hey
ik zit al een eindje met de gedachte om een 2tal landschildpadjes te houden
daarom had ik graag geweten welke behuizing en voedsel ze nodig hebben, en welke soort het best is om mee te beginnen.
gr thibaut
Verder is het ook wel interessant om te bedenken of je je schildpad winterslaap kan/wil aanbieden. Wil/kan je dit niet dan is het misschien handiger om aan tropische schildpadden te denken die je het gehele jaar in het terrarium houden.
Een aantal "kleinblijvende" schildpadden die wellicht geschikt zouden kunnen zijn, even kort door de bocht en uit mijn hoofd (so correct me if I'm wrong):
Testudo Horsfieldii (Rusische Vierteenschildpad)Blijft redelijk klein, wordt zo'n 20 cm groot. Heeft wel veel bewegingsruimte nodig. Dus een volwassen exemplaar heeft toch gauw zo'n 2 vierkante meter nodig.
Het is een vrij robuuste schildpad, dus grote overlevingskansen. Voor zover schildpadden sociaal zijn (dus niet) is deze het zeker niet, vooral niet op volwassen leeftijd. Kan echter niet al te vochtig worden gehouden, vanwege kans op schildrot. Doet aan winterslaap.
Testudo Hermani Boetgerri (De Griekse Schildpad)Zelf geen ervaring mee, maar het schijnen leuke, sociale schildpadden te zijn. Niet snel gestrest. Kunnen vochtiger gehouden worden dan de horsfieldii, vooral als ze nog jong zijn is dat zeer aan te raden. Worden iets groter dan de horsfieldii. Makkelijk aan te komen, want het is een populaire schildpad om mee te kweken. Doet aan winterslaap.
Geocholone Elegans (De Indische sterschildpad)Een tropische schildpad dus geen winterslaap. Mooie schildpadden om te zien en kunnen elkaar redelijk verdragen. Nadeel is dat ze ook vrij duur zijn vooral volwassen examplaren. Daarnaast zijn ze wat stress gevoelig. Worden zo'n 25-30 cm groot.
Indotestudo ForsteniiNog een tropische schildpad. Ook leuke schildjes om te zien. Zijn echter niet zo sociaal. Ze kunnen vrij agressief zijn zeker als ze volwassen zijn. Wel vrij actieve dieren. Vooral in de vroege avonduurtjes (heb ik gemerkt). Ze zijn ook wat robuuster dan de Sterschildpad. Ze zijn wel wat moeilijker te verkregen omdat er in NL maar twee kwekers van deze soort zijn.
Oké, nu geef ik het stokje even door...