@ Sulcatatata:
Het wittige is een eitwitafscheiding in de urine?
Bedoel je niet dat het uraten zijn; een zoutafscheiding, afkomstig van urinezuur (en ja, dat laatste heb ik even moeten googlen).
@ Arjan B:
Het is een bekend feit dat Griekse Landschildpadden in veel gevallen ontlasten tijdens het badderen.
Om die reden komt het ook vaak voor dat ze in het verblijf door de waterbak heen banjeren; hier even blijven zitten en er dan een flinke drol in deponeren.
Let wel: het komt "vaak" voor dat ze ontlasten tijdens het badderen... dus niet "altijd".
Ook verschilt het v.w.b. tijd. Soms poepen ze vrijwel onmiddellijk... en soms na misschien 15 minuten pas.
Ik zou niet vaker badderen dan 1x per week. Dit is voldoende.
Ik bepaalde de temperatuur op gevoel.. Volgens mij heeft iedereen wel een beeld bij "lauwwarm".
Zoals wij op z'n Nederlands zeggen: "Verbrand je je tengels, dan is het te heet.. zowel voor jou als voor de schildpad".
Bij mij zie ik altijd vrij snel dat de dieren hun kop ineens intrekken en er een werveling in het water ontstaat bij het staartje... Dan plassen ze. Hierna scheiden ze de eerder genoemde witte prut uit. Dit is een onderdeel / bijprodukt van de urine en volkomen normaal.
In de regel poepen de dieren ook meestal binnen 10 minuten, bij mij althans.
Een voorbode hiervan is het wat krampachtig heen en weer bewegen van het staartje
Als ik dat zie, dan kan ik er letterlijk op wachten...
Doen ze dat niet, dan doen ze dat vanzelf wel weer in het verblijf waar ze in zitten... niet te druk om maken
Ik zou persoonlijk ook niet veel langer dan 15 minuten badderen... binnen die tijd hebben ze gelegenheid genoeg om te drinken / ontlasten. Doen ze dit niet, dan hebben ze geen dorst / geen aandrang.
Realiseer je dat deze diertjes via hun voedsel ook het nodige vocht binnen krijgen... en als het goed is, dan is er ook een waterbak voorhanden in het verblijf... En poepen doen ze ook heus wel.
Gezonde groei... op zich lastig te zeggen, want ieder (individueel dier) verschilt.
Voor jouw beeldvorming:
Ik kocht mijn diertjes toen ze 48 mm lang waren en 25 gram wogen.
In het begin kwamen ze ongeveer 1 gram per week aan.
Soms stagneerde dit eventjes... maar bleken ze op een daaropvolgend weegmoment 3 of 4 gram te zijn aangekomen.
Uiteindelijk waren ze na 1 jaar respectievelijk: 155 en 72 gram. Je ziet.. een totaal verschillende ontwikkeling bij exact dezelfde omstandigheden qua temperatuur, voeding, etc.
Na 2 jaar: resp 250 en 120 gram.
Na 3 jaar (op dit moment dus): resp 426 en 217 gram.
Beide dieren gaan jaarlijks in winterslaap en ondergaan op dit moment een ontwormingskuur, nadat door de dierenarts een vrij hoge wormlast (hoge concentratie eitjes) is vastgesteld.
Beide dieren zijn overigens ondanks de zichtbaar (en meetbaar) verschillende groei allebei prachtig glad aan het groeien. Hun voedsel bestaat puur uit natuurlijke onkruiden en groentes die ik aanvul met Agrobs (vezeltjes), Gistocal (en incidenteel Oro-Digest & Probi-Zyme).
Hoop dat je hier iets mee kunt.