SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omlaag Print
Auteur Topic: domme vraag nr 1 van een beginnende schildpadhouder  (gelezen 25178 keer)
mras
Chelonoidis carbonaria
**

« Antwoord #30 Gepost op: 17 Oktober 2011, 19:14:28 »

ik kan er niets aan doen, maar wat is er zo leuk aan om levende dieren te voeren, aan dieren in gevangenschap, terwijl er genoeg Alternatieven zijn? doen jullie dat om de kosten van het voer te drukken? wat ik me wel kan voorstellen,
ik heb geen waterschildpadden. ik heb twee  boettgeri,s . eten alleen groen voer en gelukkig geen levende dieren.
wat, ik heb zelfs afgelopen zondag nog een slak gered, die op de andijvie zat waar ze lekker op zaten te knabbelen.
en ja, ik weet het,barst maar los......
maar ik begrijp het echt niet! net zoals andere reptielen aan wie muizen, kittens, etc worden gevoerd [een gup is voor mij het zelfde]ik ben geen vegetariér,  eet wel mondjesmaat vlees,  maar toch? als je het niet doet, loop je toch ook minder kans op ziektes? [wat dat voeren betreft?]
leg mij dat maar eens uit

« Laatste verandering: 17 Oktober 2011, 19:19:35 door mras » Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #31 Gepost op: 17 Oktober 2011, 19:52:23 »

Indien de dieren geen merkbaar verminderde weerstand of ziekte onder de leden hebben laat ik pas na drie weken het eerste meststaal onderzoeken (ervaring leert me dat (meestal) dan pas de problemen beginnen, ook al was het eerste meststaal dus zuiver)
Recentste voorbeeld waar een flagellaten/ciliaten opstoot werd waargenomen , dit pas na drie maanden : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9209.msg134758.html#msg134758
In beschermd milieu vind heropname van uitgescheiden protozoa plaats, wat in de vrije natuur niet het geval is, ik bespaar de eerst aanwezige dieren liever van een flagellaten behandeling, noodzakelijk omdat een quarantaineperiode te kort of zelfs niet aanwezig was.
De impact word vaak onderschat, laattijdige opmerking van flagellaten is voor jonge landschildpadden niet zelden dodelijk, voor waterschildpadden en semi-aquatische schildpadden is de impact aanzienlijk minder zichtbaar (vaak is de mest de eerste indicatie) , dus vermoedelijk wat minder bedreigend.
Daarnaast zouden liefhebbers die meerdere dieren houden steeds een (geïmproviseerd/tijdelijk) verblijf op reserve moeten hebben (quarantaineruimte), dus waarom niet wat langer afzonderlijk houden ? Zal in elk geval minder stresserend zijn voor de nieuwkomer als deze geruime tijd alleen mag leven, zonder de stress van nieuwe soortgenoten...

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #32 Gepost op: 17 Oktober 2011, 20:03:32 »

Zou het misschien uitmaken/verschil zitten in wildvang dieren en nakweek dieren ?
Kan het zijn dat daar geen verschil in gemaakt wordt wat wel kan ?
Minstens 1 op 8 van de hier geboren sulcata's had af te rekenen met (teveel aan) flagellaten binnen de 3-4 maanden na overdracht, laattijdige opmerking is voor deze soort dodelijk.
Dieren uit dezelfde legsels die hier bleven kenden dit probleem niet , geeft dus wel degelijk met verhuisstress (of fouten in de verzorging) te maken, ondanks het nakweekdieren zijn die vanaf de geboorte aantoonbaar flagellatenvrij waren.
Sinds de overdacht pas plaatsvind na de leeftijd van 1 jaar is het probleem (hoogst waarschijnlijk) aanzienlijk minder, tot dusver heb ik maar 1 melding gehad in elk geval.
Vermoedelijk verteren iets oudere nakweekdieren van deze soort de verhuis wat beter (werden hier ook reeds 2x groter gezet voor de overdracht gezien hun groeisnelheid)

kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #33 Gepost op: 17 Oktober 2011, 20:21:21 »

ik kan er niets aan doen, maar wat is er zo leuk aan om levende dieren te voeren, aan dieren in gevangenschap, terwijl er genoeg Alternatieven zijn? doen jullie dat om de kosten van het voer te drukken? wat ik me wel kan voorstellen,
ik heb geen waterschildpadden. ik heb twee  boettgeri,s . eten alleen groen voer en gelukkig geen levende dieren.
wat, ik heb zelfs afgelopen zondag nog een slak gered, die op de andijvie zat waar ze lekker op zaten te knabbelen.
en ja, ik weet het,barst maar los......
maar ik begrijp het echt niet! net zoals andere reptielen aan wie muizen, kittens, etc worden gevoerd [een gup is voor mij het zelfde]ik ben geen vegetariér,  eet wel mondjesmaat vlees,  maar toch? als je het niet doet, loop je toch ook minder kans op ziektes? [wat dat voeren betreft?]
leg mij dat maar eens uit

Hier is het het kannibalistische gedrag van de guppen zelf die het bestand decimeren, en niet de schildpadden die er occasioneel eentje te pakken krijgen...grotere guppenjongen eten ook de kleinere op etc...
Al eens aan gedacht hoe consumptievis aan zijn einde komt ? Dan zijn schildpadden hier toch iets beter in en zullen het meestal sneller afmaken...
Over het opvoeren van ongewervelden ga ik niet in discussie (gaat me net iets te ver)
Citaat
Alternatieven in de vorm van kattenbrokken bvb (gemaakt van dieren uit de bioindustrie) zijn minstens zo discutabel...

fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #34 Gepost op: 17 Oktober 2011, 20:25:29 »

Leuke en zinvolle discussie!

2 mestonderzoeken zijn nodig om enerzijds te kijken hoe het dier reageert op stress: of er idd een opflakkering is van flagellaten en omdat je soms bij een mestonderzoek wormeieren mist (vnl van belang bij importdieren die ascariswormen of tropische parasieten kunnen hebben).

Door alles wat ik lees, blijf ik nog steeds van mening dat het quarantaineverhaal wat op dit forum gepromoot wordt gebaseerd is op aannames. En dat vind ik niet goed. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat quarantaine altijd nodig is en al helemaal niet dat íe maanden zou moeten duren...
Klopt,het zal niet altijd nodig zijn, maar ik ga het risico niet lopen dat laat ik dan wel aan jou over.
Als de info van de aanbieder niet klopt, wat waarschijnlijk wel meer dan ééns zal gebeuren, vindt ik het risico te groot
markooij
crewmember

« Antwoord #35 Gepost op: 17 Oktober 2011, 20:44:37 »

Los van alles is het quarantaine verhaal wat hier "gepromoot" wordt geen wed maar een advies of je wil op volgen of je eigen draai eraan wil geven moet iedereen zelf weten uiteraard.
Het is volgens mij ook geen recept dat je dieren na 6 maanden met gerust hart bij de populatie kan zetten en aannemen dat alles goed gaat, controle hierna lijkt me ook verstandig na elke grote verandering voor het dier althans ik doe dat wel.
« Laatste verandering: 17 Oktober 2011, 21:06:10 door markooij » Gelogd
markooij
crewmember

« Antwoord #36 Gepost op: 17 Oktober 2011, 21:14:29 »

Zou het misschien uitmaken/verschil zitten in wildvang dieren en nakweek dieren ?
Kan het zijn dat daar geen verschil in gemaakt wordt wat wel kan ?
Minstens 1 op 8 van de hier geboren sulcata's had af te rekenen met (teveel aan) flagellaten binnen de 3-4 maanden na overdracht, laattijdige opmerking is voor deze soort dodelijk.
Dieren uit dezelfde legsels die hier bleven kenden dit probleem niet , geeft dus wel degelijk met verhuisstress (of fouten in de verzorging) te maken, ondanks het nakweekdieren zijn die vanaf de geboorte aantoonbaar flagellatenvrij waren.
Sinds de overdacht pas plaatsvind na de leeftijd van 1 jaar is het probleem (hoogst waarschijnlijk) aanzienlijk minder, tot dusver heb ik maar 1 melding gehad in elk geval.
Vermoedelijk verteren iets oudere nakweekdieren van deze soort de verhuis wat beter (werden hier ook reeds 2x groter gezet voor de overdracht gezien hun groeisnelheid)
Heb begrepen dat het voor meerdere soorten geld althans opvalt dat de uitval kleiner is bij dieren die ouder zijn dan een jaar dan bij de dieren die jonger zijn dan een jaar bij aanschaf.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #37 Gepost op: 17 Oktober 2011, 23:45:24 »

Recentste voorbeeld waar een flagellaten/ciliaten opstoot werd waargenomen , dit pas na drie maanden : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9209.msg134758.html#msg134758
Jij concludeerde dat die opstoot met stress van de verhuizing te maken had, maar ik vraag me af of je dat kan concluderen aangezien de verhuizing 3 maanden eerder plaats had gevonden. Het kan ook een andere oorzaak hebben natuurlijk...
In beschermd milieu vind heropname van uitgescheiden protozoa plaats, wat in de vrije natuur niet het geval is, ik bespaar de eerst aanwezige dieren liever van een flagellaten behandeling, noodzakelijk omdat een quarantaineperiode te kort of zelfs niet aanwezig was.
Ik geloof niet dat heropname zo erg is; bij een gezond dier zal heropname nl. geen problemen geven omdat het dier de extra flagellaten kan aanpakken. Flagellaten zijn aanwezig in alle schildpadden en geven pas een probleem als de weerstand bijvoorbeeld door een stresserende periode/gebeurtenis laag is.
Daarnaast zouden liefhebbers die meerdere dieren houden steeds een (geïmproviseerd/tijdelijk) verblijf op reserve moeten hebben (quarantaineruimte), dus waarom niet wat langer afzonderlijk houden ? Zal in elk geval minder stresserend zijn voor de nieuwkomer als deze geruime tijd alleen mag leven, zonder de stress van nieuwe soortgenoten...
Deze snap ik niet. Minder stresserend als het nieuwe dier geruime tijd alleen mag leven? Daarna gaat het dier toch gewoon bij de andere dieren? Ik zie dat eerder als tweemaal blootstellen aan een stressperiode; eerst verhuizen van oude eigenaar en in een nieuwe (quarantaine-omgeving) plaatsen (=stress) en daarna wederom een verhuizing om alsnog bij andere dieren gezet te worden (=wederom stress). Dan kan je toch voor dat dier beter 'doorpakken' zodat het één periode stress zal hebben?

Klopt,het zal niet altijd nodig zijn, maar ik ga het risico niet lopen dat laat ik dan wel aan jou over.
Als de info van de aanbieder niet klopt, wat waarschijnlijk wel meer dan ééns zal gebeuren, vindt ik het risico te groot
Welk risico, als welke info niet klopt? Dit zijn ongefundeerde opmerkingen die voor onnodige angst zorgen...

Think out of the box!  fluiten knipoog
« Laatste verandering: 17 Oktober 2011, 23:50:50 door Sulcatatata » Gelogd
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #38 Gepost op: 18 Oktober 2011, 08:02:35 »

[, als welke info niet klopt? Dit zijn ongefundeerde opmerkingen die voor onnodige angst zorgen...

Think out of the box!  fluiten knipoog
Ik wordt hier een beetje moe van, ik geef al aan dat ik géén dierenarts ben en je géén namen kan geven van ziekte verwekkers.
Wat ik wel weet is wat er kan gebeuren als je te laks denkt.
Daarvan heb ik voorbeelden genoeg gezien en uit eerste hand ervaren.
Maar als nu naar de landdag gaat komt er een mooie lezing en dan kun je dit thema prima voorleggen aan mevrouw Kik.
Starscreamer
Stigmochelys pardalis

Netherlands Netherlands

2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus

« Antwoord #39 Gepost op: 18 Oktober 2011, 10:26:16 »

Moet je zien wat er allemaal teweeg wordt gebracht door 1 domme vraag (TS zelf zijn woorden Tongbulderlach grijns Brede lach

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #40 Gepost op: 18 Oktober 2011, 11:02:23 »

Ik wordt hier een beetje moe van,.....
.

Nou èn of...!
Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #41 Gepost op: 18 Oktober 2011, 12:59:51 »

Ik wordt hier een beetje moe van, ik geef al aan dat ik géén dierenarts ben en je géén namen kan geven van ziekte verwekkers.
Daarvan heb ik voorbeelden genoeg gezien en uit eerste hand ervaren.
Maar als nu naar de landdag gaat komt er een mooie lezing en dan kun je dit thema prima voorleggen aan mevrouw Kik.
Je hoeft je niet te blijven verontschuldigen voor het feit dat je geen dierenarts bent hoor, dat ben ik ook niet. Ik ben aan de opleiding Diergeneeskunde begonnen maar heb 'm niet afgerond.

Ik denk zeker niet dat er laks, maar wel reëel, gedacht en gehandeld moet worden. Jij en ik hebben dezelfde insteek; het beste voor de dieren. Ik respecteer ieders mening maar neem niet klakkeloos alle aannames over. Vandaar mij opmerking 'Think out of the box'. Volgens mij is dat waar dit forum ook voor is. Door dit soort discussies worden grieken niet meer op natte lappen gehouden bijvoorbeeld. Belangrijke zaken mogen best naar een wat hoger niveau getild worden wat mij betreft en dan is het belangrijk dat er concrete voorbeelden genoemd worden. Jij zegt dat je genoeg voorbeelden gezien hebt, noem ze dan en maak ze concreet, daar hebben we wat aan. Niet aan vage beweringen. tot nu toe heb je alleen iets over een varaan geschreven wat in mijn ogen niet echt concreet was.

Ik weet niet wat Marja gaat vertellen, ik ken de agenda van de landdag niet, maar ik ga er vanuit dat je een goede tip geeft. Ik ben alleen in het verleden weleens op een landdag geweest en het is niet mijn ding. Ik besteed mijn tijd dan liever anders. Daarnaast denk ik dat we op dit forum ook best een eind komen. Ook hier kan een RA meepraten.

Nou èn of...!
Van dit soort posts word ik moe.

Nico; ik snap dat je het lastig vind dat ik vast(geroest)e gebruiken ter discussie stel. Dat vinden ouderen vaak lastig; het is eng om mogelijk te moeten veranderen, dat maakt mensen onzeker. Als je me iets wil zeggen wees een vent en doe dat dan duidelijk en via PM. Dat hebben anderen ook gedaan. Als je niets zinnigs te melden hebt, doe dat dan vooral niet. Als moderator zou je moeten weten wat zinnig is en wat niet.
« Laatste verandering: 18 Oktober 2011, 13:05:18 door Sulcatatata » Gelogd
svennesteirt
Geochelone elegans
*

« Antwoord #42 Gepost op: 18 Oktober 2011, 16:59:31 »

Moet je zien wat er allemaal teweeg wordt gebracht door 1 domme vraag (TS zelf zijn woorden Tongbulderlach grijns Brede lach

Comment win 
 cool zeg
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #43 Gepost op: 18 Oktober 2011, 17:16:21 »

Ik geloof niet dat heropname zo erg is; bij een gezond dier zal heropname nl. geen problemen geven omdat het dier de extra flagellaten kan aanpakken. Flagellaten zijn aanwezig in alle schildpadden en geven pas een probleem als de weerstand bijvoorbeeld door een stresserende periode/gebeurtenis laag is.

Neem dit topic eens goed door (inclusief afloop) , strookt ook met mijn eigen ervaringen :  http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,1576.msg16860.html#msg16860

Begin van de week een 2e behandeling gegeven. Vandaag alweer zichtbare verbeteringen.
Ik ben er nu ook achter dat de eerstgeborenen het meest besmet waren. Het betrof 2 elegansjes van begin mei en 3 griekjes van begin juni. Geen van deze soorten is ooit met elkaar in aanraking geweest. Hoogstwaarschijnlijk kruisbesmetting. De bron is hoogstwaarschijnelijk mijn elegans. Ik ga uit van de theorie mbt besmettin tijdesn het afleggen.

De 3 griekjes zijn er het slechts aan toe. De overige dieren doen het uitstekens vrede
Ik behandel nog 1 keer en dan weer naar de DA voor mestsstaal controle.

Sulcatatata
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #44 Gepost op: 18 Oktober 2011, 18:23:47 »

Neem dit topic eens goed door (inclusief afloop) , strookt ook met mijn eigen ervaringen :  http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,1576.msg16860.html#msg16860

Ik heb het hele topic doorgenomen en snap niet echt waar je op doelt. Dit heeft niets met heropname, waar je in de quote op doelt, te maken. Ik lees dat het allemaal erg jonge dieren waren. Daarnaast schrijft de ts
Het zijn dieren van de aller eerste legsels mischien heeft het vrouwtje nog te weinig  reserves gehad zo kort na de winterslaap en heeft dit geresulteerd in wat zwakkere dieren...........
waaruit ik haal dat de dieren mogelijk zwak waren doordat het een slecht legsel was. Dan kan een flagellatenuitbraak, van reeds in de darmen aanwezige flagellaten (we zijn het er over eens dat alle dieren flagellaten hebben), inderdaad gaan opspelen. Als de dieren niet verzwakt waren, hadden ze meer weerstand en was dit probleem er w.s. niet geweest.
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 November 2024, 16:21:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1480
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online