hallo allemaal ik heb me net voor gesteld maar ik had ook nog wat vraagjes, dus bijdeze.
ik heb drie juwel rekord 800 aquariums staan en een juwel rekord 600.
nou wil ik in de kleine bak een waterschildpadje (of twee als dat kan)huisvesten.(eventueel met gup)
(in de andere bakken zitten vissen,maar die kunnen met de tijd leeg gemaakt worden).
de bak is 60cm breed 30 diep en 35 hoog.en heeft een dichte kap.
nou had ik al uitgedokterd dat dat een klein blijvend soort moest worden.
maar mijn vraag :er zit een bio flow 280 filter in maar ik had begrepen dat een buitenfilter beter is.
hier heb ik echter geen ervaring mee,waar moet ik op letten?
ook zit er een gewone philps tl buis in.
moet ik daar nog een andere lamp bij doen?of is dat warmte genoeg?
ik heb wel al een drijfeiland gekocht.
zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken??
ik wil me eerst verdiepen in de wensen en zorgen van deze geinige diertjes voor ik tot aanschaf overga.
zodat ze een goed leven krijgen.
ik hoop dat ik niet te veel vraag in een keer.
alvast bedankt voor de antwoorden.
groetjes van mij.
Wel over het algemeen kunnen we zeggen dat uw toekomstige schildpad nood heeft aan voldoende hoeveelheid licht, UV straling en warmte, daar het koudbloedige dieren zijn. om echt te gaan specifiëren kan je wel genoeg informatie vinden op die forum.
Verder kan ik zeggen dat een buitenfilter over het algemeen veel handiger is bij schildpadden: uit eigen ervaring heb ik al gemerkt dat een buitenfilter veel makkelijk werkt, omdat schildpadden grote vervuilers zijn en schildpad aquaria vaak relatief groot worden. Mijn grootste bak voor mijn geelwangen telt namelijk meer dan 750 liter. Nu bij een, eventueel voorlopige, kleinere bak zou een binnenfilter nog wel kunnen denk ik, vooral bij kleinblijvende schildpadsoorten.
In principe moet die kap niet, omdat schildpadden graag een goede verluchting hebben, maar anderzijds mag er absoluut geen tocht zijn, want hierdoor kunnen ze ziek worden.
Het is zeer oppervlakkig allemaal, maar je moet maar eens op dit forum naar de schildpadsoort zoeken die je gepast vind, om specifiekere informatie te krijgen.