Voor dieren van die omvang ( dipso's ,of zelfs sulcata) heeft verantwoord dieren houden meer te maken met wat men "kan" houden dan wat men "zou willen" houden.
Klopt, dat weet iedereen die een beetje info over de soort opzoekt. Ruimte is geen probleem, energiekosten daarin tegen moet je voor zo'n soort altijd zorgvuldig uitrekenen wat het in de toekomst kan kosten.
Daarom is de info van Nick handig, zo krijg je een idee wat je te wachten staat als je zelf interesse hebt in deze soort. Voeding is makkelijk op te lossen door een groenten tuin en erg veel onkruid pluk dagen.
Dus als ik onzorgvuldig 1 zou aanschaffen zou ik nu met een probleem zitten aangezien ik nog geen "plan" heb of toch niet genoeg. Daarom staat er een jaar, dat kan evengoed langer duren, aangezien ik meerdere opties ga bekijken voor een ruimte op volwassen grootte die ik later moet hebben.
Het gaat me ook niet zozeer om die soort te willen "hebben". Het zijn erg sociale dieren waar je zonder twijfel (vooral in de zomermaanden) van kan genieten als je een erg grote tuin hebt en waar je actiever mee kan bezig zijn (bv het trainen, aanleren op een weegschaal te gaan)
Verder heeft iedereen een voorliefde voor bepaalde soorten, de M.tornieri was een verkeerde keuze waar ik alleen maar heb uit geleerd. Blijven staan in vergissingen lost ook niks op, ze zijn goed terecht gebracht en dat is voor mij het belangrijkste.
Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp sommige hun "onrust" dat andere mensen (mss vooral jongere) bepaalde soorten en/of teveel soorten zouden aanschaffen omdat het leuk of mooi is tot je het beu bent, daarom is het net nuttig dat mensen hun ervaringen delen met de soorten die ze houden. Zo weet je dat verwarmingskosten, huisvestingskosten, DA, voer, dagelijkse verzorging niet vanzelf komt. Dus no worries, volgende week loopt hier nog geen dispo rond.