ands
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 8 September 2011, 22:43:20 » |
Van uit mijn denkwijze en ervaring als pediatrische verpleegkundige. Wordt bij nieuwe pediaters zelfs op gehamerd. Kinderen met ge is de eerste keus behandeling ors en niet intra-veneus behandelen. Ionogram is minder snel gestoord dan.
|
|
|
|
dadieter
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 9 September 2011, 07:40:56 » |
Ik gebruik ook ors oplossing voor in te baden (eurolectrol voor de koeien). Wat ook super goed werkt en heeft behalve electrolyten ook probiotica is reptoboost. Het klopt wel niet helemaal daal de osmolariteit van reptielen zelfde is als mens, de osmolariteit is iets hoger, waardoor je iets straffeer je ors badje moet maken.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 9 September 2011, 11:37:16 » |
Van uit mijn denkwijze en ervaring als pediatrische verpleegkundige. Wordt bij nieuwe pediaters zelfs op gehamerd. Kinderen met ge is de eerste keus behandeling ors en niet intra-veneus behandelen. Ionogram is minder snel gestoord dan.
Het dier wordt niet intraveneus behandeld enkel gebaad.
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 9 September 2011, 12:16:10 » |
Het dier wordt niet intraveneus behandeld enkel gebaad. Neen oke, maar wel met een vloeistof voor intra-veneus gebruik. Ook zitten hier enkel zouten in en geen suikers.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 10 September 2011, 14:21:11 » |
Er is kleine vooruitgang te zien bij diertje. Diertje gaat uit zichzelf uit het badje en wandelt sinds vandaag wat rond in het bakje. Ontlasting is vandaag onderzocht . Geen eieren maar wel ciliaten.
|
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 10 September 2011, 19:49:10 » |
Die ciliaten eruit krijgen zal niet evident zijn gezien de beperkte grootte van dit diertje (om medicatie in balans te krijgen) Moest ie nu regelmatiger gaan eten zijn we al een styuk verder..
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: 11 September 2011, 18:33:37 » |
Er is kleine vooruitgang te zien bij diertje. Diertje gaat uit zichzelf uit het badje en wandelt sinds vandaag wat rond in het bakje. Ontlasting is vandaag onderzocht . Geen eieren maar wel ciliaten.
Dat wordt 6 maanden behandelen met metronidazole (flagyl) en dan heb je de kans om er vanaf te geraken. En het is niet omdat de andere dieren nog geen symptomen hebben dat ze ook geen drager zijn.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 11 September 2011, 18:44:54 » |
zes maanden? zolang?
ontlasting van de andere dieren is schoon
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #23 Gepost op: 11 September 2011, 18:57:05 » |
zes maanden? zolang?
ontlasting van de andere dieren is schoon
Niet alle dagen he, 5 opeenvolgende dagen per maand en dat 6 opeenvolgende maanden na elkaar.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 11 September 2011, 19:44:23 » |
Als de trend zich voortzet als nu zal ik het behandelen nog uitstellen. Diertje moet eerst eten oppakken voordat het behandeld kan worden. Ciliaten zijn tot op zekere maten niet pathogeen voor wat ik begrepen heb.
|
|
|
|
dadieter
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: 12 September 2011, 07:35:41 » |
Ciliaten, flagellaten en wormen komen in kleine mate volledig normaal voor in de stoelgang van plantenetende reptielen. Ze helpen mee aan de vertering van cellulose, aangezien reptielen dit slechts in zeer beperkte mate (of zelfs niet) zelf kunnen. Gaat het over echt een ciliaten infectie? Ik zou niet inzien waarom je zes maanden dient te behandelen. Dan ga je enkel de normale flora stuk maken. Woekering van normale commensalen (zoals flagellaten, ciliaten, wormen) komt voor agv stress. Het is natuurlijk niet altijd gemakkelijk om te kijken wat er juist mis is, maar ik zou zeker het management nog eens nakijken.
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: 12 September 2011, 19:17:05 » |
Akkoord, maar dan moet je ook weten hoe groot de infectiedruk is.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #27 Gepost op: 13 September 2011, 00:06:23 » |
vermoed dat infectiedruk te monitoren valt aan kliniek en ontlasting onderzoek?
diertje heeft vanavond stukje tomaat gegeten gelukkig
|
|
|
|
dadieter
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #28 Gepost op: 13 September 2011, 07:55:40 » |
Een RA die gewoon is van mestonderzoek te doen ziet in een oogopslag of er teveel parasieten inzitten. Je moet idd ook rekening houden met de algemene toestand van het dier.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #29 Gepost op: 24 September 2011, 14:15:33 » |
Hij is nu druk bezig met een paardenbloem binnen luttele seconden nadat het in het verblijfje waar gelegd
|
|
|
|
|