Ik ben op dit forum belandt en zit eigenlijk wel met een dringende vraag. Hopelijk kan iemand me helpen zodat ik de beste zorgen kan geven aans onze Leo (Griekse landschildpad).
Wij hebben sinds 20 jaar een griekse in een afgesloten stuk lopen in de tuin. Zij heeft haar eerste levensjaren binnen overwinterd, maar vanaf 3 jaar overwintert ze zonder problemen buiten. Ze is ook in goeie gezondheid. Nu blijkt sinds deze winter, dat het grondwater in de afgebakende zone ineens uitzonderlijk hoog staat (misschien door de nieuwbouw hiernaast?) en we maakten ons zorgen over de schildpad. We wisten waar ze ingegraven zat, in een hok met bladen op haar. Toch is ze deze namiddag tevoorschijn gekomen. Het is natuurlijk niet echt koud, maar dit is de eerste keer dat ze dit doet. Nu is onze vraag:
Wat doen we best? Ik vermoed dat ze bovengekomen is door de veel te vochtige grond.
Houd ik ze best binnen deze winter – in een aangepast terrarium? En dus niet in winterslaap meer laten gaan? En eten geven? En tegen de lente geleidelijk aan weer aan buiten laten wennen?
Ze is momenteel heel levendig, wil wel nog niet eten, en heb ze binnen genomen.
Of laat ik ze beter opnieuw in winterslaap gaan (ik vermoed dat dit wat laat is, aangezien ze al energie heeft verbruikt met rond te lopen - ze kan maximum 1 dag ontwaakt zijn, want ik ga elke dag kijken).