ik had een tijdje geleden meegedeeld dat ik mijn grieken in een kapotte vriezer hun winterslaap zou laten doen. dit was natuurlijk een test,aangezien het voor mij de 1e keer is. ik heb de vriezer gevuld met tuinturf en dikke lagen beukenblad. er zitten 9 grieken en 1 oude rus in. in het kleine gedeelte van de vriezer zitten een griekse vrouw van 21 jaar oud en een griekje van 2 jaar oud. deze gaan allebei korter in winterslaap. de vrouw van 21 jaar oud, was volgens de dierenarts te licht en werd dus niet aangeraden de volledige tijd in winterslaap te gaan. deze schildpad kreeg slechte voeding van de vorige eigenaresse. de rus heb ik begin okt in de vriezer gezet, en deze groef zich meteen in. de grieken zitten nu sinds een week of 2 in de vriezer en zijn sinds 5-6 dagen verdwenen
. gelukkig,dus het lijkt te werken. nu nog afwachten hoe ze eruit komen,maar ik controleer regelmatig. 1 griek heeft zichzelf buiten ingegraven,die heb ik niet meer kunnen vinden. deze is wel gewend buiten te overwinteren,dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over. misschien een idee voor andere mensen om ze in een vriezer te laten overwinteren. ik heb hem in een niet geisoleerde schuur staan.