@Felien, leven ze het liefst alleen? Ik zit de hele tijd bij Stoffel te kijk, vind hem zo leuk
Ik lees overal dat ze goed alleen kunnen en toch vind ik het er eenzaam uitzien.
Ik heb steeds de neiging om er eentje bij te kopen maar wil eigenlijk het liefst 1 schildpadje houden.
Dus ik zit eraan te denken om er 2 visjes bij te doen zodat het niet zo alleen lijkt haha.
Zijn er ook redenen waarom een schildpad zo goed alleen kan?
Wel schildpadden zijn stressgevoelige dieren, als de eene schildpad de andere constant lastigvalt, is dat niet prettig voor beide dieren.
Dit heb je vooral als je een man en vrouw samenhebt. De man valt de vrouw vaak lastig om te willen paren, met bv. gevechten als gevolg.
Het kan ook goed gaan natuurlijk (wel zeker geen verschillende soorten bij elkaar houden,door de karakterverschillen kan het ook sneller botsen, bv een rustige graptemys met een actieve trachemys)
Ik heb zelf ook 2 schildpadden bij elkaar, mits je aquarium ruim genoeg is en veel verstopplekjes heeft zodat ze elkaar wat kunnen ontwijken.
Maar ze hebben geen nood aan gezelschap, het zijn geen kuddedieren, maar solitaire dieren.
Daarmee, het is meer het baasje dat zich eenzaam voelt en niet de schildpad
Je kan er wat guppen bijsteken, 2à3 vrouwtjes op 1 man, om de bak wat levendiger te maken.