SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Palazzo d'Elegans  (gelezen 10364 keer)
2fred
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 26



« Gepost op: 9 Juli 2011, 22:29:27 »

Vandaag hebben we de 'laatste' hand gelegd aan het terrarium voor twee elegansjes. Maar er is altijd ruimte voor verbetering, vandaar dat ik 'm toch even wil laten zien.

Beelden spreken meer dan een duizend woorden, dus ik begin even met een paar foto's.








Wat zit er allemaal in:

Bodembedekking: We hebben drie soorten bodembedekking gebruikt. Cocoshumes ligt er overal. Aan de rechterkant is dit de basisbedekking. Aan deze kant ligt over de humes nog een laag duivengrit. En in het midden rond het schoteltje met eten ligt calciumzand. Ik heb veel topics en boeken over bodembedekking gelezen en er zijn er een aantal die tot verstoppingen zouden kunnen leiden mochten ze door de schildpadjes worden geconsumeerd. Bij calciumzand zou dit geen kwaad kunnen (zorgt hoogstens voor meer calcium) vandaar dus calciumzand rond het voedergedeelte. Maar dan ook alleen rond het voedergedeelte omdat het niet een van de goedkoopste bodembedekkingen is.

Schuilplekken: Ik had ergens gelezen dat Elegansjes en vooral de kleine een grote behoefte hebben aan schuilplekken, vandaar dat het terrarium er vol mee staat.
Twee schuilplekken gemaakt van boomschors, een keramieke plantenpot en twee aquariumplanten die ze gelukkig niet als eetbaar zien.

Verder:Het onmisbare ondiepe waterschotel waar ze doorheen kunnen badderen. Schoteltje voor het voedsel. Enkele stenen. Houten hekjes. Een hydro- en temperatuur meter aan de linker en aan de rechterkant. En een sepiaschelp.

Een erg vol terrarium, maar zoals je op de foto's ziet, zijn de schilpadjes nog erg klein. En juist omdat ze klein zijn hebben we gekozen om hem vol te bouwen met allerlei dingen waar ze in en/of achter kunnen verschuilen. Het leek ons minder stressvol voor hun dan uitgestrekte vlaktes, in zoverre dat mogelijk is in een terrarium van 100x40x50.  knipoog
De luchtvochtigheid bewaren nu door met een plantenspuit 1 à 2 keer per dag te spuiten. Ik heb alleen wel één vraag. Omdit moment hebben we de warmte lamp aan de kant van de vochtige bodembedekking zitten en de UV-lamp aan de kant van de droge bodembedekking. De luchtvochtigheid is het hoogst waar de temperatuur het laagst is. Is dit altijd zo? Of kan ik de twee lampen beter verwisselen?
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #1 Gepost op: 9 Juli 2011, 23:12:14 »

Heel mooi terrarium !
Klopt wat je zegt van de LV (RV).
Het zou denk ik inderdaad handiger zijn om de lampen om te draaien gezien het substraat wat nu onder de wamrtelmap ligt er goed vocht kan vast houden en ze dit misschien als een ideale slaapplaats kunnen vinden.

Zelf zou ik de warmtelamp iets lager hangen voor een echte baskingspot.
Gelogd
sophie
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 53



« Antwoord #2 Gepost op: 10 Juli 2011, 09:20:24 »

Dat ziet er echt heel mooi uit!  hoed af
Het is te merken dat je hier over nagedacht hebt, SUPER!!!!
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Juli 2011, 09:58:06 »

Ziet er goed uit, ik zou wel uitkijken (eigen ervaring hiermee) met te dicht tegen de wand opgestelde schuilplaatsen (in dit geval de bloempot en de holle boomstam)
Het gebeurt wel eens dat de diertjes erop klimmen en omrollen, zo kunnen ze ondersteboven klemzitten tussen de schuilplaats en terrariumwand.
Nu is Geochelone elegans  niet echt een actieve klimmer, maar de mogelijkheid bestaat wel.

Citaat
Zelf zou ik de warmtelamp iets lager hangen voor een echte baskingspot.
Zelfde mening, lager opgestelde lampen verhogen de temperatuurgradiënt in het terrarium aanzienlijk.
« Laatste verandering: 10 Juli 2011, 10:18:22 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
2fred
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 26



« Antwoord #4 Gepost op: 10 Juli 2011, 11:46:05 »

Klopt wat je zegt van de LV (RV).
Het zou denk ik inderdaad handiger zijn om de lampen om te draaien gezien het substraat wat nu onder de wamrtelmap ligt er goed vocht kan vast houden en ze dit misschien als een ideale slaapplaats kunnen vinden.
Oké, ik ga de lampen vanavond even omruilen wanneer ze uit zijn. Ze slapen idd aan de linkerkant samen in de holle boomstam. Ik dacht dat schildpadden niet zo sociaal waren maar ze zoeken elkaar altijd op.

Citaat
Zelf zou ik de warmtelamp iets lager hangen voor een echte baskingspot.
Bedankt ook voor deze tip. We zullen kijken hoe we deze kunnen verlagen.

Dat ziet er echt heel mooi uit!  hoed af
Het is te merken dat je hier over nagedacht hebt, SUPER!!!!
Dank je.  groentjes lachen

Ziet er goed uit, ik zou wel uitkijken (eigen ervaring hiermee) met te dicht tegen de wand opgestelde schuilplaatsen (in dit geval de bloempot en de holle boomstam)
Het gebeurt wel eens dat de diertjes erop klimmen en omrollen, zo kunnen ze ondersteboven klemzitten tussen de schuilplaats en terrariumwand.
Nu is Geochelone elegans  niet echt een actieve klimmer, maar de mogelijkheid bestaat wel.
Daar had ik nog niet zo over nagedacht, bedankt. Dit gaan we ook aanpassen wat onze elegansjes zijn aardige actieve klimmers.  glimlach

Gelogd
2fred
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 26



« Antwoord #5 Gepost op: 5 November 2011, 19:07:49 »

Drie maanden later...

Tja, wat kan ik zeggen. We waren uiteindelijk toch niet zo tevreden met dit terrarium. We merkten toch wel dat de elegansjes erg schuw waren in deze volglas terrarium en toen we toch een nieuwe terrarium moesten aanschaffen voor een nieuwe schildpad, hebben we gelijk maar twee gekocht.

De specs van het terrarium:
- Materiaal: Betonplex
- Grootte: 120x80x60 (LxDxH)
- Drie fittingen (voor UV-lamp, voor warmte lamp en voor een keramische (geen licht, wel warmte) lamp voor de koude nachten.

Bodembedekking:
Met twee van die grote bakken, zijn we voor de wat goedkopere cocopeat gegaan ipv cocoshumus. Daarover heen wat boomschors en daarover heen weer wat bladeren. Een mooie natuurlijk omgeving die ook de nodige extra fauna oplevert... maar de sterretjes lijken er blij mee te zijn. Onder de warmte lamp hebben we een wat droger stukje met seramis. Een ideetje dat we krijgen toen we onze nieuwe schildpad gingen ophalen en we deze in een doosje met seramis meekregen.

Schuilplekken:
Genoeg. Ze zijn nog steeds klein, en het terrarium is groot, dus we hebben ook deze weer vol gezet met allerlei schuilplekken

Verder...
Zie de enorme fotoreeks.  groentjes lachen
Ze hebben het in ieder geval enorm naar hun zin, want ze waren de hele middag bezig de nieuwe bak te verkennen. En ik ook, want ik heb twee uur voor die bak gestaan met mijn fotocamera.

On the side... zoals je misschien op de foto's kan zien is de ene elegans groter en gladder van schild dan de ander. Dit ondanks dat bij het moment van de aanschaf de ander iets groter was. Ondanks dat ze toch onder de zelfde omstandigheden leven, groeit één toch sneller en gladder op. Deze schildpad - Mario - heeft ook echt een one-track-mind. Eten is zijn grote interesse. Luigi daarentegen is de meer avontuurlijke van de twee. Terwijl Mario vooral bezig was met eten, begon hij als eerste de verre regionen van de bak te verkennen..
























































































Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #6 Gepost op: 6 November 2011, 01:21:16 »

Wederom erg mooi allemaal !
Bewust gekozen voor seramis rondje onder de lamp of nog een extra reden ?

Is de Uv lamp naast de verwarmingsspot ? en welke Uv lamp hangt erin ?

Schitterende diertjes met veel patroon !
Reageren ze goed op hun nieuwe verblijf ?

Volglas is leuk voor de degene die erbuiten staat maar voor de dieren veelal stress verwekkend hier neem ik geen volglas meer merk aanzienlijk rustig gedrag dan dat de dieren in vol glas zaten bij meerdere soorten.
Gelogd
2fred
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 26



« Antwoord #7 Gepost op: 9 November 2011, 18:21:16 »

Wederom erg mooi allemaal !
Bewust gekozen voor seramis rondje onder de lamp of nog een extra reden ?
Redelijke bewust. We hadden eerste een aardig groot "droog" gedeelte met duivengrit voor de elegansjes. Op een gegeven moment werd dit wat nadelig, omdat de elegansjes naast het zonnen hier ook gingen slapen en niet in het vochtige gedeelte. Daarom wilde ik een droge gedeelte toch veel kleiner maken - en dit werd het seramis rondje onder de lamp.
Waarom seramis? De kweker waar wij onze forstenii vandaan hebben gehaald, was niet zo gecharmeerd van duivengrit. En omdat hij ceramis gebruikte als bodem voor het doosje waarmee wij de forstenii hebben vervoerd, dachten wij hier een goede vervanger voor te hebben. Het is gedroogde klei, dus het warmt fijn op onder de warmtelamp. Daarentegen houdt het ook wel weer goed vocht vast. Even waren we wel bang dat de schildpadjes het op zouden gaan eten, maar na een dag zorgvuldig observeren, lijken ze het toch door te hebben dat het geen voedsel is. Het voedsel wordt trouwens ook niet in de buurt van de seramis aangeboden.
Een goede bijkomstigheid is dat het er ook erg mooi uitziet, dat oranje. Zorgt ook voor mooie foto's.  engeltje

Citaat
Is de Uv lamp naast de verwarmingsspot ? en welke Uv lamp hangt erin ?
Niet er volledig naast. De bak heeft drie fittingen. De eerste (uiters links) is de UV-lamp, de tweede (die iets meer naar voren hangt) is voor de warmtelamp, en de laatste (uiterst rechts) is voor de keramische warmtelamp die alleen op koude nachten aangaat. De elegansjes verblijven meestal toch meer aan de kant van hun voedersteen en hun favoriete slaapplaatsen dus vandaar dat de lampen ook vooral daar hangen. De andere kant heeft dan ook meer schaduw. De UV-lamp is een Repti Glow 5.0 UVB Exo Terra 26W. Niet speciaal aangeschaft, want we hadden eigenlijk ook voor de elegansjes een Solar Raptor Mega Ray UV-Mercury VaporLamp 100 Watt Wide-beam gekocht. Maar na een val op de tafel en daarna op plavuizen, deed hij het niet meer zo goed.  verlegen
De warmtelamp is trouwens een 100W Intense Basking Spot van Exo Terra. Deze zit in een fitting die eventueel ook lager en hoger gehangen kan worden, mocht dit nodig zijn. Deze fitting hadden we al voor de vorige terrarium aangeschaft na het advies om de warmte lamp lager te hangen.

Citaat
Schitterende diertjes met veel patroon !
Reageren ze goed op hun nieuwe verblijf ?
Zeker!  Ik merk dat ze veel minder schuw zijn dan in hun vorige terrarium. Daarnaast willen ze zich soms ook voor de nacht onder de bladeren zich in een beetje ingraven in de cocopeat. Iets wat ze niet deden in het vorige terrarium. Ze laten nu ook naar zich kijken, wat als eigenaar dan ook weer plezierig is.

Citaat
Volglas is leuk voor de degene die erbuiten staat maar voor de dieren veelal stress verwekkend hier neem ik geen volglas meer merk aanzienlijk rustig gedrag dan dat de dieren in vol glas zaten bij meerdere soorten.
Ik moest in het begin wil even wennen aan die grote bakken die er nu staan. Die volglazen terrarium was toch minder massaal. Maar ik merk toch goed het effect dat het heeft op de dieren, dus voor mij ook geen volglas meer.
Gelogd
Tom O.
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 898



« Antwoord #8 Gepost op: 9 November 2011, 18:54:47 »

Prachtige bak!
Gelogd

0.0.1 Macrochelys temmenckii
Coming  (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
2fred
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 26



« Antwoord #9 Gepost op: 9 November 2011, 19:05:19 »

Schitterende diertjes met veel patroon !

Om één of andere reden kan ik mijn originele bericht niet meer bewerken, maar ik wilde hier nog wel even op terug komen.
Wat ik wel heel frappant vind aan onze schildpadden is het verschil in groei en daardoor ook het patroon. Terwijl ze in dezelfde omstandigheden leven, groeit de één meer en mooier op dan de ander.

Ik weet niet of je het echt goed kan zien op foto's, maar hier een poging:

Mario, groter en gladder (57 kg, 5,5 bij 5 cm groot):



Luigi, toch een stuk kleiner (amper gegroeid sinds aanschaf) en wat "bultig" (42 kg, 5 bij 4,3 cm groot)



Ik weet niet echt wat ik hier aan kan doen of dat ik er iets aan kan doen. In principe eet Luigi goed al eet Mario wat meer. Het is ook niet dat Mario dominanter is ondanks dat hij wat groter is. Luigi heeft geen probleem met het wegschuiven van Mario als deze op het plekje ligt waar hij wil liggen.

Nog even wat overzichtsfoto's van het terrarium:









Gelogd
2fred
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 26



« Antwoord #10 Gepost op: 9 November 2011, 19:41:59 »


Mario, groter en gladder (57 kg, 5,5 bij 5 cm groot):
Luigi, toch een stuk kleiner (amper gegroeid sinds aanschaf) en wat "bultig" (42 kg, 5 bij 4,3 cm groot)

Yup, naast de agrobs geef ik ze regelmatig ook een stukje lood bij het eten. Gewoon om ze iets zwaarder te maken.  afvragend...
Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #11 Gepost op: 9 November 2011, 20:29:58 »


Mario, groter en gladder (57 kg, 5,5 bij 5 cm groot):
Luigi, toch een stuk kleiner (amper gegroeid sinds aanschaf) en wat "bultig" (42 kg, 5 bij 4,3 cm groot)

Yup, naast de agrobs geef ik ze regelmatig ook een stukje lood bij het eten. Gewoon om ze iets zwaarder te maken.  afvragend...


Met hun 57 kg en 42 kg zijn ze anders al zwààr genoeg..! gefeliciteerd (sarcasme)
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #12 Gepost op: 10 November 2011, 09:53:42 »

Zoals Nico zei. Ze zijn zeker zwaar genoeg met 57 en 42kg en dat voor zo'n kleine diertjes. Kwist niet dat dat kom.  gefeliciteerd (sarcasme)
Gelogd
2fred
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 26



« Antwoord #13 Gepost op: 10 November 2011, 16:54:29 »

Dat lukt ook alleen met een heel speciaal dieet.  informeer ?
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 05:12:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 506
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 533
Totaal: 533
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.072 seconden met 26 queries.