Zelf ga ik een schildpad tafel bouwen met verschillende soorten ondergrond erin en ervoor zorgen dat zijn habitat zo veel mogelijk op zijn natuurlijke lijkt. (savanah/steppe)
Tafel is erg mooi !
Nadeel is dat de Luchtvochtigheid en de algemene temperatuur naast de lamp moeilijk hoog te houden valt indien de tafelbak open is.
De soort wil graag een wat hogere temperatuur dan de algemene kamer temperatuur die heerst in een huis denk dan aan 20-23 graden minimaal in koudste hoek. De luchtvochtigheid is ook lastiger op peil te houden door open bak.
Wat Marion zegt een gesloten terrarium is beter om de omstandigheden beter onder controle te houden.
En wat MArion zegt over reactie op iemand als deze boven de bak staat weegt ook erg zwaar.
1. Is nederland geschikt voor zo'n exotische schildpad?
Ja hoor alleen zullen veel dieren maar een zeer beperkte tijd buiten kunnen worden gehouden of helemaal niet.
De verblijven zullen iets warmer moeten worden gemaakt dmv bij stoken of verwarmen boven op de kamer temperatuur.
2. Hoeveel hebben jullie voor de luipaardjes betaald? Ik heb maar 1 advertentie gezien en daar was de vraagprijs voor en baby 55-65 euro. Morgen gaan we naar 4 animals om te kijken hoe de diertjes daar uitzien (we gaan nog geen kopen tot ik alle nodige informatie heb en de tafel af heb)
Gemiddelde prijs zal rond deze prijs zijn echter moet je je realiseren dat deze zaak een andere uitgaanspositie heeft dan andere zaken en dus hun prijzen aanpassen om mensen te trekken. Bij mijn weten is een nakweek diertje bij de kweker 80-100 euro per stuk.
3. Is het beter om een luipaard bij een kweker of reptielenzaak te halen. Kunnen jullie mij een paar aanbevelen?
Kweker is aan te raden. Dieren die worden aangeboden in winkels zijn over het algemeen farmbred. Dit houdt in dat ze in het buitenland gekweekt zijn en vervolgens geimporteerd. De reis en het verblijf in de winkel zijn uiterst stressvolle situaties waar deze soort zeker niet tegen kan vooral niet op jonge leeftijd (0-2 / 3 jaar). Bij de kweker valt er al aardig wat stress factoren weg enkel de reis van de kweker naar jouw ook de zorg bij een kweker zijn veelal optimaler dan de zorg in een gemiddelde winkel qua voeding en qua huisvesting.
4. Heeft iemand negatieve/positieve ervaringen met 4 animals winkel in rijswijk?
Bekijk dit filmpje en trek je conclusie indien nog niet overtuigd zal je deze winkel eens moeten googlen:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6219782844394397842#5. Hoe zit het met de vochtigheid bij deze schildpad? Sommige zeggen dat deze schildpad slecht tegen vocht kan, andere zeggen dat vochtigheid zeer belangrijk is
Dieren moeten hun plek kunnen kiezen voor wat betreft temperatuur en luchtvochtigheid.
Ze hebben warmere plekken nodig (onder de lamp en ernaast zo rond de 40 graden en wat koudere plekken (minimaal 20 graden).
De luchtvochtigheid zou je als richtlijn kunnen gebruiken wat Ward zegt. Bepaalde nattere plekken in verblijf liefst waar de dieren schuilen.
6. Welke type lampen raden jullie me aan voor deze soort schildpad?
Wat erg mooi en goed licht blijkt te zijn is Lucky reptile bright sun lampen met voorschakel apparaat en Solar raptor lampen.
Beide warmte en UV lampen combinatie.
Deze soort heeft veel helder licht nodig gezien ze uit landen komen waar heel veel zon schijnt.
Denk er goed over na en lees hier verschillende topics over houden van de soort.
Het zijn schitterende dieren maar je moet wel aan het een en ander voldoen om de dieren optimaal mogelijk te houden.
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/board,86.0.htmlOndanks dat de soort veel wordt aangeboden in dieren winkels wil zeker niet zeggen dat de soort makkelijk is.
De tolerantie van vooral jonge dieren is erg kwetsbaar en indien niet de juiste zorg snel vatbaar voor stress en daarbij gepaard gaan ziektes.