SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Advies voor zieke Pardalis  (gelezen 36584 keer)
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Gepost op: 12 Januari 2012, 12:59:52 »

Hallo allemaal,

Graag vraag ik jullie om advies.
In 2006 kreeg ik mijn eerste schildpadje, een mooie Stigmochelys pardalis man (Schillie). In oktober 2011 besloot ik om toch een vriendinnetje voor Schillie erbij te zoeken. De 1,5 jaar oude Pardoes kwam erbij, een heerlijke meid die ook helemaal niet bang is. Helaas maakte ik de fout om ze direct bij elkaar te zetten, alles ging ook gewoon goed. Tot ik begon te merken dat Schillie begon af te vallen, steeds minder begon te eten met als gevolg dat hij twee weken geleden begon te snotteren. Met Pardoes was niets aan de hand in het begin maar vorige week begon ook zij te snotteren. Het eerste bezoek aan de dierenarts was al snel gemaakt, ze kregen beide Baytril en na onderzoek van de ontlasting bleek dat er veel wormen eitjes in de ontlasting zaten. Met Pardoes gaat het inmiddels iets beter, ze snottert niet meer maar is nog lang niet zichzelf. Schillie heeft het een stuk zwaarder en ik kan echt zien dat hij aan het  vechten is tegen deze verkoudheid. Beide hebben al drie dagen zeker niet gegeten en nauwelijks gedronken, en Schillie misschien zelfs wel langer. Ik begin me daardoor ook steeds meer zorgen te maken. De afgelopen dagen heb ik verschrikkelijk veel gelezen over wat ik verkeerd heb gedaan en nog belangrijker hoe ik er voor kan zorgen om hun herstel zo goed mogelijk kan stimuleren. Beide zitten nu in een heerlijk warm en droog terrarium en slapen heel veel, 1 keer per dag doe ik ze in een lekker warm bad (in de hoop dat ze wat vocht binnen krijgen en de stoelgang weer een beetje op gang te krijgen).  Helaas heeft het nog niet veel geholpen.

Ik ben met echt rot geschrokken hoe snel alles is gegaan en voel me echt verschrikkelijk schuldig. Ik heb altijd gedacht dat ik alles zo goed mogelijk deed en Schillie heeft ook jaren het hartstikke goed gedaan. Maar helaas blijkt dat dus helemaal niet het geval te zijn. Ik hoop dat jullie misschien nog wat tips hebben om toch wat vocht en voedsel binnen te krijgen en er voor te zorgen dat we weer heel snel op de benen zijn en weer vrolijk kunnen rond wandelen door hun verblijf.

Met vriendelijke groet,

Manon

Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #1 Gepost op: 12 Januari 2012, 13:04:03 »

Spijtig te horen dat de dieren ziek zijn geworden ondanks de goede bedoeling.
Goed dat je snel naar de arts bent gegaan voor een behandeling.
Worden de dieren nog steeds behandeld ?
Zijn de wormen ook behandeld met medicatie ?
Kan je vertellen hoe de dieren nu gehuisvest worden met alles erop en eraan zo ook temperaturen en luchtvochtigheid mocht je dat weten toevallig.
Wat krijgen ze te eten ?

Persoonlijk zou ik het dagelijks baden achter wegen laten gezien de dieren er waarschijnlijk ondanks de goede bedoelingen stress van ondervinden wat hun herstel zeker niet ten goede komt.

Hele mooie dieren trouwens !
Hoeveel wegen ze ?
Gelogd
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #2 Gepost op: 12 Januari 2012, 13:16:43 »

hoe lang is het geleden dat je naar de reptielenarts bent gegaan?

indien de dieren niet merkbaar verbeteren is mijn beste advies: nieuwe afspraak maken

grtjes
Gelogd
ruben
NBSV - ESF
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 381



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 12 Januari 2012, 13:26:28 »

Pardalis mag je NOOIT Baytril geven  verdriet, elke reptielenarts hoort dit te weten, zelf heb ik in het verleden goede resultaten gehad met engemycine voor dergelijke problemen.

Mijn raad  (als het nog iets gaat uithalen)
Woon je in Nederland: maak een afspraak met Job Stumpel van De universiteit Utrecht dienst diergeneeskunde
Woon je in belgiƫ: maak een afspraak met Tom Hellebuyck van De universiteit Merelbeke dienst diergeneeskunde

lees dit maar even: http://www.tortoisetrust.org/articles/baytril.html
Gelogd
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #4 Gepost op: 12 Januari 2012, 14:06:01 »

Spijtig te horen dat de dieren ziek zijn geworden ondanks de goede bedoeling.
Goed dat je snel naar de arts bent gegaan voor een behandeling.
Worden de dieren nog steeds behandeld ?
Zijn de wormen ook behandeld met medicatie ?
Kan je vertellen hoe de dieren nu gehuisvest worden met alles erop en eraan zo ook temperaturen en luchtvochtigheid mocht je dat weten toevallig.
Wat krijgen ze te eten ?

Persoonlijk zou ik het dagelijks baden achter wegen laten gezien de dieren er waarschijnlijk ondanks de goede bedoelingen stress van ondervinden wat hun herstel zeker niet ten goede komt.

Hele mooie dieren trouwens !
Hoeveel wegen ze ?

Beste Markooij
Heel erg bedankt voor de snelle reactie.
Ze worden nog steeds behandeld, aanstaande maandag moet ik terug komen voor een herhaling van Baytril. Blijkbaar niet doen dus... Ben bij de Ra in Roden geweest, hij heeft zelf Griekse landschildpadden en ik dacht er dus goed aan te doen om ze daar heen te brengen. Ik woon zelf in het noorden van het land en een Ra te vinden hier is al heel lastig. Ontworming hebben ze nog niet gekregen, de medicatie was niet op voorraad  Onbeslist.

Op dit moment wegen ze nog maar:
Schillie 1442 gram
Pardoes 424 gram
Echt veelste weinig....

Huisvesting normaal:
Ik ben altijd een groot voorstander geweest om de Schillies in een open bak te houden. Twee  jaar geleden moest ik verhuizen van eigen woning terug naar mijn ouders. Er uitgaand dat dit tijdelijk was heb ik een grote Konijnen kooi voor Schillie gekocht (140x70) zodat hij tijdelijk de ruimte had en wat voor mij weer makkelijk te verplaatsen was. Het beviel mij eigenlijk wel heel goed en naar mijn mening had Schillie het er ook goed naar zijn zin in. De Kooi staat in een kamer waar verder weinig verandering is in temperatuur en licht etc. De kamer temperatuur is overdag rond de 21 graden en 's nachts loopt het terug naar 18 graden. In de kooi hangen twee lampen, een dag lamp 60 watt (zodat ze daaronder kunnen opwarmen) en een 5.0 uv-b lamp. Daarnaast heb ik nog een grote warmte mat onder de bodembedekking liggen voor constante warmte op 1 plek (staat dag en nacht aan). Als bodemsubtraat gebruik ik hennep-vezels. Er staat een grote bak water in waar ze lang uit in kunnen liggen (wordt iedere dag verschoond, poepen er ook vaak in). Ontlasting in de kooi wordt dezelfde dag ook altijd verwijderd.
qua voeding ligt er altijd hooi in de kooi en dit eten ze ook heel graag. Daarnaast geef ik 3 keer in de week flink wat groen voer, zoals de standaard groen als andijvie, paksoi, wiltlof, chinese kool etc. (eigenlijk wat ik maar kan vinden in de supermarkt, met uitzondering van sla en fruit), daarnaast voornamelijk in de zomer, veel gras soorten, paardenbloemen, wegebree etc.. Ook hangt er altijd een stuk Sepia in de bak, waar ze ook best dol op zijn om van te eten. Meerdere malen heb ik geprobeerd om agrobs en kattenbrokken te geven, maar zodra ik dit erover heen doe vertikken ze beiden om het groenvoer nog te eten. Zowel droog als vochtig.

Huidige situatie:
Een terrarium met twee warmte lampen erin en de warmte mat op de bodem. Temp is overdag midden in de bak is 29 graden, onder de lamp 33 graden en 's nachts, niet minder dat 20 graden. Luchtvochtigheid weet ik niet precies, maar op advies van de Ra hou ik de bak droog. Er staat wel een bakje met water in maar verder niets. Ik heb geweekte kattenbrokken erin liggen en een klein beetje andijvie, maar ze kijken er niet eens naar om.

Bedankt voor het advies om ze niet meer te badderen, misschien iid maar mee stoppen.

De hele rit naar de dierenarts was ook heel stressvol voor ze, ik merkte dat direct doordat het slechter ging met beide. Nu een aantal dagen later merk ik gelukkig dat ze weer rustiger zijn.

Met vriendelijke groet,

Manon

Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #5 Gepost op: 12 Januari 2012, 14:34:37 »

Je bent er inderdaad intensief mee bezig !
Hier op forum staan ervaringen met Baytril en ze komen erg overeen met elkaar.
Je zou je arts kunnen vragen te overwegen andere medicatie te geven en dan deze ervaringen als argument.

De warmtemat zou ik uit de bak halen en vervangen door een sterkere lamp welke dier vanaf de natuurlijke manier (vanaf boven) verwamrt.
Plaatselijk mag het echt wel 40-45 graden worden onder de lamp.
Zou zelf de dieren onder brengen in een dicht verblijf met inderdaad hogere temperaturen

Kattebrokken meteen wegdoen. Waarschijnlijk ligt de darmflora van de twee al overhoop door de antibiotica.
Pardalissen zijn plante eters welke voornamelijk gedroogt voer. Kattebrokken is teveel aan protiene en kunnen nierschade op langere termijn veroorzaken.
Kalanchoe planten zou ik proberen bevatten veel vezels en ook vocht en veelal onweerstaanbaar voor schildpadden.
Kalanchoe spider of Kalanchoe blossfeldiana kan je proberen.
Geef je de dieren ook vitamine mineraal preperaten ?

Hier op forum staan ook ervaringen met Jakult misschien de moeite waard door te nemen.

Voor wat betreft de wormeieren behandeling is lastig wanneer te behandelen als ze al in een verzwakte conditie zijn zoals het klinkt.
Zelf vermoed ik dat als de wormeieren uitbraak niet al te groot is de conditie proberen op te krikken en de snotneus te laten genezen en dan verder zien om de eieren eventueel te behandelen aan de hand van ontlasting onderzoek.

Voornaamste is mijn inziens de darmflora zo goed mogelijk te houden dmv antibiotica switch en optimale voeding welke moet bestaan uit zeer hoog vezel gehalte.
Niet te vergeten en misschien wel de meest belangrijke warmte en rust !
« Laatste verandering: 12 Januari 2012, 14:40:11 door markooij » Gelogd
Antoon Martens
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 136


« Antwoord #6 Gepost op: 12 Januari 2012, 15:04:28 »

Hallo, wanneer de dieren zich nu voortbewegen is dit dan op de normale manier zoals voorheen of kan er sprake zijn van een lichte motorische afwijking waarbij het dier nogal veel met de kop en de poten naar omhoog draaibewegingen maakt ? Hoe ziet de binnenkant van de muil en de tong eruit, mooi roze - rood of eerder vaal roze met misschien een witachtige afzetting ? Hebben de dieren diarree ? Bij luipaardschildpadden zijn er nogal wat dierenartsen die als diagnose nogal snel verkoudheid menen te herkennen, terwijl het eigenlijk over iets anders gaat, laat ons hopen van niet.
Gelogd
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #7 Gepost op: 12 Januari 2012, 15:10:06 »

Antoon

Op dit moment als ze bewegen is het langzaam maar normaal, ze lopen soms een heel klein beetje rond. Al doet de kleine pardoes soms wel haar nek strekken en daarbij haar bek open. Verder geen rare bewegingen. Bij Schillie is de tong roze maar wel met een witte afscheiding erop, dit viel mij al op tijdens het bezoek bij de dierenarts. Pardoes haar tong is normaal van kleur, zoals altijd.

Kun je hier iets uithalen?
Schillie heeft echt snottebellen maar Pardoes niet meer zij klinkt alleen heel raar als ze haar nek strekt en naar mijn weten slijm opgorgeld.


Markooij
Super bedankt!!!!

Ik ga er vanmiddag direct werkt van maken. Kattenbrokken zijn verwijderd.
Kalanchoe spider heb ik heel toevallig hier in huis staan, ligt er ook direct in.
De recenties over yakult heb ik van de week allemaal gelezen, heb het er nog niet over het voer heen gedaan, moet ze eerst aan het eten zien te krijgen.

De huidige situatie is ook in een dicht terrarium, ik ga zo direct warmere lampen halen. Durfde het zelf de temperatuur niet zo hoog te laten komen maar ik ga volledig op jou advies af. Verder laten we ze ook lekker slapen de hele dag en proberen we ze zo min mogelijk te storen (al is het wel heel moeilijk, zo bang dat ze het niet gaan redden).

Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes Manon
Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
Antoon Martens
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 136


« Antwoord #8 Gepost op: 12 Januari 2012, 15:31:09 »

Kan je even kijken of de mondhoekjes vochtig zijn en of er slijm - snot langs de muil naar buiten komt ?
Die afzetting op de tong ziet er waarschijnlijk niet goed uit, vanwaar heb je de dieren, kweker of winkel ?
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #9 Gepost op: 12 Januari 2012, 16:50:55 »

Pardalis mag je NOOIT Baytril geven  verdriet, elke reptielenarts hoort dit te weten, zelf heb ik in het verleden goede resultaten gehad met engemycine voor dergelijke problemen.

Mijn raad  (als het nog iets gaat uithalen)
Woon je in Nederland: maak een afspraak met Job Stumpel van De universiteit Utrecht dienst diergeneeskunde
Woon je in belgiƫ: maak een afspraak met Tom Hellebuyck van De universiteit Merelbeke dienst diergeneeskunde

lees dit maar even: http://www.tortoisetrust.org/articles/baytril.html
Geld dit naar jouw mening alleen voor pardalis?
Ik heb namelijk deze week nog gemailt met iemand met zeer veel schildpadden ervaring ook wat medicatie betreft.
Hij zelf en ook op zijn werk wordt gewoon Baytril aan landschildpadden gegeven tot wel 2 weken dagelijks.
Natuurlijk hebben we het niet over de pardalis gehad en kan het goed zijn dat je dus alleen de pardalis bedoeld?
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #10 Gepost op: 12 Januari 2012, 17:09:42 »


De huidige situatie is ook in een dicht terrarium, ik ga zo direct warmere lampen halen. Durfde het zelf de temperatuur niet zo hoog te laten komen maar ik ga volledig op jou advies af. Verder laten we ze ook lekker slapen de hele dag en proberen we ze zo min mogelijk te storen (al is het wel heel moeilijk, zo bang dat ze het niet gaan redden).

Heel veel succes !
Zorg er wel voor dat er temperatuur verloop is in de bak dat wil zeggen onder de lamp stukken warmer dan de koudste hoek.
Onder de lamp 40-45 in de koudste hoek rond de 22.
Mocht je naar de arts gaan ga in discussie over mogelijke alternatieve antibiotica de risico's zijn het niet waard gezien de ervaringen met Baytril.
Mocht de arts een vitamine injectie voorschrijven pertinent weigeren dit zal het dier niet goed doen !
Op de landdag werd er een voordracht gehouden en kwam dit onder andere ter sprake.
Het is inderdaad lastig om de dieren met rust te laten maar realiseer je dat je meer stress veroorzaakt dan goed doet bij het hanteren van je dieren zeker op dit moment.
Gelogd
Nonnetje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 20



« Antwoord #11 Gepost op: 12 Januari 2012, 17:36:15 »

Kan je even kijken of de mondhoekjes vochtig zijn en of er slijm - snot langs de muil naar buiten komt ?
Die afzetting op de tong ziet er waarschijnlijk niet goed uit, vanwaar heb je de dieren, kweker of winkel ?

Schillie zijn mondhoeken zijn vochtig, gisteravond zelfs zo erg dat het leek of hij constant aan het kwijlen was. Vandaag ziet het er droog uit maar zodra hij zichzelf druk maakt komen er ook direct bellen te voorschijn.
Pardoes is helemaal droog, de hele dag ook geen bellen tevoorschijn gekomen.

Schillie heb ik sinds 2006 van een kweker, nooit eerder problemen met hem gehad.
Pardoes weten we niet, we hebben haar van iemand over genomen die er niet meer voor kon zorgen.
Gelogd

0.1.0 Pelodiscus sinensis
0.1.0 Stigmochelys pardalis
Antoon Martens
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 136


« Antwoord #12 Gepost op: 13 Januari 2012, 09:29:28 »

Hallo, voor zover ik de situatie kan inschatten  op afstand hebben uw dieren herpes, binnengebracht door de kleine, die kleine ziet er op de foto inderdaad een import uit en heeft het overgezet op de grotere. Indien dit het geval is dan is er eigenlijk geen hoop, je gaat beide dieren verliezen. Ik hoop dat het anders mag uitdraaien maar ik vrees dat het de realitiet is, veel sterkte.
Gelogd
dadieter
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 112


« Antwoord #13 Gepost op: 13 Januari 2012, 10:09:01 »

Zels als het herpes is (en het ziet er idd zo wel uit want beleg op de tong is wel vrij typisch) niet elke schildpad met herpes is ten dode opgeschreven. Je kan ze heel intensief behandelen met vochtterapie,  dwangvoederen, antivirale middelen, juiste ab (idd geen baytril beter engemycine of ceftasidime) en immuniteitsinducers. Zo heb ik er de laatste jaren toch al redelijk aantal doorgehaald. Maar mijn advies is idd wel, zo snel mogelijk naar een reptielenarts.
Gelogd
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #14 Gepost op: 13 Januari 2012, 10:40:15 »

is het niet zo dat dieren na een herpesbesmetting levenslang besmettelijk kunnen zijn voor andere dieren? m.a.w. altijd in quarantaine gehouden moeten worden?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 12:31:30

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 540
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 515
Totaal: 515
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.096 seconden met 25 queries.