SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Binnenverblijf  (gelezen 29322 keer)
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Gepost op: 8 November 2011, 19:33:08 »

Nou dit is nu mijn schildpadje Gunni:




Edit Kurt, topictitel aangepast

« Laatste verandering: 1 December 2011, 19:17:57 door kurtlippens » Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Antwoord #1 Gepost op: 8 November 2011, 19:41:18 »

En dit is het binnenverblijf:



Het verblijf is nog niet helemaal naar wens, dit is dan ook een foto van toen het pas klaar was.
Ik wil het nog meer aankleden met planten en ik wil nog een soort van huisje maken waar mijn schildpadje zich in kan verstoppen. Dit is allemaal nog in de planning. Hoop het snel te realiseren en de puntjes op de 'i' te kunnen zetten. Hetgeen ik er nog aan veranderen wil:

- groter zwemgedeelte
- meer beplanting
- 'huisje' om in te schuilen

Ik hoop hier op het forum wat ideeën op te kunnen doen m.n. voor wat betreft beplanting. Ik wil er natuurlijk geen, voor de schildpad, giftige planten in plaatsen en heb begrepen dat o.a. klimop dat wel is.
Ik wil het groen ook dusdanig plaatsen dat het niet door de schildpad gesloopt kan worden. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren hierin, tips zijn in ieder geval van harte welkom!!! 
Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
Polleke
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 331


« Antwoord #2 Gepost op: 8 November 2011, 22:17:02 »

hoi kruimeltje, een waterschildpad heeft geen behoefte aan een schuilhuisje.
een waterschildpad heeft zijn schuilplaats vooral in het water

verder zou ik in plaats van een huisje dan wat extra beplanting gebruiken. dit oogt natuurlijker en lijkt me ook mooier.


ik vind het echt een PRACHTIG verblijf. echt zeer mooi gevonden.
Let er wel op dat er wel meer zwemruimte mag komen, dit omdat trachemys echte zwemmers zijn.

groetjes
Gelogd

Love for the sake of life
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Antwoord #3 Gepost op: 8 November 2011, 23:17:21 »

Dank voor je reactie Polleke,

Het idee van een schuilplekje (huisje noemde ik 't ff voor 't gemak) kwam door dat ik hier en daar heb gelezen dat ze zich graag willen verschuilen. En aangezien er de plek voor is lijkt het me leuk om iets eenvoudig van houten plankjes te maken. In het water heb ik plantjes, daar kan hij ook lekker tussen gaan zitten.

Extra beplanting wil ik sowieso, want ik vind het nu nog te kaal. Maar zoals ik al aangaf ik ben me nog aan 't bedenken en ideeën aan 't opdoen hoe dit het beste te realiseren (dat het dus niet meteen kapot getrapt wordt door de schildpad en dat de plantjes niet giftig zijn).

Een groter zwemoppervlak is wel te realiseren, dat kan met het gedeelte wat nu bestaat uit de ronde speciekuip en het zand daar omheen, zoals je op de foto kan zien. Dat oppervlak zal zo'n 1,00x1,40m zijn en zo'n 80 cm hoog. Maar ook hiervoor geldt dat ik me eerst goed wil inlezen etc. alvorens daaraan te beginnen. Helaas hadden ze bij de bouwmarkt alleen de 90 liter speciekuip. Groter betekende een vijverbak en dat is weer te groot. Als ik ergens een vierkante bak zou kunnen uithalen met bovenstaande maten dat zou natuurlijk het fijnste zijn. Maar denk toch dat het zelf knutselen word met glas en kit.

Fijn om te lezen dat je het verblijf verder in orde vindt, dan ben ik in ieder geval op de goede weg!  Brede lach
« Laatste verandering: 8 November 2011, 23:23:25 door Kruimeltje » Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
sasa
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 192


1.2.0. Trachemys Scripta Troostii.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 9 November 2011, 00:17:16 »

Bedoel je om een huisje op het land te maken om zich in te verschuilen?
Als je dit bedoeld, dan zal dit echt geen zin hebben, schildpadden zullen zich nooit verschuilen op het land maar zoeken altijd dekking in het water.
Je moet ze eens hier van hun eiland de vijver in zien plonzen. grijns

Voor onderwater zou het wel een leuk idee zijn.
En zoals ik op het andere forum al zei heeft de schildpad erg weinig ruimte, en na het zien van de foto's vind ik het verblijf nog kleiner uit zien dan ik had gedacht.
En dan heb ik het alleen over het water gedeelte he, ik vind de rest supermooi gemaakt, mijn compimenten alleen jammer van het water.
Maar zo te horen komt daar verandering in. cool zeg
Als je met glas werken niet ziet zitten kun je ook altijd iets bouwen met epdm rubber vijverfolie?
Ik ben verder erg benieuwd hoe het er uit gaat zien, veel succes ermee verder. Knipoog
« Laatste verandering: 9 November 2011, 00:31:27 door sasa » Gelogd

1.2.0. Trachemys Scripta Troosti
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Antwoord #5 Gepost op: 9 November 2011, 16:16:47 »

Ja ik dacht idd aan een huisje op het land. In het water wil ik dat sowieso straks (dat heeft nu geen zin, te kleine oppervlakte) ik dacht aan een grote halve bloempot of zo.

Het gedeelte waar de waterkuip en het zand in zitten is al voorzien van vijverfolie. Maar mijn vriend en ik vinden vijverfolie alleen toch geen prettig idee, stel het gaat lekken. We willen geen waterschade in ons huis snappie. Dus het moet gewoon een stevige bak zijn, maar die heb ik (nog) nergens kunnen uithalen en de enige optie die dan overblijft is glas.
Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #6 Gepost op: 9 November 2011, 16:24:50 »

Ja ik dacht idd aan een huisje op het land. In het water wil ik dat sowieso straks (dat heeft nu geen zin, te kleine oppervlakte) ik dacht aan een grote halve bloempot of zo.

Het gedeelte waar de waterkuip en het zand in zitten is al voorzien van vijverfolie. Maar mijn vriend en ik vinden vijverfolie alleen toch geen prettig idee, stel het gaat lekken. We willen geen waterschade in ons huis snappie. Dus het moet gewoon een stevige bak zijn, maar die heb ik (nog) nergens kunnen uithalen en de enige optie die dan overblijft is glas.

Hoe groot mag de oppervlakte zijn? Is dat die 1 meter op 1.4?
Misschien zo'n kubieke meter watervat?  Dan heb je al 1 meter op 1 meter?
Die worden geregeld tweedehands aangeboden. Misschien vind je ergens wel één zonder zo'n traliewerk errond..




(ik ken niets van waterschildpadden hoor Brede lach, ik wil maar helpen meedenken!)
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Antwoord #7 Gepost op: 9 November 2011, 22:57:53 »

Hé Femke,

Das natuurlijk ook een goede oplossing lijkt me zo. Ik zal morgen eens precies gaan opmeten hoe groot de bak moet zijn voor erin. Tnx voor de tip!!  cool zeg
Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Antwoord #8 Gepost op: 10 November 2011, 23:15:49 »

Ik heb gemeten hoe groot de bak (zwemgedeelte) nu maximaal kan worden:

1,00 x 0,90 x min. 0,40 max.0,60 m (LxBxH).

Heb vanmiddag gezocht op Marktplaats voor een kunststof bak met deze afmetingen, maar nog niet echt iets geschiktst tegengekomen. Heb ook een offerte opgevraagd bij een glashandel, daar wacht ik nu op. Heb werkelijk geen idee, maar wel een vermoeden dat een glazen bak een duur grapje zal worden...
Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Antwoord #9 Gepost op: 26 November 2011, 19:44:56 »

Eindelijk heb ik een waterbak gevonden voor in het binnenverblijf!

De afmetingen (rand niet meegerekend): 110 x 69,5 x 43,5 cm
Er kan zo'n 330 liter water in.



Een kleine aanpassing aan het binnenverblijf is wel nodig om de bak erin te krijgen. Het tussenschot (tussen zandgedeelte en houtgedeelte) moet iets opgeschoven worden.
Dan moeten beide zijden van binnen weer bekleed worden met zeil. In het gedeelte (nu het zongedeelte met boomschors) komt zand, maar omdat daar nu de stroom verwerkt zit zal ook daar weer een schotje in geplaatst moeten worden, zodat de stroom vrij blijft.

Vanmiddag een nieuwe filterpomp  gehaald, voor deze grotere bak.
Morgen gaan we dan aan de slag met de verbouwing. Ik zal van het hele proces foto's maken en hier plaatsen  camfoto
Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Antwoord #10 Gepost op: 30 November 2011, 16:30:06 »

camfoto Fotoverslagje:

Het zand weer uit de bak scheppen:





Omdat de waterbak te breed is, moest het tussenschot een stukje opgeschoven worden. Dus alle hoekprofieltjes weer losschroeven en helaas het zeil weer kapot knippen:



Omdat er nu minder zand in past door de grote waterbak, een nieuw gedeelte gemaakt en dit weer afgewerkt met plastic (ter bescherming van wanden en vloer):



Nu past de grote bak er wel in:



Omdat de randen van de bak natuurlijk geen grip geven een opstapje gemaakt:



De beugels voorzien van een plankje met daarop boomschors, zodat Gunni goed uit de waterbak kan klimmen en het zand ook weer terug geschept:



En zo ziet het eruit als het grote werk gedaan is:





Gunni op ontdekkingstocht in haar gepimpte binnenverblijf:





Heb ook nog een nieuwe filterpomp gekocht, die deze hoeveelheid water (330 liter) aankan.
Gunni lijkt die stroing te waarderen; zwemt er tegenin en laat zich vervolgens wegdobberen  mmm...leuk

Het is nog aan de kale kant, ik wil nog plantjes langs de muur laten groeien en wat waterplanten in de bak plaatsen, maar ben benieuwd naar jullie reacties!

Kruimeltje  knipoog

Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #11 Gepost op: 30 November 2011, 17:43:08 »

Heel mooi gedaan, Gunni mag zich gelukkig prijzen met zo'n baasje!  cool zeg
Als het volledige verblijf is aangekleed met plantjes en dergelijke verwacht ik terug foto's  groentjes lachen
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Antwoord #12 Gepost op: 1 December 2011, 19:01:18 »

@ Veerle: dank u! Komend weekend zal ik me met de aankleding gaan bezig houden (helaas heb ik daar door de week nauwelijks tijd voor). Zodra dat gebeurd is zal ik zeker een foto plaatsen van het resultaat  glimlach
Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
Lins
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 122



« Antwoord #13 Gepost op: 2 December 2011, 13:42:06 »

Super !! Ben benieuwd naar meer foto's !
Gelogd

Enjoy The Silence - DM.
Kruimeltje
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 92


My soul is painted like the wings of butterflies


« Antwoord #14 Gepost op: 11 December 2011, 10:56:11 »

Het binnenverblijf voor onze schildpad is eindelijk geheel naar wens!
Gisteren de puntjes op de ‘i’ gezet en het eindresultaat kan gepresenteerd worden!

In het strookje aan de achterzijde (tussen muur en waterbak) paste precies een lange bloembak. Dus daar een laag zand weggeschept, zodat de bak er zo in past dat de rand ervan niet uitsteekt. De bloembak gevuld met grond en diverse plantjes en vervolgens hierin geplaatst. Verder afgewerkt met keien:






Aangezien ik de witte kale muur op de achtergrond niet echt mooi vind, heb ik laatst een aantal canvas doeken gekocht met afbeeldingen van waterlelies erop:






Omdat ik hier twee katten heb rondlopen, waarvan eentje het zandgedeelte aanziet voor kattenbak, hebben we een vijvernet over het geheel gespannen zodat Gunni niet gestoord kan worden. Ziet er beetje slordig uit, maar ja beter dan dat de kat het zand onderpiest (wat ‘m al twee keer gelukt is…. Zodat ik weer opnieuw kon beginnen met scheppen…)




Voor ik het vergeet, hier ook nog twee fotootjes van de filterpomp. De zuignapjes blijven niet tegen de rand plakken en hij kiept daardoor om. Dus hebben we een ‘houder’ gemaakt van plexiglas en twee beugeltjes waardoor hij netjes rechtop blijft staan:





Vanmiddag wel nog ff wat plantjes uit de vijver scheppen voor in de waterbak.

Groetjes,
Kruimeltje.
Gelogd

"I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence." - Mahatma Gandhi
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 07:03:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 540
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 496
Totaal: 496
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.207 seconden met 25 queries.