SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: hoe vaak voederen?  (gelezen 7623 keer)
davids
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 1


« Gepost op: 10 Oktober 2011, 20:40:34 »

helo allemaal,

vele antwoorden heb ik hierop al gekregen maar weet niet echt wat iik moet geloven .

nu mijn vraag, hoe vaak op 7 dagen mag een sulcata van 2.5 jaar en 1950 gram eten krijgen?

mijn reptiarts raad aan om een week niets te geven dan weer wel ......

aangezien hier topkenners zetten graag jullie raad, lijkt het gewicht van de schildpad in orde?

mvg david
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Oktober 2011, 20:56:02 »

Mijn mening vind je hier terug (lees m'n drie posts) :

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,5648.msg63774.html#msg63774

Citaat
Op vast dagen zijn ze 2x zo actief omdat ze voedsel zoeken. Voordeel hiervan is dat ze hun spieren beter aan sterken door het vele lopen.
Citaat
Ik moet zeggen 1x ze het gewoon zijn van om de dag te eten. Zijn ze niet hongerig hoor. Ik heb ze nog nooit echt hongerig gezien hier.
Klinkt dubbel... Het is niet de frequentie van voederen die doorslaggevend is maar het soort voer.
Het is trouwens een misverstand dat schildpadden in gevangenschap niet genoeg bewegen, dit is in de natuur ook zo. Dieren uit de Testudogroep in Toscane bvb leggen niet meer dan gemiddeld 14.7m per dag af (actieradius) In het voorjaar is de gemiddelde loopafstand niet meer dan 80m/24u , eind juni tot augustus zelfs maar 15.2 a 18m/24u Een griekse landschildpad legt slechts 11.7 a 12.1 km per jaar af, dit binnen een straal van 200 a 300m. Dit toont ook aan dat altijd voedsel ter beschikking is.
Het voederpatroon stem je best wat af op de seizoenen, in het voorjaar is jong groen onkruid beschikbaar, tijdens de zomer meer verdorde gewassen en in het najaar opnieuw maar fris vezelrijk onkruid (regenseizoen in Griekenland) Het hyperactieve (bedel) gedrag die mijn dieren vertoonden tijdens complete vastendagen vond ik alles behalve natuurlijk gedrag, vergeleken met de dieren die buiten verblijven. Om die reden heb ik het experiment van vastendagen laten vallen na een proefperiode van 3 maanden. Ik vond het ook niet diervriendelijk....
Citaat
Door die vast dag kunnen ze hun eten dus iets wat beter verteren omdat de snelheid waarmee alles door de darmen passeert maar half zo snel is. Als je ze elke dag voert zal je merken dat de uitwerpselen meer brokjes bevatten nog. Met om de dag voeren heb je meer gladdere uitwerpselen.
Dit klopt niet, de ontlasting moet juist onverteerde resten (vezels bvb) bevatten, dit is juist gunstig voor de darmflora. Vergelijk met de mens: vezels vormen een belangrijk deel in de voedselpiramide, om die reden is bvb volkorenbrood veel gezonder dan witbrood, omdat het graan uit volkorenbrood niet volledig verteerd word, wat een gunstige invloed heeft op de darmflora. Bij schildpadden is het vezelaanbod nog veel belangrijker, een continuiteit van aanvoer is ook noodzakelijk zonder pauzes van 48 uur, de peristaltische bewegingen van de darmwand, gestimuleerd door vezelrijk aanbod moeten continu zijn, wat bij langdurig vasten niet het geval is.(in periodes waarbij de temperatuur vertering voldoende toelaat) Dit is erg belangrijk ivm afdrijving van protozoa als flagelaten en ook wormeieren en andere schadelijke parasieten die altijd aanwezig zijn. Ook de reden dus waarom de ontlasting niet verteerde delen moet bevatten, wat bij vastentijden minder het geval is. Ik schaar me wel achter het standpunt van RA Job Stumpel die zelfs meerdere voederbeurten per dag aanbied aan zijn horsfieldii, zei het telkens een minieme hoeveelheid natuurlijk.
Citaat uit "griekse landschildpad" van Holger Vetter:
Het voer moet s'ochtends en in de late namiddag worden gegeven, maar niet in grote hoeveelheden. Het is normaal om ze bij slecht weer eens een dagje te laten vasten. Vastendagen bij mooi weer zijn bij planteneters echter abnormaal




Zeker geef ik niet aan geen winterslaap dus laat maar vasten, ben een groot voorstander van winterslaap.
Maar winterslaap geeft aan dat in de natuur een schildpad langetijd vast, en hierbij alles op een laag pitje staat bv de groei.
Los van het feit dat jarenlange onthouding van winterslaap voor problemen als posthibernale anorexia kan zorgen heeft dit niks te maken met bultgroei.
Winterslaap kan je niet zien als vastenperiode, om de eenvoudige reden dat ook de stofwisseling compleet stilligt, geen verbranding = geen voedselopname. Wie dus verkeerde voedingsrichtlijnen opvolgd zal bij een dier die jaarlijks 4 maanden in winterslaap gaat na 3 jaar dezelfde bultgroei hebben bij zijn dier als bij een dier die niet in winterslaap gaat, zei het een jaar later natuurlijk. Na 3 jaar heb je dus dezelfde bultgroei als een dier heeft die niet in winterslaap gaat na 2 jaar...

Citaat
Wat voedsel betreft zeggen we het zelfde maar zijn er veel mensen die gekochte groente geven om allerlei redenen (zeg ook weer net dat dat goed is maar dat het gebeurd en dit voedsel bevat gewoon teveel in vergelijking met grassen onkruiden)
Met agrobs kan je heel veel corrigeren, agrobs = natuurlijk voer, agrobs = variatie (maar liefst 60 soorten) en ook nog eens droge stof....
Flatbewoners kunnen dus in theorie gevarieerde bladgroenten corrigeren met verhoogd aanbod aan hooipellets . Natuurlijk gebruik je beter ook onkruiden indien mogelijk.
Bij bepaalde soorten kom je er zelfs niet met onkruiden, deze hebben ook nog eens aanvullend hooipellets nodig. Zo moet het vezelpercentage tussen 22en 30% liggen voor Stigmochelys pardalis, Centrochelys sulcata, Chelonoides chilensis... dit kan je moeilijk bereiken met onkruiden die hier meest voorhanden zijn.
Hooipellets acht ik onmisbaar, weigering van deze heeft vaak te maken met verkeerd voedselaanbod, van de 108 dieren hier is er geen enkele die geen agrobs (Equifyt) eet.




Ook van (fris) gras en sommige onkruiden ligt het eiwitpercentage vrij hoog, dit daalt aanzienlijk in meer droge vorm
Eiwitpercentage van jong gras is 23.1 % van hooi is dit 12.4% en van Equifyt senior is dit slechts 7%
Door droging daalt het eiwitpercentage en stijgt het aandeel ruwe vezel. Om die reden zijn hooipellets (mede door de variatie) uitstekend voer die eigenlijk vrijwel permanent ter beschikking mag staan.
Ikzelf gebruik nu Equifyt senior, een niet geperste vorm die geen water behoeft.
Droge vezelrijke voeding moet tijdens actieve periodes permanent beschikbaar zijn, ook tijdens zogezegde vastendagen, al kan je ook stellen dagen wanneer goed voer ter beschikking staat ipv vastendagen. Voornaamste reden waarom herbivoren, maar ook omnivoren permanent ruwvoer ter beschikking moeten hebben is de activiteit van de darmwand die niet mag afzwakken door geheelonthouding maar juist continue moet zijn door aanbod van vezels onder vorm van droge substantie. Verminderde peristaltische beweging van de darmwand maakt plaats voor protozoa en wormen, vezels moeten dus een permanente afdrijvende functie hebben. Tenzij in perioden van verminderde activiteit van het dier zelf (tragere stofwisseling) dan zijn vastentijden wel aangewezen maar dit wijst zichzelf uit , het dier zal dan immers minder gaan eten.Bei ungunstigen klimatische Bedingungen legen die Tiere dann Ruhephasen mit verminderter Stoffwechselrate ein. Dieser Zustand kann bei Schildkroten-Wildfangen andauern, selbst wenn Umgebungstemperatur, Futtering und Wasserangebot optimiert werden. Deze theorie word ondermeer bevestigd in de dierenkliniek van Merelbeke en geldt ook voor alle andere herbivoren, konijnen moeten bvb ook steeds hooi ter beschikking hebben.
Ernahrung von landschildkroten vermeld het volgende ivm voerderfrequentie: 
Pflanzenfressende Arten bedurfen wahrend der Hauptaktivitatsphase der standigen Verfugbarkeit von Nahrung. Dies bedeutet nicht einen taglich frisch angerichteten und reich bestuckten Futternapf, sondern vielmehr ein regelmabiges Angebot an Rohfaser , etwa Heu oder Stroh, zur freien Verfugung. Landschildkroten sollten entweder in einem Freigehegen auf Nachrungssuche gehen oder im Terrarium auf Heu zuruckgreifen konnen. Auch allesfressenden Arten sollte nach Ansicht der Autorin taglich Nahrung angeboten werden, allerdings auf pflanzlicher Basis
Zowel herbivoren als omnivoren moeten dus altijd vezels ter beschikking hebben in droge vorm.
Ik gebruik daarvoor Equifyt senior:
http://www.equifyt.com/prealpin-senior.html
Contact met dit bedrijf heeft me geleerd dat dit zowat het perfecte voer is voor landschildpadden.
Het bevat meer dan 60 soorten grassen, kruiden en bloemen van velden die op bepaalde tijdstippen "onttopt" worden zoals ze zelf zeggen, zo worden in periode van bloei de bloeiwijzen afgemaaid om in het voer te verwerken, de bloemblaadjes zijn ook duidelijk zichtbaar:





Equifyt senior is dus perfect (natuurlijk) voer die niet zal leiden tot bultvorming wegens het lage eiwitgehalte en hoge vezelgehalte (+30%) Hier word het sinds geruime tijd verstrekt tijdens dagen waarin geen of weinig vers voer verstrekt word.  Op 1 kilo Equifyt senior word 1 eetlepel (30g) vitamineral toegevoegd, zo verkrijg je een compleet vrijwel natuurlijk voer.
Gemengd met groenten zal je een verlaagd eiwitgehalte en verhoogd vezelgehalte bekomen.
« Laatste verandering: 10 Oktober 2011, 21:03:49 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #2 Gepost op: 10 Oktober 2011, 21:30:34 »

Ik vraag mij al geruime tijd af of groente in combinatie met Agrobs/Equifyt de dieren tekort komt ?
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #3 Gepost op: 10 Oktober 2011, 22:15:41 »

Mijn sulcata´s krijgen het grootste deel van het jaar, grove schatting van half maart t/m half oktober, voor 99 % onkruid. Daarbuiten geef ik zoveel mogelijk onkruid en verder groente. In de winter krijgen ze groente en hebben ze vrij beschikking over gedroogde weidegrassen/kruiden waar ze overigens heel weinig gebruik van maken. Bij mij krijgen ze in de koudere maanden soms (een dag per twee/drie weken) geen vers eten.
Gelogd
maartjexxx
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44



« Antwoord #4 Gepost op: 17 Oktober 2011, 12:51:52 »

Misschien dat ik iets vermeld dat anderen al bekend is,  maar ik heb echt moeten zoeken naar een leverancier die welwillend is per 15 kg zak te leveren aan huis (in Noord-Holland).  voor het schappelijke bedrag van 3.75 (dit tot 2 zakken a 15 kg Pre Alpin senior). In noord-holland was anders mijn enige verdeelpunt in Amstelveen te vinden volgens de Equifyt site.
Hieronder het bericht dat ik heb ontvangen:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goedemorgen Tamara,

Het is mogelijk om de voeders rechtstreeks bij ons te bestellen; de voeders worden dan op het door U aangegeven adres afgeleverd, 1-2 werkdagen na ontvangst van uw betaling.

De Pre Alpin Senior (15kg) kost 15,50 per zak.
De verzendkosten bedragen per pakket/levering door Nederland uitgezonderd de eilanden:
             * per 30 kg        : 3,75 euro
             * 8 - 20 zak  (max. 400kg; echter volume is bepalend): 20,-- euro
             * 15 – 25 zak      : 25,-- euro
             * 25 – 35 zak      : 15,-- euro
             *  > 35 zak         : franco

Omdat je 2 zakken van 15kg in 1 pakket mag verzenden, is het qua verzendkosten het voordeligst om 2 zakken Senior te bestellen....ik weet echter niet hoe lang je schildpadden erover doen om 30 kg op te eten....

Om U van verdere informatie en/of een goed voeradvies te kunnen voorzien, verzoeken wij U ons telefonisch te benaderen op ons mobiele nr. 06 – 54 97 04 94.

Met vriendelijke groeten,
Rene Wielens Diervoeders


Angelie

T 053 – 57 213 55
F 053 – 57 21961
M 06 – 54 97 04 94
E info@wielensdiervoeders.nl
W www.rwdh.nl


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn eerste bestelling volgt binnenkort, ik zal hierna even op bovenstaande terugkomen om jullie te laten weten of alles goed gegaan is.

Groet, Tamara
Gelogd
maartjexxx
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44



« Antwoord #5 Gepost op: 25 Oktober 2011, 14:00:20 »

Dag allemaal, ik zou nog even terugkomen op de leverancier die in Noord-Holland aanhuis bezorgt, Rene Wielens Diervoeders.

Prima volgens afspraak heb ik binnen 1-3 werkdagen mijn zak Equifyt Pre Alpin Senior thuis ontvangen, met nog een leuk tasje brochures (8 stuks) en wat reclame over allerlei soorten voeding, waaronder natuurlijk de brochure van Agrobs met prachtige overzichten van de hele lijn aan voeding.
Ik ben tevreden  cool zeg

Groetjes, Tamara
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 17:36:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 747
Totaal: 747
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.085 seconden met 26 queries.