SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Pyxis ziek.  (gelezen 28911 keer)
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Gepost op: 7 September 2011, 21:46:07 »

Sinds enige tijd eet de kleinste van de Pyxissen niet meer.
De alarmbel ging af toen het dier niet meer weg ging van een te warme plek in het verblijf onder de lamp in tegenstelling tot de andere dieren.
Achteraf waren de tekenen eerder te zien was wat in actiever at nog wel lang baden. Vermoedden was eerst een voorbereiding van de rust gezien het weer.
Het diertje zit nu apart sinds enkele dagen In een apart bakje met spagnummos vochtig en een lampje er half op.
Diertje wordt dagelijks gesproeid twee maal.
Diertje heeft nog genoeg energie om te blazen en om zich in te trekken als ik het oppak om te baden.
Het blijft op gewicht en het plastron is nog hard.
Contact gehad met een andere Pyxis houder en deze verwees me naar een RA.
Hiermee contact gehad en gezien de grote is het erg lastig om diagnostiek uit te voeren.
Laatst gecontroleerde meststaal was schoon deze is van enkele weken geleden.
Het gene wat ik kan veranderen is baden in ORS of Ringerlactaat mocht dit niet helpen zou het een preventieve antibioticashot ook een optie zijn.
Er zijn kleinere dieren eerder overleden met onduidelijke oorzaak.

- Het zou nierfalen kunnen zijn om meerdere redenen zoals bacterieel of toch parasieten

-Het zou nierstenen kunnen zijn dus zou een rontgenfoto gemaakt kunnen worden echter zijn er stenen die niet aantoonbaar zijn met rontgen en als dan moet de medicatie alsnog gegeven worden wat lastig is vanwege de grote en vanwege dat het dier zijn kopje intrekt.

-Het zou een ontstoken restdooier zijn welke na het sluiten van de naad in het plastron om een of andere reden alsnog kan ontsteken en een abces kunnen vormen.

-Of toch een infectie van parasieten alsnog.

-Of een tekort aan voedingsstoffen.

Het afnemen van bloed toedienen van medicatie of bepalen van parasieten dmv meststaal is uiterst lastig gezien de grote van dier en feit dat het nog pit heeft en alles intrekt.
Zolang het dit laat zien heb ik nog enige hoop.
Flink balen gezien de andere het nog gelukkig steeds goed doen dus het is onzeker wat er nou mis is met het dier.
Gelogd
annieka
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 692



WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 8 September 2011, 07:26:47 »

Dat is het rotte van die kleine beestjes als ze ziek worden, je bent zo beperkt door hun grootte.
Tegen dat probleem liepen wij ook aan met de Platysternon. Balen zeg.
Ik ga heel hard duimen dat t´ie er weer bovenop komt.

Gelogd

dadieter
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 112


« Antwoord #2 Gepost op: 8 September 2011, 09:30:17 »

Hoeveel weegt het dier precies? Want op zich heb je niet veel bloed nodig om een analyse te doen hoor (en je kan ook bloed nemen uit een schildpad die zich helemaal teruggetrokken heeft). Met een druppel kan je een uitstrijkje maken en daar zie je al best wel wat op. Met nog een druppel kan je urinezuur en eventueel zelfs nog een of twee andere parameters zoals leverenzymes of totaal eiwit bepalen.
Daarnaast kan je op een RX al een heleboel zien, of endoscopie, ook zeer goede diagnostiek.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #3 Gepost op: 8 September 2011, 09:40:09 »

Inactiviteit en verminderde eetlust is in deze periode is zeker niet abnormaal.  Ik haal ze momenteel uit om te komen eten (de kleintjes althans).  De dagen verkorten en de aantal uren en intensiteit extern licht nemen fameus af.  Ook bij de dieren zijn er individuele verschillen.
Hier indivuduele verschillen (wel bij volwassen dieren) tussen de geslachten waargenomen.  Ook het gedrag van het dier dat (bijna) in terrarium geboren is anders dan dieren die in broedstoof zijn geboren.  Hun activiteit is blijkbaar meer onderhevig aan externe factoren, terwijl het andere dier, onder alle omstandigheden actiever blijft.

Kleine dieren behandelen is inderdaad moeilijk, maar niet onmogelijk.

Eet het dier nog als je hem bij het eten zet?  En wat is veel drinken? 

Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 8 September 2011, 10:56:49 »

Eet het dier nog als je hem bij het eten zet?  En wat is veel drinken? 



Ik vermoed dat je de eerste zin van Martijn zijn epiloog hebt over geslagen  pestend


On topic: Een ontstoken restdooier, daar had ik nog niet van gehoord.  verlegen
Gelogd

ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #5 Gepost op: 8 September 2011, 11:02:41 »

Eet het dier nog als je hem bij het eten zet?  En wat is veel drinken? 



Ik vermoed dat je de eerste zin van Martijn zijn epiloog hebt over geslagen  pestend


On topic: Een ontstoken restdooier, daar had ik nog niet van gehoord.  verlegen

Neen toch niet, er zijn er die niet meer spontaan uitkomen om te gaan eten, maar wel nog eten als je ze "opgraaft" en bij het eten zet.
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 8 September 2011, 12:43:42 »

Eet het dier nog als je hem bij het eten zet?  En wat is veel drinken? 



Ik vermoed dat je de eerste zin van Martijn zijn epiloog hebt over geslagen  pestend


On topic: Een ontstoken restdooier, daar had ik nog niet van gehoord.  verlegen

Neen toch niet, er zijn er die niet meer spontaan uitkomen om te gaan eten, maar wel nog eten als je ze "opgraaft" en bij het eten zet.

Mijn excuses, ik dacht dat Martijn bedoelde dat hij helemaal niet meer at (veronderstelde dus dat hij dat al geprobeerd had)
Gelogd

ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #7 Gepost op: 8 September 2011, 13:57:07 »

Eet het dier nog als je hem bij het eten zet?  En wat is veel drinken? 



Ik vermoed dat je de eerste zin van Martijn zijn epiloog hebt over geslagen  pestend


On topic: Een ontstoken restdooier, daar had ik nog niet van gehoord.  verlegen

Neen toch niet, er zijn er die niet meer spontaan uitkomen om te gaan eten, maar wel nog eten als je ze "opgraaft" en bij het eten zet.

Mijn excuses, ik dacht dat Martijn bedoelde dat hij helemaal niet meer at (veronderstelde dus dat hij dat al geprobeerd had)
Nikske ekskuses.  Had misschien duidelijker moeten zijn.

En kan heel goed zijn dat hij dat al geprobeerd heeft.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #8 Gepost op: 8 September 2011, 19:03:22 »

Hoeveel weegt het dier precies? Want op zich heb je niet veel bloed nodig om een analyse te doen hoor (en je kan ook bloed nemen uit een schildpad die zich helemaal teruggetrokken heeft). Met een druppel kan je een uitstrijkje maken en daar zie je al best wel wat op. Met nog een druppel kan je urinezuur en eventueel zelfs nog een of twee andere parameters zoals leverenzymes of totaal eiwit bepalen.
Daarnaast kan je op een RX al een heleboel zien, of endoscopie, ook zeer goede diagnostiek.
Het diertje is 4 cm groot en weegt 33 grm op het moment gelukkig blijft dat stabiel.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #9 Gepost op: 8 September 2011, 19:08:03 »

Inactiviteit en verminderde eetlust is in deze periode is zeker niet abnormaal.  Ik haal ze momenteel uit om te komen eten (de kleintjes althans).  De dagen verkorten en de aantal uren en intensiteit extern licht nemen fameus af.  Ook bij de dieren zijn er individuele verschillen.
Hier indivuduele verschillen (wel bij volwassen dieren) tussen de geslachten waargenomen.  Ook het gedrag van het dier dat (bijna) in terrarium geboren is anders dan dieren die in broedstoof zijn geboren.  Hun activiteit is blijkbaar meer onderhevig aan externe factoren, terwijl het andere dier, onder alle omstandigheden actiever blijft.

Kleine dieren behandelen is inderdaad moeilijk, maar niet onmogelijk.

Eet het dier nog als je hem bij het eten zet?  En wat is veel drinken? 


Wat je zegt gezien deze dagen de afgelopen tijd verminderd de activieteit net zoals bij jouw inderdaad.
Dit diertje bleef echter onder de lamp zitten tot veels te hoge temperaturen uit zichzelf zonder een poging te doen weg te gaan en het wordt onder de lamp toch 40-45 graden.
Dit terwijl de andere dieren zich opwarmen en erna wegtrekken naar koelere gedeeltes in het terrarium en zich vervolgens verstopppen naast of onder iets en zich ingraven.
Dit diertje lag open en bloot.
Dit was voor mij een erg duidelijke reden dat het diertje niet goed is.
Diertje is omgeven door uitlokkend eten waarvoor ze normaal gezien snel op af komen.
Nu dus niet.
Het zit apart op vochtig mos en wordt gebaad in Ringerlactaat.
Hopelijk nu wat duidelijker geworden ?
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #10 Gepost op: 8 September 2011, 19:09:30 »




On topic: Een ontstoken restdooier, daar had ik nog niet van gehoord.  verlegen
Ik al zeker niet.
Dit was pas na een autopsie pas twee maal aan het licht gekomen bij de betreffende dierenarts.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #11 Gepost op: 8 September 2011, 20:23:49 »

Van een vergiftiging door een slechte resorptie van een dooierzak wel.  Maar Infectie niet.  Zou komen door het dier te snel eten te geven, dus voor dooierzak volledig weg is.

Hoe reageert het dier in zijn quarantainebak?  Wat zijn je temperaturen daar?  Ringerlactaat is dat zoiets als ors?


Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #12 Gepost op: 8 September 2011, 21:07:02 »

Citaat
Van een vergiftiging door een slechte resorptie van een dooierzak wel.  Maar Infectie niet.  Zou komen door het dier te snel eten te geven, dus voor dooierzak volledig weg is.
Het ging om twee dieren van een jaar oud met compleet gesloten plastron met dezelfde verzorging als dieren uit zelfde legsel vertelde de RA.

Citaat
Hoe reageert het dier in zijn quarantainebak?  Wat zijn je temperaturen daar? 
Niet afwijkend van hoe het in de bak bij de andere dieren reageerde.
Temperaturen 'snachts dalend tot 21-23 graden overdag tot 35 onder de lamp.
Diertje is vandaag uit zichzelf tijdens het baden uit het schaaltje gekomen en in het mos gaan zitten.
Ook heeft het twee blaadjes golliwoog gegeten. Een kleine vooruitgang.

Citaat
Ringerlactaat is dat zoiets als ors?
Ja zo goed als zelfde. Ringerlactaat wordt op mijn werk gebruikt als infusie vloeistof. Het heeft dezelfde osmolariteit als bloedwaardes van een mens welke volgens de RA overeenkomen met die van een schildpad.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #13 Gepost op: 8 September 2011, 22:31:50 »

Daar kende ik het dus van, is iets dat meer dan 10 jaar geleden is dat ik het nog in mijn handen had.

Nu zou toch eerder voor ors opteren, want ringerlactaat bevat, volgens hetgeen ik gevonden heb enkel zouten, maar geen suikers.  En ik denk dat moleculair een ors vloeistof beter gaat geresorbeerd worden door de darm ook.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #14 Gepost op: 8 September 2011, 22:37:47 »


 En ik denk dat moleculair een ors vloeistof beter gaat geresorbeerd worden door de darm ook.

Waarom denk je dat ?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 14:12:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 760
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 768
Totaal: 768
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.063 seconden met 26 queries.