SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Hulp bij water schildpadden  (gelezen 5342 keer)
Orcun
Geochelone elegans
*

« Gepost op: 13 December 2011, 01:11:48 »

Hallo iedereen.

Ik wil al jaren zelf schildpadden nemen maar het is er nooit van gekomen. Vandaag is het eindelijk zover en ga ik zeker water schildpadden halen.
Alleen kan ik de soort schildpad die ik zoek niet vinden. Ik heb jaren geleden (als klein kind) kleine groene schildpadden gezien, van ongeveer 5cm? en die zouden nog iets groter worden.
Ik heb vandaag wat gezocht op het internet, maar zie totaal niks wat op die schildpadden lijkt...

De omschrijving is nogal vaag, maar dat is alles wat ik me nog kan herinneren. Ook zijn alle tips over aquarium grootte, indeling van het gebied (water,stenen,zand), voedsel etc welkom.
Ik ben er helemaal nieuw mee, en wil er graag zoveel mogelijk informatie over zodat ik niet onbedoeld de schildpadden ga martelen, terwijl ik leuk naar ze aan het kijken ben....

Mochten deze schildpadden niet bestaan, wat zijn dan andere water schildpadden die jullie mij kunnen aanraden? Ik wil het liefst kleine schildpadden hebben, die later ook niet al te groot worden.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

nielo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #1 Gepost op: 13 December 2011, 07:51:25 »

Waarschijnlijk bedoel je de trachemys soort geelwang,geelbuikschildpad bv die hebben al ze klein zijn nog wel es een groene kleur.
En die worden wel meer dan iets groter  grijns

Een klein blijvende soort is bv Chrysemys picta dorsalis(moeilijk te verkrijgen).
Kinosternon soorten , Kinosternon baurii e.d.
Sternotherus soorten bv,Sternotherus minor minor,Sternotherus odoratus

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
Orcun
Geochelone elegans
*

« Antwoord #2 Gepost op: 13 December 2011, 12:18:05 »

Heel erg bedankt voor je snelle reactie.
Jah ik denk dat het de geel buikschildpad soort is. Op google images kwam ik dit plaatje tegen onder de naam trachemys scripta scripta
 http://herp-pix.org/chelonia/redear1.JPG
en dat is wat ik zocht.

Zover ik kon vinden worden ze 18-25 cm ligt aan het geslacht? En ik las ook dat je aquarium ongeveer 4x de grootte van de schildpad moet zijn? Dus als ik een aquarium van 80cm-1m neem dan moet ik kwa lengte al goed zitten? En hoe breed en hoog is het aan te raden voor de trachemys scripta scripta?

Zoals ik al zei ik ben hier helemaal nieuw mee dus alle informatie is welkom. Ik probeer zoveel mogelijk te lezen, maar extra bevestiging is altijd beter.

aantal vragen waar ik graag antwoord op wil/zoek:

- Waar kan ik deze schildpadden halen? (wil het liefst baby's/kleintjes)
- Wat MOET er allemaal in de aquarium voor hun, en hoeveel?
- Hoeveel schildpadden moet ik minimaal nemen? Ik dacht zelf aan max 4. Is dit voldoende of voelen ze zich dan alleen?
- Waar kan ik betrouwbare informatie vinden over  deze soort? Ik lees namelijk veel dingen, maar dat kan ik bij andere eigenaars niet terugvinden.

Ik heb besloten om nog een aantal dagen te wachten met het aanschaffen van de benodigde materiaal, omdat ik merk dat er veeel meer bij komt kijken dan ik had verwacht.

Nogmaals bedankt voor de reacties
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #3 Gepost op: 13 December 2011, 13:37:31 »

Vrees dat je je plannen wat zult moeten bijstellen  afvragend

De schildpad op het fotootje in het door jou geplaatste linkje is trouwens een Roodwangschildpad; te herkennen aan de karakteristieke rode streep. Vandaar ook de term "red-ear" in de URL van het linkje  knipoog
Is een familielid van de Trachemys scripta scripta; de Geelbuik-schildpad.

Volgens de gegevens worden vrouwelijke Geelbuiken tot wel 33 cm groot.. Vergis je daar vooral niet in.

Citaat
Roodwangschildpadden mogen niet meer ingevoerd worden; die kun je dus op voorhand wel vergeten. Wellicht dat je via markt-plaats een dier kunt bemachtigen, maar dat zullen dan al volwassen dieren zijn.

Geelbuiken / Geelwangen worden (helaas) nog wel massaal ingevoerd. Zo worden ze met velen bij elkaar gepropt getransporteerd om uiteindelijk bij dierenspeciaalzaken terecht te komen. Het komt nogal eens voor dat deze diertjes verzwakt / ziek (dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn!!!) zijn en kort na de aankoop plots dood zijn. Wij vinden dan ook dat het absoluut de voorkeur verdient om via bijvoorbeeld Markt-plaats een wat groter dier over te nemen. De reden waarom ze zoveel op die sites staan is een rechtstreeks gevolg van het hiervoor genoemde. Ze worden massaal als "kleinblijvend"  verkocht in dierenwinkels.. maar groeien al snel uit het verblijf... en dan worden ze van "leuk klein diertje" ineens ongewenst...

Dus liefst koop je een wat ouder diertje via een 2ehands-site...
Mocht je per se een heel jong dier willen, dan kun je die bij vele dierenspeciaalzaken / tuincentra vinden. Wees je bewust van het risico dat je een ziek/verzwakt diertje haalt en bijdraagt aan de massale import!

Citaat
Nou,

Voor 1 tot maximaal (!!) 2 dieren van bovengenoemde soorten heb je een aquarium nodig.
Deze moet minimaal 150 cm x 50 cm x 50 cm zijn. En dit dat helemaal vol met water. Dat is het zwemgedeelte dat deze soorten nodig hebben.
Daarnaast moet je een zandbak ernaast hebben voor de vrouwelijke dieren. Net als een kip, zal ook een vrouwelijke waterschildpad (onbevruchte, tenzij ze heeft gepaard) eieren leggen. Dit moet ze wel in die zandbak kunnen doen, want anders riskeer je ei-retentie met alle mogelijke gevolgen voor de gezondheid van het dier.
Realiseer je dus dat je op relatief korte termijn een aanzienlijk groot aquarium nodig hebt.
De dieren groeien sneller dan je vermoed.

Er moet een goed extern filter bij (dus niet zo'n prutsding die je in het water hangt, maar een flinke bak/ton met slangen ernaast). Waterschildpadden zijn enorme vervuilers en zo'n ding is een absolute noodzaak voor hun gezondheid... maar ook ivm nare geurtjes die anders ontstaan.

Ik zou persoonlijk een fikse laag zand op de bodem leggen van het aquarium. Dit helpt het verpulveren van de drollen, zodat het filter dit beter kan wegwerken.

Als inrichting zou ik me beperken tot een flinke stronk hout.
Waterplanten e.d. worden door deze actief zwemmende slopers compleet vernield.

Citaat
- Hoeveel schildpadden moet ik minimaal nemen? Ik dacht zelf aan max 4. Is dit voldoende of voelen ze zich dan alleen?
Minimaal?   1 !!
Maximaal?  2 (of uiterlijk 3, maar dan in de verdeling 2 vrouwen en 1 man...)

Schildpadden zijn solitaire dieren en kennen geen vriendschap / gezelligheid. Dat is een menselijke emotie die wij op deze dieren projecteren. Schildpadden gezamenlijk huisvesten resulteert in zeer veel gevallen in vechtpartijen / open wonden / afgebeten ledematen.
We kunnen het natuurlijk niet verbieden, maar we wijzen je wel op de waarschijnlijke gevolgen.

Een dierenwinkel zal altijd meerdere diertjes adviseren; vaak onderbouwt met een l*lverhaal over gezelligheid enzo. De echte reden heeft te maken met het feit dat zij meer verdienen als ze er meerdere verkopen...

Citaat
Waar kan ik betrouwbare informatie vinden over  deze soort?
Hier op dit forum in de soortgebonden subfora...

Of hier bijvoorbeeld:
http://www.trionyx.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=129&Itemid=162

Hoop niet dat ik je heb ontmoedigd, maar besef dat er aanzienlijk meer bij komt kijken dan je je waarschijnlijk voorstelt.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Orcun
Geochelone elegans
*

« Antwoord #4 Gepost op: 13 December 2011, 15:28:11 »

Vrees dat je je plannen wat zult moeten bijstellen  afvragend

De schildpad op het fotootje in het door jou geplaatste linkje is trouwens een Roodwangschildpad; te herkennen aan de karakteristieke rode streep. Vandaar ook de term "red-ear" in de URL van het linkje  knipoog
Is een familielid van de Trachemys scripta scripta; de Geelbuik-schildpad.

Volgens de gegevens worden vrouwelijke Geelbuiken tot wel 33 cm groot.. Vergis je daar vooral niet in.

Citaat
Roodwangschildpadden mogen niet meer ingevoerd worden; die kun je dus op voorhand wel vergeten. Wellicht dat je via markt-plaats een dier kunt bemachtigen, maar dat zullen dan al volwassen dieren zijn.

Geelbuiken / Geelwangen worden (helaas) nog wel massaal ingevoerd. Zo worden ze met velen bij elkaar gepropt getransporteerd om uiteindelijk bij dierenspeciaalzaken terecht te komen. Het komt nogal eens voor dat deze diertjes verzwakt / ziek (dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn!!!) zijn en kort na de aankoop plots dood zijn. Wij vinden dan ook dat het absoluut de voorkeur verdient om via bijvoorbeeld Markt-plaats een wat groter dier over te nemen. De reden waarom ze zoveel op die sites staan is een rechtstreeks gevolg van het hiervoor genoemde. Ze worden massaal als "kleinblijvend"  verkocht in dierenwinkels.. maar groeien al snel uit het verblijf... en dan worden ze van "leuk klein diertje" ineens ongewenst...

Dus liefst koop je een wat ouder diertje via een 2ehands-site...
Mocht je per se een heel jong dier willen, dan kun je die bij vele dierenspeciaalzaken / tuincentra vinden. Wees je bewust van het risico dat je een ziek/verzwakt diertje haalt en bijdraagt aan de massale import!

Citaat
Nou,

Voor 1 tot maximaal (!!) 2 dieren van bovengenoemde soorten heb je een aquarium nodig.
Deze moet minimaal 150 cm x 50 cm x 50 cm zijn. En dit dat helemaal vol met water. Dat is het zwemgedeelte dat deze soorten nodig hebben.
Daarnaast moet je een zandbak ernaast hebben voor de vrouwelijke dieren. Net als een kip, zal ook een vrouwelijke waterschildpad (onbevruchte, tenzij ze heeft gepaard) eieren leggen. Dit moet ze wel in die zandbak kunnen doen, want anders riskeer je ei-retentie met alle mogelijke gevolgen voor de gezondheid van het dier.
Realiseer je dus dat je op relatief korte termijn een aanzienlijk groot aquarium nodig hebt.
De dieren groeien sneller dan je vermoed.

Er moet een goed extern filter bij (dus niet zo'n prutsding die je in het water hangt, maar een flinke bak/ton met slangen ernaast). Waterschildpadden zijn enorme vervuilers en zo'n ding is een absolute noodzaak voor hun gezondheid... maar ook ivm nare geurtjes die anders ontstaan.

Ik zou persoonlijk een fikse laag zand op de bodem leggen van het aquarium. Dit helpt het verpulveren van de drollen, zodat het filter dit beter kan wegwerken.

Als inrichting zou ik me beperken tot een flinke stronk hout.
Waterplanten e.d. worden door deze actief zwemmende slopers compleet vernield.

Citaat
Minimaal?   1 !!
Maximaal?  2 (of uiterlijk 3, maar dan in de verdeling 2 vrouwen en 1 man...)

Schildpadden zijn solitaire dieren en kennen geen vriendschap / gezelligheid. Dat is een menselijke emotie die wij op deze dieren projecteren. Schildpadden gezamenlijk huisvesten resulteert in zeer veel gevallen in vechtpartijen / open wonden / afgebeten ledematen.
We kunnen het natuurlijk niet verbieden, maar we wijzen je wel op de waarschijnlijke gevolgen.

Een dierenwinkel zal altijd meerdere diertjes adviseren; vaak onderbouwt met een l*lverhaal over gezelligheid enzo. De echte reden heeft te maken met het feit dat zij meer verdienen als ze er meerdere verkopen...

Citaat
Waar kan ik betrouwbare informatie vinden over  deze soort?
Hier op dit forum in de soortgebonden subfora...

Of hier bijvoorbeeld:
http://www.trionyx.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=129&Itemid=162

Hoop niet dat ik je heb ontmoedigd, maar besef dat er aanzienlijk meer bij komt kijken dan je je waarschijnlijk voorstelt.

Nee je hebt me zeer zeker niet ontmoedigd. Zoals ik al zei ik ben er erg nieuw mee, en ik vind HEEEL veel informatie en dat wil ik sowieso eerst even laten bezinken voordat ik schildpadden in huis haal, en hun daarbij pijn doe.

Heel erg bedankt voor je reactie en uitleg, maar ik heb nu weer een aantal nieuwe vragen Brede lach

Jah ik zie het nu ook, die foto is idd van een roodwang schildpad, het was mijn inziens de mooiste foto die bij de geelbuiken stond vandaar dat ik die koos haha

Ik heb vandaag wat meer gelezen, o.a. op dit forum, en ben een stuk bewuster geworden over schildpadden. Het zijn eigenlijk net als mensen soms hele sterke dieren, maar tegelijkertijd ook erg kwetsbaar.

De meeste vragen die ik nu dus heb zijn vooral prijs en kwaliteit gerelateerd.

- Ik denk dat het voor mij beter is om gelijk een grote aquarium aan te schaffen, zodat ik niet riskeer dat ze in een te kleine aquarium moeten leven. Maar ik denk dat het kwa aquarium niet zoveel uit maakt welke ik haal? Of zijn er een aantal merken zeker af te raden, of juist aan te raden? En wat zijn de gemiddelde prijzen?

- Ook zie ik overal staan dat er een ''buiten'' pomp nodig is voor de vervuiling die schildpadden veroorzaken. Wat moet ik hier precies onder verstaan? Een pomp die buiten de aquarium hangt, of een pomp die voor het buitenweer geschikt is? En ook hierbij, welke zijn aan te raden/af te raden? En wat zijn de gemiddelde prijzen?

- Ook heb ik dezelfde vragen over de verlichting en/of verwarmende lampen? Zijn dit 2 aparte lampen, of doet 1 lamp dit allemaal? Wat zijn hierbij de betere merken, en gemiddelde prijzen?

- De versiering/decoratie is me redelijk duidelijk. Ik lees ook dat ze alles kapot maken wat ik nu eigenlijk wel leuk vind klinken (hopelijk straks ook Tong) Maar het zand gedeelte is me niet geheel duidelijk, en ik heb nog geen foto's gezien van bestaande aquaria met een zandgedeelte. Weten jullie hier ook iets meer over?

- En als laatste ik zag idd bij de tuincentra een aantal geelbuik-schildpadden die redelijk klein waren. Ik schat rond de 5 cm. En ik was van plan om ze hier te halen, alleen nu ik dit lees ben ik hier eigenlijk niet zo een voorstander van. Zoals ik al zei ik wil de dieren absoluut geen pijn doen, en bijdragen aan massa import is niet mijn bedoeling. Maar ik wil wel graag kleintjes hebben en heb diverse kwekerijen/kwekers gezien op het net (ook op dit forum). Is dit meer betrouwbaar dan bijvoorbeeld de tuincentra, en is er enige vorm van garantie op ziektes?

- De verdeling die je mij hebt gegeven van 2 vrouwtjes en 1 mannetje is dit omdat 2 mannetjes elkaar zullen aanvallen?

- Wat zijn de gemiddelde prijzen van deze geelbuik-schildpadden? Liefst dus kleintjes

- Hoe lang duurt het groeiproces van deze schildpadden? En wanneer beginnen de vrouwtjes eieren te leggen?

- Ik heb gelezen dat het bij (deze) schildpadden moeilijk te zien is of het een mannetje of vrouwtje is, en dat je dat eigenlijk pas na 3-5 jaar kunt zien, klopt dit? Zo ja, wat moet ik dan doen als ik 3 geelbuik-schildpadden koop die alle 3 hetzelfde geslacht blijken te hebben? Want hier kom ik dan pas na 3-5jaar achter met behulp van dit forum (ik zie dat ik hier foto's kan posten voor hulp).

Het zijn een heleboel vragen, dus ik hoop dat jullie er tijd voor kunnen maken  aanbeden

nogmaals bedankt voor de reacties
nielo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #5 Gepost op: 13 December 2011, 16:53:41 »

Roodwang baby,s worden niet vaak aangeboden,word soms wel mee gekweekt Knipoog
De roodwang kan ook max 35 cm worden maar dat gebeurd weinig.
Meestal rond de 27 cm in gevangenschap.
Dit gaat om het vrouwtje,mannetjes blijven rond de 22 cm hangen net als bij de geelwang en geelbuik.

Rond de 10 cm schildlengte kan je het geslacht zien.
man = lange voornagels net zoals freddy krueger Brede lach en grote  dikke achter staart.
Vrouw korte voornagels en kleine achterstaart.

Ja,dat weet je niet als je kleintjes koopt.
Dus misschien anders met 2 beginnen  afvragend...
Er is altijd kans dat ze niet gezond zijn in zo,n winkel,opletten of ze goed actief eruit zien etc.

Eieren kan pas na 5 jaar en 15 cm schildlengte.
Voor geelbuik/geelwang gemiddeld 15 euro,soms de helft   neerslachtig

Vanwege agressie kan het mis gaan vandaar.

Ik zou geen juwel rekord nemen,waardeloze kappen Knipoog

Kwa planten,echte planten worden gauw aangevreten etc maar misschien met kleintjes niet zo maar later wel Knipoog
Ik gebruik kunstof nepplanten, gebruik geen zijde nepplanten!
Javavaren lusten ze niet hier.

En zandeiland in bestaande kant en klare bakken vind vaak aan de lage kant.
Ik zou gewoon met een gewone bak beginnen met kap  en later zelf een zandeiland inmaken,voorlopig heb je die toch niet nodig,en volsta je prima met een stuk kienhout als zonplek of turtledock bv

Dit is mijn bak voor de pelusios castaneus waterschildpadden,als voorbeeld  mmm...leuk
Daar zelf een zandeiland e.d in gemaakt.

http://www.schildpadnet.nl/forum/topic.php?tid=10976
« Laatste verandering: 13 December 2011, 17:11:21 door nielo » Gelogd

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
sasa
Chelonoidis carbonaria
**

1.2.0. Trachemys Scripta Troostii.

« Antwoord #6 Gepost op: 13 December 2011, 18:32:01 »

Met buitenfilters worden potfilters bedoeld die buiten het aquarium staat, en via slangen wat opzuigen en weer afvoeren.
Zo eentje, Alleen is dit wel een duur type, maar zo werken ze allemaal ongeveer.
Je hebt natuurlijk ook goeie filters voor niet meer dan 70 euro.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Rjbq4xm21Gc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=Rjbq4xm21Gc</a>

Verder om je vraag te beantwoorden, ''Wat als het alle drie mannetje blijken te zijn?''
Mijn raad hierop is gewoon beginnen met één schildpad.
Voor een beginner lijkt me dat zeker beter dan gelijk met meerdere beginnen.
Zeker als je even onthoud dat je voor één schildpad al gauw een 150x50x60cm aquarium kwijt bent, en niet zoals gegeven op zommige sites 5 x de schild lengte.
Want dat is onzin.
Voor 3 schildpadden zou je al gauw moeten denken aan een 200x60x60cm aquarium.

Verder niet vergeten dat er altijd een droog eiland aanwezig moet zijn, en hier met behulp van een warmte lamp zo rond de 30 a 32 graden hoort te zijn.
Ook een uvb lamp is niet te missen op een eiland, voor aanmaak van vitamine D.

Voor de rest zijn denk ik al je vragen door bovenstaande al beantwoord. Knipoog

1.2.0. Trachemys Scripta Troosti
Orcun
Geochelone elegans
*

« Antwoord #7 Gepost op: 13 December 2011, 22:18:02 »

Heel erg bedankt voor de informatie!
Ik heb ook wat rond zitten kijken op de site, en daar heb ik veel informatie en feedback gevonden over verschillende benodigde spullen.

Ik ga nog zeker even doorlezen en zoeken naar een geschikte complete aquarium voordat ik geelbuik-schildpadden ga halen.

Nogmaals erg bedankt, en als ik nog vragen heb dan zullen jullie deze zeker zien verschijnen
Pagina's: [1] Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 November 2024, 09:35:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1480
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online