SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 11 12 [13] Omlaag Print
Auteur Topic: Eindelijk weer...  (gelezen 79288 keer)
halk
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 354



« Antwoord #180 Gepost op: 28 Juni 2011, 15:40:52 »

bij jou staat duidelijk minder dan in mijn bak Tong

de kamille is gelukkig net zo plat en dor grijns

hoe bied je de eischalen aan? spoel je ze eerst schoon van binnen? is het gekookt en dergelijke, ik wou vorige week ook wat ei in het hok leggen maar wist eigenlijk niet egt of het kwaad kon of neit
Gelogd

Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #181 Gepost op: 28 Juni 2011, 15:59:25 »

bij jou staat duidelijk minder dan in mijn bak Tong
Geloof me.. er stond aanzienlijk meer in.. Onderschat de eetlust van mijn dametjes niet  fluiten



de kamille is gelukkig net zo plat en dor grijns
Ja, ik kies er bewust voor om het ook wat dor te laten worden (lees: weinig bewateren). Hiermee probeer ik de seizoenen zoals in het Middellandse Zeegebied wat na te bootsen. Lente = jong vers / nat / eiwitrijk voedsel. Zomer = vezelrijk / ietwat verlept voedsel. Herfst = weer wat nattere nieuwe jonge scheuten door natter weer.
V.w.b. het platte.. De dames walsen graag al het voedsel plat
afvragend...

hoe bied je de eischalen aan? spoel je ze eerst schoon van binnen? is het gekookt en dergelijke, ik wou vorige week ook wat ei in het hok leggen maar wist eigenlijk niet egt of het kwaad kon of niet
Ik geef mijn dieren de stukken eierschaal die ik van mijn gekookte eitje af pel op zondagmorgen  knipoog.
De schalen zijn dus ook gekookt geweest. Ik vermijd rauw, i.v.m. mogelijke salmonellabesmetting (hoewel landschildpadden bekend staan als dragers van Salmonella).. Weet dus ook niet precies of ze er zelf daadwerkelijk ziek van kunnen worden, maar voorkomen is beter dan genezen.
Anyway; als ik mijn gekookte eitje heb gepeld, dan gooi ik de stukken eierschaal in het verblijf. Je kan het evt nog wat verder crunchen, maar ze happen net zo makkelijk stukjes eraf. Schijnt beter te zijn dan sepia, aangezien het zoutgehalte in sepia aan de hoge kant schijnt te zijn. Ik verstrek beide. De Grieken komen vaak meteen nieuwsgierig kijken, maar eten er mondjesmaat van. Mijn modderschildpadje verslind het volledig, zodra het in het aquarium mik.

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
halk
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 354



« Antwoord #182 Gepost op: 30 Juni 2011, 13:21:55 »

gisteren een ei in de bak gelegd. ik had hem hardgekookt en de schil (met binnenvliesje) in het hok gelegt. het was ongeveer een half ei en vanmorgen was er bijna niets meer van over. ik weet dat dit gedaan in door één schildpad want de andere was die dag niet boven gekomen. die had zich diep ingegraven tijdens de regenachtige nacht, vandaag met een beetje hulp weer boven gekomen  schaterlach

het ei ga ik wat vaker toepassen omdat ze dit blijkbaar wel knabbelen, de sepia laten ze volgens mij altijd liggen
Gelogd

Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #183 Gepost op: 28 Augustus 2011, 09:36:25 »

Gewoon eventjes tussendoor...

Waarom Testudo hermanni ssp mijn lievelingssoort is?
Nou; hierom:



 liefde voor...  liefde voor...
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #184 Gepost op: 3 April 2012, 08:27:00 »

Inmiddels weer een winterslaap achter de rug.
Duur: 3 maanden
De dieren periodiek gewogen; ze vielen nauwelijks af.
Opvallend was, dat het grootste vrouwtje de laatste week van de geplande winterslaap wel verhoudingsgewijs een stuk meer afviel dan over de totaal gemeten periode. Desondanks was het percentage gewichtsverlies niet zorgwekkend  mmm...leuk

Na het ontwaken hebben beide dametjes lekker in een badje gezeten en fors ge?rineerd. Heb ze niet zichtbaar zien drinken, maar heb bewust het voedsel ook redelijk nat aangeboden de eerste dagen. Vanaf dag 1 was de eetlust aanwezig.
Op dag 1 aten ze weinig, de daarop volgende dagen werd de eetlust alsmaar groter. Het onkruid in de tuin begon al leuk te groeien, dus ik kon ze al gelijk een redelijk gevarieerd kostje aanbieden.
De eetlust resulteerde in een gewichtstoename van respectievelijk 86 gram (417 --> 503) en 46 gram (242 --> 288) in exact 21 dagen.
Ben er content mee.... Zeker ook na het uitblijven van het snotterige (doorzichtig vocht) neusje van het kleine diertje vorig jaar na de winterslaap.

Maar dan nu:

Eind vorig jaar werd mijn aandacht getrokken door forumlid Droef. Hij had een mannetje uit 2009 op overschot zitten en bood die aan voor een prachtige prijs. Heb contact opgenomen en besproken het diertje over te willen nemen na de winterslaap (het mannetje zat op het moment dat ik contact opnam met Droef zelf ook in winterslaap).
1 april 2012 was het moment daar; wij zouden beiden naar de beurs in Houten gaan, wat een prima lokatie was voor de overdracht.

Het mannelijke diertje was voor de winterslaap ontwormd en keurig voorzien van CITES-document en door de verkoper opgestelde overdrachtsverklaring. Na een kennismaking, kort praatje, financi?le transactie en ondertekening van de overdrachtsverklaring was het dan een feit: Ik heb een 3e Testudo hermanni boettgeri... een prachtig jong kereltje om mijn dames gezelschap te houden.

Ook hier (ik weet dat ie het ongetwijfeld leest) nog een woord van dank voor dit schitterende aanbod aan Droef.
Ik heb op de beurs Grieken van gelijke grootte gezien die voor het 3-voudige werden aangeboden  geschrokken

Dan de keuze...
Oorspronkelijk was het plan: Wachten met ophalen van de man, totdat de vrouwen definitief buiten konden.. en dan het mannetje tijdelijk separaat in de tortoise table. Door een samenloop van omstandigheden ging het toch iets sneller dan eigenlijk verwacht; wat wel zorgde voor een besluit dat ik moest nemen...
Geen quarantainebak in bezit... tijdelijk in een kartonnen doos vond ik ook weer zowat..
Het dier is vorig jaar ontwormd..
..
Dan maar gewoon bij de dames.. kijken hoe het klikt.
't Is misschien een risico dat ik neem, maar soit... ik waag het erop.
Een wormbesmetting, daar ben ik niet bang voor, gezien het feit dat alle 3 de dieren vorig jaar voor de winterslaap zijn ontwormd.
Herpes zou een mogelijk risico kunnen zijn... Ik zit te twijfelen hoezeer ik dat risico kan/moet negeren.. het klinkt misschien na?ef, maar mijn gevoel hierover is goed  afvragend
Deze motivatie komt ook deels voort uit het idee dat ik voorheen had m.b.t. toekomstige kweek. Indien ik niet zelf een man in bezit zou hebben gehad, dan had ik getracht puur voor de bevruchting een mannetje te "lenen".. Dan is er uiteraard ook altijd het risico of dan mannetje helemaal "schoon" is. In dat specifieke geval zou ik het mannetje slechts heeeeel kort in bezit hebben, geen tijd hebben voor een quarantaineperiode, danwel onderzoek op evt herpes. In dat geval zou ik ook uit moeten gaan van mijn gevoel.

Ik was ergens "bang" dat het mannetje zich pauzeloos op de dames zou storten, meer uit nieuwsgierigheid dan hormonale overwegingen nog... maar het lijkt andersom te zijn.
Het kereltje is heel rustig.. licht veel te zonnen; eet lekker (maar bescheiden) van het aanbod onkruiden, terwijl de vrouwen hem toch wel bijzonder interessant lijken te vinden en hem veel besnuffelen  schaterlach

Hier wat pril beeldmateriaal.
Op deze foto zit het mannetje (achterste dier) gezamenlijk met het kleinste vrouwtje wat eten weg te knabbelen:


Het slaaphokje is door meneer ook geschikt bevonden.
Van boven naar beneden: Kleinste dame, grootste dame, en meneer. Het beeld is iets vertekend; het mannetje lijkt het grootste dier, maar is feitelijk van dezelfde omvang als de grootste dame. De grootste dame heeft daarbij een iets hoger glooiend schild en weegt maarliefst 100 gram meer dan de man  geschrokken



« Laatste verandering: 3 April 2012, 09:16:50 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #185 Gepost op: 3 April 2012, 09:13:18 »

Wow, wat een mooi glad dier! Een zeer mooie aanvulling bij je eveneens gladde dames!
Ik neem aan dat je een kweekplan in gedachten hebt dan  Brede lach.

Ik neem aan dat het mannetje nog wel behoorlijk moet wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Lijkt me voorlopig dus ook wel logisch dat de vrouwen ge?nteresseerder lijken in het mannetje dan omgekeerd
(het mannetje komt tenslotte hun omgeving binnen).

Dus ze zitten nog binnen in de tortoise table? Was het de vorige twee weken niet mogelijk om ze buiten te zetten dan?

Over het niet gebruiken van een quarantaineperiode:
Je weet natuurlijk zelf dat het niet gebruiken van een quarantaineperiode niet helemaal ideaal is en dat het een risico is dat je neemt.
Zelf zie ik er ook niet zo'n groot probleem in, aangezien herpes meestal niet tot uiting komt bij het reeds besmette dier tijdens de quarantaine,
maar pas nadat je ze samen hebt gestoken en de net besmette schildpadden ziek worden.
Maar het blijft natuurlijk een risico om geen quarantaineperiode toe te passen (zoals je zelf ook wel weet), maar dat is het sowieso als je nieuwe dieren krijgt.

En jeuj, foto's! Give me more! Mijn fotokick nodig, na zo'n lange tijd zonder forum!
Schep maar lekker op met het vrolijke gezinnetje met een heleboel foto's  gefeliciteerd (sarcasme).


Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #186 Gepost op: 3 April 2012, 09:33:12 »

Het is inderdaad een heel mooi kereltje.. Niet zo glad als mijn grootste vrouwtje, maar de ietwat dieper liggende naden zijn zeker geen aanleiding om het bulterig te noemen.

De dieren zitten voorlopig nog in de tortoise table ja. Ik heb ze (de 2 dames uiteraard) vorige week met die prachtige dagen gemiddeld 5 uur per dag buiten rond laten scharrelen. De thermometer in het buitenverblijf gaf temperaturen van goed boven de 20 graden aan, waar de dieren zichtbaar van genoten. Zo tegen de namiddag gingen ze zich beiden ingraven, waarna ik ze weer binnen in het nachthokje van de tortoise table plaatste.. de nachten waren sowieso nog te koud voor huisvesting buiten vond ik.

Wat betreft het kweken... ik heb daar zo mijn eigen ideeen bij.
In eerste plaats wilde ik maximaal een 3-tal Grieken in mijn verblijf, waarbij ik de kans op nakweek als mogelijkheid wil beschouwen; niet als doel.
Op zich lijkt een incidenteel dotje jonge Griekjes mij best leuk, maar ik ben absoluut niet van plan om alle gelegde eieren te gaan incuberen. Het is dus zeker niet mijn intentie om pro-actief te willen gaan kweken met het oog op "extra zakcentje bijverdienen / eigen groep uitbreiden / ... ).
Slechts in het geval van voldoende animo zal ik wellicht eens een aantal eieren proberen te incuberen. Het kweken is voor mij niet het uiteindelijke doel, al zal ik zeker niet ontkennen dat nakweek een bijzonder leuke bijkomstigheid zal zijn.
Wat ik met de reguliere nesten zal doen? Niet incuberen dus  mmm...leuk (eieren schudden /bakken/wie-zal-het-zeggen).

Ik krijg de indruk dat jij meer weet mbt het Herpes-gebeuren dan ik.
Herpes kan dus tot uiting komen bij ziek wordende dieren..
Hoe kun je de dieren laten testen / behandelen?

Edit: ik zag inmiddels dat oog- / neusvloeiing / verminderde activiteit / wittige tong enkele symptomen zijn.
Een slijmswab uit de bek + bloedonderzoek zouden uitsluitsel kunnen bieden..
Ik zie vooralsnog geen van bovengenoemde symptomen (al zullen er mogelijk nog meer zijn)...
Daarentegen las ik dat Herpes ook in sluimerende variant aanwezig kan zijn... waarbij de test nu negatief uitvalt en de dieren over enkele maanden doodziek kunnen zijn (in het allerergste geval).. Dus het heeft ook met een stukje geluk te maken, lijkt me.

Het virus zou dan tot uiting kunnen komen bij stress... Mja.. het dier in quarantaine in een kartonnen doos met lamp; niet echt een ruime fijne omgeving.. en introductie bij de dames zou in een later stadium alsnog voor evt stress kunnen zorgen, etc etc.

Ik zal het mannetje in de gaten houden en bij twijfel een DA gaan bezoeken.


« Laatste verandering: 3 April 2012, 09:54:39 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #187 Gepost op: 3 April 2012, 11:05:43 »

Ik ken er niet veel van hoor! Gewoon wel al paar verhalen tegengekomen van een herpesbesmetting ondanks quarantaineperiode. De reeds besmette dieren vertonen dan geen symptomen tijdens de quarantaineperiode, maar als je ze bij andere dieren introduceert, vertonen die andere dieren wel direct symptomen. De 'sluimerende' variant blijft blijkbaar ook tijdens de quarantaineperiode vaak sluimeren, waardoor je pas merkt dat er iets mis is als de andere dieren besmet raken (en wel symptomen vertonen).
Vreemd wel dat je bij sluimerende variant dat ook niet zou kunnen detecteren in het bloed!

Maar ja, we moeten niet al te negatief denken hé. We gaan ervanuit dat je dieren in perfecte gezondheid verkeren! Gewoon wat op de symptomen letten.
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #188 Gepost op: 10 April 2012, 14:59:31 »



Hoe gaat het ondertussen met je mannetje? Toont hij al wat meer interesse voor de dames?

Vanaf wanneer beginnen die beestjes eigenlijk te paren? Het mannetje is van 2009 dus pas 3 jaar oud en jouw dames van 2008 dus pas 4 jaar oud?
Dat lijkt mij sowieso nogal vroeg? Of niet?

Foto's zijn altijd welkom natuurlijk  Brede lach. Evenals van je ontluikende grote buitenverblijf!

Grootste dier ( 245 gram )
Let op de 2 gele "straaltjes" aan weerszijden achterop het 1e vertebrale schildplaatje  knipoog:


Mijn 'grootste' dier (piepklein) vertoont ook zo'n straaltjes.
Enig idee hoe dat zou komen?
Ik dacht dat het wel kon te wijten zijn aan een te snelle groei, zoals groeistriemen bij ons.


Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Kenneth
Moderator
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #189 Gepost op: 29 Mei 2012, 10:30:46 »

In antwoord nog even aan Femke M... Het mannetje doet af en toe al paarpogingen  fluiten
De dame in kwestie (de grootste krijgt zijn speciale aandacht) is er nog niet van gecharmeerd en gaat er dan in een drafje vandoor, waarna hij weer lekker gaat zonnen/eten...

De afgelopen zomerse dagen was een genot voor de dieren... en een genot voor mij om te zien hoe goed ze het doen. Hier een foto van de man, terwijl hij van een klaproos snoept:

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #190 Gepost op: 29 Mei 2012, 13:45:13 »

Wat een gave foto.... zeer mooi
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
Pagina's: 1 ... 11 12 [13] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 10:19:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 818
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 788
Totaal: 788
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.095 seconden met 28 queries.