Dat is nu juist ook het grote nadeel van te warm water, de schildpadden zullen niet zoveel meer zonnen om zich op te warmen, en zullen teveel in het water blijven. Veel zonnen zie ik hier ook gebeuren, zowel binnen als in de vijver. Dit is geen slecht teken, veel zonnen lijkt me een gezond en natuurlijk gedrag.
Opwarmen zoals het miljoenen jaren in de natuur ook gebeurd, via de zon(of in dit geval een lamp) op het droge, en niet zo zeer via het water.
Begrijp mij verder niet verkeerd, 26 graden is bij kleine schildpadden ook goed mogelijk, mits de luchttemperatuur minimaal 2 graden hoger is(al zou ik zelf nooit geelwangschildpadden op 26 graden zetten). Zorg er dan in iedergeval wel voor dat naar mate ze groter worden, de temperatuur van het water gaat dalen..
Te warm water schijnt te zorgen voor een snellere groei, en het is bij schildpadden vooral erg belangrijk om ze langzaam te laten opgroeien.
Anders ontstaan er kansen dat je schildpad bultgroei e.d. krijgt. Helaas weet ik dit maar al te goed met een van mijn schildpadden, deze groeide ook veel te snel bij de vorige eigenaar, in twee jaar tijd was deze 20cm groot geworden...