SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 8 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: geelwangschildpad  (gelezen 11188 keer)
Max0604
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 57


« Gepost op: 28 April 2011, 01:09:55 »

Hoi onze geelwangschildpad is nu 5 cm en we hebben m drie weken. Nu zit hij nog in een klein formaat aquarium met een uvb lamp. We hebben een groot aquarium tweedehands kunnen kopen van 350 liter. Eerder hadden we al een verwarming gekocht maar die was te groot voor het aquarium waar hij nu in zit, nu is deze wel weer te klein voor het aquarium wat we nu gekocht hebben. We hebben nooit eerder een aquarium gehad en weten dus niet wat je allemaal precies nodig hebt bij een schildpad.
In de hoek van het aquarim zit een grote rechthoekige zwarte bak, ik denk van een pomp maar volgens mij hoort er iets in te zitten wat er niet inzit.
Waar moeten we op letten bij het vullen van de bak, wat hebben we nodig voordat we beginnen? Ik heb m nu goed schoon gemaakt wat heel lastig ging. En hij staat dus klaar eigenlijk.
Ik hoop op een soort stap voor stap;) met benodigdheden voor zoveel liter water. Boven de bak, in het deksel zitten twee kleine tl buizen. Nu hebben we een spotlamp met uvb boven het kleine aquarium, moet je dat er weer los bij zetten of is dat er ook als kleine tl buis? Morgen wil ik m dus vullen maar wat moet ik nu nog halen voor ik begin en hoe moeten we t doen?

En nog wat vragen...:

eierschalen, ik las hier dat ze dat moeten eten, kan hij zn mondje er niet aan snijden? kleine steentjes kunnen ze toch ook in stikken??

hij eet elke dag ongeveer 12 kleine staafjes van het potje wat we gekocht hebben toen we m kochten, tetrafauna Reptomin baby. ergens anders op een site las ik een paar dagen terug dat ze sla en tomaat konden eten dus dat gaf ik m, hij at er gelijk veel van, hier las ik dat dat niet zo goed voor ze is..dus dat geef ik maar niet meer.

zodra ik de uvb warmtelamp aanzet gaat hij gelijk op het grind liggen met zn pootjes in de lucht, wuivend:) en daar blijft hij meestal tot de lamp uitgaat, ergens stond  dat je zo n lamp moest hebben maar waar t voor is weten we niet, hier las ik dat t is zodat ze n mooi glad schild krijgen, onze heeft juist een soort richel over zn schild. als een dakje. hoort dit?
ook als hij lang onder de lamp heeft gelegen en hij gaat daarna het water in, zwemt hij heel raar, alsof hij het niet goed kan. hoort dit?

slakken, wormen en pissebedden. kun je die echt buiten zoeken en gewoon gelijk geven??

vlees hebben we nog niet gegeven, moet hij dat echt?

verder krijgt hij nu dus niets extra's, alleen die staafjes dus en de afgelopen dagen sla en tomaat wat ik nu niet meer geef, krijgt hij nu te weinig binnen?

nou, heel veel vragen gelijk, en ik heb er nog meer:)

groetjes Max
Gelogd
Lenny001
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 19


« Antwoord #1 Gepost op: 28 April 2011, 07:56:57 »

Wat je zeker nodig hebt is een externe filter... Ik denk dat je voor een bak van 350 liter best gaat voor een filter met een capaciteit van +/-900 liter per uur... De meest gangbare merken zijn eheim, JBL en tetratec.

Je hebt TL lampen die ook UV afgeven... Hierbij denk ik dat je best kijkt naar uv tl lamp van arcadia. Pas wel op dan moet je wel nog steeds een warmtelamp (een gewone spot) hangen om de temperatuur op het eiland zon een goeie 32-35 graden te krijgen. Je kan ook je lampenkap een beetje aanpassen en werken met zo een uv spaarlamp en een warmtespot of met een combinatielamp die warmte en uv afgeeft (solar raptor, megaray,...) Deze laatsten kosten meer maar zijn ook zowat de beste lampen voor je schildpadden.

Eierschalen mag je gewoon geven... Dit kan helemaal geen kwaad voor de schildpadden.. Ze eten hier ook alleen van als ze behoefte hebben aan kalk.

Ook je voeding zou ik aanpassen... Die stickjes kan je geven maar zeker niet als enige voeding... INderdaad gewoon een heleboel insecten uit de tuin (ik geef zowat alles wat ik gevangen krijg en wat niet steekt). Wel opletten met slakken dat je buren geen slakkenvergif gebruiken... Waterplantjes, witloof en andijvie zijn ook een goeie aanvulling. Bovendien kan je soms een kattenbrokje geven (bevat zowat alles van voedingstoffen wat ze nodig hebben maar omdat dit zoveel voedingstoffen bevat kan je dit best niet te veel geven) Ik geef ze eens om de week a 2 weken een paar kattebrokjes. Ook opletten met de hoeveelheid voeding... Als je te veel geeft gaat je schildpad te snel groeien waardoor je zo een vervormingen krijgt aan het schild.

Als er nog iets niet duidelijk is vraag je het maar...

Bovendien zullen er nog wel andere leden zijn die mijn uitleg zullen aanvullen  cool zeg

Gelogd
Max0604
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 57


« Antwoord #2 Gepost op: 28 April 2011, 10:37:12 »

Heel erg bedankt! Hier heb ik zeker veel aan. Vooral ook over het teveel voeren waardoor het schild zo n vorm krijgt, daar schrik ik van, hij groeit dus te snel voor zn schild. Afgezien dat hij dus waarschijnlijk teveel van die staafjes krijgt, komt dat dan ook door de lamp waar hij de hele dag onder blijft liggen dat hij zo snel groeit?
Vandaag ga ik andijvie halen en kattenbrokjes halen voor m, gewoon droge brokjes? Of blik? want zo n blik gooi je dan natuurlijk weer weg na een brokje eruit gehaald te hebben, we hebben geen kat:)
En waterplantjes ga ik ook straks halen. Ook ga ik zo de eierschaal proberen maar dat vind ik een eng idee....
Maar ik wil dus vandaag beginnen met het grote aquarium vullen, ik hoop dat dat gewoon kan.....ik woon in een flat:) Ik had ergens gelezen dat je de bak eerst gevuld moet laten staan om te checken op eventuele lekkages, maar vul je m dan ergens anders? op t balkon doen of zo?
En ik heb dus niks om m mee te legen. toen ik m gisteren schoongemaakt heb zat er een klein laagje water en kleine steentjes in. Eerst heb ik het water er met een bekertje uitgeschept en de rest opgedept met een sponsje....Smiley Ik ben even bezig geweest:)
Er is vast een makkelijkere manier hiervoor, zeker wanneer het gevuld is met 350 liter water. Er zaten drie verschillende waterslangen bij maar zonder aansluitingen aan het uiteinde of iets, en er zit ook iets viezigs in de slangen dus die heb ik weg gedaan.
Ik ga straks even naar de aquariumhal en ga vragen wat ik hiervoor moet hebben. En over die zwarte bak aan de binnenkant van het aquarium weet ik ook niet wat ik ermee moet..
Ik laat nog weten wat ik straks gekocht heb, kan ik in dit topic blijven?
Zal ook foto's maken van Schildje:) Zo heet ie, de naam heeft mn zoontje gekozen.

Bedankt en groetjes Nadia
Gelogd
Deesjuh
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 176



« Antwoord #3 Gepost op: 28 April 2011, 11:28:25 »

Het aquarium legen kan je doen door een slangetje in het water te doen en dan aan het slangetje zuigen.. dan komt er wateruit en dat kan je dan weer opvangen in een emmer ofzo.
Gelogd

Testudo Hermanni Boettgerii 0.0.2
Max0604
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 57


« Antwoord #4 Gepost op: 28 April 2011, 12:16:05 »

oh oke, dus ik hoef niet per se een pomp of iets daarvoor te kopen? Of is een pomp niet daarvoor? Ik heb dus in elk geval een buitenfilter nodig, nu heb ik voor het kleine aquarium een binnenfilter waarbij ik de bak toch nog om de drie dagen schoon moet maken..
En geen pomp?
En een eiland, kan ik voor nu gewoon zo n kant en klaar eiland met zuignappen kopen en nog wachten met zo n glazen bakje van binnen?
Ook nog iets, ik heb nu grindstenen, witte. Zal ik dat gewoon ook bij de grote doen of beter zand? Of is dat gewoon een kwestie van wat je mooi vind?
En ik heb veel mooie schelpen, kan ik die gewoon afspoelen en dan op de bodem leggen straks?

Op dit moment hebben we het grote aquarium op het balkon staan, gevuld met water. Ik had m al goed schoon gemaakt maar die zwarte bak achterin de hoek van t aquarium, daar kwam heel veel viezigheid uit. Maar..er gebeurt niets:) Gelukkig! Ik was bang dat er misschien ergens een lek zat of zo, we hebben m voor n heel klein prijsje kunnen kopen.
Hij staat nu een uurtje of zo, we gaan zo weg, die spulletjes en plantjes halen, als we terug komen straks en er is niets gebeurt, kunnen we m dan dus legen en beginnen met klaarmaken voor het schildpadje? kan hij er straks gelijk in of niet?

Gelogd
Starscreamer
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 458


2 Geelwangen, 1 Griek & een Muskus


« Antwoord #5 Gepost op: 28 April 2011, 12:50:14 »

Het aquarium legen kan je doen door een slangetje in het water te doen en dan aan het slangetje zuigen.. dan komt er wateruit en dat kan je dan weer opvangen in een emmer ofzo.

Pas wel enorm mee op dat je het niet naar binnen slikt!!! er zijn forumleden die hierdoor salmonella hebben opgelopen!!!

Een aquarium van een schildpad hoeft niet ingedraaid te worden en hij kan er zo in  vrede
Gelogd

Trachemys scripta troostii 2.0.0. "Geelwang" Raphael & Slash,
Testudo hermanni hermanni 0.1.0. "Griekje" Vegeta,
Sternotherus odoratus 0.0.1. "Muskus" Crixus:
COWABUNGA!!!
Max0604
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 57


« Antwoord #6 Gepost op: 28 April 2011, 16:05:03 »

Nou, we hebben een eiland gekocht met magneetjes. waterplantjes, een groot stuk hout, een nieuwe tl buis, watervlooien, een plakthermometertje en extra grind.
Dit is echter wel veel fijner grind als het grind dat we in de kleine bak hebben. Kan dat wel? Slikt hij dat niet in? De vrouw van de winkel zei dat dat geen kwaad kon.
En de grote bak staat nog steeds, dus we gaan beginnen:)!
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #7 Gepost op: 28 April 2011, 16:33:53 »

http://www.aquariumlife.nl/eheim-2026-professionel-ii-extern

Dit soort externe filter kan er op een aquarium tot 350 liter aangesloten worden.
Er zullen vast wel goedkopere zijn. Anders zou je ook eens op marktpl. kunnen kijken.
Gelogd
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #8 Gepost op: 28 April 2011, 16:36:54 »

Op de site www.nbsv.nl staat deze advertentie.

Geelwangschildpad (Trachemys scripta scripta), nakweek 2008, vrouw.
Ze is nu 17 cm lang (schildlengte) en weegt 720 gram.
Zeer tam, bijt niet, eet uit de hand. Niet schuw.
Filterpomp (met watten), verwarming, overwinterbak (witte kunststof) zijn eventueel ook te koop.
Ze is gewend 's winters binnen te leven en zomers buiten.
Anna Beeftink,
E-mail: elvo@live.nl
(geplaatst: 9 februari 2011)

Geen idee welke capaciteit deze filterpomp heeft, maar je zou deze dame ook eens kunnen mailen.
Gelogd
Turtlevirus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 151



« Antwoord #9 Gepost op: 28 April 2011, 17:39:39 »

Het aquarium legen kan je doen door een slangetje in het water te doen en dan aan het slangetje zuigen.. dan komt er wateruit en dat kan je dan weer opvangen in een emmer ofzo.

Pas wel enorm mee op dat je het niet naar binnen slikt!!! er zijn forumleden die hierdoor salmonella hebben opgelopen!!!

ik ben persoonlijk toch niet voor deze toestanden, ik gebruik een dompelpomp hiervoor.
Gelogd
Deesjuh
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 176



« Antwoord #10 Gepost op: 28 April 2011, 18:47:14 »

Het aquarium legen kan je doen door een slangetje in het water te doen en dan aan het slangetje zuigen.. dan komt er wateruit en dat kan je dan weer opvangen in een emmer ofzo.

Pas wel enorm mee op dat je het niet naar binnen slikt!!! er zijn forumleden die hierdoor salmonella hebben opgelopen!!!

Een aquarium van een schildpad hoeft niet ingedraaid te worden en hij kan er zo in  vrede
Ik hoop dat hij zelf we uit kan kijken dat hij het niet in zn mond krijgt Knipoog Tuurlijk is het niet de beste oplossing maar wel een manier om de bak leeg te krijgen Knipoog
Gelogd

Testudo Hermanni Boettgerii 0.0.2
nielo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1594



« Antwoord #11 Gepost op: 29 April 2011, 06:40:56 »

Je kan het slangetje ook in helemaal in je aquarium doen en vollaten lopen en dan hou je aan 1 kant je vinger op het gaatje  en de andere helft laat je in de emmer e.d en haal je gelijk je vinger eraf en dan moet inprincipe de heveling ook gaan werken en dat zonder aan de vieze slang zuigen Knipoog
Gelogd

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
Max0604
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 57


« Antwoord #12 Gepost op: 29 April 2011, 12:22:38 »

Ik ga het gewoon proberen wanneer het moment komt. Er zat wel iets bij wat volgens mij(als ik zo kijk op googleafbeeldingen) wat een dompelpomp moest zijn en er zat ook een slang bij maar er gebeurde niets toen ik m in het stopcontact deed dus die heb ik weg gedaan. Ik hoop nu achteraf, dat ik niet dingen weg gedaan heb die nog goed waren maar waarvan ik niet wist wat het was of misschien moest het wel in die zwarte bak?
Nu ik de afmetingen van de bak heb ingevoerd op internet kom ik volgens mij niet uit op een bak van 350 liter. het is een hoekaquarium van Juwel een halfronde. De rechte zijden van de bak zijn allebei 70 cm. Op een site waar ze die bakken verkopen zie ik deze afmetingen bij een bak van 190 liter. Dat is dus wel een verschil, haha.

Maar.. Schildje heeft het volgens mij heel erg naar zn zin! Eerst op het magneeteilandje gezet, hij sprong zo in t water en schrok volgens mij toen hij zo ver kon zwemmen dat hij snel omhoog kwam. Probeerde gelijk weer op t eiland te komen maar zwemt er steeds van onderaf tegenaan met zn kopje...hij begint t n beetje door te krijgen nu dat hij er n beetje omheen moet zwemmen:)
Het grote stuk hout blijkt te drijven, dus dat is nu ook een eiland, daar zijn maar een paar plekjes waar hij er op kan komen. Door het filter draait het hout steeds dus hangt hij wat aan de zijkant.
De watervlooien vind hij heeeel erg lekker blijkbaar want hij hapt en hapt:) Planten had hij gisteravond nog niet ontdekt maar vanmorgen lagen er allemaal stengels te drijven, dus die heeft vannacht een leuke ontdekkingstocht gehouden.

Mn zoontje heeft gisteren na de regen een hele bak vol met slakken gevonden. Ik heb ze afgespoeld en er drie in de bak gedaan. Door het filter drijven ze rond en komen ze bij het houtstuk uit, kruipen erop en schildje kijkt er niet naar. Gisteravond heb ik t filter even uitgezet, een slak in t water gegooid en gewacht:) Schildje keek, liet zich half in t water zakken, bleef even kijken naar de slak, ging er naar toe, kwam dichtbij en toen hij goed zag dat t bewoog zwom hij keihard weg:) Hij vind ze eng! En zo reageerde hij ook op die kleine rode wormpjes van de dierenwinkel, tubifex of zoiets? Zo'n klont donkerrode wormpjes, daar was hij ook echt bang voor, hij is echt een babytje...Smiley
Zal ik de slakken er maar uithalen of maken jullie ze dood voor je ze geeft?? Of is hij er gewoon nog te jong en klein voor?

Mn vader was net hier, die vind dat het water te warm is omdat er condens op het glas zit aan de bovenkant maar het thermometertje zegt 26 graden, dit is toch goed?

En wat kan ik er nog meer bij doen? Ik had al gelezen over Platty's, kun je er ook een algeneter in doen?

In elk geval heel erg bedankt voor al jullie antwoorden, heel erg fijn, je leest overal een hele hoop verschillende informatie die ook nog eens niet klopt ...blij dat jullie uit ervaring spreken! De winkel waar ik de spulletjes gehaald heb is een hele mooie winkel met grote schildpadden en veel meer leuke diertjes maar de verkoopster wist bepaalde dingen niet eens die ik hier gelezen had, haha, vond ik wel grappig:)
Gelogd
Max0604
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 57


« Antwoord #13 Gepost op: 29 April 2011, 12:54:37 »

sorry, ik lees net een vraag van iemand anders over vissen die erbij kunnen.

Nu zie ik dat ze bij zooplus flesjes verkopen met waterzuiveraar om het water helder te maken, is dit verstandig om te kopen?
Gelogd
Turtlevirus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 151



« Antwoord #14 Gepost op: 29 April 2011, 13:11:33 »

nee hoor, met een goede filter kan je water ook kraak-helder zijn.

Ik zou zeker geen producten gebruiken in het water van je schildpadden.
Zelfs als je je aquarium proper maakt met producten, altijd goed naspoelen voordat je dit weer vult, en de dieren erin doet.  Knipoog
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 September 2024, 01:25:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1011
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1009
Totaal: 1009
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.027 seconden met 25 queries.