Deze avond werd ik door mijn grootmoeder (die 200 m verder woont) opgebeld.
Ietwat in paniek vroeg ze of ik geen van mijn waterschildpadden kwijt was
Er zat blijkbaar een schildpad bij haar op de stoep.
De kans dat dit één van mijn dieren was, is quasi onbestaande. Wat mijn dieren kunnen toch niet ontsnappen uit hun verblijf (Er staat een boord rond de vijver van ca 20cm onder de grond en 30cm boven de grond met daarboven een net)
Voor mijn eigen gemoedsrust ben ik toch even gaan checken. Alledrie de dieren zaten nog in hun verblijf.
Toen ging ik naar mijn oma om die schildpad even te gaan bekijken. Eén van de buren had het diertje durven opnemen met een plastic zak en had dit in de spoelbak van de keuken geplaatst.
Aangezien niemand weet waar dit diertje vandaan komt, heb ik het meegenomen naar huis.
Eenmaal thuis heb ik het diertje in een mortelkuip van 80l gestopt met een eiland om te zonnen.
Aan het buikschild (en de eetlust) van het diertje te zien, is het diertje al een heel eind onderweg.
Het rugschild van de schildpad vertoont ook vreemde witte plekken. Hiervan zal ik later een foto plaatsen.
Morgen zal ik een poster laten ophangen in de plaatselijke supermarkten om de eigenaar de mogelijkheid te bieden om zijn dier op te halen.
De kans dat dit diertje wordt opgehaald is wel nihiel aangezien er veel schildpadden worden gedumpt in de openbare vijver.
Ik kan het diertje (een kruising tussen geelbuik en roodwang van ongeveer 7 j) hier tijdelijk huisvesten/ verzorgen.
Op de lange termijn is er helaas geen mogelijkheid om het dier op te vangen. Mijn bestaande groep wil en mag ik niet uitbreiden(Mijn ouders stellen hun eisen ). Als de eigenaar zich binnen de 2 maanden niet komt aanmelden zal ik mij genoodzaakt zien om het dier naar een asiel te brengen
Hopelijk vind dit diertje snel een goed thuis.
Toch erg eigenlijk dat de mensen niet kunnen instaan voor de verzorging van hun huisdier. Je kies ervoor om een waterschildpad te verzorgen. Verzorg die dan ook naar behoren en dump het niet als een stuk vuil.