SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Hoe glad moet een schild zijn...  (gelezen 7979 keer)
maartjexxx
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44



« Gepost op: 12 September 2011, 13:44:03 »

Ik heb de laatste tijd wat e-mail verkeer gehad met een mede-liefhebber van de landschildpad.
Daardoor ben ik eens na gaan denken over het veelbesproken onderwerp: "De schildpad heeft een  prachtig glad schild", dat gelijk gesteld wordt aan het gezond zijn van het dier. Wat is nou een perfect schild? Ik bemerkte zelfs dat het onderwerp enige weerstand bij me ging wekken...
Zelf bemerk ik dat ik een schildpad met een mooi schild ook direct met een waarschijnlijk goede gezondheid van het dier associeer....
Maar is dit echt terecht..?
Misschien niet helemaal onterecht...het uiterlijk van het diertje heeft natuurlijk wel te maken met de zorg die gegeven is.
Maar is een schildpad in het wild, met een minder mooi schild (zie bijgevoegde foto) nu echt minder gezond, minder krachtig etc.
En hoe staat het met de nakweek, wat mogen we daarvan verwachten.....?

Ik heb genoeg stukken gelezen over schildpadden die inmiddels heel wat jaartjes oud zijn, uit de tijd komen dat ze jaar in jaar uit gewoon door oma's tuin scharrelde en zelf voor hun winteronderkomen zorgden. Voedsel daar kwamen ze zelf aan, en 3 x in de week een half beschuitje(?) extra..... mmm...leuk
En raadt eens.? Oersterke dieren met uitstekend nageslacht...!
Zijn de uitgebalanceerde dieeten van nu echt een noodzaak? Doen we de dieren echt tekort als we niet iedere week zorgen voor.....(en vul de hele lijst maar in)...ieder zuchtje wind angstvallig uit de buurt houden, voor het geval ze op de tocht zouden kunnen staan....
Is het echt zinvol om te zorgen dat ze geen obstakels op hun pad vinden, niet kunnen uitglijden, of ergens vanaf kunnen vallen....?
Of ontnemen we de diertjes juist iets wat ze in de natuur wel zouden tegenkomen, zorgen we met al deze zorgen misschien zelfs wel voor zwakker nageslacht...?
Enfin.....allerlei vragen die zo in mijn gedachten passeerden..

En nu komt het...WAT VINDEN JULLIE HIER NU VAN?

Lees graag eens wat meningen! knipoog

Een hartelijke groet, Tamara

[verwijderd door de beheerder]
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #1 Gepost op: 12 September 2011, 14:30:01 »

Interessant... vraag mezelf dit in zekere mate ook af.


Allereerst heeft het gladde schild, waar we allen op gefocust zijn te maken met een gelijkmatige en vooral gedoseerde groei. Het is eenvoudiger een (land-)schildpad in moordend tempo op geslachtsrijpe grootte te krijgen met het uiterlijk van een reep Toblerone-chocolade, dan hetzelfde dier over een langere periode datzelfde formaat te laten bereiken door het een "uitgebalanceerd"  dieet te geven; goed na te denken over luchtvochtigheid / UV-aanbod / bodembedekking, etc etc etc.

Citaat
Zelf bemerk ik dat ik een schildpad met een mooi schild ook direct met een waarschijnlijk goede gezondheid van het dier associeer....
Maar is dit echt terecht..?
Ja en nee.
Een schildpad die geen "perfect" glad schild heeft is niet per definitie minder gezond.
Het ligt uiteraard wel aan de manier waarop die ontwikkeling van het schild zodanig is geworden.

Citaat
Maar is een schildpad in het wild, met een minder mooi schild (zie bijgevoegde foto) nu echt minder gezond, minder krachtig etc.
En hoe staat het met de nakweek, wat mogen we daarvan verwachten.....?
Nee, een dier uit het wild met minder glad schild is dus niet per definitie minder gezond, etc.
Volgens mij staat de kwaliteit van het overbrengen van genen / vruchtbaarheid ook los van de staat van schild van het volwassen dier in kwestie.
M.a.w.: Een schildpad met minder mooi ontwikkeld schild kan prima vruchtbaar zijn en sterke jongen produceren.

Citaat
Ik heb genoeg stukken gelezen over schildpadden die inmiddels heel wat jaartjes oud zijn, uit de tijd komen dat ze jaar in jaar uit gewoon door oma's tuin scharrelde en zelf voor hun winteronderkomen zorgden. Voedsel daar kwamen ze zelf aan, en 3 x in de week een half beschuitje(?) extra..... mmm...leuk
En raadt eens.? Oersterke dieren met uitstekend nageslacht...!
Te kort door de bocht.
Ja, er zijn genoeg gevallen van sterke dieren, ondanks die minder ideale omstandigheden.
Daarnaast zijn er ook extreem veel van dergelijke dieren vroegtijdig bezweken door een ontoereikende verzorging / belabberd dieet.... Die zie ik in je quote hierboven niet terug  knipoog
Bedenk je dat de kennis toentertijd ook beperkter was en we nu beter weten.

Citaat
Zijn de uitgebalanceerde dieeten van nu echt een noodzaak?
Da's een goeie.
De literatuur wijst uit dat in ontlasting van Griekse Landschildpadden in het wild tot soms wel 60 verschillende kruiden zijn gevonden. Daarbij is het spijsverteringssysteem puur ontworpen voor het verwerken van vezelrijke plantaardige kost (zoals ik zei: de kennis is tegenwoordig uitgebreider).
In mijn optiek moet je voorzien in de behoefte van de dieren en ze dus uitsluitend plantaardige kost voorschotelen. Spiegelend aan de natuur dan ook een zo divers mogelijk aanbod.

Citaat
ieder zuchtje wind angstvallig uit de buurt houden, voor het geval ze op de tocht zouden kunnen staan...
.
Mwa..

Voorkomen is beter dan genezen.
Je mag het gerust riskeren en hopen dat jouw dier zo'n enorm sterk dier is.
Maar mocht het dier toch een longontsteking krijgen, middels dwangvoederen antibiotica-kuren ondergaan, etc... Zou je dat risico dan willen lopen... of het gewoon liever uitsluiten.
In een afdoende verblijf is tocht ook niet aan de orde... tenzij je het dier los door je huis laat lopen, maar daar zijn deze dieren niet voor bedoeld.

Citaat
Is het echt zinvol om te zorgen dat ze geen obstakels op hun pad vinden, niet kunnen uitglijden, of ergens vanaf kunnen vallen....?
Of ontnemen we de diertjes juist iets wat ze in de natuur wel zouden tegenkomen,
Nee, niet zinvol.
Deze dieren hebben juist behoefte aan obstakels. Dit prikkelt ze op een positieve manier, waarvan ik zelfs de indruk heb dat het ten goede komt aan hun welzijn in het algemeen.
We moeten dus geenszins een steriel verblijf nastreven, maar juist een weloverwogen.

Citaat
zorgen we met al deze zorgen misschien zelfs wel voor zwakker nageslacht...?
Dat denk ik niet.
Ik denk eerder dat zoiets dergelijks meer te wijten is aan de "zoveelste generatie nakweek" waarbij een hoop liefhebbers de dieren helaas consequent de winterslaap onthouden. Hierdoor bewerkstellig je hormonale achterstand / - onderontwikkeling en problemen m.b.t. afstemming tussen beide geslachten.



Waarom sommige dieren " in de achtertuin vroeger" dan gladder opgroeiden dan hun soortgenoten in een afgesloten terrarium binnen?

Die dieren binnen zitten in veelal te warme bakken met veel te lage luchtvochtigheid. De dieren buiten konden die luchtvochtige microklimaatjes zelf opzoeken en kregen UV van de zon.
Dat in combinatie met een kariger dieet (onkruiden, ipv grote hoeveelheden groente) resulteerden in gelijkmatigere groei. Maar nogmaals... tegenwoordig is de info al dusdanig uitgebreid dat we met gecontroleerde huisvesting en voeding gezonde sterke dieren kunnen opkweken die niet te snel groeien....

En derhalve prachtige gladde schilden hebben.




Edit:
Het dier op je foto is een Homopus sp... Die hebben geen gladde helmvormige schilden  grijns
Staat ook als watermerkje in de foto trouwens.
« Laatste verandering: 12 September 2011, 14:45:37 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
maartjexxx
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44



« Antwoord #2 Gepost op: 12 September 2011, 14:54:24 »

Bedankt voor de reaktie!

De vragen en opmerkingen zijn id bedoeld ter overdenking en het uitwisselen van meningen. Al hoeft wat mij betreft niet iedereen het met elkaar eens te zijn of een ander willen overtuigen...Ik vind het altijd erg leerzaam om te weten hoe een ander over bijv. deze vragen nadenkt..Houdt je allert in de zorg voor je dieren vind ik...Alle reakties zijn welkom! Ik ben er trouwens nog niet uit hoe ik nou zo'n echte poll op moet zetten...die je kunt aanklikken..

ter overdenking, : ook in het wild kan de variateit in soorten voedsel en beschikbaarheid door natuurlijke omstandigheden wisselen.
Niet ieder dier zal denk ik per definitie beschikken over een heel rijk en gevarieerd aanbod aan voedsel...
Ik wil uiteraard geen algemeenheid aangeven in de zin dat ieder dier het prima zou doen op drie halve beschuitjes... mmm...leuk

reaktie: bewuste risico's zal ik nooit nemen met mijn dieren. Maar ik kan natuurlijk ook niet voorkomen dat de schildpadden in mijn tuin toevallig net op een hoekje bij een muur gaan liggen, waar de wind de hoek om komt waaien....wat ze geregeld doen..
Zullen in het wild ook wel eens in een tochtige holle boomstam kruipen etc.  knipoog

ter overdenking, : soms komt het toch ook alsnog voor dat met uitgebreid voedselaanbod en de ideale verzorging er alsnog een paar bulten vormen, het schild niet gelijkmatig is etc.  Tja.....in mijn ogen net zo mooi, maar dat zal id misschien weer niet voor een ander gelden..
Da's juist waar ik benieuwd naar ben..

Bedankt Kenneth!




Gelogd
maartjexxx
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44



« Antwoord #3 Gepost op: 12 September 2011, 15:07:36 »

Kenneth, betr. foto, je hebt helemaal gelijk!
Verkeerde foto in bericht geplakt, ik was al aan het onderzoeken hoe ik de juiste foto erbij kon krijgen en extr. foto's kon toevoegen...maar je raadt het al ik ben nog aan het worstelen...ik worstel vrolijk verder, moet toch een x lukken... lachen
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #4 Gepost op: 12 September 2011, 15:14:41 »

Citaat
ter overdenking, : ook in het wild kan de variateit in soorten voedsel en beschikbaarheid door natuurlijke omstandigheden wisselen.
Niet ieder dier zal denk ik per definitie beschikken over een heel rijk en gevarieerd aanbod aan voedsel...
Ik wil uiteraard geen algemeenheid aangeven in de zin dat ieder dier het prima zou doen op drie halve beschuitjes... mmm...leuk
Zeker niet gevarieerd in de zin van gehele jaar door beschikbaar maar wel gevarieerd per seizoen.
Zoals Kenneth zei rond de 60 bij een Testudo hermanni bij een Homopus of een Pyxis is het ook gevarieerd zo rond de 10-20 soorten en dan nog het verschil zijn de planten jonge scheuten of is het uitgegroeid verdort en ligt het op de grond die voedingswaarde van toestand van de plant zijn ook nog anders terwijl het zelfde plant is. Mijn idee is dat variƫren geen kwaad kan.

Citaat
reaktie: bewuste risico's zal ik nooit nemen met mijn dieren. Maar ik kan natuurlijk ook niet voorkomen dat de schildpadden in mijn tuin toevallig net op een hoekje bij een muur gaan liggen, waar de wind de hoek om komt waaien....wat ze geregeld doen..
Zullen in het wild ook wel eens in een tochtige holle boomstam kruipen etc.  knipoog
Het zal meer om de risico's gaan die wijzelf creeren voor de dieren zoals verhogingen waarbij het dier geen overzicht heeft van zijn omgeving erop uit gaat en valt van de verhoging. Over een steen heen klimmen en op zijn kant vallen kan altijd gebeuren en wij moeten er niet aan denken dat het dier niet meer op zijn pootjes terecht komt maar om daarvoor alles vlak te maken ?

Citaat
ter overdenking, : soms komt het toch ook alsnog voor dat met uitgebreid voedselaanbod en de ideale verzorging er alsnog een paar bulten vormen, het schild niet gelijkmatig is etc.  Tja.....in mijn ogen net zo mooi, maar dat zal id misschien weer niet voor een ander gelden..
Da's juist waar ik benieuwd naar ben..
Wat voor de ene een bult is is voor de andere glooiing in het schild.
Ik ben van mening dat zolang een dier niet als een eerder genoemde Toblerone reep eruit ziet en er in het wild ook dieren voorkomen met bulten/glooiing
Dit niet erg is zolang het dier maar wel een constante groei laat zien en geen absurde groeispurten wat het dier ook niet ten goede komt.
Al is bultgroei iets wat jij gedeeltelijk in de hand hebt is het vermoedden ook dat het deels al tijdens de incubatie beinvloed kan worden voor de aanleg van de bultgroei van het diertje.
Zo heb ik hier dieren die hetzelfde krijgen en eten maar toch verschillend uiterlijk van het schild hebben.
Al zijn de groeispurten afhankelijk van de soort en per individu heb ik gemerkt.

Zolang je probeerd in de buurt te komen van de natuurlijke omstandigheden qua huisvesten, jaar ritme en voeding ben je al heel ver vind ik.




Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 12 September 2011, 20:12:11 »

Ik ben er trouwens nog niet uit hoe ik nou zo'n echte poll op moet zetten...die je kunt aanklikken..
Vrij simpel (je moet het gewoon weten  knipoog ) , klik ipv "nieuw topic" gewoon "nieuwe poll" aan :



Dan verschijnen volgende simpel in te vullen velden:



Zie ook hier : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?action=help;page=post#newpoll
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
maartjexxx
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44



« Antwoord #6 Gepost op: 12 September 2011, 21:28:52 »

Thanks!!  grijns Ik was al even langs help geweest... verlegen
Kan je trouwens ook berichten weer verwijderen, van mij hoeft niet ieder bericht dat ik plaats voor jaren op de site te staan...
Ik zie geen wijzig-/of verwijderknop zoals in help wordt omschreven.

Bedankt Kurt,
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #7 Gepost op: 13 September 2011, 07:34:03 »

vlak schild , licht gebobbeld schild tot zware rachitis, het is nog altijd niet 100% duidelijk hoe het komt , wij hebben een deel dieren waarvan 1 iets zwaarder gebobbled is tov de andere , en dan weer 2 met een heel vlak schild, ze zitten allemaal in dezelfde omstandigheden qua uv licht , zelde voedsel zelfde luchtvochtigheid enz , dus daar geloof ikizelf niets van.

Volgens mij licht het eerder van in het begin van de ontwikkeling van het dier.
ik had 10 kleintjes en 2 hadden zwaardere bultvorming , wat ik wel ooit gezien heb is dat een boetgerie enkel appel , peer en anders vruchten gekregen had en deze was enorm bulterig , overdreven want hij kon met moeite zelfs met de poten aan de grond.

Ook in alle landen waar ik geweest ben heb ik dieren gezien met bultvorming , dit jaar nog in india en nepal , in india elegansen met enorme bultvorming , en daar ligt het uv gehalte vrij hoog , s'nachts en s'ochtends vrij vochtig tot nat , en waren geen vruchten voorhanden , vrijwel alleen gras , droog en nat.

Ook in het chitwan park (nepal)waren dieren met bulterig schild.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 13 September 2011, 19:34:50 »

Kan je trouwens ook berichten weer verwijderen, van mij hoeft niet ieder bericht dat ik plaats voor jaren op de site te staan...

Zie hiervoor punt 5 uit de Forumregels

Citaat
5) Wanneer men vrijwillig of gedwongen niet langer actief is op het forum, blijven de posts en onderwerpen staan. Dit om de verhaallijn uit topics te behouden. Dit geldt ook wanneer een account verwijderd wordt.

Nadere toelichting : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,11232.msg155062.html#msg155062
« Laatste verandering: 13 September 2011, 19:40:33 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 07:52:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 818
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 814
Totaal: 814
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.208 seconden met 25 queries.