Vindt het toch nog altijd hoop gedoe met risico dat ze in beslag genomen worden. Dat al die instanties iets zouden doen al die hondenfokkerijen ipv zich met dit bezig te houden. Daar erger ik mij nu superdood aan. Veel plezier dus met al die wetgeving en certificaten maar doe dan eerst iets aan de "legale" dierenmishandeling.
OK, spijtig dus.
Nog veel plezier met jullie schildpadden !
Er word wel degelijk iets ondernomen tegen hondenfokkerijen als er mistoestanden kunnen bewezen worden, zie
hier bvb . Men moet er eerst vanaf weten voor men ernaar kan handelen.
Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen vervelend lijkt.
Maar toch ben ik voorstander dit strikt op te volgen. Zomaar certificaten uitschrijven zou de CITES wetgeving natuurlijk zinloos maken, logisch als dieren zonder papieren zomaar kunnen gelegaliseerd worden.
CITES reglementering is in feite zelfs een gunstverlening, die maakt een transactie mogelijk voor dieren die in feite niet mogen verhandelt worden.
Als liefhebber heb je er alle belang bij die wetgeving te respecteren, zo kunnen we hopelijk blijven beroep doen op ontheffingen (CITES certificaten) voor onze nakweekdieren, en gelijktijdig geeft dit een gunstige invloed voor de wilde populaties die niet langer weggevangen worden (in praktijk althans veel minder).
Het loont toch de moeite even FOD te contacteren.