Wij wensen iedereen de beste wensen voor 2012..dat we maar veel van onze hobby mogen genieten.
Een goeden dag allemaal,
Op 31 Dec. zo rond een uurtje 17:00 zagen we dat Frieda zich wat vreemd gedroeg. Ze stond rechtop tegen het glas aan en bleef zo zeker een half uur staan. Ze bewoog zich heel traag.
Omdat ik het niet vertrouwde heb ik haar eruit gehaald om haar te bekijken. Ze was nog sterk in haar poten maar deed geen echte moeite om te "ontsnappen" uit me handen.
Ik heb haar daarna op het hoger gelegen eiland, dit ligt nog onder water, gelegd en heb het grote blok hout wat in haar bak ligt rechtop gezet zodat ze nog gemakkelijker de oppervlakte kan bereiken..mocht ze weer van het hoger gelegen eiland af gaan.
Ze bleef op het hoger gelegen eiland liggen en lag er rustig bij.
We hielden het goed in de gaten en na een aantal uur zagen we dat ze een ei had gelegd, in het water op het hoger gelegen eiland.
Dit ei was kapot en toen we het eruit haalde zag het eruit of alle kalk was verdwenen. We konden het zo fijn knijpen.
Een uurtje verder was er een 2de ei....deze lag op de bodem en ook deze was kapot.
Een 3 tal foto's van de eieren:
Het 1ste ei
Het 2de ei.
Nogmaals het 2de ei.
Even wat verdere info over Frieda en de bak.
Frieda is een Sternotherus minor minor en is van 2002 en wij hebben haar vanaf 2009 in ons bezit. Ze heeft in de tijd dat ze bij ons is 6 eieren gelegd. 3 daarvan (gelegd in 2010) waren niet bevrucht en gingen schimmelen en hebben we weggegooid, 1 (gelegd in 2011) heeft ze in het water gelegd en is na 3 maanden uitgekomen (de kleine maakt het goed) en dan de andere 2 eieren heeft ze gisterenavond gelegd en waren kapot.
Frieda verblijft in het volgende aquarium...de linkerkant is haar woning. 120x50x70cm groot en een waterhoogte van 45 cm.
Ze verblijft sinds begin 2011 in deze bak.
Frieda krijgt uitgebreid en gevarieerd voedsel en er ligt altijd sepia in haar bak en daar hapt ze regelmatig wat van.
De afgelopen 2 á 3 maanden heeft ze niet op het eiland rond gehangen, zover wij dat kunnen ontdekken. Haar vriendje, King, is op 19-11-'11 voor het laatst bij haar geweest en toen was de paring erg lang.
Ze is dus op de 1 of andere manier niet tevreden over het eiland. We hebben van alles geprobeerd..droog, vochtig, nat zand. Maar niets vind ze geschikt.
Wat kunnen we hier aan doen? Het eiland is gevuld met metselzand...misschien kunnen we ander zand in het eiland doen?
Wat kan een reden zijn voor de weinig kalk bevattende eieren? Is dit echt alleen maar kalk gebrek of kan er nog een oorzaak zijn?
We hopen dat iemand ons en Frieda kan helpen.