SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Schildpadsoort(en) van je dromen (editie 2011)  (gelezen 24470 keer)
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 15 Augustus 2011, 12:04:51 »

Hoezo, emys orbicularis mag je in België niet houden?

Aangezien deze 'conventie' toegepast wordt in België

http://nl.wikipedia.org/wiki/Conventie_van_Bern_%281979%29

Blijkbaar is er in meer landen deze conventie van kracht (oa Nederland), ik ben in de war, wat mag nu wel en niet? Want als het bij ons (België) niet mag, in Nederland dan toch ook niet?


EDIT: blijkbaar mag je ze wel houden... maar je moet wel bewijs kunnen voorleggen...

"Uitzondering hierop vormen in gevangenschap geboren exemplaren en exemplaren die legaal aan de natuur onttrokken werden vóór het van kracht gaan van de richtlijn (dus vóór 10 juni 1994). De bewijslast hiervan ligt wel bij de houder."

Bron:  Terra vzw
« Laatste verandering: 15 Augustus 2011, 12:16:47 door KevinVH » Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 15 Augustus 2011, 12:42:58 »

Er was in elk geval nogal wat commotie rond toen de zogenaamde wetenschappers van FOD o.a Emys orbicularis  op de voorlopige lijst plaatsten, zie hiervoor ook de brief van SEBA :



Beste reptielenliefhebbers,

Na de positieflijst voor zoogdieren, is nu ook de positieflijst voor reptielen op komst. Jammer genoeg is het voorontwerp dat daartoe momenteel op tafel ligt van bedenkelijke kwaliteit, in die mate zelfs dat mensen die in de adviesraad zaten, hun naam niet willen verbonden zien aan dit ontwerp. Bij de FOD hebben ze immers 'vanalle stoten' uitgehaald (zo werd met een lijst van meest gekweekte soorten geen rekening gehouden; zo staat bv. de baardagaam niet op de lijst; zo staan er soorten op die sowieso niet mogen gehouden worden omwille van de conventie van Bern; zo is 'grootte' een belangrijk criterium, wat uiteraard belachelijk is, aangezien heel wat zoogdieren die wel op de positieflijst staan véél meer plaats vereisen;...), met onderstaande bedenkelijke lijst tot gevolg...

De soorten die op de lijst staan, zullen nog zonder problemen kunnen worden gehouden (al is dit een ontwerp en kunnen ze ook daarin nog schrappen!). Voor alle soorten die niet op de lijst staan, zal de overheid een uitsterfbeleid voeren!!

Dieren die van voor de inwerkingtreding in uw bezit zijn (dit zal u moeten laten vaststellen door dierenarts of overheid), mag u houden (uiteraard als ze met alle andere wetgeving in orde zijn). Maar nadien zal een erkenning vereist zijn. Dat betekent ondermeer dat als u nakweek heeft, u deze enkel kan verkopen binnen België« aan mensen die een erkenning aanvragen. Als u een nieuwe soort wil gaan houden, dan moet u ook zo'n erkenning aanvragen voor deze soort. Als u een dier extra wil gaan houden van een soort die u al had, of u wil er eentje ruilen, ook dan moet u een erkenning/ontheffing aanvragen...

Maar daar knelt het schoentje... De overheid zal immers een uitsterfbeleid voeren en het dus moeilijker dan nodig maken om nog een niet-positief soort te houden. En gezien de huidige lijst zou dat enorme consequenties hebben.

Een erkenning aanvragen zal een enorme rompslomp zijn. Het zal sowieso 60 euro kosten per soort en is slechts geldig voor 5 jaar... Maarja, dat is dus op voorwaarde dat ze zal worden toegekend... Tot nu toe is voor de zoogdieren slechts één erkenning/ontheffing verleend, aan een dierenarts die een gewonde eekhoorn verder blijft verzorgen... Het is waar dat er slechts weinig ontheffingen zijn aangevraagd, maar dat komt grotendeels omdat heel wat mensen afhaakten wanneer ze merkten hoe lastig het is om een erkenning/ontheffing te bekomen, zelfs de Antwerpse zoo heeft dat ondervonden.

(Jammer genoeg wil België een voortrekkersrol spelen in Europa. En dat terwijl de positieflijst zoogdieren wordt aangevochten voor het Europees Hof en de Europese Commissie een advies heeft uitgebracht dat niet strookt met de Belgische regeling. Aangezien het Hof meestal de Europese Commissie volgt,... Men zou beter de Europese initiatieven afwachten, want in deze materie komt er toch een Europese regeling...)

Maar de positieflijst is een politieke beslissing, dus als u het niet eens bent met deze lijst en met de manier van werken en vooral met de richtlijnen waaraan zal moeten worden voldaan, contacteer dan uw politici!

Als u zich vragen stelt over uw dieren en wat er u in de toekomst te wachten staat, want de richtlijnen voor reptielen staan nog niet vast! (maar uitsterfbeleid!) Of u wil dit verhaal bevestigd zien, contacteer dan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en leefmilieu op nr. 02/524.74.11. Doen, in ieders belang!

Ik heb dit hier geplaatst als bezorgd dierenliefhebber, niet van de overheid uit (maar zover was u natuurlijk wel al).

U kan ook zelf een dossier insturen om te trachten een soort toe te voegen aan de positieflijst, contacteer daartoe de FOD op nr. 02/524.74.11. Of surf naar www(punt)terravzw(punt)org om deel te nemen aan de georganiseerde reactie! De tijd dringt!

En beste liefhebbers, ook de volgels en de vissen komen aan de beurt...
En als de lijst dan even amateuristisch wordt opgesteld... Spreek er uw politici nu al op aan! Voor de reptielen is het nu al bijna 5 na 12...

Het voorlopig ontwerp bevat 161 soorten, er zijn er makkelijk 5 keer zoveel die volgens een correcte toepassing van hun criteria in aanmerking zouden moeten komen!

Met vriendelijke groet.

Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 15 Augustus 2011, 12:49:14 »

Edit,

Conventie van Bern
 

Wat?
Internationale richtlijn ter bescherming van Europese Dieren
In voege sinds 19 september 1979
In België van kracht sinds 20 april 1989 (Belgisch Staatsblad)
Praktisch toepasbaar in België (Gewesten van België) na publicatie van decreet of verordening in het Belgisch Staatsblad. Dit is nog niet gebeurd.
Daarom gelden op dit ogenblik de Habitat Richtlijnen (HR) (10 juni 1994)
Mogelijke stappen in de overgangsfase
inventaris
vrijstelling
ontheffing
 

Bijlag IV

Net als CITES bevat ook de habitatrichtlijn een aantal bijlagen. In bijlage IV worden de soorten opgesomd die aan strenge richtlijnen onderworpen zijn. Het is verboden om exemplaren van soorten uit bijlage IV, die aan de natuur onttrokken zijn in bezit te hebben, te vervoeren, te verhandelen of te ruilen.
Uitzondering hierop vormen in gevangenschap geboren exemplaren en exemplaren die legaal aan de natuur onttrokken werden vóór het van kracht gaan van de richtlijn (dus vóór 10 juni 1994). De bewijslast hiervan ligt wel bij de houder.

 

Waar kan je terecht?
http://www.mina.be
 
http://www.instnat.be/content/page.asp?pid=EUR_NA_Natura2000Fiches 
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #33 Gepost op: 15 Augustus 2011, 13:36:46 »

maar de positieflijst is nog altijd niet in voege.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #34 Gepost op: 15 Augustus 2011, 14:00:03 »

In verband met Emys orbicularis ik heb mij hier dit voorjaar over geïnformeerd en zoals kurt zegt staan ze inderdaad niet op de CITES lijsten maar wel op de habitatrichtlijn IV.
Je mag ze echter zonder probleem houden zolang je als houder ontegensprekelijk aan één van volgende voorwaarden voldoet:

1° de specimens zijn in gevangenschap geboren of gekweekt;

2° de specimens waren al legaal uit het wild onttrokken voor de inwerkingtreding van de Habitatrichtlijn, namelijk op 10 juni 1994;

3° de specimens zijn afkomstig uit een ander Belgisch Gewest of uit een andere lidstaat van de Europese Unie, waar zij op een legale wijze onder zich werden gehouden. De minister kan nadere regels vaststellen betreffende de wijze waarop kan worden aangetoond dat er voldaan is aan de in het eerste lid vermelde voorwaarden. Nadat die regels zijn vastgesteld, worden ze meegedeeld aan de Vlaamse Regering.

In geval van twijfel zullen ze op uw kosten een dna onderzoek uitvoeren

Schildpaddensoorten waar ik nog van droom (de één al meer realiseerbaar dan de andere  Brede lach):
- Malaclemys terrapin
- Astrochelys radiata
- Carettochelys insculpta
- Callagur borneoensis
Gelogd
naeff002
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1056



« Antwoord #35 Gepost op: 15 Augustus 2011, 14:43:05 »


Mooi dat weten we dan ook weer. Misschien dat ik die soort ooit in mijn vijver wil houden.

Maar weer ontopic
Gelogd
FromHolland
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1525


« Antwoord #36 Gepost op: 15 Augustus 2011, 20:37:28 »

- Callagur borneoensis
Vanwaar deze soort? Vanwege de mooie koptekening van de mannetjes? Al een gekeken naar Kachuga kachuga?
Gelogd
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #37 Gepost op: 15 Augustus 2011, 21:39:25 »

Vanwaar deze soort? Vanwege de mooie koptekening van de mannetjes? Al een gekeken naar Kachuga kachuga?

Inderdaad, het kleurrijke sexueel dimorphisme vind ik prachtig.
De kleuren bij de Kachuga zijn ook super. Behoudt deze zijn intense kleuren het hele jaar door
of ook enkel tijdens het paarseizoen?
Gelogd
FromHolland
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1525


« Antwoord #38 Gepost op: 15 Augustus 2011, 22:40:18 »

Inderdaad, het kleurrijke sexueel dimorphisme vind ik prachtig.
De kleuren bij de Kachuga zijn ook super. Behoudt deze zijn intense kleuren het hele jaar door
of ook enkel tijdens het paarseizoen?

Volgens mij blijft in ieder geval de tekening...of de kleur blijft weet ik niet, maar ik denk van wel.
Deze soort heet tegenwoordig kennelijk Batagur kachuga.
Hier staat een hele mooie foto:
http://www.flickr.com/photos/iucnweb/5491532950/
Gelogd
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #39 Gepost op: 15 Augustus 2011, 22:56:25 »

Prachtig gekleurd dier!

De borneoensis vind je ook online onder Batagur maar ik weet niet wat tegenwoordig
de correcte genusnaam is voor de borneoensis. Anders zou dit betekenen dat de
twee soorten werden samengeplaatst.
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 15 Augustus 2011, 23:28:43 »

- Callagur borneoensis
Vanwaar deze soort? Vanwege de mooie koptekening van de mannetjes? Al een gekeken naar Kachuga kachuga?

Zowel Callagur als Kachuga zijn tot synonym van Batagur gebombardeerd. Dus het is heden ten dage Batagur borneoensis en Batagur kachuga.
 knipoog
Alle soorten in het geslacht Batagur zijn onderhevig aan kleurverandering tijdens de paartijd, althans, de mannetjes dan.
Batagur baska en Batagur affinis mannetjes kleuren gitzwart met licht gekleurde ogen. Interessant daarbij is dat niet alleen de huid van kleur veranderd zoals in sommige andere Aziatische soorten, maar ook het schild.
Gelogd

johnH
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 804


« Antwoord #41 Gepost op: 16 Augustus 2011, 12:37:04 »

Oke ik heb best wel een aardige lijst denk ik zo xD

Sowieso vind ik de kinosternon soorten en muskusschildpadden erg gaaf.
Kinosternon cruentatum zal ik sowieso wel willen hebben  engeltje
Verdere aanvullingen binnen dit geslacht zullen vast ooit nog bepaald worden xD

Verdere schidlapdden die ik toch ook wel erg graag wil hebben :O
Emydura subglobosa
sulcata
chelus fimbriatus
pelomedusa (geen idee wel ondersoort nog)



Nouja voor voorlipog blijft het nog een droom.
Eerst maar eens mn studie afmaken en een vaste baan vinden, dan kunnen we altijd nog kijken wat er bij schildpadden bij gaat komen ^^
Gelogd

1.2.0. Kinosternon baurii
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 16 Augustus 2011, 23:09:13 »

pelomedusa (geen idee wel ondersoort nog)

Momenteel worden er geen ondersoorten erkend. Wel heeft onderzoek aangetoond dat er in ieder geval 9 verschillende genetische groepen (haplotypes) zijn. Sommige hiervan kunnen in de toekomst best tot ondersoort of zelfs soort verheven worden.
Gelogd

Jerre
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 108


« Antwoord #43 Gepost op: 17 Augustus 2011, 06:45:43 »

Ik droom van deze 3 soorten:
waterschildpad:
De Centraal Amerikaanse rivier schildpad (fly river turtle of pig-nosed turtle) Carettochelys insculpta.
Dit louter omdat ik ook de vissen uit die regio hou en omdat het een prachtig dier is.
Let op, dit is een droom... ik heb geen idee hoe het zit met de wetgeving hiervoor, nog nooit opgezocht...

Landschildpad:
Astrochelys radiata (prachtig!)
Pyxis arachnoides (prachtig!)

Ik droomde ook van THH en stigmochelys pardalis, maar deze dromen kwamen reeds uit (ze waren ook iets haalbaarder).
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 17 Augustus 2011, 10:00:21 »

Ik droom van deze 3 soorten:
waterschildpad:
De Centraal Amerikaanse rivier schildpad (fly river turtle of pig-nosed turtle) Carettochelys insculpta.


Ik zou eerst wat meer onderzoek doen. De "Fly River Turtle/Pig-nosed Turtle (Carettochelys insculpta) komt van Papua Niuew-Guinea en noordelijk Australië.  knipoog
De Centraal Amirkaanse rivier schildpad is bekend onder de naam Dermatemys mawii en is zeer bedreigd en dus ook zeer beschermd.
Gelogd

Pagina's: 1 2 [3] 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16 April 2024, 11:37:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 400
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 355
Totaal: 355
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.075 seconden met 25 queries.