SCHILDPADDENFORUM.NET
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
172832
aantal berichten in
14135
topics door
3388
geregistreerde leden Nieuwste lid:
tjvkooten
STARTPAGINA
FORUM
HELP
ZOEK
WEBSITE
FOTOALBUM
KALENDER
INLOGGEN
REGISTREREN
Schildpaddenforum.net
ALGEMEEN FORUM
Hier kunnen beginners of toekomstige liefhebbers terecht
domme vraag nr 1 van een beginnende schildpadhouder
0 geregistreerde leden en 5 gasten bekijken dit topic.
« vorige
volgende »
Pagina's:
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Print
Auteur
Topic: domme vraag nr 1 van een beginnende schildpadhouder (gelezen 25182 keer)
svennesteirt
Geochelone elegans
Re: domme vraag nr 1 van een beginnende schildpadhouder
«
Antwoord #15 Gepost op:
15 Oktober 2011, 12:39:46 »
[/quote]
Decepticons zijn niet te vertrouwen
.
[/quote]
Ti moa een gratpjen hé.
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
«
Antwoord #16 Gepost op:
15 Oktober 2011, 19:43:33 »
Hier tot dusver geen problemen gehad wbt guppen en TBC , maar ik ga ook niet om de haverklap vissen bijhalen uit de winkel wat het risico vermoedelijk wel vergroot....
Citaat van: Sulcatatata op 14 Oktober 2011, 15:15:31
Heel veel mensen hebben vissen bij schildpadden, ook de zeer zorgvuldige Kurt bijvoorbeeld, ik heb nog nooit gehoord dat een gezonde schildpad (aantoonbaar) aan tbc is overleden.
Op gebied van besmettinggevaar ben ik niet zo zorgvuldig (ik werk niet "steriel" ) , inrichting als takken,mos, waterplanten etc gaan zo uit de vrije natuur de bakken in...
Schildpadden buiten huisvesten bvb is strikt gezien ook een verhoogt risico, daarbij zal ik de voordelen afwegen tegen de nadelen, net als bij het gebruik van levende vissen.
Liever slakken, wormen , pissebedden & guppen dan kattenvoer... het laatste bevat teveel "rommel" .
«
Laatste verandering: 15 Oktober 2011, 20:01:46 door kurtlippens
»
Observatie is de beste leermeester !
www.schildpadden.net
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
«
Antwoord #17 Gepost op:
16 Oktober 2011, 01:56:14 »
Citaat van: kurtlippens op 15 Oktober 2011, 19:43:33
Op gebied van besmettinggevaar ben ik niet zo zorgvuldig (ik werk niet "steriel" ) , inrichting als takken,mos, waterplanten etc gaan zo uit de vrije natuur de bakken in...
Schildpadden buiten huisvesten bvb is strikt gezien ook een verhoogt risico, daarbij zal ik de voordelen afwegen tegen de nadelen, net als bij het gebruik van levende vissen.
Liever slakken, wormen , pissebedden & guppen dan kattenvoer... het laatste bevat teveel "rommel" .
Ik denk dat voor veel schildpaddenhouders geldt dat ze niet alles ontsmetten wat het schildpaddenverblijf in gaat, dat hun dieren ieder jaar zonder angst de tuin/vijver in gaan en dat ze ook makkelijk levend materiaal bij de dieren zetten. Waarom zou je dan toch te allen tijde voor nieuwe schildpadden een quarantaineperiode in moeten lassen vraag ik mij af. Ik denk dat de risico's op ziektes die je niet ziet als je schildpadden meteen bij elkaar zet even klein zijn als de risico's die er zijn ten gevolge van de eerste zin dit ik in deze post schreef. Ik denk dat de stress/verveling die de dieren hebben van tweemaal verhuizen en een paar maanden in een vaak kleine en kale bak zitten bij quarantaine niet opweegt tegen de risico's die meteen bij elkaar zetten met zich mee brengt.
Kortom; volgens mij is een quarantaineperiode ook niet noodzakelijk...
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
Netherlands
2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus
«
Antwoord #18 Gepost op:
16 Oktober 2011, 14:40:03 »
Citaat van: svennesteirt op 15 Oktober 2011, 12:39:46
Citaat
Decepticons zijn niet te vertrouwen
.
Ti moa een gratpjen hé.
Je kan tegenwoordig geen mens meer vetrouwen zelfs jezelf niet.
Ik dacht dat ik gisteren een scheet moest en toen had ik mijn hele broek vol
Wat betreft de guppen tja ik denk dat ik ze gewoon netjes in mijn 60cm bakje laat
Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
fred gaal
Algemene moderator
«
Antwoord #19 Gepost op:
16 Oktober 2011, 18:03:12 »
Citaat van: Sulcatatata op 16 Oktober 2011, 01:56:14
Citaat van: kurtlippens op 15 Oktober 2011, 19:43:33
Ik denk dat voor veel schildpaddenhouders geldt dat ze niet alles ontsmetten wat het schildpaddenverblijf in gaat, dat hun dieren ieder jaar zonder angst de tuin/vijver in gaan en dat ze ook makkelijk levend materiaal bij de dieren zetten. Waarom zou je dan toch te allen tijde voor nieuwe schildpadden een quarantaineperiode in moeten lassen vraag ik mij af. Ik denk dat de risico's op ziektes die je niet ziet als je schildpadden meteen bij elkaar zet even klein zijn als de risico's die er zijn ten gevolge van de eerste zin dit ik in deze post schreef. Ik denk dat de stress/verveling die de dieren hebben van tweemaal verhuizen en een paar maanden in een vaak kleine en kale bak zitten bij quarantaine niet opweegt tegen de risico's die meteen bij elkaar zetten met zich mee brengt.
Kortom; volgens mij is een quarantaineperiode ook niet noodzakelijk...
Dat zie je verkeerd, als je nieuwe schildpadden binnen haalt kunnen ze drager zijn van ziekes of ziekte verwekkers.
Meestal kunnen ze er prima mee leven en zullen er geen last van hebben.
Nu komen ze bij de reeds aanwezige schildpadden en hebben waarschijnlijk stress.
Het eerste gevaar wat je hebt is dat één van beide iets bij zich dragen waar de andere direct ziek van wordt omdat hij voor het eerst ermee in aanraking komt, als je bij de mens kijkt zijn er bij vele primitieve (indiane) stammen doden gevallen na het eerste contact met westerlingen.
Verder kan er door de stress een verminderde weerstand ontstaan wat tot gevolg heeft dat een onschuldige besmetting zich explosief vermeerdert met de bekende gevolgen.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
«
Antwoord #20 Gepost op:
17 Oktober 2011, 00:21:58 »
Citaat van: fred gaal op 16 Oktober 2011, 18:03:12
Dat zie je verkeerd, als je nieuwe schildpadden binnen haalt kunnen ze drager zijn van ziekes of ziekte verwekkers.
Meestal kunnen ze er prima mee leven en zullen er geen last van hebben.
Nu komen ze bij de reeds aanwezige schildpadden en hebben waarschijnlijk stress.
Het eerste gevaar wat je hebt is dat één van beide iets bij zich dragen waar de andere direct ziek van wordt omdat hij voor het eerst ermee in aanraking komt, als je bij de mens kijkt zijn er bij vele primitieve (indiane) stammen doden gevallen na het eerste contact met westerlingen.
Verder kan er door de stress een verminderde weerstand ontstaan wat tot gevolg heeft dat een onschuldige besmetting zich explosief vermeerdert met de bekende gevolgen.
Er zijn weinig mensen die reageren.
Ik vraag me af of ik het verkeerd zie. Het indianenverhaal is niet te vergelijken met schildpadden.
In jouw redernatie kan een schildpad, ook een schildpad die je al hebt dus, al een ziekte hebben zonder dat je het merkt omdat het dier er geen last van heeft. De schildpad die je al hebt kan dan dus net zo makkelijk voor een ziekte-uitbraak zorgen als je een nieuw dier krijgt. Als je de nieuwe dieren in quarantaine gehad hebt en ze bij de 'oude' dieren zet, hebben de 'oude' dieren op dat moment nl. ook stress. En dat zou bij die dieren, jouw redernering volgend, dus ook voor uitbraak van een sluimerende ziekte kunnen zorgen. Dan helpt een quarantaine van het nieuwe dier niet, en zou je dus nooit een nieuw dier bij een ander dier kunnen introduceren.
Als je (water)planten en andere materialen van buiten in het terrarium zet, blijkbaar kan dat wel, kan je ook allerlei ziekteverwekkers het verblijf inbrengen. De schildpadden kunnen dan net zo makkelijk ook een ziekte oplopen. Daarnaast wordt vaak gezegd dat een nieuwe indeling van het verblijf, net als hanteren etc., ook stress met zich mee kan brengen. Dat kan bij de dieren die je hebt dan dus ook een ziekte waar ze drager maar niet ziek van zijn tot ontwikkeling brengen volgens jouw redernering. Volgens mij gebeurt dat nooit, heb ik in ieder geval nooit gelezen.
Enige wat ik vaak als probleem genoemd zie bij nieuwe dieren is een flagellaten/ciliaten/wormen-uitbraak door stress. Heel vervelend natuurlijk, maar daar hoef je geen quarantaine voor aan te houden; deze parasieten zitten altijd in schildpadden. Dat gaf Dieter, de reptielenarts, onlangs ook nog op het forum aan. Die parasieten zitten dus ook in de dieren die je al hebt...
Kortom; noem eens heel concreet ziektes die sluimerend in een schildpad zitten (en dus niet uitwendig te zien zijn), die een risico vormen en die je door een quarantaineperidoe kan achterhalen. Herpes, om een voorbeeld te noemen, is volgens mij geen goed voorbeeld, omdat dat zich niet in een quarantaineperiode van een paar maanden openbaart. Daar moet echt op getest worden en dat doet vrijwel niemand. Ik zie graag voorbeelden, hoor graag concrete verhalen van ziekte-uitbraken die gekomen zijn doordat geen quarantaine aangehouden werd.
Volgens mij is dat hele quarantaineverhaal wat overtrokken en boezemt het alleen maar angst in...
tessa86
Stigmochelys pardalis
«
Antwoord #21 Gepost op:
17 Oktober 2011, 06:00:57 »
Het verschil tussen een schildpad importeren en materiaal importeren is dat er ibj ons in het wild geen schildpad voorkomt. Gezien ong 99.9% van alle ziektes zich aan 1 species houden of tenminste een type dier is het risico dat je ziektes meeneemt van plantjes echt nihil. Enige wat natuurlijk wel kan zijn ectoparasieten.
Uiteraard is het zo dat jou oude schildpad ook een nieuwe schildpad kan besmetten, maar het quarantaine verhaal gat uit dat jou schildpad gezond is. Voor de flagalaten is het wel zo dat een schildpad een veel hogere flagalaten besmeting kan hebben dan de ander dus dat je best dit ontrolerd en evt behandeld. Idem wormen, wormen en deels ook flagalaten besmetting is in grote mate omgevings afhankelijk dus ik persoonlijk zou graag een dier met veel wormen ontwormd hebben voor ik hem bij mijn schilpad zet.
wbt herpes zou ik als ik nu een landschildpad aanschaf hem gescheiden in winterslaap laten gaan. Herpes komt het meest tot uiting na winterslaap dus als de winterslaap goed doorgekomen wordt is de kans al een heel stuk kleiner.
Iederen doet bestwaar hij zich gelukkig bij voelt maar een korte quarantaine om hoge wormbelasting enzo uit te sluiten zou ik ig wel doen
dadieter
Chelonoidis carbonaria
«
Antwoord #22 Gepost op:
17 Oktober 2011, 07:18:38 »
Ik raad tweemaal mestonderzoek aan met 14 dagen tussen (en in die periode blijven ze dus apart) en een bloedname voor herpes. Dan ben je vrij zeker dat ze niet teveel aan elkaar door geven. Honderd percent zeker ben je nooit.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
«
Antwoord #23 Gepost op:
17 Oktober 2011, 08:20:16 »
Citaat van: tessa86 op 17 Oktober 2011, 06:00:57
Het verschil tussen een schildpad importeren en materiaal importeren is dat er ibj ons in het wild geen schildpad voorkomt. Gezien ong 99.9% van alle ziektes zich aan 1 species houden of tenminste een type dier is het risico dat je ziektes meeneemt van plantjes echt nihil. Enige wat natuurlijk wel kan zijn ectoparasieten.
Uiteraard is het zo dat jou oude schildpad ook een nieuwe schildpad kan besmetten, maar het quarantaine verhaal gat uit dat jou schildpad gezond is. Voor de flagalaten is het wel zo dat een schildpad een veel hogere flagalaten besmeting kan hebben dan de ander dus dat je best dit ontrolerd en evt behandeld. Idem wormen, wormen en deels ook flagalaten besmetting is in grote mate omgevings afhankelijk dus ik persoonlijk zou graag een dier met veel wormen ontwormd hebben voor ik hem bij mijn schilpad zet.
wbt herpes zou ik als ik nu een landschildpad aanschaf hem gescheiden in winterslaap laten gaan. Herpes komt het meest tot uiting na winterslaap dus als de winterslaap goed doorgekomen wordt is de kans al een heel stuk kleiner.
Iederen doet bestwaar hij zich gelukkig bij voelt maar een korte quarantaine om hoge wormbelasting enzo uit te sluiten zou ik ig wel doen
Ik zie in jouw eerste alinea wel een verhaal, maar geen concrete voorbeelden van ziektes; het blijft voor mij dus ongrijpbaar. Om welke ziektes gaat 't?
Je schrijft dat je er vanuit gaat dat eigen dieren gezond zijn, maar hoe weet je dat? Omdat er nog niets te zien is? Fred schreef dat dieren een ziekte kunnen hebben maar er geen last van kunnen hebben. Daarnaast weten we dat schildpadden keiharde dieren zijn waarbij pas in een heel laat stadium duidelijk kan worden dat ze ziek zijn. Dat kan betekenen dat je eigen dieren ziek zijn zonder dat je dat weet.
Flagellaten hebben je eigen dieren ook, alleen mogelijk in mindere hoeveelheid. Controleren op flagellaten etc. is verstandig natuurlijk en als bij één van de dieren (kan door stress dus ook jouw eigen dier zijn na samenzetten) parasieten geconstateerd zijn moet je natuurlijk behandelen. Maar omdat je eigen dieren ook altijd parasieten bij zich dragen, hoef je volgens mij daarvoor geen quarantaine in te bouwen.
Ik denk dat tweemaal verhuizen (van oude eigenaar naar quarantaine en na een paar maanden door naar de bak met andere dieren) tweemaal voor veel stress zorgt en denk dat de risico's van het achterwege laten van een quarantaineperiode meevallen. Daarom denk ik dat de quarantaine meestal (tenzij een dier echt uiterlijke kenmerken van ziekte heeft) beter achterwege gelaten kan worden.
Natuurlijk doet iedereen wat hij/zij het best vindt, ik wil ook niemand bekritiseren. Ik vind alleen dat handelen niet gebaseerd moet zijn op angst, maar op feiten. En ik zie tot nu toe nog weinig echt concrete feiten.
Citaat van: dadieter op 17 Oktober 2011, 07:18:38
Ik raad tweemaal mestonderzoek aan met 14 dagen tussen (en in die periode blijven ze dus apart) en een bloedname voor herpes. Dan ben je vrij zeker dat ze niet teveel aan elkaar door geven. Honderd percent zeker ben je nooit.
Waarom zou je de dieren 14 dagen gescheiden moeten houden als alle dieren sowieso al flagellaten etc. hebben? Ze kunnen toch geen conpleet nieuwe parasiet overdragen?
Ik denk dat dat mestonderzoek vaak gedaan wordt, maar herpesonderzoek (zoals ik al schreef) bijna nooit. In het antwoord van de RA, dank daarvoor, lees ik geen quarantaine van meerdere maanden (die altijd op dit forum geadviseerd wordt) terug. Controleren op mest en herpes; dan zijn de grootste risico's uitgesloten...
«
Laatste verandering: 17 Oktober 2011, 08:34:52 door Sulcatatata
»
dadieter
Chelonoidis carbonaria
«
Antwoord #24 Gepost op:
17 Oktober 2011, 12:38:32 »
2 mestonderzoeken zijn nodig om enerzijds te kijken hoe het dier reageert op stress: of er idd een opflakkering is van flagellaten en omdat je soms bij een mestonderzoek wormeieren mist (vnl van belang bij importdieren die ascariswormen of tropische parasieten kunnen hebben). Ik weet dat veel collega's veel langere quarantaine aanraden, maar als je twee controles doet met 2-3 weken interval denk ik dat je redelijk veilig bezig bent.
markooij
crewmember
«
Antwoord #25 Gepost op:
17 Oktober 2011, 16:16:35 »
Zou het misschien uitmaken/verschil zitten in wildvang dieren en nakweek dieren ?
Kan het zijn dat daar geen verschil in gemaakt wordt wat wel kan ?
elke
Centrochelys sulcata
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.
«
Antwoord #26 Gepost op:
17 Oktober 2011, 16:34:55 »
Je kan dieren in quarantaine zetten , maar helaas zijn er ziektes die na jaaaaren maar pas uitkomen , herpes is er 1 van , uw dier kan zelfs drager zijn zonder dat je het weet , en een nieuw dier bijzetten kan soms tot rare zaken komen
"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
fred gaal
Algemene moderator
«
Antwoord #27 Gepost op:
17 Oktober 2011, 16:44:11 »
Citaat van: Sulcatatata op 17 Oktober 2011, 00:21:58
Er zijn weinig mensen die reageren.
Ik vraag me af of ik het verkeerd zie. Het indianenverhaal is niet te vergelijken met schildpadden.
In jouw redernatie kan een schildpad, ook een schildpad die je al hebt dus, al een ziekte hebben zonder dat je het merkt omdat het dier er geen last van heeft. De schildpad die je al hebt kan dan dus net zo makkelijk voor een ziekte-uitbraak zorgen als je een nieuw dier krijgt. Als je de nieuwe dieren in quarantaine gehad hebt en ze bij de 'oude' dieren zet, hebben de 'oude' dieren op dat moment nl. ook stress. En dat zou bij die dieren, jouw redernering volgend, dus ook voor uitbraak van een sluimerende ziekte kunnen zorgen. Dan helpt een quarantaine van het nieuwe dier niet, en zou je dus nooit een nieuw dier bij een ander dier kunnen introduceren.
Als je (water)planten en andere materialen van buiten in het terrarium zet, blijkbaar kan dat wel, kan je ook allerlei ziekteverwekkers het verblijf inbrengen. De schildpadden kunnen dan net zo makkelijk ook een ziekte oplopen. Daarnaast wordt vaak gezegd dat een nieuwe indeling van het verblijf, net als hanteren etc., ook stress met zich mee kan brengen. Dat kan bij de dieren die je hebt dan dus ook een ziekte waar ze drager maar niet ziek van zijn tot ontwikkeling brengen volgens jouw redernering. Volgens mij gebeurt dat nooit, heb ik in ieder geval nooit gelezen.
Enige wat ik vaak als probleem genoemd zie bij nieuwe dieren is een flagellaten/ciliaten/wormen-uitbraak door stress. Heel vervelend natuurlijk, maar daar hoef je geen quarantaine voor aan te houden; deze parasieten zitten altijd in schildpadden. Dat gaf Dieter, de reptielenarts, onlangs ook nog op het forum aan. Die parasieten zitten dus ook in de dieren die je al hebt...
Kortom; noem eens heel concreet ziektes die sluimerend in een schildpad zitten (en dus niet uitwendig te zien zijn), die een risico vormen en die je door een quarantaineperidoe kan achterhalen. Herpes, om een voorbeeld te noemen, is volgens mij geen goed voorbeeld, omdat dat zich niet in een quarantaineperiode van een paar maanden openbaart. Daar moet echt op getest worden en dat doet vrijwel niemand. Ik zie graag voorbeelden, hoor graag concrete verhalen van ziekte-uitbraken die gekomen zijn doordat geen quarantaine aangehouden werd.
Volgens mij is dat hele quarantaineverhaal wat overtrokken en boezemt het alleen maar angst in...
Waarom is het indianenverhaal niet te vergelijken, als een dier/mens voor het eerst met vreemde ziekte verwekkers in contact komt zal de reactie mogelijk ernstig zijn.
En ik ga er vanuit dat nakweek dieren geen contact gehad hebben met ziekte verwekkers die wildvang mogelijk bij zich dragen.
Ik ben geen deskundige wat ziektes betreft maar heb voorbeelden genoeg gezien en uit eerste hand gehoord om te begrijpen dat er meer ziektes zijn dan dat alleen in mest aangetoont kunnen worden.
Mooi voorbeeld is een varaan wordt vanuit zijn redelijke steriele terrarium naar een nieuwe eigenaar verhuisd en bij direct bij een soortgenoot geplaatst.
Tussen de dieren was geen stress waar te nemen, maar het nieuwe dier stierf binnen 24 uur aan een besmetting (vraag me niet welke), later bleek dat het reeds aanwezige dier de bacterie bij zich droeg maar er zelf geen last van heeft.
Zelf houd ik de dieren twee maand strikt gescheiden, ook wat contact betreft via mijn handen of hulpmiddelen en verschoon regelmatig het terrarium zodat dit ook geen stress meer geeft.
Na deze periode neem ik het met mijn handen minder serieus waardoor de nu stressvrije dieren in zeer beperkte mate in contact komen met elkaar, als je begrijpt wat ik bedoel.
Dan na een aantal maanden gaan ze samen in een schoon terrarium.
Ook voor de wormen, flaggelaten geef je een quarantaine, door de stress kan een dier die een gezonde besmetting heeft
een explosive uitbraak krijgen en redelijk vlot eraan sterfen, en dan breng je alle dieren in gevaar.
Maar natuurlijk is iedereen vrij om zelf te bepalen of het nodig is.
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
Netherlands
2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus
«
Antwoord #28 Gepost op:
17 Oktober 2011, 16:44:51 »
Hier had ik het gelezen
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9792.180.html
en op een andere forum stelde ik die vraag pas geleden
http://www.schildpadnet.nl/forum/topic.php?tid=11119
Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
Netherlands
«
Antwoord #29 Gepost op:
17 Oktober 2011, 18:49:27 »
Leuke en zinvolle discussie!
Citaat van: dadieter op 17 Oktober 2011, 12:38:32
2 mestonderzoeken zijn nodig om enerzijds te kijken hoe het dier reageert op stress: of er idd een opflakkering is van flagellaten en omdat je soms bij een mestonderzoek wormeieren mist (vnl van belang bij importdieren die ascariswormen of tropische parasieten kunnen hebben).
Ik lees hieruit dat wildvangdieren dus in quarantaine moeten vanwege de risico's op het overbrengen van ascariswormen en tropische parasieten op (nakweek)dieren die al in het bezit van houders zijn. Klinkt logisch.
Ik concludeer dan dat als je nieuwe dieren nakweekdieren zijn, je ze meteen bij nieuwe dieren kan zetten. Wel tweemaal mestcontrole uitvoeren. Klopt dat?
@Fred; ik lees in jouw verhaal geen echte concrete voorbeelden. Iedereen moet 't natuurlijk doen hoe hij/zij het wil. Maar wel met de juiste informatie in zijn/haar hoofd.
@starscreemer; ik kende dat andere topic ook, toen had ik ook al twijfels omdat het aannames waren en er geen concrete voorbeelden werden gegeven. Uit de andere link blijkt dat Job Stumpel een andere mening heeft dan reptielenarts Dieter. Dat is ook wat Dieter al aangaf.
Door alles wat ik lees, blijf ik nog steeds van mening dat het quarantaineverhaal wat op dit forum gepromoot wordt gebaseerd is op aannames. En dat vind ik niet goed. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat quarantaine altijd nodig is en al helemaal niet dat íe maanden zou moeten duren...
Pagina's:
1
[
2
]
3
4
Print
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
ALGEMEEN FORUM
=> LEES EERST DIT !
=> Voorstellen
===> Interviews
=> Hier kunnen beginners of toekomstige liefhebbers terecht
=> Wil je gewoon iets kwijt
=> Meetings - bijeenkomsten
=> POLL
=> FOTO S PLAATSEN OP WWW.SCHILDPADDEN.NET?
===> VIDEOBEELDEN Schildpadden
=> Geschiedenis Schildpadden Algemeen
===> Tempels
=> Fossielen en botten Schildpadden
=> Land-waterschildpadden : artikels
===> Foto's Galapagos schildpadden
=====> Eilanden van het Galapagos archipel
===> Gopherus polyphemus
===> Glyptemys muhlenbergii
===> Clemmys guttata
===> IUCN REDLIST 1
===> IUCN REDLIST 2
LANDSCHILDPADDEN ALGEMEEN
=> FOTOLIJST LANDSCHILDPADDEN
=> Landschildpadden algemeen
=> Landschildpadden: voeding
=> Landschildpadden: winterslaap
=> Nakweek landschildpadden
=> Geslacht bepaling bij landschildpadden
=> Landschildpadden : ziekte en gezondheid
=> Huisvesting landschildpadden
===> Fototopic terrariums v landschildpadden
===> Fototopic buitenverblijven v landschildpadden
WATERSCHILDPADDEN
=> FOTOLIJSTEN WATERSCHILDPADDEN
===> Fotolijst softshell/flapshell/pignose schildpadden
===> Fotolijst Graptemys spp
===> Fotolijst Malaclemys terrapin
===> Pangshura
===> Pleurodira - Chelidae - Chelidinae
===> Podocnemis
=> Faq's Waterschildpadden
=> Waterschildpadden: voeding
=> Waterschildpadden: winterslaap
=> Waterschildpadden: geslacht
=> Waterschildpadden: nakweek
=> Waterschildpadden: ziekten
=> Waterschildpadden: algemeen
=> Waterschildpadden huisvesting
=> Waterschildpadden techniek
=> Soortgebonden subboarden waterschildpadden
===> Trachemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Graptemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Mauremys
===> Pseudemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Macrochelys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chelydra
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Ocadia sinensis
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Chrysemys
=====> Fotos
=====> caresheet
===> Emydura
=====> Fotos
KINOSTERNIDAE
=> Kinosternidae
===> Claudius
=====> Algemeen
=====> Claudius angustatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Ziekte en gezondheid
=====> Geslachtsbepaling
===> Kinosternon
=====> Algemeen
=====> Kinosternon acutum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon alamosae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon angustipons
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon arizonense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon baurii
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon chimalhuaca
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon creaseri
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon cruentatum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon dunni
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon durangoense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon flavescens
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon herrerai
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon hirtipes
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon integrum
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon leucostomum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon oaxacae
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon scorpoides
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Kinosternon sonoriense
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Kinosternon subrubrum
=======> Stamboek
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=======> Caresheets
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
===> Staurotypus
=====> Algemeen
=====> Staurotypus salvinii
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Staurotypus triporcatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
===> Sternotherus
=====> Algemeen
=====> Sternotherus carinatus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus depressus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus minor
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Sternotherus odoratus
=======> Algemeen
=======> Huisvesting
=======> Habitat
=======> Kweek
=======> Foto's
=====> Voeding
=====> Geslachtsbepaling
=====> Soortbepaling
=====> Hybriden
=====> Intergrades
TERRAPENE SPP
=> Terrapene spp
===> Voorwoord Terrapene spp. (stamboek)
===> Terrapene carolina carolina
=====> Natuurlijk habitat/leefgebied
=====> Algemeen
=====> Natuurlijk onderzoek
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina triunguis
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina bauri
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina major
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina mexicana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene carolina yucatana
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene nelsoni
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene coahuila
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata ornata
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Terrapene ornata luteola
=====> Algemeen
=====> Foto-boek
===> Soortbepaling + foto
===> Gevonden fossielen Terrapene spp.
===> Opvang voor Terrapene spp.
===> Huisvesting voor Terrapene spp.
===> Stamboek Terrapene carolina bauri
===> Stamboek Terrapene coahuila
===> Informatie in de media Terrapene spp.
===> Ziekten Terrapene spp.
===> Natuurbescherming Terrapene spp.
===> Vertaling www.bauri.de Irmi Jasser-Hager
===> Wetgeving Terrapene spp.
===> Voeding Terrapene spp.
===> Winterslaap Terrapene spp.
===> Kweek Terrapene spp.
===> Stamboek mededeling algemeen
===> Studbook announcement general
===> Anuncios del libro de sementales general
===> Studbuch mitteilung allgemein
===> Terrapene algemeen close-up/micro foto's