SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Mijn rare baurii  (gelezen 7743 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Gepost op: 1 November 2011, 09:11:26 »

Het is bekend dat ik al geruime tijd een Kinosternon baurii dametje heb.
Ben helemaal wild van deze soort.
Het is een actief diertje dat zowel overdag als in de schemering erg actief is.
Ze scharrelt lustig door het aquarium; klautert veel door de beplanting.. is alert en nieuwsgierig.. ligt met enige regelmaat korte periodes te zonnen.. en is v.w.b. haar eetgewoontes en -voorkeur een regelrechte vuilnisbak te noemen.

Je begrijpt mijn zorgen toen dit gedrag zonder enige verklaarbare aanwijzing plots helemaal omsloeg.
De tijdslijn ben ik even kwijt, dus ik probeer dat wat globaal weer te geven.

"Op een gegeven moment" besloot het diertje het water te verlaten en zich veel op te houden op het eiland.
Het regelmatige zonnen dat ze doet is altijd op de rand van eiland / loopplank om zo makkelijk en snel weer het veilige water in te kunnen vluchten. Nu was dat dus anders.. ze ging consequent in het zand liggen. Na 1 dag vond ze het welletjes en groef zichzelf volledig in; in het zand van het eiland.
Dit gedrag was mij volslagen onbekend. Toen ze heel klein was groef ze zich onder water wel eens in... maar nog nooit op het eiland in het warme zand.
Aangezien dit gedrag voor mij nieuw was, heb ik de stamboekhouder aangeschreven en deze kwestie voorgelegd. Uiteindelijk besloten het diertje uit te graven en aan een visueel onderzoekje te onderwerpen.

Het diertje was not amused en hapte als een dolle van zich af. Een goed teken, want ze was dus kennelijk niet lusteloos. De oogjes waren helder, ze urineerde (normale stress-reactie).. maar ik vond wel dat ze minder gevuld leek dan gebruikelijk. En dat is dan weer een lastige, want deze diertjes hebben de neiging doorgaans wat mollig te zijn. Dus was mijn diertje dan "in tip-top conditie" of juist mager?
Ik zie geregeld foto's van Kinosternons die hun schild niet volledig kunnen sluiten door enkele "love-handles".. de mijne kon haar schild bijna volledig dichtscharnieren.
Dilemma dus...

Na het uitgraven van het diertje veranderde het gedrag.
Ze toonde geen interesse meer in het zand van het eiland, maar bleef consequent op de steen liggen onder de warmtelamp. Activiteit beperkte zich tot pootjebaden... In de meest letterlijke zin van het woord.
Ze kroop van eiland op de loopplank (plastron en pootjes nat), draaide om en ging weer zonnen. Haar carapax liet ze niet eens nat worden.
Dit "gedrag" heeft ze meerdere dagen vertoond.
Het diertje at niet in deze periode; ik heb haar ook niet zien ontlasten (dit zie ik normaliter wel met enige regelmaat).. maar ze bleef wel bewust op de meest warme plek.
Mijn logische redenering: Haar stofwisseling blijft hoog, vanwege de hoge temperatuur.. maar ze eet niet  Onbeslist
Zat me dus nog steeds niet lekker.


Na een aantal dagen sloeg het gedrag weer om.
Het diertje verkoos water boven land, maar bleef erg passief. Haar voorkeursplek bleek schuin onder/achter een stronk, waar ze de hele dag roerloos lag. Slechts het periodiek moeten ademhalen deed haar activiteit wat toenemen.
Verminderde activiteit = verminderde eetlust... dat vind ik een logisch iets.
Ze toonde echter TOTAAL geen interesse in eten.
Een regenworm werd besnuffeld.. en vervolgens volledig genegeerd.
Kattenbrokjes werden niet bekeken (tot groot plezier van de guppen die inmiddels logischerwijs zouden moeten kunnen miauwen  afvragend ).
Een huisjesslak bleek niet interessant... pissebedden evenmin (al zag ik het dier een enkele keer iets van de achterwand plukken en wat kauwen.. ik vermoed een pissebed).


Volgende verandering.
Het dier bleek niet meer "normaal" te kunnen lopen over de bodem.
Het leek alsof er lucht onder de kofferbak zat.. de achterzijde van haar schild bleef wat zweven, waardoor haar achterpootjes soms de bodem niet raakten. Rondscharrelen ging hierdoor niet zo soepel.. zwemmen lukte haar nog prima.
Eetlust was nog steeds afwezig.
Desondanks bleek het diertje wel alert en fel toen ik haar uit het water pakte. Als een bezetene wilde ze mijn vingers in stukken knippen. Tot mijn "geruststelling" bleek het diertje niet echt af te vallen.
Ze was rond de 6 cm (ietsjes groter) en plusminus 60 gram.

N.a.v. bovenstaande lucht achterin het schild (zo vat ik het maar samen) heb ik Job Stumpel benaderd.
Hij herkende het rare gedrag. De vader van mijn diertje was namelijk ook "gek". Die klom soms op zijn eiland, bleef daar gedurende langere tijd passief liggen.. om vervolgens weer het water in te glijden en zijn normale gedrag te hervatten. Het zwevende achterschild kon verklaard worden door ingeslikte lucht. Normaliter "boeren" ze dit vrij snel uit, maar na inslikken kan het richting de achterzijde verplaatsen natuurlijk.
Aangezien het diertje niet apathisch was, heldere oogjes had en kennelijk voldoende pit (haar uitvallen richting mijn vingers) leek het hem niet nodig om het diertje nu al te laten onderzoeken door een RA.
Vanwege de geringe grootte van het diertje gaf hij aan dat hij zich afvroeg of een onderzoek überhaupt wel nut zou hebben.

Omdat ik al het gebruikelijke voer al had geprobeerd, besloot ik te gaan experimenteren.
Als wij andijvie-stamppot aten, dan gooide ik een minuscuul stukje rauw spek (alleen het rode vlees) in het aquarium. Tot mijn verbazing pakte de baurii dit onmiddellijk. Gezien het enorm zoute vlees beperkte ik het tot dat ene stukje... maar goed.. er was wel eten naar binnen gegaan.
Rauw rundergehakt vond ze niks (de vissen wel overigens).



En zo'n 2 weken geleden sloeg het gedrag weer om.
Activiteit nam toe... het periodieke zonnen kwam terug.
Een regenworm werd onmiddellijk in stukken geknipt en verslonden.
Stukjes kattenbrok werden allemaal keurig van het wateroppervlak weggesnoept.
Een huisjesslak werd met 1 (  geschrokken ) hap gekraakt en vergruisd.. de inhoud enthousiast weggewerkt.
Ze lijkt zelfs weer iets "gevulder" te worden in oksels en liezen.


Kortom;
Mijn meisje is weer terug!  cool zeg



Wat ik hiervan heb geleerd?
Dat kennelijk zonder enige verandering in omstandigheden (warmte en periode daglicht bleven al die tijd ongewijzigd) alsnog het gedrag van het diertje volledig kan omslaan.
Dat de diertjes dusdanig veerkrachtig zijn, dat een langere periode bij relatief hoge temperatuur (continu onder de warmtelamp liggen) zonder ook maar iets te eten niet schadelijk hoeft te zijn.
Dat ik ogenblikkelijk in een stress-niveau schiet als ik de indruk heb dat mijn diertjes "niet lekker in hun vel" zitten.

Bij deze ook dank aan eenieder die ik mede-probleem-eigenaar heb gemaakt. Jullie adviezen / ervaringen / meningen hierover waren (tot op zekere hoogte  grijns ) geruststellend en meer dan welkom.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #1 Gepost op: 1 November 2011, 09:28:58 »


Om een vraag toe te voegen aan de lijst ...: zou die "tijdelijke gedragsverandering" in verband kunnen staan met momenten in hormonale ontwikkeling ?
Gelogd
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Antwoord #2 Gepost op: 1 November 2011, 09:35:57 »

Nu is Raphael een geelwang maar hij had ook zon aparte periode dat hij ook niet zichzelf was  knipoog
Net wat je zegt anders dan normaal. Niet eten, lustenloos en ineens na 2 weken deed ie weer normaal  afvragend rare beesten die schildpadden fluiten
Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #3 Gepost op: 1 November 2011, 09:45:24 »


Om een vraag toe te voegen aan de lijst ...: zou die "tijdelijke gedragsverandering" in verband kunnen staan met momenten in hormonale ontwikkeling ?

Ja absoluut.
Da's eerlijk gezegd ook 1 van de dingen waar ik aan dacht.
De grootte van het diertje zou dit kunnen verklaren.
Desondanks stelde haar gedrag (passieve periode, wel bewust de warmte opzoeken, niet willen eten) me niet bepaald gerust.

Ben zeer content dat ze weer als vanouds is.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #4 Gepost op: 1 November 2011, 09:54:37 »

Nu is Raphael een geelwang maar hij had ook zon aparte periode dat hij ook niet zichzelf was  knipoog
Net wat je zegt anders dan normaal. Niet eten, lustenloos en ineens na 2 weken deed ie weer normaal  afvragend rare beesten die schildpadden fluiten

Mja.. maar als ik me niet vergis is een winterrust een gebruikelijk iets voor een geelwang?  afvragend
Een periode van passiviteit en verminderde eetlust zou dit verklaren.
Bewustwording van afnemende daglichtlengte buiten (indien het aquarium bij het raam staat) zou dit gedrag al kunnen triggeren.

Ik wil de diverse verschillende gedragingen van mijn baurii hier niet mee willen vergelijken.
Indien ze uitsluitend passief op de bodem zou verblijven en nauwelijks zou eten; dan zou ik dit ook wel durven herkennen als een winterrust.
Maar mijn dier ging van "zichzelf ingraven op het eiland --> extreem veel zonnen --> extreem passief onder water --> afwijkend zwemgedrag door mogelijk inslikken lucht".. ze viel zegmaar van het ene "ongebruikelijke gedrag" in het andere.

De mogelijke verklaring van Nico lijkt mij een zeer aannemelijke. Ik had alleen niet verwacht dat dit dusdanig afwijkend gedrag met zich mee zou brengen. Het verkennen van het zand (mbt toekomst eileggen) bijvoorbeeld / verandering in zon-gedrag zou ik verklaarbaar vinden.. Maar dat de eetlust hiernaast ook compleet weg was (ipv slechts verminderd) tegenover een vraatzucht zoals dit normaliter het geval was... dat verbaasde me zo.


Het blij(v / k)en inderdaad rare beesten, die niet altijd te doorgronden zijn.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Antwoord #5 Gepost op: 1 November 2011, 15:00:37 »

Nee mijn schildpad had er last van hartje zomer  fluiten
Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #6 Gepost op: 22 December 2011, 11:26:07 »

Bijna 2 maanden verder inmiddels.
Mevrouw doet het weer als vanouds... Tijd voor wat foto's  camfoto


Het aquarium, zoals het er nu bij staat:
Een flinke lading waterpest, met cambomba daar doorheen. Vanuit het niets is er in de loop der tijd een leuk pakket kroos gaan groeien. Het en der wat groene draadalg...
Ik ben er happy mee.
Enorm veel guppen, ik spot regelmatig diverse kleine slakjes... paar Corydorassen.. 3 algeneters.. En een killer turtle natuurlijk.


Als ze niet ligt te zonnen, dan is dit haar favoriete schuilplek onder water. Af en toe tref je haar daar gapend aan:


Wat beweging voor het aquarium prikkelt haar nieuwsgierigheid, waardoor ze graag even poolshoogte komt nemen:


Hierna word altijd de omgeving even geïnspecteerd:


Als het dan te saai blijkt, dan keert ze me de rug toe  lachen


De zonnehemel blijkt bij deze vrouw ook een lievelingsstekje:
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 22 December 2011, 11:58:01 »

Mooie foto's!
Jou baurii is ook wat lichter van kleur he, was ze dit altijd al?
Ik heb er zelf twee verschillende, maar zo donder als van nanne zijn ze niet.

Mooie aquarium heb je ook voor ze.
Ik kan niet wachten tot ik eindelijk weer eens tijd heb voor de villa van mijn baurii's.

Hier zie ik trouwens de man geregeld zonnen
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
matthias
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 416


« Antwoord #8 Gepost op: 22 December 2011, 12:00:04 »

hallo, met welke lampen werkt u ?Mvg
Gelogd
Antoon Martens
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 136


« Antwoord #9 Gepost op: 22 December 2011, 13:32:55 »

Mijn ervaring na vele jaren met land en waterschildpadden is dat hun eetpatroon en activiteitspatroon samenvalt met het aanbod van voedsel in de natuur; bvb. met landschildpadden tijdens de lente is er een enorm aanbod van wilde kruiden, dit is dan ook dikwijls de periode waarin ze heel veel eten tov bvb. de volle zomer, die dikwijls samenvalt met een passievere periode. Voor waterschildpadden zal dit hoogstwaarschijnlijk ook zo zijn, het aanbod van dierlijk levend voedsel is niet gans het jaar door hetzelfde in de natuur. Dat dieren in gevangenschap op deze wijze reageren lijkt dan ook meer op een instinktieve reaktie, waarbij lengte van dagen en misschien nog andere oorzaken die wij nog niet kennen een belangrijke rol spelen. Als liefhebbers willen wij onze dieren eigenlijk elke dag goed actief en met eetlust zien, want dit geeft een gerust gevoel, maar ons gevoel komt niet altijd overeen met het natuurlijke ritme van een koudbloedig dier.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #10 Gepost op: 23 December 2011, 08:24:59 »

hallo, met welke lampen werkt u ?Mvg

In de TL armatuur die in de kap verwerkt zit, heb ik 2 Truelight ® TL buizen geplaatst. Volgens de fabrikant benaderen deze het dichtst de waardes van gewoon daglicht.

Als warmtespot gebruik ik een doodgewoon 60W reflectorspotje, die ik bij de supermarkt haal.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
matthias
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 416


« Antwoord #11 Gepost op: 26 December 2011, 22:36:02 »

hallo, met welke lampen werkt u ?Mvg

In de TL armatuur die in de kap verwerkt zit, heb ik 2 Truelight ® TL buizen geplaatst. Volgens de fabrikant benaderen deze het dichtst de waardes van gewoon daglicht.

Als warmtespot gebruik ik een doodgewoon 60W reflectorspotje, die ik bij de supermarkt haal.

en die waterplanten blijven zo mooi groeien? of doe je altijd nieuwe in , bij mij gaa ze vlug kapot hoor
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #12 Gepost op: 27 December 2011, 14:31:21 »

Mijn planten blijven gewoon netjes doorgroeien.
Uiteraard gaan sommige delen kapot, maar dat wordt weer gecompenseerd door de diverse nieuwe scheuten. Als er teveel dode delen zijn dan haal ik die weg, maar een paar dode bruine strengen vind ik niet storend staan. Vind het eerder een natuurlijker aanblik opleveren.

Daarbij heb ik een rustige schildpad die op haar gemakje tussen de beplanting door klautert.



Citaat
bij mij gaa ze vlug kapot hoor
En komt dat denk je door de verlichting, aangezien je daar specifiek naar informeert?
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 10:39:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 540
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 526
Totaal: 526
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.099 seconden met 28 queries.