IK heb toch nog een vraagje...
Ik geef nu braaf al de hele week verschillende kruiden die ik van het forum heb kunnen ontdekken. Ik heb ze een uur in koud water gehad en daarna afgespoeld en in een "tupperware?" doos gestopt. Nu geef ik het mijn diertjes in de ochtend omdat ik overdag werk.. Gister hadden ze iets meer blad dan stengels en daar hadden ze het beeste wel van op maar lange na niet alles en zoveel was het niet.
Vandaag hebben ze wel iets meer stengels maar wel alleen maar dingen die ze mogen en geen andijvie meer, ik heb het gevoel dat ze hier niks van hebben gegeten.
Ben ik te snel geweest met de overgang? Moet ik de andijvie langzamer afbouwen of kan het andere redenen hebben dat ze niet zoveel eten?
(sorry voor mijn lange zinnen, ik probeer zo uitgebreid mogelijk mijn probleem te vertalen)
Lange uitgebreide zinnen/vragen zijn goed... Hoe gedetailleerder jij bent, des te gedetailleerder het antwoord.
Je zegt diverse kruiden te hebben gegeven. Welke zijn dat specifiek?
Grieken zijn op zich prima eters, maar desondanks soms ook vreselijk kieskeurig.
Bij mij eten de dieren soms 1 seizoen ontzettend graag Duizendblad... terwijl ze er het jaar daarop totaal niet naar omkijken.
Ook binnen een seizoen (om even een tijdsspanne te noemen) verschilt de "smaak" van de dieren geregeld, heb ik gemerkt. Soms plukken ze de paardenbloem tussen de overige onkruiden vandaan... en andere momenten laten ze juist de paardenbloem liggen..
Onkruiden die over het algemeen prima worden geaccepteerd zijn:
Paardenbloem, smalle weegbree, klaver, vogelmuur, hybiscus (met name de bloemen) & klaproos.
Als jij onkruiden geeft die hier op het forum regelmatig als "goed voer" worden genoemd, dan moet je je niet al te veel zorgen maken. Andijvie eten ze inderdaad bijzonder graag, maar het risico bestaat dat ze er een enorme voorkeur voor gaan ontwikkelen en de rest niet willen eten.. Kwestie van lekker gevarieerde kost blijven aanbieden. Krijgen ze ècht honger, dan gaan ze zeker wel eten
Mochten jouw diertjes notie hebben van de daglengte (terrarium in de buurt van een raam bijvoorbeeld), dan zou het zo maar eens kunnen dat ze in de gaten hebben dat de dagen rap korter licht blijven.
Dit kan eveneens als gevolg hebben dat de eetlust afneemt.
Je kunt je diertjes 1x per week eventjes wegen als je het echt niet vertrouwd.
Langzame groei is prima... In nagenoeg alle gevallen blijkt dit ook waarneembaar op deze manier.
Stagneert de groei een korte periode, dan hoeft dit niets zorgwekkends te betekenen. Een weegmoment nadat het diertje heeft gemest kan al een misleidend laag gewicht opleveren bijvoorbeeld.
Stagneert de groei gedurende langere tijd, dan is het raadzaam de ontlasting bij een dierenarts te laten controleren op parasieten.. Indien ze daar "last" van hebben, kan ook de eetlust (& activiteit) afnemen.