SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Zachte eieren  (gelezen 19976 keer)
Nicole
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 117



« Gepost op: 1 Januari 2012, 14:08:32 »

Wij wensen iedereen de beste wensen voor 2012..dat we maar veel van onze hobby mogen genieten.


Een goeden dag allemaal,

Op 31 Dec. zo rond een uurtje 17:00 zagen we dat Frieda zich wat vreemd gedroeg. Ze stond rechtop tegen het glas aan en bleef zo zeker een half uur staan. Ze bewoog zich heel traag.
Omdat ik het niet vertrouwde heb ik haar eruit gehaald om haar te bekijken. Ze was nog sterk in haar poten maar deed geen echte moeite om te "ontsnappen" uit me handen.
Ik heb haar daarna op het hoger gelegen eiland, dit ligt nog onder water, gelegd en heb het grote blok hout wat in haar bak ligt rechtop gezet zodat ze nog gemakkelijker de oppervlakte kan bereiken..mocht ze weer van het hoger gelegen eiland af gaan.
Ze bleef op het hoger gelegen eiland liggen en lag er rustig bij.

We hielden het goed in de gaten en na een aantal uur zagen we dat ze een ei had gelegd, in het water op het hoger gelegen eiland.
Dit ei was kapot en toen we het eruit haalde zag het eruit of alle kalk was verdwenen. We konden het zo fijn knijpen.
Een uurtje verder was er een 2de ei....deze lag op de bodem en ook deze was kapot.

Een 3 tal foto's van de eieren:

Het 1ste ei


Het 2de ei.


Nogmaals het 2de ei.



Even wat verdere info over Frieda en de bak.

Frieda is een Sternotherus minor minor en is van 2002 en wij hebben haar vanaf 2009 in ons bezit. Ze heeft in de tijd dat ze bij ons is 6 eieren gelegd. 3 daarvan (gelegd in 2010) waren niet bevrucht en gingen schimmelen en hebben we weggegooid, 1 (gelegd in 2011) heeft ze in het water gelegd en is na 3 maanden uitgekomen (de kleine maakt het goed) en dan de andere 2 eieren heeft ze gisterenavond gelegd en waren kapot.

Frieda verblijft in het volgende aquarium...de linkerkant is haar woning. 120x50x70cm groot en een waterhoogte van 45 cm.



Ze verblijft sinds begin 2011 in deze bak.

Frieda krijgt uitgebreid en gevarieerd voedsel en er ligt altijd sepia in haar bak en daar hapt ze regelmatig wat van.

De afgelopen 2 á 3 maanden heeft ze niet op het eiland rond gehangen, zover wij dat kunnen ontdekken. Haar vriendje, King, is op 19-11-'11 voor het laatst bij haar geweest en toen was de paring erg lang.


Ze is dus op de 1 of andere manier niet tevreden over het eiland. We hebben van alles geprobeerd..droog, vochtig, nat zand. Maar niets vind ze geschikt.

Wat kunnen we hier aan doen? Het eiland is gevuld met metselzand...misschien kunnen we ander zand in het eiland doen?

Wat kan een reden zijn voor de weinig kalk bevattende eieren? Is dit echt alleen maar kalk gebrek of kan er nog een oorzaak zijn?

We hopen dat iemand ons en Frieda kan helpen.


Gelogd

1.3.1 Sternotherus minor minor.
sasa
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 192


1.2.0. Trachemys Scripta Troostii.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Januari 2012, 15:25:08 »

Zou het kunnen dat de eieren te vroeg gelegd zijn?

Anders zou ik gaan denken dat Frida op een of andere manier niet voldoende calcium heeft binnen gekregen, of anders niet genoeg caclium heeft opgenomen.

Zou je misschien meer informatie kunnen geven over de voeding, zoals wat je nu precies allemaal voert.
En wat voer je het meest/ vaakst?
Gelogd

1.2.0. Trachemys Scripta Troosti
Nicole
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 117



« Antwoord #2 Gepost op: 1 Januari 2012, 17:27:19 »

Ze krijgt groenvoer....de bak staat vol met planten, kroos is volop aanwezig, andijvie krijgt ze wanneer wijzelf dat eten. Maar groenvoer eet ze niet zoveel.
Ze krijgt vis.... ongepelde garnalen, wit vis, spiering en nog een aantal visjes die ik niet bij naam weet. In de bak zwemmen ook guppen rond en rode garnalen.
Ze krijgt ook nog runderhart, pinkies (jonge hele muisjes), kattenbrokjes (royal canin) en zoals eerder gezegd is er altijd sepia in de bak aanwezig. Ander levend voer zoals krekels, pissebedden, vliegen ect heb ik allemaal wel eens geprobeerd maar dat vinden ze niet alles. 

Op dit ogenblik krijgen alle schildpadden die we hebben 1 á 2 keer per week eten...Ze zijn allemaal niet erg actief omdat het winter is en dus het water in de bak kouder is.
Gelogd

1.3.1 Sternotherus minor minor.
nielo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1594



« Antwoord #3 Gepost op: 1 Januari 2012, 18:13:40 »

Gekookte eierschaal en waterslakken met huis kan je nog geven.
Is er een uvb spot bij de eiland?
Gelogd

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
sasa
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 192


1.2.0. Trachemys Scripta Troostii.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 1 Januari 2012, 19:47:53 »

Zo te zien geef je erg veel dierlijk voer.

Ik had laatst een artikel van Job gelezen dat hier erg veel fosfor inzit maar bijna geen calcium.
En hierdoor zou de calciumopname niet lekker lopen.
Je zou daarom misschien het voedsel dat je geeft extra kunnen bepoederen met bijvoorbeeld carmix, of een andere calciumpoeder.
Of zoals Niels zei, zijn slakken met huis en al, en garnalen ongepeld ook goed.

Gelogd

1.2.0. Trachemys Scripta Troosti
Nicole
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 117



« Antwoord #5 Gepost op: 1 Januari 2012, 21:15:23 »

Gekookte eierschaal en waterslakken met huis kan je nog geven.
Is er een uvb spot bij de eiland?


Slakken leven ook in alle bakken en daar zullen waarschijnlijk sommige ook van opgegeten worden. Gekookt eierschaal geven we bijna niet omdat er altijd sepia in de bak ligt en daar eet ze meer van dan van eierschalen.
Er is geen uvb spot op het eiland gericht. We hebben de temp op het eiland in het begin eens gemeten en dat was een goede temp, volgens de experts. Dus daarom hebben we geen lamp boven het eiland.



Zo te zien geef je erg veel dierlijk voer.

Ik had laatst een artikel van Job gelezen dat hier erg veel fosfor inzit maar bijna geen calcium.
En hierdoor zou de calciumopname niet lekker lopen.
Je zou daarom misschien het voedsel dat je geeft extra kunnen bepoederen met bijvoorbeeld carmix, of een andere calciumpoeder.
Of zoals Niels zei, zijn slakken met huis en al, en garnalen ongepeld ook goed.



Heb je misschien een linkje van dat artikel, als het op internet staat? Smiley

Over het bestrooien met extra kalk heb ik wel eens na gedacht maar tot op heden heeft Frieda alleen maar goede en mooie eieren gelegd dus had ikzelf het idee dat ze kalk genoeg binnen krijgt. En ze zit regelmatig te knabbelen aan de sepia.

Dat ze veel dierlijk voedsel eten lijkt me niet echt vreemd omdat ze groenvoer bijna geheel links laten liggen.
Gelogd

1.3.1 Sternotherus minor minor.
sasa
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 192


1.2.0. Trachemys Scripta Troostii.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 2 Januari 2012, 01:10:42 »

Ik heb het idee dat je het artikel weleens gelezen hebt,
Het artikel is gepost door Mandy, en geschreven door Job.
http://www.schildpadnet.nl/forum/topic.php?tid=1665&pagina=1

Als je schildpadden voldoende calcium binnen krijgen en dat ook gemerkt hebt aan de vorige gezonde eieren dan begin ik te denken of de eieren niet te vroeg gelegd zijn?
Misschien kun je voor alle zekerheid Job nog een pm sturen.
Gelogd

1.2.0. Trachemys Scripta Troosti
Nicole
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 117



« Antwoord #7 Gepost op: 2 Januari 2012, 09:37:28 »

Dat artikel heb ik inderdaad al wel eens gelezen. Het artikel is ook al redelijk oud..komt nog van het oude forum af, van voor 2008. De meningen zijn vandaag de dag ook weer wat bij geschaafd over zo'n artikel.
Voer waar kalk in zit krijgen ze genoeg. Dus ik heb niet echt het idee dat ze kalk te weinig krijgt. Maar dat kan ik natuurlijk ook fout hebben.

Dit is dan inderdaad meer een gevalletje van de eieren te vroeg gelegd of te laat.
In december horen ze geen eieren te leggen.

We hebben geen legnood gedrag gezien of gemerkt dus dan is het waarschijnlijker dat de eieren te vroeg gelegd zijn. De dag voordat Frieda eieren ging leggen heeft ze nog heerlijk gegeten en vertoonde geen vreemd of afwijkend gedrag. Maar dan nu de grote hamvraag...wat heeft haar besluiten om de eieren nu al te leggen?

Maar waarschijnlijk is er toch iets niet in orde met het eiland..omdat de vorige legsel, van 1 ei, ook in het water was. Dit ei was trouwens wel helemaal goed en is ook uitgekomen.
Het eiland is beschut en groot genoeg. Op dit moment zit er metselzand in en misschien kunnen we dat vervangen door ander zand/grond?
Mocht iemand goede ervaringen hebben met een ander soort zand of grond dan hoor/lees ik dat graag.

Ik zou Job een prive bericht kunnen sturen maar ik vroeg me meer af of iemand hier zoiets ook wel eens meegemaakt heeft en wat daar de belevingen van zijn.
Gelogd

1.3.1 Sternotherus minor minor.
Nicole
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 117



« Antwoord #8 Gepost op: 2 Januari 2012, 10:40:18 »

Net na het afspeuren van de bodem weer een ei gevonden.
Deze was ook al kapot en van het zelfde zachte materiaal. 
Gelogd

1.3.1 Sternotherus minor minor.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #9 Gepost op: 2 Januari 2012, 11:41:57 »

De S. minor zont voor zover ik weet heel weinig. Die van mij heb ik 3/4 jaar. Het dier is niet heel schuw, maar ik heb haar maar een paar keer zien zonnen. De laatste keer was een paar maanden geleden. Een uvb-lamp boven een eiland hangen is, ook als je rekening houdt met het feit dat deze schildpaddensoort overwegend dierlijk materiaal eet, volgens mij zinloos/geldverspilling. Je kan er over discussieren of je wel of niet een warmtelamp boven een eiland moet hangen...

Ik lees dat de TS geen lamp boven het eiland heeft hangen, dat meen ik ook op de foto's te zien, omdat de temperatuur boven het eiland warm genoeg is. Ik ben wel benieuwd wat 'warm genoeg' dan inhoudt; is dat warm genoeg om geen longontsteking op te lopen (dus een paar graden warmer dan het water) of is dat zo warm als een doorsnee baskingspot hoort te zijn? Welke temperatuur heeft het water en welke temperatuur heb je boven het water?

Als het tweede het geval is, is de luchttemperatuur boven het gehele wateroppervlakte heel warm. Dat lijkt me niet goed.

Nu ff naar het probleem. Ff brainstormen...

Ik kan me voorstellen dat een vrouwtje de eieren af wil zetten op een plek waar het warm is; warmer dan de omgeving én (in ieder geval) warm genoeg om eieren uit te laten komen. Als je geen baskingspot hebt, is zo'n plek er niet. Dat kan betekenen dat het dier de eieren bij zich houdt, 'wachtend op betere tijden', en uiteindelijk (omdat ze er vanaf moet) in het water aflegt. Waarom zou ze ze immers op het land leggen als ze zich er minder fijn voelt en het toch geen meerwaarde heeft? Misschien zorgt het lange vasthouden van de eieren uiteindelijk wel voor heropname van de kalk waardoor je nu windeieren hebt...

Ik zou kijken wat er gebeurt als je een warmtelamp boven het eiland hangt...

« Laatste verandering: 2 Januari 2012, 11:51:21 door Sulcatatata » Gelogd
Nicole
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 117



« Antwoord #10 Gepost op: 2 Januari 2012, 12:12:47 »

De S. minor zont voor zover ik weet heel weinig. Die van mij heb ik 3/4 jaar. Het dier is niet heel schuw, maar ik heb haar maar een paar keer zien zonnen. De laatste keer was een paar maanden geleden. Een uvb-lamp boven een eiland hangen is, ook als je rekening houdt met het feit dat deze schildpaddensoort overwegend dierlijk materiaal eet, volgens mij zinloos/geldverspilling. Je kan er over discussieren of je wel of niet een warmtelamp boven een eiland moet hangen...

Ik lees dat de TS geen lamp boven het eiland heeft hangen, dat meen ik ook op de foto's te zien, omdat de temperatuur boven het eiland warm genoeg is. Ik ben wel benieuwd wat 'warm genoeg' dan inhoudt; is dat warm genoeg om geen longontsteking op te lopen (dus een paar graden warmer dan het water) of is dat zo warm als een doorsnee baskingspot hoort te zijn? Welke temperatuur heeft het water en welke temperatuur heb je boven het water?

Als het tweede het geval is, is de luchttemperatuur boven het gehele wateroppervlakte heel warm. Dat lijkt me niet goed.

Nu ff naar het probleem. Ff brainstormen...

Ik kan me voorstellen dat een vrouwtje de eieren af wil zetten op een plek waar het warm is; warmer dan de omgeving én (in ieder geval) warm genoeg om eieren uit te laten komen. Als je geen baskingspot hebt, is zo'n plek er niet. Dat kan betekenen dat het dier de eieren bij zich houdt, 'wachtend op betere tijden', en uiteindelijk (omdat ze er vanaf moet) in het water aflegt. Waarom zou ze ze immers op het land leggen als ze zich er minder fijn voelt en het toch geen meerwaarde heeft? Misschien zorgt het lange vasthouden van de eieren uiteindelijk wel voor heropname van de kalk waardoor je nu windeieren hebt...

Ik zou kijken wat er gebeurt als je een warmtelamp boven het eiland hangt...



Bedankt voor je antwoord.

Ik ga vandaag een 2de temp. meter halen...de 1ste hangt bij de kleine minor in de bak en die wil ik daar ook in laten.
Ik zal morgen de temp dan even vertellen hier in het topic.
Er hangen 2 tl buizen in de bak en 1 hangt voor een deel boven het eiland en de rest ervan en de andere boven het water.
Omdat het nu winter is is het water natuurlijk ook een stuk frisser en de lampen branden nu ook minder fel. We hebben een systeem waarbij we de lampen op de computer kunnen aansluiten om zo de zon opgang en ondergang in te stellen. Hiermee kan ook de lichtsterkte geregeld worden.

Vanavond zal ik met me vriend eens overleggen of het mogelijk is dat we boven het eiland een spotje hangen zodat het daar wat warmer wordt.
Gelogd

1.3.1 Sternotherus minor minor.
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 2 Januari 2012, 13:30:10 »


Nu ff naar het probleem. Ff brainstormen...

Ik kan me voorstellen dat een vrouwtje de eieren af wil zetten op een plek waar het warm is; warmer dan de omgeving én (in ieder geval) warm genoeg om eieren uit te laten komen. Als je geen baskingspot hebt, is zo'n plek er niet. Dat kan betekenen dat het dier de eieren bij zich houdt, 'wachtend op betere tijden', en uiteindelijk (omdat ze er vanaf moet) in het water aflegt. Waarom zou ze ze immers op het land leggen als ze zich er minder fijn voelt en het toch geen meerwaarde heeft? Misschien zorgt het lange vasthouden van de eieren uiteindelijk wel voor heropname van de kalk waardoor je nu windeieren hebt...

Ik zou kijken wat er gebeurt als je een warmtelamp boven het eiland hangt...



Zo had ik het me ook wel een beetje zitten bedenken, had het alleen niet zo mooi kunnen beschrijven.



Bedankt voor je antwoord.

Ik ga vandaag een 2de temp. meter halen...de 1ste hangt bij de kleine minor in de bak en die wil ik daar ook in laten.
Ik zal morgen de temp dan even vertellen hier in het topic.
Er hangen 2 tl buizen in de bak en 1 hangt voor een deel boven het eiland en de rest ervan en de andere boven het water.
Omdat het nu winter is is het water natuurlijk ook een stuk frisser en de lampen branden nu ook minder fel. We hebben een systeem waarbij we de lampen op de computer kunnen aansluiten om zo de zon opgang en ondergang in te stellen. Hiermee kan ook de lichtsterkte geregeld worden.

Vanavond zal ik met me vriend eens overleggen of het mogelijk is dat we boven het eiland een spotje hangen zodat het daar wat warmer wordt.

Wij kunnen dit wel met ons systeem, de warmtelamp schakelt eerst uit, daarna gaat over een tijd de nachtverlichting aan, branden de andere spots ook nog even en hierna schakelt de andere spots uit en blijft de nachtverlichting een tijdje alleen zachtjes branden. en om 24.00 is alles uit.
Ik ben benieuwd wat frieda na de aanpassingen gaat doen
« Laatste verandering: 2 Januari 2012, 14:49:26 door KevinVH » Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 2 Januari 2012, 14:54:48 »

Inderdaad eens proberen van het eiland 'aantrekkelijker' te maken door de temperatuur daar lokaal te verhogen. Ook een plantje op het eiland werkt altijd goed (ter beschutting).
Gelogd

Nicole
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 117



« Antwoord #13 Gepost op: 3 Januari 2012, 09:15:58 »

Bedankt voor alle reacties.

We gaan boven het eiland een spot hangen zodat het daar wat warmer wordt. Ik heb de temp nog niet opgemeten want ik kon nergens een goede temp meter vinden...de zoektocht gaat deze week verder.

Me vriend zegt dat er op het systeem wat wij hebben voor de lampen alleen maar tlbuizen kunnen dus we moeten er dan een ander systeem bij doen zodat er een spotje bij kan...die zal dan alleen meteen aan en meteen uit gaan. Geen probleem natuurlijk.

Wat voor een lamp raden jullie aan?  In de andere bak hebben we opbouwspots met halogeen insteeklampjes (de kleine langwerpige lampjes) maar daar zijn we niet tevreden over. Die lampjes gaan zeer snel kapot.

Over een andere optie qua zand heeft niemand een mening of tips? Iedereen gebruikt metselzand als vulling voor een eiland?


En als ik het goed begrijp heeft het liggen van zulke eieren geen risico's voor de gezondheid van Frieda?
Gelogd

1.3.1 Sternotherus minor minor.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #14 Gepost op: 3 Januari 2012, 09:48:22 »

Ik heb een plastic klemspot, ik geloof van de HEMA, met een 25 w reflectorlamp onder de kap aan een glazen strip van het aquarium geklemd. De spot schijnt schuin op het eiland, en hangt er op het dichtste punt 15 cm boven. Op deze manier heb ik een baskingspot die een kegelvormige warmteplek heeft die op het warmste punt het smalst is. De temperatuur is (afhankelijk van de kamertemperatuur natuurlijk) maximaal 37/38 graden. In deze lichte 'kegel' loopt de temperatuur meer uiteen dan bij een lamp die recht van boven schijnt, dat vind ik een voordeel. Ik merk dat de dieren (een minor die nooit zont en twee baurii's die vaak zonnen) zich regelmatig op de baskingspot verplaatsen; van warm naar minder warm...

Ik heb geen ervaring met zand, maar kan me voorstellen dat metselzand prima is. Het leggen van windeieren is natuurlijk niet normaal, maar kan volgens mij geen kwaad voor de schildpad zelf...
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23 April 2024, 21:30:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 536
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 500
Totaal: 500
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.073 seconden met 25 queries.