Een update!
Gewichten:
Balthazar 15/08/2011: 9 gram
21/09/2011: 10 gram
18/11/2011: 15 gram
09/05/2012: 32 gramKasper 15/08/2011: 12 gram
21/09/2011: 15 gram
18/11/2011: 20 gram
09/11/2012: 46 gram En verder pronkt er nu ook een buitenverblijfje in ons klein voortuintje! We hebben gekozen voor een bak met afmetingen 180x60 cm, waarvan iets minder dan de helft met plexi is afgedekt en de andere helft met een stevig gaas is afgedekt!
Tussen de 2 delen is een tussenschot geplaatst, dat makkelijk terug verwijderd kan worden van zodra de temperatuur het toelaat (op die manier vermijd ik ook dat het te warm zou worden in het serre deel)
Zonder tussenschot:
Met tussenschot:
De planken zijn ook apart, zodat ik ook gewoon bovenaan een deel ervan kan halen (voor luchtcirculatie) en later kan ik ook makkelijk de opening tussen beide delen vergroten of een tweede doorgang maken. Er liggen ook al gelamineerde stukjes klaar om zo'n flappensysteem te maken aan de doorgang. Maar ik wacht nog even tot ze er een dagje door gecrost hebben, zodat ik daarna pas het flappensysteem kan aanbrengen en ze het systeem hopelijk vlugger doorhebben.
De bak werd gevuld met mediterrane potgrond (stiekem gewoon potgrond waar al brekerszand werd tussen gemengd en met wat minder meststoffen):
Het plexi op het deksel werd bovendien met schroeven vastgemaakt:
Daardoor kan dit er makkelijk van en kan dit vervangen worden door ook een gaas. Dan is er enkel nog vooraan plexi. Uiteraard zullen we zo vaak mogelijk het plexideksel vervangen door gaas, aangezien nu de helft met plexi is bedekt en ze op deze manier niet zoveel UV kunnen opvangen.
De bak is dus volledig voorzien op verschillende temperaturen:
- bij slecht weer een deel in plexi, een deel in gaas en een stevig tussenschot
- bij beter weer een deel in plexi, een deel in gaas en het tussenschot er niet in (om oververhitting te verkomen)
- bij zeer goed weer alles in gaas (behalve het stukje plexi aan de voorkant). Enkel eventueel nog een klein afdakje in plexi, met de stukken die we nog over hebben.
Het zicht bovenaan ons klein voortuintje (let niet op de rommel, we waren al een paar weken druk aan het werk aan de bak
):
Deze bak staat dus in onze voortuin, waar ook andere mensen in kunnen komen. Dat is de reden waarom we ervoor kozen zelf een bak uit hout te maken, zodat we hem stevig kunnen afsluiten. Er moet daarvoor nog een slotje op de deksels komen vooraan. Je ziet ook onmiddelijk waarom we geen wielen onder de bak gezet hebben: ver kunnen we er niet mee lopen (en hij staat nu al optimaal). We kozen ook voor een langwerpige bak omdat de zon niet zo heel erg lang in ons tuintje zit. De zon komt nu eerst op de serre (zodat die mooi opwarmt) en daarna op het gaas.
We vulden deze bak ook op een onverwacht warme 1 mei, waardoor de bewoners al direct eens van de zonnestralen mochten proeven!
(dit grotje moet ik aan de zijkanten nog wat verstevigen met stenen, want momenteel kunnen ze onder de steen graven en plots de steen op zich krijgen, niet zo veilig)
Ondertussen staat er al wat meer onkruid in (af en toe graaf ik ergens een plant uit), er komen ook nog wat meer rotsen en dergelijk in.
Dus no worries: ik blijf bezig
. Als er nog opmerkingen zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag!
We maakten dus een zeer stevige bak volledig zelf uit hout. Niet direct de snelste, makkelijkste en vooral niet de goedkoopste oplossing. De bak zelf (inclusief worteldoek, gaas, plexi, maar zonder bodembedekking, plantjes, ...) kostte ons 200 euro. Al konden we misschien wel op sommige dingen wat meer uitgespaard hebben (ik heb een excel met de afzonderlijke kosten, voor als er geïnteresseerden zouden zijn). Ik ben echter van plan om deze bak later opnieuw te gebruiken als serre + nachthok of enkel serre (voor een nachthok is hij momenteel nog niet diep genoeg). Aangezien de bak echt wel zeer stevig is, komt dat volgens mij wel goed.
Momenteel zullen ze het echter nog met enkel dit verblijfje moeten doen! Zo groot is dat blijkbaar ook wel niet, 180x60cm. Daar crossen ze toch op het gemak volledig door! Het is de bedoeling dat ze hier nog 2 jaar in verblijven (dus tot ze 3 jaar zijn). Dan zouden we een echte tuin moeten hebben. Maar misschien zal ik net iets vlugger al een nieuwe 'vleugel' aan hun verblijf moeten maken, als ik dat zo zie...
Ps. Binnenkort meer foto's! Als de zon eens wil meewerken
. Ik steek ze er nu wel af en toe voor een uurtje of twee in, maar heb toch nog wat teveel schrik voor onweer (al dringt het water wel snel de bodem in, dankzij het brekerszand).