SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omlaag Print
Auteur Topic: business of hobby  (gelezen 28554 keer)
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #30 Gepost op: 4 September 2011, 16:08:18 »

ik weet genoeg mensen die de gespreide kosten van de verzorging goed aan kunnen maar de aanschaf van een schildpad gewoonweg niet kunnen betalen.
...is gewoon een kwestie van sparen....
Makkelijk gezegd, je zou wat genuanceerder denken als je mijn werk doet.  knipoog
Ik weet niet wat voor werk je precies doet maar ik zie niet in waarom één van volgende twee situaties gemakkelijker zou zijn dan de andere. Tijdens een winterdag heb ik voor mijn dieren dagelijks 2€ aan groenten nodig. Stel we nemen ruim genomen 200 dagen zonder onkruiden. Wat is er dan moeilijker aan 200X 2€ voedsel kopen dan 200 dagen 2€ in een pot steken om dan daarmee een dier van 400€ te kopen?


Ik vind het verschil tussen 2000 voor een jonge dipso en 200 euro wel erg groot. Maar 200 euro is wel een veel beter bedrag. Daarvoor zal ook geen impulsaankoop gedaan worden.

Als je de prijs van dieren zo sterk naar beneden helpt zal je impulsaankopen wel degelijk in de hand werken. Een klein schattig schildpadje van 10€ is klein en schattig. Hetzelfde
schildpadje voor 100€ al iets minder. En eens het 500€ kost is het al totaal niet schattig meer. Dit is volgens mij hoe de psyche van heel wat potentiële impulsaankopers werkt.
Valt me een beetje tegen dat je mij quotes niet goed gelezen hebt, Adriaan; we hebben 't niet over winkels, maar over particulieren. Impulsaankopen worden niet bij een particulier gedaan. Daarnaast vergeet je het hele verhaal van de verantwoordelijkheid van de verkoper. Als je een dier voor 100 of 500 euro gaat verkopen, zal je veel mensen die heel goed voor de dieren zouden zijn buiten spel zetten; vind ik niet goed
We hebben het dan ook nog steeds over dieren. Een hobby die geen levensnoodzaak is. Ik ken hier ook heel wat mensen in mijn stad die heel goed voor een hond zouden zorgen maar het vermogen niet hebben om een dier van 500€ of meer aan te schaffen. Laat staan alle voeding en diernartskosten te dekken. Moeten we daarom de prijs van een puppy verlagen? Ik dacht het niet! En waarop baseer je u dat impulsaankopen niet bij een particulier gedaan worden?

Vraag foto's waar het dier terecht komt, ga op bezoek, heb een goed gesprek. Vraag na wat hij/zij weet over het dier, wat het dier nodig heeft over 10 jaar, wat partner/kinderen/huisgenoten er van vinden... En durf dán een beslissing te nemen.

Ook hier ga je volgens mij weer veel te optimistisch te werk wat betreft de manier waarop de standaard aankoper denkt. Om nu kurt als voorbeeld te nemen gezien je op zijn post reageerde. Stel iemand komt bij hem terecht om als eerste schildpadje een sulcata aan te schaffen. En Kurt wil inderdaad zo grondig te werk gaan zoals jij voorstelt, gesprekken, bezoeken lange tijd informeren,....
Volgens mij gaan 9/10 personen die "gewoon" zo'n schildpadje willen denken F-this ik ga wel bij iemand waar ik gewoon 100€ op tafel kan leggen en mijn schildpad mee naar huis krijg.
Ja...en? Laat ze! Moet je ze ook maar voor meer verkopen omdat iemand anders dat doet dan?

Mijn situatie was bedoeld dat beide verkopers 100€ vragen maar dat de één eerst enige tijd uitleg verschaft en de achtergrond van de potentiële verkoper wilt achterhalen. Dan zullen heel wat potentiële kopers snel overschakelen naar de persoon die eenvoudigweg het dier meegeeft na geldtransactie.

Het zal wel aan mij liggen maar ik heb zo het idee alsof je het houden van schildpadden of enig ander dier een sociaal thema maakt. Alsof de prijs zo laag moet worden gemaakt zodat iedereen ze kan houden en aanschaffen zonder daar enige financiële inspanning voor te moeten leveren. Men mag dan nog zo'n grote dierenvriend zijn, als je niet het financiële draagvlak hebt om een bepaald dier aan te schaffen en het de nodige zorgen die het verdient te geven dan moet men geen beklag doen over de prijs. Men zou net omgekeerd moeten redeneren en beseffen dat het beter is voor het dier dat men het niet kan aanschaffen gezien men toch niet in de noden zou kunnen voorzien. Ik vind persoonlijk dat heel wat huisdieren reeds behandeld worden als pure consumptiegoederen vanwege hun véél te lage prijzen. Zelfs cavia's en ratten!
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #31 Gepost op: 4 September 2011, 17:22:06 »

Dat van een wachttijd van 6 maanden heb ik ook gehanteerd.  En niet alleen als wachttijd om impulsaankopen te voorkomen maar vooral om de dieren een goede start te geven.  Wat kan je daar in als koper in godsnaam iets tegen hebben.  Geeft je extra tijd om nog beter te informeren, je terrarium op punt te zetten.

Wat die prijzen betreft.  Is zo duur als iedere zot er voor wilt geven.  Maar goedkoop is ook dikwijls duurkoop.  Toen ik nog Geochelone elegans kweekte, wist ik direct wanneer het beurs was geweest; ze konden daar de dieren voor 2/3 van de prijs kopen dan bij mij.  Kreeg mails met overvloed van dieren die het niet goed deden en overleden.  Ik kan toch met enige fierheid zeggen, dat van de dieren die hier vertrokken zijn, ik maar weet heb; van 3 dieren die zijn overleden (dit over nakweek van 5 jaargangen).  Twee zijn bij wildvang geplaatst, eentje ongelukkig terecht gekomen.
En winst maken door verkoop van die nakweek.  No way.  Alles van geld van nakweek is telkens terug gegaan naar de dieren.  Nieuwe lampen, sproeiinstallaties, nieuwe terrariums; heb nog geeneens mijn aankoopbedrag terug laat staan de aankoop van hun eten.  De hobbyist die van zijn hobby een nuloperatie kan maken, mag zijn twee pollekes kussen.  Want is nog steeds bij mij niet het geval.  Maar daar doe je het tenslotte niet voor.  En het is niet omdat je een duurdere soort in huis hebt waar je een nakweekje duurder van verkoopt dat dat wel het geval is.  Want die duurdere soorten leggen ook meestal minder eieren, hebben een langere of gecompliceerdere broedperiode waarin er veel kan misgaan.  Daar is het meestal nen alles of niks.
Gelogd
drum
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 54



WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 4 September 2011, 20:08:30 »


citaat van sulcatata
Er wordt door mij over 'doorgedramd' (slecht woord in deze, het topic gaat er notabene over) omdat ik vind dat de verkoopprijs (mede door 'hobby'fokkers) hoog gehouden wordt.

citaat van kurtlippens
Het gaat niet enkel om dit topic, kan eveneens om het topic "prijs baurii" gaan, waar zelfs de persoonlijke toer werd opgegaan. Het is intussen bekend dat men graag ingaat op kwekers die dieren aanbieden en zo de indruk wil wekken dat het niet meer om de hobby gaat . Bulshit natuurlijk, nergens is in de definitie "hobby"' terug te vinden dat die geen inkomsten kan genereren zolang die niet winstgevend zijn.

@sulcatata:
Heb je al de voldoening gehad van nakweek te laten opgroeien en dan aan andere liefhebbers door te kunnen geven?
Je kunt het hier blijkbaar heel goed uitleggen wat uw visie is maar ik denk dat je de daadwerkelijke praktijk nog niet hebt meegemaakt, iedere fokker/kweker vraagt toch wat hij wil voor zijn nakweek en niet te vergeten de tijd die hij eraan moet spenderen om de jonkies te laten opgroeien.
Zoals Kurt reeds aanhaalde is dit al de 2e topic waar jij zo doordramd, je moet dan blijkbaar een alleswetende succesvolle kweker zijn die zijn nakweek voor een habbekrats van de hand doet of heb ik het verkeerd voor?
Gelogd

Leer van de schildpad de juiste zelfbescherming en luister in je schild naar wat je jezelf te zeggen hebt.
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #33 Gepost op: 4 September 2011, 20:47:54 »

Het gaat niet enkel om dit topic, kan eveneens om het topic "prijs baurii" gaan, waar zelfs de persoonlijke toer werd opgegaan. Het is intussen bekend dat men graag ingaat op kwekers die dieren aanbieden en zo de indruk wil wekken dat het niet meer om de hobby gaat . Bulshit natuurlijk, nergens is in de definitie "hobby"' terug te vinden dat die geen inkomsten kan genereren zolang die niet winstgevend zijn.
Tja, volgens mij ga je snel op de pesoonlijke toer, dat gebeurt als je op een informatief forum zit lijkt me. Anders kan je net zo goed alleen info op jouw site zetten en verder geen discussies laten plaatsvinden.  knipoog Ik denk daarnaast dat je al snel op de persoonlijke toer gaat als mensen hun prijzen prijsgeven (leuk woord) en aangeven dat daar niets mis mee is. Als de prijs van de verkoopster lager was geweest, had ik positief gereageerd; dat is ook op de persoonlijke toer en dan was het w.s. nu niet genoemd.  afvragend... Waarom zou je over alles behalve over de prijs van dieren mogen discussieren denk ik dan? Je krijgt juist een mooie discussie. Ik wil helemaal geen indruk wekken maar stel iets aan de kaak. Dat verkopers dat als 'indruk wekken'/insinueren zien is logisch; ze voelen zich aangevallen... Ik zeg ook niet dat je geen inkomsten mag genereren, je mag vragen wat je wilt; het is wat de gek er voor geeft. Het is alleen wel jammer dat een bepaalde groep mensen hierdoor buiten de boot dreigen te vallen.
Zeer twijfelachtig als de ter discussie staande prijs van 30-40 euro, mag nog het dubbele of driedubbele zijn niet in 1x kan neergeteld worden, wat in geval van ziekte/RA kosten ? Ga je die ook gaan spreiden ?
Ik weet uit ervaring dat veel mensen met weinig geld meer over hebben voor hun zieke dier dan mensen met veel geld. Daarnaast kan je in Nl inderdaad bij veel dierenartsen gespreid betalen.  knipoog
De kostprijs van je eigen aquarium ligt ook behoorlijk hoog, ik zie niet in hoe je zoiets kan gaan spreiden, al kan het wel voor de helft goedkoper:
Mooie quote, dank! Je vergeet er alleen voor het gemak bij te quoten dat ik schreef dat mijn bak erg mooi is, dat ik niet bezuinigd heb op materialen en dat ik lui was en een (niet perse noodzakelijke) achterwand heb gekocht i.p.v. zelf gemaakt. Het kan inderdaad veel goedkoper; veel mensen die weinig geld hebben geven elkaar dingen. Zo ook aquaria etc. is wederom mijn ervaring. Daarnaast werd al aangeven door bijv. Nielo in dat topic dat hij een grote bak voor veel minder heeft. Het lijkt me sterk dat jij de topics gemist hebt waar veel lagere bedragen in staan. Waarom quote je die niet?  afvragend...
Om met het niveau mee te gaan waarin dit topic gezakt is, ga je eerst de voorruit kopen en vervolgens de zijpanelen & daarna de achterwand om de "kosten te spreiden " ?
Probleem in dat geval is; waar blijf je intussen met het water ?  lachen
Volgens mij spreken wij verschillende talen Kurt, als jij vindt dat het topic gezakt is tot 'een niveau'. En dat terwijl jij toch ook uit de Nederlandstalige community komt en geen Duitser bent.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #34 Gepost op: 4 September 2011, 21:13:43 »

Ik weet niet wat voor werk je precies doet maar ik zie niet in waarom één van volgende twee situaties gemakkelijker zou zijn dan de andere. Tijdens een winterdag heb ik voor mijn dieren dagelijks 2€ aan groenten nodig. Stel we nemen ruim genomen 200 dagen zonder onkruiden. Wat is er dan moeilijker aan 200X 2€ voedsel kopen dan 200 dagen 2€ in een pot steken om dan daarmee een dier van 400€ te kopen?
Ik denk dat jouw verhaal helemaal niet van toepassing is op mijn idee. Jij neemt een extreem voorbeeld. Jij/jouw ouders koopt/kopen w.s. 2 euro per dag voor al jouw dieren; dipso's en pardalissen had je toch? Als je uitgaat van één/twee griek(en) (één van mijn soorten) heb je géén kosten voor voer. Mijn dier eet minder dagen per jaar groente (jij kan ook veel meer dan 165 dagen onkruid voeren als je wilt, weet ik zeker) en de groenten die hij eet, eet hij 'met de pot mee'. Voordat hier weer flauwe opmerkingen over gemaakt worden; eet hij afval van de groente die wij eten.
En waarop baseer je u dat impulsaankopen niet bij een particulier gedaan worden?
Dat ga ik niet wéér uitleggen; ff dit topic goed lezen a.j.b..
Mijn situatie was bedoeld dat beide verkopers 100€ vragen maar dat de één eerst enige tijd uitleg verschaft en de achtergrond van de potentiële verkoper wilt achterhalen. Dan zullen heel wat potentiële kopers snel overschakelen naar de persoon die eenvoudigweg het dier meegeeft na geldtransactie.
O.k., maar heb je als verkoper niet zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Je wilt toch naar eer en geweten schildpadden verkopen? Dat doe je door achtergrond e.d. na te gaan en 'nee' te durven zeggen. Dat de aspirant koper dan wegloopt is jammer maar niet te voorkomen.

Het zal wel aan mij liggen maar ik heb zo het idee alsof je het houden van schildpadden of enig ander dier een sociaal thema maakt. Alsof de prijs zo laag moet worden gemaakt zodat iedereen ze kan houden en aanschaffen zonder daar enige financiële inspanning voor te moeten leveren. Men mag dan nog zo'n grote dierenvriend zijn, als je niet het financiële draagvlak hebt om een bepaald dier aan te schaffen en het de nodige zorgen die het verdient te geven dan moet men geen beklag doen over de prijs. Men zou net omgekeerd moeten redeneren en beseffen dat het beter is voor het dier dat men het niet kan aanschaffen gezien men toch niet in de noden zou kunnen voorzien. Ik vind persoonlijk dat heel wat huisdieren reeds behandeld worden als pure consumptiegoederen vanwege hun véél te lage prijzen. Zelfs cavia's en ratten!
In dit topic is het inderdaad een sociaal thema, 'buisiness of hobby', dat heb je goed gezien. Ik heb al op veel dingen geantwoord, ga dat niet weer opnieuw doen.
Ik denk overigens dat deze discussie net zo goed gevoerd kan worden over de vraag of jongeren/mensen die nog thuis wonen/studeren/geen relatie hebben of anders gezegd wiens toekomst onzeker is schildpadden zouden mogen houden. W.s. ga je dan ook een leuke discussie krijgen. Ik vind dat feitelijk hetzelfde en denk er ook ongeveer hetzelfde over...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 4 September 2011, 21:27:13 »

Ik denk overigens dat deze discussie net zo goed gevoerd kan worden over de vraag of jongeren/mensen die nog thuis wonen/studeren/geen relatie hebben of anders gezegd wiens toekomst onzeker is schildpadden zouden mogen houden. W.s. ga je dan ook een leuke discussie krijgen. Ik vind dat feitelijk hetzelfde en denk er ook ongeveer hetzelfde over...
Dat topic bestaat al, daarvoor kan men hier terecht: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8235.0.html
Overigens denk ik dat dit inderdaad een groep is met verhoogt risico, toch hou ik in het achterhoofd dat ikzelf ook op twaalfjarige leeftijd begonnen ben.
Op dat vlak vind ik fora wel nuttig voor de beeldvorming, communicatie op langere termijn biedt meer zekerheid dan "screening" van iemand die in je nakweekdieren geïnteresseerd is. Felien en Tom O. bvb zou ik met gerust gemoed een dier meegeven.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #36 Gepost op: 4 September 2011, 21:33:00 »

@sulcatata:
Heb je al de voldoening gehad van nakweek te laten opgroeien en dan aan andere liefhebbers door te kunnen geven?
Je kunt het hier blijkbaar heel goed uitleggen wat uw visie is maar ik denk dat je de daadwerkelijke praktijk nog niet hebt meegemaakt, iedere fokker/kweker vraagt toch wat hij wil voor zijn nakweek en niet te vergeten de tijd die hij eraan moet spenderen om de jonkies te laten opgroeien.
Zoals Kurt reeds aanhaalde is dit al de 2e topic waar jij zo doordramd, je moet dan blijkbaar een alleswetende succesvolle kweker zijn die zijn nakweek voor een habbekrats van de hand doet of heb ik het verkeerd voor?
Nee, nog iet van schildpadden. Ik hoop in de toekomst wel wat eieren te krijgen en ik zal er zeker een paar laten uitkomen. Doorgeven zou ik trouwens ook niet doen hoor, ik zou er ook wel wat geld voor vragen...  knipoog
Inderdaad; het is of de gek wil geven wat de andere gek er voor vraagt. Voor mij is, ook met de andere dieren waar ik jongen van had/heb, de tijd die ik er aan spendeer om de jongen op te laten groeien hobby; het kersje op de slagroom. Als je die tijd, zoals ik uit jouw verhaal lees, in geld terug wil verdienen, begeef je je al op een hellend vlak wat mij betreft; dan koppel je een soort van uurloon aan je hobby.

Die laatste opmerking vind ik een beetje sneu, je zorgt dat het niveau van dit topic zoals Kurt aangaf zakt; òf niet meer reageren òf in de hele post inhoudelijk en respectvol reageren a.j.b..  knipoog
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #37 Gepost op: 4 September 2011, 21:35:54 »

Ik denk overigens dat deze discussie net zo goed gevoerd kan worden over de vraag of jongeren/mensen die nog thuis wonen/studeren/geen relatie hebben of anders gezegd wiens toekomst onzeker is schildpadden zouden mogen houden. W.s. ga je dan ook een leuke discussie krijgen. Ik vind dat feitelijk hetzelfde en denk er ook ongeveer hetzelfde over...
Dat topic bestaat al, daarvoor kan men hier terecht: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8235.0.html
Overigens denk ik dat dit inderdaad een groep is met verhoogt risico, toch hou ik in het achterhoofd dat ikzelf ook op twaalfjarige leeftijd begonnen ben.
Op dat vlak vind ik fora wel nuttig voor de beeldvorming, communicatie op langere termijn biedt meer zekerheid dan "screening" van iemand die in je nakweekdieren geïnteresseerd is. Felien en Tom O. bvb zou ik met gerust gemoed een dier meegeven.
Mooi, zijn we het daar over eens. Net als 56 % van alle stemmers!  cool zeg
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 4 September 2011, 21:44:05 »


Ik weet uit ervaring dat veel mensen met weinig geld meer over hebben voor hun zieke dier dan mensen met veel geld. Daarnaast kan je in Nl inderdaad bij veel dierenartsen gespreid betalen.  knipoog

En diezelfde dierenartsen, krijgen vaak te horen; 'kost die ingreep zoveel? Daarvoor heb ik een nieuw schildpadje.' Een van de redenen waarom ik vind dat de aankoopprijs toch in verhouding moet staan met de verzorgkost.
Gelogd

bou
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44


« Antwoord #39 Gepost op: 4 September 2011, 21:49:59 »

Ok, het maakt veel verschillende ideeen los bij jullie. Het is inderdaad zo wat de gek er voor geeft en, de consument beinvloed de vraag naar.
Het is denk ik belangerijk dat hobby kwekers via platforms zoals dit nauw kontakt met elkaar hebben over dieren uitwisselen (bloedlijnen), en het elkaar gunnen.
Bedankt voor jullie reacties.

Gr Bou
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #40 Gepost op: 4 September 2011, 21:57:23 »


Ik weet uit ervaring dat veel mensen met weinig geld meer over hebben voor hun zieke dier dan mensen met veel geld. Daarnaast kan je in Nl inderdaad bij veel dierenartsen gespreid betalen.  knipoog

En diezelfde dierenartsen, krijgen vaak te horen; 'kost die ingreep zoveel? Daarvoor heb ik een nieuw schildpadje.' Een van de redenen waarom ik vind dat de aankoopprijs toch in verhouding moet staan met de verzorgkost.
Die opmerking komt inderdaad soms. Maar n.a.v. mijn ervaring van het werken bij een dierenarts, het werken op de dierenambulance, het wonen in diverse soorten wijken en jarenlang werken met mensen die weinig te besteden hebben weet ik dat dat doorgaans niet de mensen met weinig geld zijn maar degenen die genoeg hebben...
Brengt me meteen op de gedachte dat we hier alleen discussieren met mensen die de hobby zoals 'ie nu ingericht is kunnen betalen. En dus de mensen die geld 'zat' hebben om het maar zo te zeggen. Logisch dat deze antwoorden komen, maar het geeft wel een beetje een vertekend beeld. knipoog
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #41 Gepost op: 4 September 2011, 22:38:59 »

Maar wat je hier doet is iedereen over dezelfde kam scheren.  Minderbedeelden zouden water en brood eten om dierenartskosten te betalen en ne werkende mens met een centje op zij, denkt eerst aan zijn centen en dan aan zijn dieren.  Want zo interpreteer ik wat je hier neerschrijft.
Heeft het niet meer met mentaliteit te maken, dierenliefde, opvoeding, ingesteldheid.  Heeft niks met centen te maken.

Een gelijkaardige discussie is gevoerd geweest op het hondenforum.  Maar dan met de titel worden de prijzen van de stamboomhonden kunstmatig hoog gehouden en profiteren de broodfokkers ervan. 

Want vind raar dat dat nog niet is aangehaald, hogere prijs bij partikulieren drijft de kopers naar wildvang.  Maar zoals reeds aangehaald is goedkoop in dat geval duurkoop en zijn de partikulieren goedkoper dan winkels.  Maar heeft meer te maken met gemakzucht dat de mensen toch in een winkel kopen.  Als ze daar dan een hogere prijs kunnen betalen omdat het bij de winkel om den hoek is, dan kunnen ze dat ook voor een duurdere soort bij een partikulier die hun in vele gevallen zal bijstaan met raad en informatie en ook nadien.
Gelogd
drum
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 54



WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 4 September 2011, 22:57:54 »

Citaat
Die laatste opmerking vind ik een beetje sneu, je zorgt dat het niveau van dit topic zoals Kurt aangaf zakt; òf niet meer reageren òf in de hele post inhoudelijk en respectvol reageren a.j.b..

Ik pen hier gewoon mijn mening neer juist als zovele anderen, het valt echter op dat jij denkt dat je naar iedereen kan uithalen maar wanneer je van repliek wordt gediend je in de verdediging gaat met uw bovenstaande quote.
Of dit topic nu zakt van niveau door mijn mening weet ik niet dat is weeral uw persoonlijke mening die je naar voor brengt.
En waarom zou ik op uw vraag: 'òf niet meer reageren' ingaan? Om dat het niet meer in uw situtieschets past?
Maar wees gerust, ik weet genoeg:
 "Nee, nog iet van schildpadden. Ik hoop in de toekomst wel wat eieren te krijgen en ik zal er zeker een paar laten uitkomen. Doorgeven zou ik trouwens ook niet doen hoor, ik zou er ook wel wat geld voor vragen..."
Blijkbaar ben je toch niet zo maatschappelijk ingesteld als je laat blijken.
Of is het gewoon een wat jaloerse uitval naar hobbyisten die succesvol kweken en jij bent daar blijkbaar nog niet aan toe.
Gelogd

Leer van de schildpad de juiste zelfbescherming en luister in je schild naar wat je jezelf te zeggen hebt.
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #43 Gepost op: 4 September 2011, 23:06:17 »

Ik weet niet wat voor werk je precies doet maar ik zie niet in waarom één van volgende twee situaties gemakkelijker zou zijn dan de andere. Tijdens een winterdag heb ik voor mijn dieren dagelijks 2€ aan groenten nodig. Stel we nemen ruim genomen 200 dagen zonder onkruiden. Wat is er dan moeilijker aan 200X 2€ voedsel kopen dan 200 dagen 2€ in een pot steken om dan daarmee een dier van 400€ te kopen?
Ik denk dat jouw verhaal helemaal niet van toepassing is op mijn idee. Jij neemt een extreem voorbeeld. Jij/jouw ouders koopt/kopen w.s. 2 euro per dag voor al jouw dieren; dipso's en pardalissen had je toch? Als je uitgaat van één/twee griek(en) (één van mijn soorten) heb je géén kosten voor voer. Mijn dier eet minder dagen per jaar groente (jij kan ook veel meer dan 165 dagen onkruid voeren als je wilt, weet ik zeker) en de groenten die hij eet, eet hij 'met de pot mee'. Voordat hier weer flauwe opmerkingen over gemaakt worden; eet hij afval van de groente die wij eten.

Ik heb inderdaad een aantal pardalissen, dipso's,  marginata's en phrynops hilarii's  maar alle aanschaf, verzorging, voer en onderhoud financier ik zelf. Dus ik heb ondertussen wel al een goed beeld van de kosten en hoe deze evolueren terwijl de dieren opgroeien.
Los daarvan als we uw voorbeeld nemen: één of twee grieken. Dan zie ik nog steeds niet in waarom we de prijs laag zouden moeten houden voor mensen die zogezegd de aanschaf niet kunnen betalen. Momenteel worden de dieren in mijn ogen al aan veel te belachelijk lage prijs aangeboden (als je even zoekt vind je ze onder de 50€). Stel nu nog dat we rekenen met 100€. Mijn mening, puur in functie van dierenwelzijn en zonder neerkijkend te doen op mensen die het financieel moeilijker hebben: Iemand die nog geen 100€ in één keer kan neerleggen is toch wel iemand die eenvoudigweg niet aan de schildpaddenhobby of enig andere dierenhobby moet beginnen. Als je zo krap bij kas zit heb je wel andere dingen aan je hoofd.
Dus puur om situaties te vermijden waarin dieren niet de verzorging krijgen die ze verdienen vind ik wel dat er een bepaalde standaard mag/moet aangehouden worden voor nakweekdieren die worden verkocht aan onbekende kopers.

Ik weet uit ervaring dat veel mensen met weinig geld meer over hebben voor hun zieke dier dan mensen met veel geld. Daarnaast kan je in Nl inderdaad bij veel dierenartsen gespreid betalen.  knipoog

En diezelfde dierenartsen, krijgen vaak te horen; 'kost die ingreep zoveel? Daarvoor heb ik een nieuw schildpadje.' Een van de redenen waarom ik vind dat de aankoopprijs toch in verhouding moet staan met de verzorgkost.
Die opmerking komt inderdaad soms. Maar n.a.v. mijn ervaring van het werken bij een dierenarts, het werken op de dierenambulance, het wonen in diverse soorten wijken en jarenlang werken met mensen die weinig te besteden hebben weet ik dat dat doorgaans niet de mensen met weinig geld zijn maar degenen die genoeg hebben...
Brengt me meteen op de gedachte dat we hier alleen discussieren met mensen die de hobby zoals 'ie nu ingericht is kunnen betalen. En dus de mensen die geld 'zat' hebben om het maar zo te zeggen. Logisch dat deze antwoorden komen, maar het geeft wel een beetje een vertekend beeld. knipoog

Zelfde respons als hierboven, er zijn momenteel genoeg soorten die een gezin met een gemiddeld inkomen kan aankopen zonder één boterham minder te eten. De prijs van heel wat soorten is zeker hoog te noemen maar volgens mij met reden. En die moet zeker niet naar beneden zodat elk standaard gezin die ook kan aanschaffen. Als 'persoon die de hobby kan betalen zoals hij nu in elkaar zit' zijn er ook soorten waarvan de prijs mij te hoog wordt. Vind ik dat jammer? Zeer zeker! Moet men daarom de prijs verlagen? Voor mij in ieder geval niet  Knipoog
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #44 Gepost op: 4 September 2011, 23:42:43 »

Maar wat je hier doet is iedereen over dezelfde kam scheren.  Minderbedeelden zouden water en brood eten om dierenartskosten te betalen en ne werkende mens met een centje op zij, denkt eerst aan zijn centen en dan aan zijn dieren.  Want zo interpreteer ik wat je hier neerschrijft.
Heeft het niet meer met mentaliteit te maken, dierenliefde, opvoeding, ingesteldheid.  Heeft niks met centen te maken.
Ik scheer niet iedereen over dezelfde kam, dat heb ik nooit beweerd. Ik generaliseer wel, dat klopt. Noem me arrogant, maar ik ben van mening dat ik dat vanuit mijn ervaring en kennis (zie eerder) ook mag doen. Ik durf zelfs te beweren dat ik meer zicht heb op e.e.a. (en dan niet alleen vanuit 'minderbedeeldenoogpunt') dan veel anderen (ik zeg niet dan iedereen!) op dit forum.
Het heeft zeker met mentaliteit te maken, vandaar dat ik wijs op de onderzoeksverantwoordelijkheid (zou het liever onderzoeksplicht willen noemen) van de particuliere verkoper. Het heeft echter óók met centen te maken; mensen met geld kunnen sommige dingen/dieren (makkelijker) aanschaffen, maar dat betekent zeker niet dat ze beter voor de dieren (kunnen) zorgen...
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 08:53:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 752
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 605
Totaal: 605
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.074 seconden met 25 queries.