SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: business of hobby  (gelezen 28534 keer)
bou
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44


« Gepost op: 31 Augustus 2011, 20:25:58 »

Ik worstel steeds meer met de vraag, of veel van onze enthousiaste hobbyisten nog echt genieten van het verzorgen van hun dieren. Ik had contact met iemand om een jong koppel boettgeris over te nemen, daar wordt gewoon 500,- voor gevraagd.
Is het niet zo dat het gewoon business aan het worden is, het lijkt wel of iedereen op jacht is naar vrouwtjes en daar gewoon grof voor betaald om vervolgens als schildpad legbatterij door het leven te gaan.
Ik draai meer dan 20 jaar mee in de terrarium hobby en zie dat de mooie leerzame hobby langzaam veranderd... Het opdoen van kennis en het genieten ervan, veranderd in hebberigheid.
Hoe zien jullie dit fenomeen ?
Gelogd
Tom O.
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 898



« Antwoord #1 Gepost op: 31 Augustus 2011, 20:32:37 »

Je hebt ook mensen die kweken om de soort in stand te houden die bedreigt zijn om uit te sterven.  knipoog
Gelogd

0.0.1 Macrochelys temmenckii
Coming  (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
bloempje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 221


bloempje


« Antwoord #2 Gepost op: 31 Augustus 2011, 20:52:58 »

hoi. ik wil hier graag even op reageren! ik ben nog niet zo lang bezig met de hobby, maar heb altijd een fascinatie voorlandschildpadden gehad!  vind het bijzonder mooie, interessante en grappige dieren om te zien.
ook ik ben met veel moeite aan een boettgeri vrouw gekomen, voor veel geld inderdaad,maar het lijkt mij ook gewoon heel erg leuk om eens een keer een paar eitjes uit te broeden. en dan niet voor de handel, maar gewoon interesse!  dus ik praat voor mezelf als ik zeg dat het voor mij en mijn kinderen gewoon een bijzonder leuke hobby is! mijn zoons zijn 10 en 11 en die vinden het ook reuze interessant. ze mogen onkruid plukken en geven, de oudste heeft een moestuin,dus daar krijgen ze onbespoten groentes van en er worden zelfs spreekbeurten over gehouden!  de overige verzorging is uiteraard mijn taak! ik hoop de hobby in ieder geval nog lang te mogen uitoefenen! wij beleven er enrom veel plezier aan!
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #3 Gepost op: 31 Augustus 2011, 21:03:33 »

Ik worstel steeds meer met de vraag, of veel van onze enthousiaste hobbyisten nog echt genieten van het verzorgen van hun dieren. Ik had contact met iemand om een jong koppel boettgeris over te nemen, daar wordt gewoon 500,- voor gevraagd.
Is het niet zo dat het gewoon business aan het worden is, het lijkt wel of iedereen op jacht is naar vrouwtjes en daar gewoon grof voor betaald om vervolgens als schildpad legbatterij door het leven te gaan.
Ik draai meer dan 20 jaar mee in de terrarium hobby en zie dat de mooie leerzame hobby langzaam veranderd... Het opdoen van kennis en het genieten ervan, veranderd in hebberigheid.
Hoe zien jullie dit fenomeen ?

Ik denk dat Landschildpadden altijd al de duurdere dieren zijn in de reptielen wereld.
25 jaar terug lagen de prijsen verhoudingsgewijs zelfs nog hoger dan nu als je al één tekoop vond.
Verder is het altijd een kwestie van wat een gek er voor geeft.
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #4 Gepost op: 1 September 2011, 00:06:18 »

Ik denk dat er ook best nog hobbyisten zijn ( in ieder geval binnen de stamboeken) die hun dieren voor een redelijke prijs willen over doen aan een andere hobbyist. De soort die ik houd, komt maar weinig voor. Daarom zou ik er misschien veel voor kunnen vragen maar ik zie liever dat er meer mensen deze soort kunnen gaan houden en dat er op die manier straks misschien ook anderen mee gekweekt kan gaan worden.
Daarom houd ik mijn prijs binnen de perken en zo ben ik ook al meerdere keren aan dieren gekomen.
Wel binnen het stamboek. Het enige dier dat ik van buiten het stamboek had was ook aardig aan de prijs.

Ik weet niet of Tilburg ver van jouw woonplaats is, maar ik ken hier wel mensen in de straat die elk jaar boetgerie nakweek hebben en volgens mij is hun prijs zeer redelijk. En dan zie je de schildpadden ook opgroeien.
Gelogd
bou
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44


« Antwoord #5 Gepost op: 1 September 2011, 07:04:19 »

wij wonen in het westen, maar het is geen punt om naar Tilburg te rijden en nakweek te bekijken bij een enthousiaste hobbyist voor een redelijke prijs knipoog.
Op markplaats adverteerd er 1 bij mij om de hoek met boettgeris, hij wil er 50,- voor hebben. Ik kwam er achter dat het Mooren waren en vroeg dat joch hoe hij nou aan de dieren kwam (hij heeft een doos vol)?? De aap kwam uit de mouw en hij gaf toe dat hij ze meegenomen had uit Marokko, ik mocht er 1 voor 40,-!!!!!     Laat maar neerslachtig 
We hebben jaren gestreden tegen wildvang, krijg je dit soort taferelen!
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 1 September 2011, 10:20:19 »

Ik denk dat meer een zaak van vraag en aanbod is. Wanneer de vraag hoog is zal daarmee de prijs ook stijgen, zoals het met allerlei dingen gaat.
En als er mensen bereid blijven om absurde bedragen op tafel te leggen zal de prijs alleen maar meer toenemen. En dat is echt niet alleen met landschildpadden zo. Ook voor bijvoorbeeld sommige Doornstaartagames of bepaalde kleurvariaties Baardagamen wordt vaak de hoofdprijs gevraagd.
Aan de ene kant snap ik de hoge prijzen ook wel als het een dier betreft waar er niet zo heel veel van zijn. Je haalt dan toch een stukje uniek natuur in huis en dat mag dan ook wel iets kosten. De kwekers hebben zelf hoge aanschafprijzen betaald voor de dieren waarmee ze kweken en rekenen deze dan vervolgens door in hun nakweek. Hier is niets mis mee en best logisch, vind ik. En zolang er mensen zijn die de prijzen willen betalen worden die prijzen ook gewoon in stand gehouden. Uiteindelijk bepaald immers de klant de prijs.

Echt zorgwekkend wordt het pas als de kwekers echt op geld zijn belust en de dieren op allerhande manieren dwingen meerdere keren nakweek per jaar te produceren dan dat goed voor ze is. De echte broodfokkers dus. Dit moet natuurlijk hard aangepakt worden en de mensen moeten daarom ook goed opletten van wie ze nakweek kopen.

Zelf zal ik nooit de hoofdpijs vragen voor nakweek. Ik ben net zoals Marion van mening dat het wel bereikbaar moet blijven voor mensen. Al moet de prijs wel kunstmatig hoog worden gehouden om impulsaankopen te ontmoedigen.
Ik ben zelf op zoek naar 1 of 2 vrouwtjes van de Testudo graeca nabeulensis om daar later zelf mee te gaan kweken en net zoals Marion deze soort wat meer op de kaart te gaan zetten. Uiteraard zal ik hiervoor dan een schappelijke prijs gaan vragen en niet de hoofdprijs vragen. Sterker nog, als een bekende organisatie me zou vragen dieren vrijwillig af te staan om de populatie in de natuur in stand te houden of verder uit te breiden dan gaan er vandaag nog een aantal exemplaren richting Tunesië.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 1 September 2011, 21:27:32 »

Tenzij er natuurlijk buitensporige bedragen gevraagd worden sta ik hier eigenlijk nauwelijks bij stil....
Na dertig jaar schildpadden verzorgen kan ik zeggen dat de aankoopprijzen nauwelijks 1-2 % bedragen van het totale kostenplaatje die er mee gemoeid is.
Voor klein blijvende duurdere soorten zal de verhouding iets anders liggen, maar ook dan kost de verzorging na verloop van tijd vaak een veelvoud van de aanschafprijs.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Fred Schonenberg
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 35


Curacao


« Antwoord #8 Gepost op: 2 September 2011, 06:35:22 »

Vroeger.....
Zei mijn moeder tegen mij, jongen alle hobby's kosten geld...

Dat is ook zo... Als je voor je nakweek wat geld vraagt zul je niet snel alle kosten dekken.
Ik heb wel eens het gevoel (ook ervaren met nakweek kameleons en gifkikkers bijvoorbeeld) dat veel mensen wel graag de kosten terug willen verdienen.
En dat zeggen ze zelfs ronduit op beurzen en landdagen.
Misschien dat ze daarom altijd zo boos zijn als ik een paar dieren (voor veel minder) afsta.

Kweken om de soort in stand te houden... klinkt leuk, maar verkoop je ze dan aan en andere particulier?Huh?
Bereik je dan dit doel???

Vaak komt het er op neer dat je een andere liefhebber er een plezier mee kunt doen.
Een prijskaartje (groot of klein) levert daarbij een drempel op tegen bijvoorbeeld impuls-aankopen.

Vraag en aanbod is de wet van de economie, de wet van de handelaar....

Ik heb dit jaar (voor het eerst) horsfieldii nakweek en probeer het ook met elongata's.
Populaire soorten, neen. Economisch belang, neen dan had ik wel een populaire soort genomen.
Waarom dan?
Ze zijn net zo leuk en interessant als de rest!!!

Ik hoef in ieder geval niets terug te verdienen, het is allemaal dik terug betaald in het plezier dat ik beleef.
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #9 Gepost op: 2 September 2011, 09:28:42 »

Mja moeilijk discussiepunt, met name iedereen wilt nakweek van zijn dieren, het is heel mooi als je een dier uit zijn ei ziet kruipen.
Maar wat doe je tenslotte na een tijd met 100 nakweek?
Dus verkopen de handel , iedereen wenst stieken om dan toch nog iets te krijgen van zijn dieren.

Is het handel of hobby?
Moeilijk te zeggen, maar als je uw nakweek niet echt kwijtgeraakt zit je met een probleem ,ga je met de volgende afleg de eieren liquideren? of begin je opnieuw?

2de zaak , je hebt zoveel nakweek en je geraakt er snel vanaf (nog altijd leunende op de 100 nakweekdieren), laten we zeggen per dier 60 euro (gemiddeld getal) is 6000 euro, dan komt de verleiding omdat het veel geld is om verder te kweken , hobby of handel?

Nu het gevaarlijke stuk (dit gebeurt veel bij slangen ) hobbyisten noemen ze zich nog , kopen 50 regiussen als hobby en steken ze in curvers of racken (op een vierkante meter), en verzetten de mannen constant manipuleren temperaturen enz ...... 
Dan mogen we de opmerking niet meer maken dat het voor het welzijn van het dier niet echt goed is , en dan weer de vraag hobby of handel , en dan krijg je prompt het antwoord , neen ik ben een echte hobbyist...

Dan stellen we ons nog vragen.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
Fred Schonenberg
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 35


Curacao


« Antwoord #10 Gepost op: 2 September 2011, 15:20:54 »

Mja moeilijk discussiepunt, met name iedereen wilt nakweek van zijn dieren, het is heel mooi als je een dier uit zijn ei ziet kruipen.
Maar wat doe je tenslotte na een tijd met 100 nakweek?
Dus verkopen de handel , iedereen wenst stieken om dan toch nog iets te krijgen van zijn dieren.

Is het handel of hobby?
Moeilijk te zeggen, maar als je uw nakweek niet echt kwijtgeraakt zit je met een probleem ,ga je met de volgende afleg de eieren liquideren? of begin je opnieuw?

2de zaak , je hebt zoveel nakweek en je geraakt er snel vanaf (nog altijd leunende op de 100 nakweekdieren), laten we zeggen per dier 60 euro (gemiddeld getal) is 6000 euro, dan komt de verleiding omdat het veel geld is om verder te kweken , hobby of handel?

Nu het gevaarlijke stuk (dit gebeurt veel bij slangen ) hobbyisten noemen ze zich nog , kopen 50 regiussen als hobby en steken ze in curvers of racken (op een vierkante meter), en verzetten de mannen constant manipuleren temperaturen enz ...... 
Dan mogen we de opmerking niet meer maken dat het voor het welzijn van het dier niet echt goed is , en dan weer de vraag hobby of handel , en dan krijg je prompt het antwoord , neen ik ben een echte hobbyist...

Dan stellen we ons nog vragen.

Ik snap het punt dat je maakt.
Toch zie ik mensen eerder voor bijvoorbeeld grieken als voor viertenen kiezen.
Voordeel dit levert meer nakweek op, gedrag en verzorging zijn gelijk nietwaar??
Persoonlijk ben ik over de aantallen niet bang en waarom zou ik niet ipv 60 euro iets als 30 euro vragen??
Ik hoef er niet van te leven dat doe ik van mijn salaris van mijn werk..
Misschien kan ik er gewoon iemand van de vereniging een plezier mee doen?
Of ik hou er zelf een paar, maar dat gaat niet onbeperkt dat is waar...
Liquideren van nakweek, pijnlijk, waarom dan uberhaupt kweken??
Koop bijvoorbeeld alleen mannen of alleen vrouwen of houdt geslachten gescheiden.. oplossingen genoeg.
Hobby of business?Huh?

O ja en over de slangen, ik zou het zelf niet doen, in curvers maar...
Zeker bij python regius verminderd in ondoorzichtige bakken de stress, ze eten beter en planten zich regelmatiger voort.
Nogmaals ik snap het punt dat je maakt en zou het zelf niet zo doen als ik slangen had maar deze situatie is niet zomaar te vertalen naar schildpadden.
Bovendien zie ik veel foto's van rechthoekige verblijven, doen mij een beetje aan kippenrennen denken, ofwel ook op schildpadden gebied(welzijn van de dieren) is daar winst op te behalen. En ja ik besef me dat ik het ook niet perfect doe..
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 2 September 2011, 18:42:22 »

Vroeger.....
Zei mijn moeder tegen mij, jongen alle hobby's kosten geld...

Is hiermee niet alles gezegd ?  knipoog
« Laatste verandering: 2 September 2011, 19:13:58 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #12 Gepost op: 2 September 2011, 18:47:33 »

Ik hoef in ieder geval niets terug te verdienen, het is allemaal dik terug betaald in het plezier dat ik beleef.

En ook dàt speelt mee.....!  fluiten
Gelogd
Fred Schonenberg
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 35


Curacao


« Antwoord #13 Gepost op: 2 September 2011, 21:01:20 »

@ Kurt en NicWill, ik denk dat wij er het zelfde over denken.
Misschien op de landdag achter een pintje eens verder praten..
Lijkt mij een goed besluit.
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #14 Gepost op: 3 September 2011, 23:53:24 »

Vroeger.....
Zei mijn moeder tegen mij, jongen alle hobby's kosten geld...

Ik hoef in ieder geval niets terug te verdienen, het is allemaal dik terug betaald in het plezier dat ik beleef.

Helemaal met bovenstaande quotes eens.

Waarom zou je, als twee soorten evenveel hebben gekost om geboren te worden, voor het ene dier meer vragen? Waarom zou, zoals eerder de discussie was, een baurii meer moeten kosten dan bijvoorbeeld een odoratus. Als de gemaakte kosten tot de verkoop gelijk zijn maar de vraagprijs verschillend, dan heb je het niet alleen meer over hobbyfok maar spelen er ook commerciële gedachten mee. Daar kan je wat mij betreft niet onderuit. Waarom zou je voor een dier dat zeldzamer is meer vragen als je voor nakweek kan zorgen; je kan ook denken dat het goed is voor de soort als meer mensen ze kunnen/willen kopen toch?! Het is en blijft daarbij natuurlijk wat de gek er voor wil geven...

Daarnaast snap ik nog steeds niet waarom de aanschafprijs van een dier gerelateerd zou moeten/mogen zijn aan de verzorgkosten en leeftijd die de dieren kunnen bereiken. Dat heb ik kwekers al vaker horen zeggen, ook Kurt wijst nu weer op die relatie. Ik heb nooit gelezen waarom, dus voor mij is het zo'n loze opmerking... Leg het eens uit, het heeft totaal geen verband met elkaar voor mij.

Ten slotte denk ik nog steeds dat impulsaankopen niet via MP of via fora worden gedaan; in beide gevallen moet er teveel voor gedaan worden om het als impuls (een opwelling) te bestempelen. Dat mensen niet goed nadenken/inlezen voordat ze een dier kopen klopt in sommige gevallen; de hobbykweker heeft de mooie taak om die mensen er uit te filteren en geen dieren te verkopen aan hen. Maar als een kweker schrijft dat hij/zij in verhouding tot andere soorten hoge prijzen vraagt om 'impulsaankopen' tegen te gaan vind ik dat hij/zij schrijft in zijn eigen straatje...
« Laatste verandering: 4 September 2011, 00:08:54 door Sulcatatata » Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 22:09:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 565
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 579
Totaal: 579
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.063 seconden met 25 queries.