Wetenschappelijke en Nederlandse benamingen van landschildpadden

<< < (2/6) > >>

Mark:
Citaat

Homopus
Homopus aerolatus -  papagaaibek padloper
Homopus bergeri - Nama padloper 
Homopus femoralis - de zuidelijke gespikkelde padloper
Homopus signatus cafer – De Namaqualand gespikkelde padloper
Homopus signatus signatus - De Namaqualand gespikkelde padloper
Er is nog sprake van een Homopus ‘Namibië’ vorm

Dit is dus dubbel op. De soort die Ferry nu aangeeft is de Namibische vorm. Voorheen bekend als Homopus 'bergeri'.
Maar deze naam kon niet gebruikt worden (Homopus bergeri = Psammobates tentorius) en is een tijd geleden officieel beschreven als Homopus solus.

Agnes:
Indotestudo forstenii – Forstens landschildpad????????

Sulawesi landschildpad toch ??
ook wel Celebes landschildpad maar dat zal wel een oudere naam zijn
agnes

Agnes:
Citaat van: crashbandicoot op 15 Februari 2008, 15:50:16

we kunnen de latijnse namen nog niet eens volgen laat staan de nederlandse benamingen , reden is , ze veranderen toch nog !

eigelijk spijtig


ja dat is zeker erg spijtig  tjrezf
agnes

Arnaud:
Grappig dat er nu pas reacties loskomen. De benamingen met een (?) vind ik discutabel of had ikzelf niet direct de nederlandse benaming paraat. Dus goed dat juist op deze wordt geschoten.
De lijst is oorspronkelijk van een engelstalige site afgehaald die door mij is nagelopen en aangepast op basis van de meest recente taxonmie die ik tot mijn beschikking heb.

Vandaar ook forstens en Herman's (schildpad) tortoise. Wordt overigens voor hermanni ook op het cites document zo vermeld...

Naamgeving staat niet voor 100% vast door recente onderzoeken kan het zijn dat sommige soorten ondere een andere naam worden ingedeeld.
In die zin dus een 'levend document'

Overigens is de geleverde commentaar terecht dus kan het lijsteje wederom worden aangepast.


kurtlippens:
Lijst is aangepast  ;)

Navigatie

[0] Berichten index

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina