ze meestal in Merelbeke niets meer doen, zelfs niet voor een autopsie.
Hebben ze mij daar eens verteld in Merelbeke, het dier moet eigenlijk pas gestorven zijn voor een goede autopsie, met de uren verdwijnt er heel veel bewijsmateriaal volgens een medewerkster van Prof. Pasmans.

met een dood dier dat begraven ligt in uwen hof kunnen ze ook niets beginnen  fluiten
onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet"   Knipoog
Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #51 Gepost op: 16 Januari 2012, 10:20:54 »

Met een dood dier dat al een dag in de frigo ligt kunnen ze meestal in Merelbeke niets meer doen, zelfs niet voor een autopsie.
Hebben ze mij daar eens verteld in Merelbeke, het dier moet eigenlijk pas gestorven zijn voor een goede autopsie, met de uren verdwijnt er heel veel bewijsmateriaal volgens een medewerkster van Prof. Pasmans.

Klopt niet
.Zolang het dode dier niet in het vriesvak gelegd werd maar gewoon koel kan autopsie na een dag nog wel belangrijke informatie opleveren.
Gelogd
Polleke
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 331


« Antwoord #52 Gepost op: 16 Januari 2012, 14:34:04 »

ai, dit is heel jammer nonnetje. sterkte  nee...
hoop dat de kleine het verder wel goed gaat blijven doen  knipoog


heb hier even een vraagje.
het niet meteen bij elkaar zetten van schildpadden (dit bij nieuwe aankoop, opvangst) mag niet bij landschildpadden.
maar is dit hetzelfde bij waterschildpadden? (vn trachemys)

groetjes
Gelogd

Love for the sake of life
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #53 Gepost op: 16 Januari 2012, 14:44:36 »

dat is uiteraard hetzelfde

besmettelijke aandoeningen kunnen worden overgedragen van dier op dier, vandaar dat het noodzakelijk is een quarantaine toe te passen van ongeveer 6 maanden waarin je het nieuwe dier (en eventueel ook de andere dieren, indien je die niet langer dan 6 maanden in je bezit hebt) goed observeert op symptomen en laat onderzoeken.
Gelogd
Polleke
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 331


« Antwoord #54 Gepost op: 16 Januari 2012, 15:37:24 »

dat is uiteraard hetzelfde

besmettelijke aandoeningen kunnen worden overgedragen van dier op dier, vandaar dat het noodzakelijk is een quarantaine toe te passen van ongeveer 6 maanden waarin je het nieuwe dier (en eventueel ook de andere dieren, indien je die niet langer dan 6 maanden in je bezit hebt) goed observeert op symptomen en laat onderzoeken.

ok, dan heb ik het toch goed gedaan Smiley
Gelogd

Love for the sake of life
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #55 Gepost op: 17 Januari 2012, 13:42:21 »

Hoi allemaal,

Inmiddels hebben wij het bezoek aan Merelbeke erop zitten. Ik vond het zelf een heel fijn bezoek. Alles werd rustig en duidelijk uitgelegd (waarschijnlijk het voordeel van een faculteit) en op alle vragen hadden zij wel een antwoord. De dierenarts heeft duidelijk uitgelegd dat hij niet direct aan Herpes dacht maar hij wilde het ook niet uitsluiten. De symptomen van Schillie zouden er wel op duiden dat het om Herpes gaat maar de witte afzetting op de tong kan ook komen wanneer de dieren een bacteriële infectie hebben. Door gisting kan er ook een witte afzetting op de tong ontstaan. Pardoes had geen enkel van de bekende Herpes verschijnselen maar dat wilt nog niet zeggen dat ze het niet heeft. Als zij altijd drager is geweest kan zij in haar levensjaren antilichamen hebben opgebouwd waardoor ze immuniteit heeft op gebouwd en de ziekte minder snel naar buiten komt.  Omdat het niet duidelijk is wat Schillie en Pardoes precies ziek gemaakt heeft, hebben  wij Pardoes daar achter moeten laten  Onbeslist, heel moeilijk maar ik heb me er gelukkig bij neer kunnen leggen dat ze daar in goede handen is.

Ze zullen deze week een DNA test gaan uitvoeren om te kijken of het echt Herpes is en wat andere testen om te kijken waar ze precies ziek van zijn geworden. Daarnaast zijn ze direct begonnen met een ander soort antibiotica (eentje die de kern van de cellen aanpakt) en een ander medicijn voor eventuele virusinfecties (de namen ben ik helaas vergeten maar ga ze nog wel navragen).  De dierenarts gaf aan dat Baytril een algemeen soort antibiotica is die veel gebruikt wordt door andere dierenartsen. Hij durfde zelf niet te zeggen dat dit soort schildpadden er niet tegen kunnen, pas na meerdere injecties zou het slecht voor de schildpadden kunnen zijn. Hun gaven voorkeur voor een andere soort antibiotica, dit voornamelijk omdat Baytril niet sterk genoeg is om de kern van de cellen aan te pakken. Baytril is voor het eerste gebruik dus goed, de symptomen worden minder of verdwijnen zelfs maar er is een grote kans dat de symptomen weer een bepaalde tijd weer terug komen omdat deze aanwezig blijven in de kern van de cellen.

Citaat
Met een dood dier dat al een dag in de frigo ligt kunnen ze meestal in Merelbeke niets meer doen, zelfs niet voor een autopsie.
Ik heb dit ook nog nagevraagd (tja was er nou toch  knipoog). Ze kunnen inderdaad een stuk minder nadat het dier in de vriezer heeft gelegen, bijv op bacteriën en schimmels kunnen geen testen meer worden uitgevoerd. Wel kunnen ze gebruik maken van de organen, bijv. voor Herpes kunnen ze de lever nog onderzoeken. Het is dus niet optimaal maar het wil niet zeggen dat ze niets meer met het overleden dier kunnen doen.

De dierenarts heeft mij gelukkig rustig kunnen maken met de schuldgevoelens die ik vreselijk heb. De verzorging is perfect en daar had hij ook niets op aan te merken. Natuurlijk had ik voorzichtiger moeten zijn met het samen zetten dat de Schillies. Een quarantaine van 6 maanden was iid beter geweest, maar als het echt om Herpes gaat en afkomstig van Pardoes dan hadden die 6 maanden ook niets uitgemaakt. Als zij iid drager is, had zij waarschijnlijk geen verschijnselen vertoond in die 6 maanden en had ditzelfde kunnen gebeuren ondanks de 6 maanden quarantaine. Het vermoeden is nu dan ook dat zij de ziekte aan schillie heeft gegeven, hij extra vatbaar is geworden met als gevolg de verkoudheid die erbij kwam kijken. Schillie heeft de verkoudheid weer overgegeven aan Pardoes waardoor ook zij ziek werd. Helaas was Schillie niet sterk genoeg om te vechten tegen alles en hebben wij afscheid van hem moeten nemen.

Inmiddels heb ik een prachtige foto van Schillie afgedrukt en hangt hij mooi aan de muur. Het verlies doet nog steeds veel verdriet, er zijn iid mensen die het niet begrijpen maar de meest belangrijke mensen om mij heen wel. Degene die mij goed kennen weten dat ik veel plezier in mijn Schillie had en dat hij veel voor mij betekende, bij die mensen kan ik mijn ei kwijt, en dat is heel fijn. Ook jullie hebben mij de afgelopen week veel geholpen en daar ben ik heel dankbaar voor. Ik heb er zeker geen spijt van jullie om raad te hebben gevraagd. Dank jullie wel allemaal  bloemlief.

Eind van de week krijg ik meer te horen vanuit Merelbeke, zodra ik iets meer weet hou ik jullie op de hoogte.

Groetjes Manon
Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #56 Gepost op: 17 Januari 2012, 15:34:33 »

hebben  wij Pardoes daar achter moeten laten  Onbeslist, heel moeilijk maar ik heb me er gelukkig bij neer kunnen leggen dat ze daar in goede handen is.


Je kunt  geen bétere plek en verzorging bedenken !
Gelogd
Antoon Martens
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 136


« Antwoord #57 Gepost op: 17 Januari 2012, 17:42:02 »

Hallo Manon, bedankt voor je uitleg.
Je zal nog wel een tijdje aan je schildpad denken die je kwijt bent, na een poosje wordt dit dan af en toe en uiteindelijk na nog een tijdje ben je er over en kan je de bladzijde omdraaien.
Iedereen betaalt leergeld in deze hobby, ik heb het eigenlijk nooit anders gekend.
Ik hoop dat je andere schildpad het mag halen en wens je het allerbeste toe.
Groetjes uit Gent, A.M.
Gelogd
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #58 Gepost op: 18 Januari 2012, 18:45:08 »

Vandaag bericht gehad van Merelbeke. Zoals verwacht is de test op Herpes is positief  neerslachtig.
Gelukkig gaat het met Pardoes heel erg goed. Voor haar waren we er gelukkig op tijd bij.
Ze eet goed en drinkt goed. Wel blijft ze onder behandeling voor haar luchtweginfectie. In de komende weken houden ze haar in de gaten of de medicijnen zullen aanslaan. Wanneer deze niet aanslaan zijn waarschijnlijk de organen (nieren  afvragend) te ver aangetast en zal het een heel ander verhaal worden.
Voorlopig hoef ik nog geen keuzes te maken en kan ik alleen maar blijven duimen dat we er iid op tijd bij waren voor haar.
Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #59 Gepost op: 18 Januari 2012, 18:53:08 »

laten we hopen dat er inderdaad nog niet veel schade is. opnieuw veel sterkte tijdens het lange wachten, maar weet dat je diertje op de best mogelijke plaats zit op dit moment

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 17:23:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 753
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 606
Totaal: 606
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.082 seconden met 25 queries.