Het gaat dus om een moorse en griekse schildpad. Moorse is een mannetje en griekse een vrouwtje. Ze zijn minstens 40 jaar oud. Die mensen hebben ze al 39 jaar en ze waren al zo goed als volwassen als ze ze zelf gekregen hebben.
En neen, van Cites e.d. hadden die mensen echt nog niet gehoord. Zij hebben ze zelf gekregen (de moorse), de Griekse hebben ze gekocht.
De huidige eigenaars zijn in elk geval niet in overtreding, zie
hierCitaat:
Wij zijn in het bezit van een landschildpad sinds 1967.
Via kennissen hebben we gehoord dat men in het bezit moet zijn van een certificaat om problemen te voorkomen met de wet op het bezit van beschermde diersoorten. Onze dierenarts heeft ons aangeraden ons tot u te wenden. Wat moeten wij doen om in regel te zijn?
Antwoord:
Indien het gaat om een Griekse of Moorse landschildpad (beiden behorend tot Bijlagen A II), hebt u geen certificaat nodig, indien het gaat om zuiver privé-bezit. Dit betekent wanneer u met het dier geen enkele commerciële activiteit (verkopen bijv. aan een dierenwinkel) of semi-commerciële activiteit (niet ruilen, naar tentoonstellingen gaan, ...) ) uitvoert, geen certificaat vereist is. Het EC certificaat dient om commerciële activiteiten voor de betrokken dieren te kunnen toelaten. Indien het om een andere soort gaat én het zou een Bijlagen A I soort zijn (hoogste graad van bescherming), dan moet u een inventaris invullen (blanco te verkrijgen op aanvraag).
Verdere informatie kan u ons ook telefonisch contacteren (02/210.51.45) F.Arijs, dienst CITES Be.
Indien men er uit kweekt of besluit het dier te verkopen moet de
verkoper (of schenker) wel eerst een CITES certificaat aanvragen met de melding van de nieuwe locatie.Voor het aanvragen van een certificaat zie
hier (in jouw geval is O van toepassing) :
Vergezeld van het ''document Verklaring van schenking '' op te stellen door de huidige eigenaar.
Hoe het zit met erven ? : in dat geval moet je een certificaat''Wilsbeschikking of verklaring bij overlijden'' in vullen en bij voegen.
Indien het dier pas in je bezit is na (bvb) overlijden familielid dien je het document ''Wilsbeschikking of verklaring bij overlijden'' in te vullen en bij te voegen
Indien een dier zonder papier van voor de wetgeving voor het eerst kweekt:
Document ''Verklaring in eer en geweten'' van toepassing .Zelf op te stellen ingeval van regulariseren van Griekse landschildpadden in het bezit voor 1983 die voor de eerste keer kweken. ''Brief aan FOD Brief eer en geweten'' invullen voor het verkrijgen van CITES documenten voor de ouderdieren, vervolgens ouderdieren laten chippen en pas daarna kan je CITES papieren aanvragen voor de nakweek.
Nu vraag ik mij af of ik hier nog vragen mag stellen of dat ik verbannen wordt als ik deze schildpadden in huis haal.
Leden worden gestimuleerd de CITES wetgeving te respecteren , evenals andere wetgeving i.v.m het houden van schildpadden.
Daarvoor is in de meeste gevallen doorverwijzing noodzakelijk naar de bevoegde instanties (voor België is dit FOD : (02/210.51.45) F.Arijs, dienst CITES Be.)
Aanzet tot illegale praktijken (of hints in die richting) worden niet getolereerd op het forum !