Thomas, waarom wil je persee weten waar het dier zich bevindt ? Ik zou ze lekker laten gaan. Ik snap dat je graag zeker bent of ze het overleeft hebben, maar toch, als je gaat graven kan je ze mogelijk beschadigen. Kan je ze volgend jaar niet in een afgesloten overdekt buitenverblijf laten overwinteren ? Doe ik ook, weet je altijd waar ze zitten en kan je ook de omstandigheden onder controle houden.
Martine, als je ervoor zorgt dat het vorstvrij in het verblijf is, kan er weinig gebeuren. Natuurlijk kan er altijd een dier verloren gaan, maar vaak was er dan al iets aan de hand met het dier. Ik heb zelf drie van de vier zijkanten, ook onder de grond, voorzien van een 3 cm dikke isolatieplaat. Zodra het gaat vriezen komt er een dikke laag beukenblad bovenop de grond in het binnengedeelte. Dit houdt de vorst goed tegen. Afgelopen winter zat er op het moment dat ik de temperatuur mat, een verschil van 10 graden met de vorst van -5 graden. Ook bij zeer strenge vorst bevroor de grond nooit. Als je hiervoor zorgt,kan er eigenlijk weinig fout gaan. Maar spannend blijft het altijd .....