SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: business of hobby  (gelezen 28557 keer)
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #15 Gepost op: 4 September 2011, 08:53:38 »

Fred je ziet belange niet bij alle schildpaaden of ze man of vrouw zijn van jongs af...

Ik zal waarschijnlijk een dier moeten verkopen of wisselen binnen een paar jaar omdat ik anders 2 mannen heb , en dat loopt verkeerd af
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 4 September 2011, 10:17:29 »

Waarom zou je, als twee soorten evenveel hebben gekost om geboren te worden, voor het ene dier meer vragen? Waarom zou, zoals eerder de discussie was, een baurii meer moeten kosten dan bijvoorbeeld een odoratus. Als de gemaakte kosten tot de verkoop gelijk zijn maar de vraagprijs verschillend, dan heb je het niet alleen meer over hobbyfok maar spelen er ook commerciële gedachten mee. Daar kan je wat mij betreft niet onderuit. Waarom zou je voor een dier dat zeldzamer is meer vragen als je voor nakweek kan zorgen; je kan ook denken dat het goed is voor de soort als meer mensen ze kunnen/willen kopen toch?! Het is en blijft daarbij natuurlijk wat de gek er voor wil geven...
Waarom word er doorgedramd op de toch al zéér geringe verkoopprijs terwijl duidelijk en terecht gesteld word dat een hobby geld mag kosten ? Aankoopprijs van het dier zelf valt daar dus blijkbaar buiten ? Typisch iets voor Nederlandstalige community die je op anderstalige fora niet of nauwelijks terugvind. Duitsland en Hamm bvb zijn ook goed "aan de prijs" terwijl zonder morren betaald word, een land ook waar de hobby een aanzienlijk hogere graad bereikt heeft vergeleken met NL/BE , waar dieren ook dankzij degelijke wetgeving gemiddeld beter verzorgt worden. Binnen de kennissenkring worden maar al te vaak dieren gratis of tegen gereduceerde prijs geplaatst, doe ikzelf ook geregeld, ook met terugwerkende kracht of ruil. Iets waar ik me zelfs niet altijd even makkelijk bij voel. Het is wel eens gebeurd dat een collega me gratis dieren leverde en het jaar daarop andere nakweek aanbood waarin ik geintereseeerd was maar niet durfde op in te gaan omdat alweer gratis overdracht van toepassing zou zijn.
Daarnaast vind ik odoratus niet meteen een goed voorbeeld, de huidige verkoopprijs van 15-20 euro is te laag om op verkoopsites aan wildvreemden aan te bieden vindt ik.
Zelfde zal zich voordoen als ik nakweek heb van Mauremys reevesii , waarvan de aankoop of vraagprijs ook rond de 20 euro schommelt. Hiervoor hou ik 2 opties open, eerste optie is de dieren gratis wegdoen binnen hobbykringen (liever zo dan een van weinig respect getuigen bedrag op de dieren geplakt momenteel, dat bedrag doet me denken aan de massale handel in Trachemys) , andere optie is de dieren zelf opkweken en als half of volwas dieren van de hand doen aan bvb 100 euro per koppel. De laatste optie is niet persé de financieel voordeligste, kan zelfs verlieslatend zijn (wat voor mij geen punt is) Ik wil hiermee vooral verhinderen dat schildpadden in de cavia kippen en konijnencategorie dreigen te verzanden, waar impulsief handelen en ondermaats huisvesten schering en inslag zijn.

Citaat
Daarnaast snap ik nog steeds niet waarom de aanschafprijs van een dier gerelateerd zou moeten/mogen zijn aan de verzorgkosten en leeftijd die de dieren kunnen bereiken. Dat heb ik kwekers al vaker horen zeggen, ook Kurt wijst nu weer op die relatie. Ik heb nooit gelezen waarom, dus voor mij is het zo'n loze opmerking... Leg het eens uit, het heeft totaal geen verband met elkaar voor mij.
Dit kan wel als eerste selectie werken, biedt je bvb Dipsochelys aan aan 200 euro zullen er plots meer kandidaten in de rij staan. Meest waarschijnlijke betreft het doorverkopers die marktpl. afschuimen, in het andere geval zullen het houders zijn die niet of onvoldoende kapitaalkrachtig zijn het dier bij volwasformaat te verzorgen/huisvesten.
Dit probleem doet zich momenteel voor bij ondermeer Centrochelys sulcata , in mindere mate ook bij de wat kleinere soorten als Chelonoidis carbonaria, Chelonoidis denticulata, Stigmochelys pardalis....

Citaat
Ten slotte denk ik nog steeds dat impulsaankopen niet via MP of via fora worden gedaan; in beide gevallen moet er teveel voor gedaan worden om het als impuls (een opwelling) te bestempelen. Dat mensen niet goed nadenken/inlezen voordat ze een dier kopen klopt in sommige gevallen; de hobbykweker heeft de mooie taak om die mensen er uit te filteren en geen dieren te verkopen aan hen. Maar als een kweker schrijft dat hij/zij in verhouding tot andere soorten hoge prijzen vraagt om 'impulsaankopen' tegen te gaan vind ik dat hij/zij schrijft in zijn eigen straatje...
Klopt slechts deels , meestal is het op het moment van aanschaf idd geen impulsaankoop. Na een jaar of een paar jaar echter is je nakweek nauwelijks nog te traceren, of een groot deel hiervan toch is allang terug doorverkocht leert me (helaas) de ervaring. Vandaar ook geen ads meer op marktpl. van mijn nakweek.
Hier in de binnenwateren waar aan schildpadden geen gebrek is, werd nog nooit een financieel aantrekkelijke soort uitgevist, in alle gevallen betreft het dumpdieren categorie Trachemys/Graptemys. Toch een teken dat minder dure soorten sneller gedumpt worden, dat een degelijke prijs een buffer opwerpt die dumpen verhindert.

Last but not least, deze discussie kwam recent nog aan bod IRL, daaruit kwam naar voor dat niet zelden de betere wederhelft die minder geinteresseerd is in de hobby gaat tegenwerken en gaat klagen als teveel nakweekdieren gratis of tegen verminderde prijs herplaatst worden, waarvan hij/zij vind dat er sowieso al teveel geld aan gespendeerd word.
« Laatste verandering: 4 September 2011, 10:42:56 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #17 Gepost op: 4 September 2011, 12:34:27 »

Ik heb de teksten van Kurt wat ingekort, anders wordt 't (ook door mijn lang van stof zijn  knipoog) zo'n lange post...

Waarom word er doorgedramd ... en ondermaats huisvesten schering en inslag zijn.
Er wordt door mij over 'doorgedramd' (slecht woord in deze, het topic gaat er notabene over) omdat ik vind dat de verkoopprijs (mede door 'hobby'fokkers) hoog gehouden wordt. Het is inderdaad een hobby. Een hobby die voor veel meer mensen bereikbaar moet zijn maar dat niet is door de hoge verkoopprijs; ik weet genoeg mensen die de gespreide kosten van de verzorging goed aan kunnen maar de aanschaf van een schildpad gewoonweg niet kunnen betalen. Dát is fout, heeft gevolgen die niet goed voor de diersoort zijn. 15-20 euro vind ik een prima prijs, een stuk meer dan een cavia of een rat.
Nogmaals; impulsaankopen komen bij mensen die bij jou kopen niet voor. Wel mensen die er niet goed genoeg over nagedacht hebben. Dáár heb jij een mooie taak.
Verwijzen naar het Nederlander zijn, het komt serieus en niet als plagende grap over, vind ik flauw. Je hebt 't over hele andere culturen, niets mis met Duitsers of Belgen  Kus, maar je moet geen appels met peren vergelijken. Dat ze het daar wel accepteren betekent dat we het hier ook moeten accepteren? Mijn moeder zei vroeger weleens; als iemand anders van de brug spring, spring jij dan ook? Voor jezelf nadenken en opkomen is een goede eigenschap.  knipoog

Citaat
Daarnaast snap ik nog steeds niet waarom de aanschafprijs van een dier gerelateerd zou moeten/mogen zijn aan de verzorgkosten en leeftijd die de dieren kunnen bereiken. Dat heb ik kwekers al vaker horen zeggen, ook Kurt wijst nu weer op die relatie. Ik heb nooit gelezen waarom, dus voor mij is het zo'n loze opmerking... Leg het eens uit, het heeft totaal geen verband met elkaar voor mij.
Dit kan wel als eerste selectie werken, biedt je bvb Dipsochelys aan aan 200 euro zullen er plots meer kandidaten in de rij staan. Meest waarschijnlijke betreft het doorverkopers die marktpl. afschuimen, in het andere geval zullen het houders zijn die niet of onvoldoende kapitaalkrachtig zijn het dier bij volwasformaat te verzorgen/huisvesten.
Dit probleem doet zich momenteel voor bij ondermeer Centrochelys sulcata , in mindere mate ook bij de wat kleinere soorten als Chelonoidis carbonaria, Chelonoidis denticulata, Stigmochelys pardalis....
Je noemt de grotere soorten, maar hoe zit 't met de kleinere? Ik vind het verschil tussen 2000 voor een jonge dipso en 200 euro wel erg groot. Maar 200 euro is wel een veel beter bedrag. Daarvoor zal ook geen impulsaankoop gedaan worden.  knipoog Het is daarbij nog steeds aan de verkoper om een goede verzorger te zoeken, hem/haar te screenen. Vraag foto's waar het dier terecht komt, ga op bezoek, heb een goed gesprek. Vraag na wat hij/zij weet over het dier, wat het dier nodig heeft over 10 jaar, wat partner/kinderen/huisgenoten er van vinden... En durf dán een beslissing te nemen. Dan heb je veel meer kans dat het dier goed terecht komt. We hebben de mensen toch ook al voorbij zien komen die thuis wonen en geen problemen met de aanschaf hebben omdat ze geld van ouders krijgen of mensen die zelf voldoende geld hebben en een mooie dierentuin in huis willen hebben?
Ik lees nog steeds niet waarom het een direct verband heeft. Verzorging kost op termijn meer, dat is met alle hobby's, maar doorgaans goed te doen omdat dat verspreid wordt over veel jaren...

Citaat
Ten slotte denk ik nog steeds dat impulsaankopen niet via MP of via fora worden gedaan; in beide gevallen moet er teveel voor gedaan worden om het als impuls (een opwelling) te bestempelen. Dat mensen niet goed nadenken/inlezen voordat ze een dier kopen klopt in sommige gevallen; de hobbykweker heeft de mooie taak om die mensen er uit te filteren en geen dieren te verkopen aan hen. Maar als een kweker schrijft dat hij/zij in verhouding tot andere soorten hoge prijzen vraagt om 'impulsaankopen' tegen te gaan vind ik dat hij/zij schrijft in zijn eigen straatje...
Klopt slechts deels , ..., dat een degelijke prijs een buffer opwerpt die dumpen verhindert.
Klopt niet deels, maar geheel als je mijn uitleg van het woord 'impulsaankoop' hebt begrepen. Wat jij zegt heeft te maken met het slechte voorbereiden van de koper. En misschien heb jij bij de verkoop dan wel een verkeerde inshatting gemaakt. Dat kan voorkomen; je kan mensen wel voor, maar niet in de kop kijken. Er zullen altijd dumpdieren blijven. Ook als de prijs hoog gehouden wordt; maak je daar geen illusies bij...
Last but not least, deze discussie kwam recent nog aan bod IRL, daaruit kwam naar voor dat niet zelden de betere wederhelft die minder geinteresseerd is in de hobby gaat tegenwerken en gaat klagen als teveel nakweekdieren gratis of tegen verminderde prijs herplaatst worden, waarvan hij/zij vind dat er sowieso al teveel geld aan gespendeerd word.
Dus dat is een legitieme reden om dieren voor een hoge prijs te verkopen?!  afvragend...
« Laatste verandering: 4 September 2011, 12:52:28 door Sulcatatata » Gelogd
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #18 Gepost op: 4 September 2011, 12:58:40 »

ik weet genoeg mensen die de gespreide kosten van de verzorging goed aan kunnen maar de aanschaf van een schildpad gewoonweg niet kunnen betalen.

Als die mensen de gespreide kosten aankunnen dan kunnen ze volgens mij wel degelijk de aanschaf ook betalen is gewoon een kwestie van sparen....

Ik vind het verschil tussen 2000 voor een jonge dipso en 200 euro wel erg groot. Maar 200 euro is wel een veel beter bedrag. Daarvoor zal ook geen impulsaankoop gedaan worden.

Als je de prijs van dieren zo sterk naar beneden helpt zal je impulsaankopen wel degelijk in de hand werken. Een klein schattig schildpadje van 10€ is klein en schattig. Hetzelfde
schildpadje voor 100€ al iets minder. En eens het 500€ kost is het al totaal niet schattig meer. Dit is volgens mij hoe de psyche van heel wat potentiële impulsaankopers werkt.

Vraag foto's waar het dier terecht komt, ga op bezoek, heb een goed gesprek. Vraag na wat hij/zij weet over het dier, wat het dier nodig heeft over 10 jaar, wat partner/kinderen/huisgenoten er van vinden... En durf dán een beslissing te nemen.

Ook hier ga je volgens mij weer veel te optimistisch te werk wat betreft de manier waarop de standaard aankoper denkt. Om nu kurt als voorbeeld te nemen gezien je op zijn post reageerde. Stel iemand komt bij hem terecht om als eerste schildpadje een sulcata aan te schaffen. En Kurt wil inderdaad zo grondig te werk gaan zoals jij voorstelt, gesprekken, bezoeken lange tijd informeren,....
Volgens mij gaan 9/10 personen die "gewoon" zo'n schildpadje willen denken F-this ik ga wel bij iemand waar ik gewoon 100€ op tafel kan leggen en mijn schildpad mee naar huis krijg.


Gelogd
drum
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 54



WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 4 September 2011, 13:03:34 »

ik weet genoeg mensen die de gespreide kosten van de verzorging goed aan kunnen maar de aanschaf van een schildpad gewoonweg niet kunnen betalen.

Als die mensen de gespreide kosten aankunnen dan kunnen ze volgens mij wel degelijk de aanschaf ook betalen is gewoon een kwestie van sparen....

Ik vind het verschil tussen 2000 voor een jonge dipso en 200 euro wel erg groot. Maar 200 euro is wel een veel beter bedrag. Daarvoor zal ook geen impulsaankoop gedaan worden.

Als je de prijs van dieren zo sterk naar beneden helpt zal je impulsaankopen wel degelijk in de hand werken. Een klein schattig schildpadje van 10€ is klein en schattig. Hetzelfde
schildpadje voor 100€ al iets minder. En eens het 500€ kost is het al totaal niet schattig meer. Dit is volgens mij hoe de psyche van heel wat potentiële impulsaankopers werkt.

Vraag foto's waar het dier terecht komt, ga op bezoek, heb een goed gesprek. Vraag na wat hij/zij weet over het dier, wat het dier nodig heeft over 10 jaar, wat partner/kinderen/huisgenoten er van vinden... En durf dán een beslissing te nemen.

Ook hier ga je volgens mij weer veel te optimistisch te werk wat betreft de manier waarop de standaard aankoper denkt. Om nu kurt als voorbeeld te nemen gezien je op zijn post reageerde. Stel iemand komt bij hem terecht om als eerste schildpadje een sulcata aan te schaffen. En Kurt wil inderdaad zo grondig te werk gaan zoals jij voorstelt, gesprekken, bezoeken lange tijd informeren,....
Volgens mij gaan 9/10 personen die "gewoon" zo'n schildpadje willen denken F-this ik ga wel bij iemand waar ik gewoon 100€ op tafel kan leggen en mijn schildpad mee naar huis krijg.




Helemaal mee eens
Gelogd

Leer van de schildpad de juiste zelfbescherming en luister in je schild naar wat je jezelf te zeggen hebt.
FromHolland
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1525


« Antwoord #20 Gepost op: 4 September 2011, 13:05:14 »

Typisch iets voor Nederlandstalige community die je op anderstalige fora niet of nauwelijks terugvind. Duitsland en Hamm bvb zijn ook goed "aan de prijs" terwijl zonder morren betaald word, een land ook waar de hobby een aanzienlijk hogere graad bereikt heeft vergeleken met NL/BE


Verwijzen naar het Nederlander zijn, het komt serieus en niet als plagende grap over, vind ik flauw.


@Sulcatatata:
Ik voel me als Nederlander totaal niet aangesproken door de bovenstaande opmerking van Kurt.
Ik denk dat jij de zin verkeer gelezen hebt....voor zover ik weet zijn er nog steeds Belgen die Nederlandstalig zijn.   knipoog
Gelogd
FromHolland
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1525


« Antwoord #21 Gepost op: 4 September 2011, 13:13:26 »

Even dan een opmerking aangaande dit topic.
Ik hoop dat ik uiteindelijk zoveel druppelschildpadden kweek dat ik ze ook voor lage prijzen aan winkels kan doorverkopen.

Zolang er echter vraag is zal de prijs wel hoog blijven.....echter als de vraag minder wordt zal de prijs naar beneden gaan waardoor verkopen aan een winkel een van de opties is.
Ik heb dan liever dat een kind t.z.t. bij de winkel zeurt om een lief druppelschildpadje dan om een Trachemys of Graptemys.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #22 Gepost op: 4 September 2011, 13:30:00 »

ik weet genoeg mensen die de gespreide kosten van de verzorging goed aan kunnen maar de aanschaf van een schildpad gewoonweg niet kunnen betalen.
...is gewoon een kwestie van sparen....
Makkelijk gezegd, je zou wat genuanceerder denken als je mijn werk doet.  knipoog


Ik vind het verschil tussen 2000 voor een jonge dipso en 200 euro wel erg groot. Maar 200 euro is wel een veel beter bedrag. Daarvoor zal ook geen impulsaankoop gedaan worden.

Als je de prijs van dieren zo sterk naar beneden helpt zal je impulsaankopen wel degelijk in de hand werken. Een klein schattig schildpadje van 10€ is klein en schattig. Hetzelfde
schildpadje voor 100€ al iets minder. En eens het 500€ kost is het al totaal niet schattig meer. Dit is volgens mij hoe de psyche van heel wat potentiële impulsaankopers werkt.
Valt me een beetje tegen dat je mij quotes niet goed gelezen hebt, Adriaan; we hebben 't niet over winkels, maar over particulieren. Impulsaankopen worden niet bij een particulier gedaan. Daarnaast vergeet je het hele verhaal van de verantwoordelijkheid van de verkoper. Als je een dier voor 100 of 500 euro gaat verkopen, zal je veel mensen die heel goed voor de dieren zouden zijn buiten spel zetten; vind ik niet goed
Vraag foto's waar het dier terecht komt, ga op bezoek, heb een goed gesprek. Vraag na wat hij/zij weet over het dier, wat het dier nodig heeft over 10 jaar, wat partner/kinderen/huisgenoten er van vinden... En durf dán een beslissing te nemen.

Ook hier ga je volgens mij weer veel te optimistisch te werk wat betreft de manier waarop de standaard aankoper denkt. Om nu kurt als voorbeeld te nemen gezien je op zijn post reageerde. Stel iemand komt bij hem terecht om als eerste schildpadje een sulcata aan te schaffen. En Kurt wil inderdaad zo grondig te werk gaan zoals jij voorstelt, gesprekken, bezoeken lange tijd informeren,....
Volgens mij gaan 9/10 personen die "gewoon" zo'n schildpadje willen denken F-this ik ga wel bij iemand waar ik gewoon 100€ op tafel kan leggen en mijn schildpad mee naar huis krijg.
Ja...en? Laat ze! Moet je ze ook maar voor meer verkopen omdat iemand anders dat doet dan?

@Sulcatatata:
Ik voel me als Nederlander totaal niet aangesproken door de bovenstaande opmerking van Kurt.
Ik denk dat jij de zin verkeer gelezen hebt....voor zover ik weet zijn er nog steeds Belgen die Nederlandstalig zijn.   knipoog
Klopt, verkeerd gelezen...  fluiten
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 4 September 2011, 13:34:23 »

ik weet genoeg mensen die de gespreide kosten van de verzorging goed aan kunnen maar de aanschaf van een schildpad gewoonweg niet kunnen betalen.

Als die mensen de gespreide kosten aankunnen dan kunnen ze volgens mij wel degelijk de aanschaf ook betalen is gewoon een kwestie van sparen....
Klopt, en werkt ook nog eens selectief (dus de vraagprijs kan wel degelijk impulsief handelen onderdrukken)  knipoog
Niet zelden zal de interesse al gewijzigd zijn nog voor het bedrag is opgespaard, is duidelijk ook te merken als je met een wachttijd werkt zoals ik vaak doe, ik kan alvast zeggen dat de overgrote meerderheid afhaakt eens de wachttijd van zes maanden verstreken is.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #24 Gepost op: 4 September 2011, 13:53:17 »

Het is zelfs zover gekomen , vb;
ik heb enige tijd geleden in totaal 8 dipso's gekocht , ik moet wel zeggen dat van de 6 dieren dat ik verkocht heb in heel goede handen zijn, maar deze mensen hebben geen discussie geleverd (ook niet nr 7 en nr8) over de prijs , en ik weet dat ze kapitaal krachtig genoeg zijn om deze te onderhouden.
(nr 7 en 8 was een nederlander die ze gekocht heeft , ik kende hem niet , en ook niets meer van gehoord).

Maar ik moet zeggen dat er mensen heel ver geweest zijn dat ik gewoon razend was , discussies over de prijs , ze wouden de dieren aankopen voor 400 euro, de discussies zijn zover gegaan dat ze me bedreigden.

persoonlijk vind ik dat baby sulcata's , denticulata's , pardalissen en nog enkelen gemakkelijk mogen verkocht worden aan 1000 euro het stuk , dit is zelfs een heel klein bedrag tov wat ze achteraf echt nodig hebben aan plaats electriciteit alsook voedsel.

Er zijn weinigen dat sulcata's houden tot ze volwassen zijn, anders moet Kurt eens plaatsen hoeveel hij aan voedsel aan zijn volwassen dieren op een maand moet geven.

Alle dieren staan te goedkoop.
En inderdaad de nederlandstaligen willen enkel wisselen of dieren tegen een belachelijke prijs kopen.
Bij het aanbieden van, mijn Reticulatussen zijn er die belachelijke aanbiedingen doen , bv er stond een tiger purple te koop , normaleprijs 750 euro , willen ze dan wisselen voor dieren die met moeite 50 euro waard zijn etc
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #25 Gepost op: 4 September 2011, 14:33:57 »

Niet zelden zal de interesse al gewijzigd zijn nog voor het bedrag is opgespaard, is duidelijk ook te merken als je met een wachttijd werkt zoals ik vaak doe, ik kan alvast zeggen dat de overgrote meerderheid afhaakt eens de wachttijd van zes maanden verstreken is.
Als ik besloten heb een bepaald dier te gaan houden, zou ik ook geen 6+ maanden willen wachten. Waarschijnlijk zelfs niet meer dan 3 maanden. Dan zou ik naar een andere kweker opzoek gaan of voor een andere soort kiezen.  geschrokken  afvragend...  pestend
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 4 September 2011, 14:50:06 »

Niet zelden zal de interesse al gewijzigd zijn nog voor het bedrag is opgespaard, is duidelijk ook te merken als je met een wachttijd werkt zoals ik vaak doe, ik kan alvast zeggen dat de overgrote meerderheid afhaakt eens de wachttijd van zes maanden verstreken is.
Als ik besloten heb een bepaald dier te gaan houden, zou ik ook geen 6+ maanden willen wachten. Waarschijnlijk zelfs niet meer dan 3 maanden. Dan zou ik naar een andere kweker opzoek gaan of voor een andere soort kiezen.  geschrokken  afvragend...  pestend

Dus alles moet zo snel mogelijk... zo goedkoop mogelijk... en als het kan, nog op de hoek van de straat?  afvragend...
Gelogd

Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #27 Gepost op: 4 September 2011, 15:06:46 »

Dus alles moet zo snel mogelijk... zo goedkoop mogelijk... en als het kan, nog op de hoek van de straat?  afvragend...
Kevin, Kevin... ik had meer van je verwacht. Alhoewel?  pestend
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #28 Gepost op: 4 September 2011, 15:14:40 »

Niet zelden zal de interesse al gewijzigd zijn nog voor het bedrag is opgespaard, is duidelijk ook te merken als je met een wachttijd werkt zoals ik vaak doe, ik kan alvast zeggen dat de overgrote meerderheid afhaakt eens de wachttijd van zes maanden verstreken is.
Als ik besloten heb een bepaald dier te gaan houden, zou ik ook geen 6+ maanden willen wachten. Waarschijnlijk zelfs niet meer dan 3 maanden. Dan zou ik naar een andere kweker opzoek gaan of voor een andere soort kiezen.  geschrokken  afvragend...  pestend


Dus alles moet zo snel mogelijk... zo goedkoop mogelijk... en als het kan, nog op de hoek van de straat?  afvragend...

neen gratis komen brengen en als het mogelijk is voor een maand eten lol
« Laatste verandering: 4 September 2011, 15:54:53 door KevinVH » Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 4 September 2011, 15:51:18 »

Er wordt door mij over 'doorgedramd' (slecht woord in deze, het topic gaat er notabene over) omdat ik vind dat de verkoopprijs (mede door 'hobby'fokkers) hoog gehouden wordt.
Het gaat niet enkel om dit topic, kan eveneens om het topic "prijs baurii" gaan, waar zelfs de persoonlijke toer werd opgegaan. Het is intussen bekend dat men graag ingaat op kwekers die dieren aanbieden en zo de indruk wil wekken dat het niet meer om de hobby gaat . Bulshit natuurlijk, nergens is in de definitie "hobby"' terug te vinden dat die geen inkomsten kan genereren zolang die niet winstgevend zijn.
Het is inderdaad een hobby. Een hobby die voor veel meer mensen bereikbaar moet zijn maar dat niet is door de hoge verkoopprijs; ik weet genoeg mensen die de gespreide kosten van de verzorging goed aan kunnen maar de aanschaf van een schildpad gewoonweg niet kunnen betalen.
Zeer twijfelachtig als de ter discussie staande prijs van 30-40 euro, mag nog het dubbele of driedubbele zijn niet in 1x kan neergeteld worden, wat in geval van ziekte/RA kosten ? Ga je die ook gaan spreiden ? De kostprijs van je eigen aquarium ligt ook behoorlijk hoog, ik zie niet in hoe je zoiets kan gaan spreiden, al kan het wel voor de helft goedkoper:


Ik vind juist dat de aankoopprijs bij sommige kwekers hoog is, zeker in vergelijking met andere dieren. Daarnaast vind ik dat aanschaf van spullen voor aquaria/terraria duur zijn in vergelijking met dat voor andere dieren . Ik vind dat de onderhoudskosten meevallen. Zeker als ik het vergelijk met mijn sulcata's...  lachen

FF wat bedragen/berekeningen. Ik weet niet of iemand dat interessant vind, maar lees er dan net als Nanne (...) maar overheen.
Ik heb mijn bak inmiddels bijna een 1/2 jaar draaien. Nadat ik alles aangeschaft heb, ben ik alleen stroomkosten, water en voer kwijt.  
* Ik was volgens mij rond de 800 euro kwijt voor mijn aquarium (130x50x50) met alles erop en eraan . Daarbij zaten dus ook de schildpadden (2 baurii's en een minor), planten, vissen, garnalen en appelslakken.
* Onderhoud daarna; 15 uur per dag 75 watt (totaal) voor de lampen en 24 uur per dag 21 watt voor het filter en pak 'm beet 1/2 kuub water is in totaal rond de 40 eurocent per dag, dus 73 euro voor het laatste half jaar.
* Voer; naast de slakken, wormen en pissebedden wat tilapiafilet, vochtig en droog kattenvoer, schoongemaakte rivierkreeftjes. In totaal tot nu toe nog geen 4 euro.
Kortom; voor tot nu toe iets meer dan 75 euro voor veel plezier/ontspanning voor mij, mijn vriendin, mijn kinderen en andere geïnteresseerden. 75 euro die ik overigens inmiddels precies terugverdiend heb door verkoop van o.a. garnalen en guppen (zie dit als een tip om de hobby betaalbaar te maken) die in mijn aquarium geboren zijn...
Om met het niveau mee te gaan waarin dit topic gezakt is, ga je eerst de voorruit kopen en vervolgens de zijpanelen & daarna de achterwand om de "kosten te spreiden " ?
Probleem in dat geval is; waar blijf je intussen met het water ?  lachen

Citaat
Dát is fout, heeft gevolgen die niet goed voor de diersoort zijn. 15-20 euro vind ik een prima prijs, een stuk meer dan een cavia of een rat.
Niet mee eens, hogere vraagprijs betekent dat de dieren ook aan een hoger bedrag herplaatst kunnen worden, ik zie niet in waarom dit voor de soort nadeliger gevolgen zou hebben.
« Laatste verandering: 4 September 2011, 16:03:34 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 09:10:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 881
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 680
Totaal: 680
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.09 seconden met 25 queries.